Citat:
Ursprungligen postat av
Ali3000
Faller föreställningen om en objektiv moral utan en gud? Faller hela den religiösa världsbilden utan en gud?
Det finns inget entydigt eller enkelt svar på en fråga som formuleras med religiösa begrepp som alla tar för givet utan att ha tänkt igenom dem. Det beror på vad du menar med
objektiv moral och
Gud. Om vi kan försöka besvara de frågorna först, då faller resten på plats av sig självt.
Citat:
Tydligare med vad? Är gud endast summan av ett dynamiskt system?
Nej. Tydligare med vad du menar med "inte ett vetenskapligt perspektiv".
Om jag t ex menar att det finns en "naturens ordning" som genererar moraliska föreställningar som föregår Homo Sapiens analys, samt definition av dessa föreställningar, så tycker ju jag att det är ett vetenskapligt perspektiv. Så om du tycker annat så är det ju bra om du kan motivera det.
Om du kan göra det så kan jag också bättre anpassa mig till hur du tänker och mycket snabbare avgöra exakt var vi håller med varandra och var vi inte håller med. Så slipper vi tala förbi varandra mer än nödvändigt. En win-win alltså.
Citat:
Varför skulle jag inte tycka att Dawkins inte tar upp frågan om gud ur ett vetenskapligt perspektiv?
Jag tar det som ett
Ja. Jag gissade rätt alltså. Bra, än så länge har Flammarion huvudet på skaft.
Jag vet inte hur jag ska besvara din fråga eftersom den har en defensiv underton.
Det är ju tydligt att du delar Dawkins barnsliga uppfattning om Gud.
Men om du menar vilka alternativ det finns till det, som fortfarande är trogen vetenskapen, så är svaret det jag gav dig tidigare, nämligen att börja med att inse att vissa begrepp är religiösa och att det betyder att för att förstå deras innebörd måste man analysera kontexten där de uppstått. Precis så som Dawkins gjort när han studerat generna och så som han gjort för att komma fram till sitt begrepp
memes, alltså den kulturella motsvarigheten till gener.
Pausa där. För just där så finns en beröringspunkt med mitt resonemang. Nämligen att Gud, moral, medvetande, och fri vilja kan förstås i den kulturella kontexten, och den kulturella kontexten handlar om sociala interaktioner, och sociala interaktioner är dynamiska system. Det är så det hänger samman i min tankekonstruktion. Ofta väldigt svårt att förmedla på några rader och nästan alltid föremål för missuppfattningar baserade på fördomar.
Men skit i det nu.
Jag kan gå tillbaka till mitt ateist-jag och resonera som en Dawkins-typ.
Vi tror att Gud är actionfigur som sitter på ett moln och ser dig när du porrsurfar.
Korrekt?