2024-09-16, 14:38
Medlem
…och uppväxtorten verkar ha ett ä eller ö som andra eller tredje bokstav
Citera
2024-09-16, 14:45
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Stort tack för att du uppmärksammar detta, det sista vittnet är ofta centralt i en brottsutredning men av någon anledning så utreddes inte arkitekten trots hans täta kontakt med CdC den sista tiden.

En fråga nu costa-mop, har denna nya märkliga omständighet ändrat din bild av fallet?
Självfallet inte, eftersom jag inte tror att 9 hårstrån på handduken kom från arkitekten, men att det enda spåret av denna sensationella uppgift är en kladdig notering på en lapp. Men du kan ju kontakta polisen och fråga.

Jag förstår däremot inte varför du tackar, eftersom du dels inte är övertygad om att det var CdC:s hårstrå på handduken, dels förtjänstfullt och pedagogiskt har rett ut alla svagheter som finns med DNA-bevisning, senast här: (FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)

Så för dig borde denna uppgift vara helt egal, om man ska utgå från dina egna ord.

Tänkte du svara på mina frågor någon gång? Jag serverade dig ju mer ny arkitektinformation än vad du har lyckats producera under alla dina år i tråden.
Citera
2024-09-16, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeGaggs

…om jag inte misstar mig så ser förnamnet ut att börja på W…
Citera
2024-09-16, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Ja, det var JoeGaggs som nämnde det lismande, men jag har märkt att citat flyter samman när man citerar flera olika skribenter i samma inlägg. Jag får sluta med det och citera en användare per inlägg.

Det är oerhört splittrat och barnsligt på en nivå som inte motsvarar Gypsys egentliga ålder. Om brevet stämmer bör personen ha varit i tonåren 1984 och alltså minst i 40-årsåldern 2009.

Håller verkligen med! Du har tidigare diskuterat psykossjukdom och ett sådant här irrationellt, men konsekvent agerande i form av byte av pennor upplever jag som ett klassiskt psykotiskt beteende.

I mitt svar till JoeGaggs ovan föreslog jag att Lotta kan vara den avdelningschef som det refereras till på den påklistrade lappen. Att kontakten skulle gå via en avdelningschef skulle kunna tyda på att Gypsy inte kan kommunicera med sin omvärld obegränsat (möjligen inlåst på psykiatrisk avdelning?).

Det är alltid intressant med en fördjupad förståelse av "Stig", även om det är mindre troligt att han skrivit detta brev, utifrån hur du beskriver honom .

Vet du om "Stig" har några barn och i sådana fall ungefärlig ålder?

Skribenten verkar på flera ställen referera till att mordet ska preskriberas och att det är bråttom. Mordet preskriberades 2009, så det är mest logiskt att det skrevs då.

Men vem använde fax 2009? Att Gypsy ber Lotta att faxa brevet till chefsåklagaren tycker jag tyder på han inte är uppdaterad gällande tekniken.

Tillägg: brevet är ju riktat till Stefan Bergman, som började leda utredningen 2009, så man kan nog utgå från att det skrevs då.

Jag kan intyga att man använde fax 2009 i mycket stor utsträckning inom det offentliga. Särskilt inom olika myndigheter som bla polis, domstolsväsendet och inom vården.

Sen där efter mycket snabbt 2010-2011 sker ett paradigmskifte och allt datoriseras för att passa ihop med olika affärssystem och journslhanteringsprogram. SAP/JDE etc driver på -Oracke, Microsoft mao
Citera
2024-09-16, 14:54
Medlem
Citat:

Ett ö ?
Hur många bokstäver totalt tror du?
Citera
2024-09-16, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Vad jag förstår låg rivningshuset vid stranden med dörren igensoikad av plank, ett flummarnäste och mer tillhåll där de gick ”fönstervägen” -84 att han flyr platsen ”rakt upp” mot skogen och att efter skogen bor han med familjen dvs i Västra skogen.

Han beskriver att det är 4-500 meter från rivningshuset där även bryggan och båten finns till var delar av CDC sen hittades.

Det blir väl typ i området Marinan ligger på idag. Före eller direkt efter gissar jag.

Måste finnas bilder i stockholmsstads arkiv om ingen annanstans.

Jag skrev om bebyggelsen vid Huvudsta strand igår ... det fanns hus där, absolut.
Citera
2024-09-16, 15:22
Medlem
På ett annat ställe i brevet skriver han att ”jag är 41 år idag”. Det tycker jag bekräftar årtalet -68 i födelsedatumet.
Citera
2024-09-16, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Intressanta reflektioner, minst sagt.
Vi behöver nog inte tvivla på att brevet verkligen kommer från en "gyspsy".

Och om så är fallet, funderar man såklart de på romer som fanns i närheten.
Den romska subkulkturen i S-holm var ju inte stor på 80-talet. Var det ens 1000 personer?
Och de romer som levde som "Gypsy", måste ha rört sig i extremt snäva kretsar.

För tunga missbrukare, som var marginaliserade av tre skäl (pga att de missbrukade, för att
de var kriminella och för att de var romer) måste de sociala kretsarna ha varit lätta att överblicka.

Av ovan nämnda skäl, gissar jag att en kille som "Gypsy" sprang på "Stig" och liknande personer.

Vi har ju sett hur "Stig" och Vinof drogs till varandra och vi ser romska namn dyka upp här och var i i utredningen.

Mkt intressant.

Jag har inga tvivel när det gäller brevet. Bla Öppenheten i personens integritet, vittnesviljan och informationen med namn plats etc är genuint rakt igenom.

Inga tvivel heller att det rör sig om 2 GM vid händelsen.
Gipsy känner personligen till och namnger GM 1 och tillika BO DaCosta och beskriver även väl GM2.

Det är som du säger väldigt små men fragmenterade och svårutredda grupper av personer men internt känner de väl till varandra, i Gipsykretsar.

Därför tror jag att R ej var Kaale men mycket möjligt ändå kan ha haft finska rötter mtp den vitblonda hårfärgen och utanförskapet, ev tattaresläkte/resande eller om hans far var finskt krigsbarn, arbetskraftsinvandrat eller dyl

Alm låter resande ifs.
Citera
2024-09-16, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
En av BO:s egenheter, var hennes kontroll över den egna hygienen.
Av vittnesmål och diverse protokoll framgår att BO putsade på sitt yttre ända fram till slutet.
BO klippte sig, klippte naglarna, rakade benen, bytte kläder, köpte kläder, sålde kläder och använde ett flertal skönhetsprodukter och hygienprodukter i juni 1984.
Det ständiga groomandet var