2023-11-24, 18:00
Medlem
Och ska man vara petig, var Hanna O en bedrövlig akademiker också.
Catrine och rättvisan gavs ut 1990.

HO skrev i flera år och hade hjälp av C:s mor och syster, + diverse experter (bla jurister).

Ändå innehåller boken ett flagrant faktafel.
HO skrev att Georg L upptäckte säckarna i juli 1984.
Men det sa han ju inte.
Han sa att han sett dem i en månad.

Skillnaden mellan dessa två versioner är naturligtvis viktig. Extremt viktig. Det är två helt olika scenarion.

Och detta faktafel är fortfarande inte rättat, efter 33 år.
Citera
2023-11-24, 18:21
Medlem
En väldigt obskyr men intressant del av denna sorgliga historia, är resande/rom/tattar-temat. Jag förmodar att polisen hade koll på de kriminella nätverk som innehöll resande, romer och tattare, som tenderar att flyta ihop.

Kunskaperna är dock förlorade för alltid.

På Eugenivägen hittar vi iaf en klassisk "resande-själ", nämligen Vinof, med förväntade intressen, tex bilhandel, hästar och cirkusverksamhet. Och en av hans mångåriga vänner var tjackisen "Stig", som av allt att döma var "zigojner". Mittemot Billiga Andersson hittar vi skrotandlaren Gladh, vars efternamn får mig att tro att han hade resanderötter. Ett annat namn som är intressant är Aldersjö, som huserade på Eugenivägen 21. I mina öron låter Aldersjö som ett typiskt taget namn, som används av zigenare/resande/tattare.

Att Vinof nätverkade med tattare/resande/zigenare verkar ganska självklart.

Vad allt detta kunde ha betytt för utredningen, kan man bara spekulera om.
Citera
2023-11-24, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
C Allgén var absolut nödvändig för att justitiemordet skulle fullbordas ja.
Och det lustiga är, att Hannas Olssons feministiska dogmer (kvinnan är alltid maktlös, patriarkatet är osårbart, världen styrs av sekterisktiska bröder osv) totalt motbevisades!

Det gick alldeles utmärkt för en samling halvgalna, omdömeslösa och falska kvinnor (H Olsson, C Allgén, M Seppällä + en aggressiv feministisk svans) att driva igenom ett justitiemord, förstöra da Costa-utredningen totalt och totalt ödelägga Härms och T Allgéns liv.

Konsekvenser? Absolut inga juridiska konsekvenser överhuvudtaget!

Ja det har varit många inblandade krafter och om jag inte missminner fanns ett liknande fall inom en sektrörelse i USA (återkommer om o när jag hittar det) som låg i tiden.

Min uppfattning är att det är C A som orkestrerat även det.

Säger att den kvinnan är spritt språngande galen och TA borde stått på sig och anmält henne. Men han var för snäll, vilket ledde till att han inte bara miste din legitimatiom utan tråkigt nog även sin dotter.
Citera
2023-11-24, 19:41
Medlem
Citat:
En väldigt obskyr men intressant del av denna sorgliga historia, är resande/rom/tattar-temat. Jag förmodar att polisen hade koll på de kriminella nätverk som innehöll resande, romer och tattare, som tenderar att flyta ihop.

På Eugenivägen hittar vi iaf en klassisk "resande-själ", nämligen Vinof, med förväntade intressen, tex bilhandel, hästar och cirkusverksamhet. Och en av hans mångåriga vänner var tjackisen "Stig", som av allt att döma var "zigojner". Mittemot Billiga Andersson hittar vi skrotandlaren Gladh, vars efternamn får mig att tro att han hade resanderötter. Ett annat namn som är intressant är Aldersjö, som huserade på Eugenivägen 21. I mina öron låter Aldersjö som ett typiskt taget namn, som används av zigenare/resande/tattare.

Ja de samlades någonstans och det var säkert som du säger i dessa krokar. Det gjorde väll även att det blev en perfekt dumpningsplats? För alla vet hur resande folk är…

Och så dör hästdräparn själv på en camping i Helsingborg av alla ställen. Alltså hade han släkt där nere eller varför hamna han där på slutet egentligen?
Citera
2023-11-24, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja de samlades någonstans och det var säkert som du säger i dessa krokar. Det gjorde väll även att det blev en perfekt dumpningsplats? För alla vet hur resande folk är…

Och så dör hästdräparn själv på en camping i Helsingborg av alla ställen. Alltså hade han släkt där nere eller varför hamna han där på slutet egentligen?

Du menar att nån ville misstänkliggöra "tattarna" på E-vägen? Så kan det ha varit.

Ja, säg det! Vinof var ju totalt galen och flängde hit och dit hela tiden.
Han hängde i Älsvsjö, i S-holm, i Kungälv och i G-borg bla. Varför inte H-borg?

Jag har hyfsad koll på Vinofs äventyr fram till hästmorden.
Vad han gjorde 1990-2005 har jag ingen aning om egentligen.

Att han slutade sina dagar i en husvagn, är ju inte förvånande, med tanke på hans "tattar-gener".

På 2000-talet var Vinof antagligen helt slut, pga supande och "tjack" + extrem stress.
Han blev väl ett soc-fall helt enkelt.

Angående hans missbruk, finns inte mkt att tillägga. Det var alkohol + "tjack"
Vinof bör ha skolats in i missbruket på 50-talet och 60-talet. "Tjack" var det knark som användes i kriminella kretsar på den tiden.

Vinof körde väl Preludin och liknande preparat och det var inte konstigt att Rune S var livrädd för Vinof. Om en person som Vinof skjuter "tjack" vill ingen vettig människa vara i närheten.
Rune S umgicks som mest med Vinof på 60-talet och såg väl Vinof när han var helt nerdekad.
När Rune S sa att han hade sett Vinof "nerknarkad", var det nog IV-missbruk/tjack han syftade på.

Och att en ärketjackis som "Stig" hängde ihop med Vinof i många år, är inte förvånande.

Och om jag har fattat rätt, hade "Stig" en tung psykiatrisk probelamtik.
Denna problematik i kombination med narkotika, måste ha varit katastrofal.

Och på E-vägen 25 bör det ha funnits minst tre livsfarliga personer: Vinof, "Robert" och "Stig".

Det tog bara 39 år innan någon samlade ihop info om denna spännande trio.
Senast redigerad av Eremona2.0 2023-11-24 kl. 20:52.
Citera
2023-11-24, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja det har varit många inblandade krafter och om jag inte missminner fanns ett liknande fall inom en sektrörelse i USA (återkommer om o när jag hittar det) som låg i tiden.

Min uppfattning är att det är C A som orkestrerat även det.

Säger att den kvinnan är spritt språngande galen och TA borde stått på sig och anmält henne. Men han var för snäll, vilket ledde till att han inte bara miste din legitimatiom utan tråkigt nog även sin dotter.

CA är helt crazy ja

Och Allgen var för mjuk.
Citera
2023-11-25, 12:12
Medlem
Citat:
Du menar att nån ville misstänkliggöra "tattarna" på E-vägen? Så kan det ha varit.

Ja, säg det! Vinof var ju totalt galen och flängde hit och dit hela tiden.
Han hängde i Älsvsjö, i S-holm, i Kungälv och i G-borg bla. Varför inte H-borg?

Jag har hyfsad koll på Vinofs äventyr fram till hästmorden.
Vad han gjorde 1990-2005 har jag ingen aning om egentligen.

Att han slutade sina dagar i en husvagn, är ju inte förvånande, med tanke på hans "tattar-gener".

På 2000-talet var Vinof antagligen helt slut, pga supande och "tjack" + extrem stress.
Han blev väl ett soc-fall helt enkelt.

Angående hans missbruk, finns inte mkt att tillägga. Det var alkohol + "tjack"
Vinof bör ha skolats in i missbruket på 50-talet och 60-talet. "Tjack" var det knark som användes i kriminella kretsar på den tiden.

Vinof körde väl Preludin och liknande preparat och det var inte konstigt att Rune S var livrädd för Vinof. Om en person som Vinof skjuter "tjack" vill ingen vettig människa vara i närheten.
Rune S umgicks som mest med Vinof på 60-talet och såg väl Vinof när han var helt nerdekad.
När Rune S sa att han hade sett Vinof "nerknarkad", var det nog IV-missbruk/tjack han syftade på.

Och att en ärketjackis som "Stig" hängde ihop med Vinof i många år, är inte förvånande.

Och om jag har fattat rätt, hade "Stig" en tung psykiatrisk probelamtik.
Denna problematik i kombination med narkotika, måste ha varit katastrofal.

Och på E-vägen 25 bör det ha funnits minst tre livsfarliga personer: Vinof, "Robert" och "Stig".

Det tog bara 39 år innan någon samlade ihop info om denna spännande trio.

Ja alltså tittar man tillbaka i historien och persongalleriet på Vinofs samlingsplats på E-vägen tror jag du kan ha helt rätt att många kan tillhört resande-folket.
Lite märkligt också att far och söner bodde där (Roberts familj) men detta kan ha naturlig förklaring om de var resande.

Det kan stämma då de stod utanför samhället på många sätt långt in på 1970-talet både med boende, jobb, skola etc och sökte tryggheten/boende/ekonomi i varandra/släkt. Precis som du säger cirkus, hästar, hantverksyrken etc var traditionella yrken inom gruppen. De lever fortfarande än idag parallellt med egen kung och domstol separat från det Svenska systemet där ”saker sköts” och vill inte ha insyn. Dvs avogt inställda till polis.

Det kan vara en naturlig förklaring med dragning till Helsingborg och Camping med släkt/likasinnade. Fanns minst ett campingtillhåll i Helsingborg på den tiden som inhyste diverse åretom som ska legat vid Råå.

Ja du det finns en eller annan anledning till just valet av denna dumpningsplatsen.
Senast redigerad av viperstyle 2023-11-25 kl. 12:43.
Citera
2023-11-25, 12:36
Medlem
Citat:
CA är helt crazy ja

Och Allgen var för mjuk.

Har tänkt en runda till på denna pardynamiken CA TA och fick inte ihop det riktigt. Varken CAs enorma kraft att få bort TA från sitt och dotterns liv oavsett hur eller TAs val att inte ta strid för sitt barn känns inte ha de ”rätta” proportionerna. Om jag kan uttrycka det så.

Så kom jag fram till att CA troligen är psykopat vilket hela hennes förmåga och gränslöshet i fallet egentligen vittnar om. Och en psykopat tar till vilka människor och metoder den behöver för att nå sitt mål.

Det finns ingen normal utväg och man kan aldrig vinna över dessa typer utan ha livet som insats.

Hade TA stridit om delad vårdnad hade han förmodligen blivit överkörd en mörk natt i smitningsolycka.

Jag misstänker han visste om utfallet med denna personlighetstyp och valde självmant lämna för han var läkare. Inte för att han var för snäll.
Senast redigerad av viperstyle 2023-11-25 kl. 12:45.
Citera
2023-11-25, 13:09
Medlem
Citat:

Jo polisen hade säkert fullt register över dessa släkter och personer. Det har de förmodligen haft sen den sista stora tattarinventeringen 1944.

Polisen visste förmodligen också att det var svårt, om inte fullt omöjligt, att få någonting ut ur dem då tystnadskulturen mot polis och myndigheter var massiv. Kanske därför de snabbt gav upp?
Citera
2023-11-25, 13:38
Medlem
Citat:

Dags att rensa öronen?

Aldersjö är definitivt inte ett namn som kan kopplas ihop med zigenare/resande/tattare. Den förste som tog namnet hette ursprungligen Karl Ture Jakobsson, f. i Johannes församling i Stockholm 1908. Han tar namnet i slutet av 1930-talet. Han var tapetserare till yrket och var delägare i firman Aldersjö & Karlén som låg på Malmskillnadsgatan 13 i Stockholm.

Glad/Gladh är ett typiskt soldatnamn.
Citera
2023-11-25, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persephone
Dags att rensa öronen?

Aldersjö är definitivt inte ett namn som kan kopplas ihop med zigenare/resande/tattare. Den förste som tog namnet hette ursprungligen Karl Ture Jakobsson, f. i Johannes församling i Stockholm 1908. Han tar namnet i slutet av 1930-talet. Han var tapetserare till yrket och var delägare i firman Aldersjö & Karlén som låg på Malmskillnadsgatan 13 i Stockholm.

Glad/Gladh är ett typiskt soldatnamn.

Jag tror inte att det räcker med en snabbgoogling för att reda ut detta. Denna typ av människor bollar ju med namn hit och dit.

Vinof hette tex Olausson i efternamn. Det är först när man tittar på förhören, biografin och hans mellannamn (Reinhold) som man börjar ana hans resanderötter.

Aldersjö låter som ett taget, hemsnickrat namn.
Det hör troligen ihop med Aldersjön i Norrland.

Vad denna tapetserare har med tattare att göra, förstår jag inte. Aldersjö kan fortfarande vara ett "tattarnamn"

Angående namnet Gladh kan du ha rätt.

Allt detta är hur som helst kuriosa.
Citera
2023-11-25, 15:24
Medlem
Citat:

Hitta en intressant länk om resande folks släktnamn och rötter. Du har rätt om Glad/Gladh, de återfinns bla där.

https://forum.rotter.se/index.php?board=12019.0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in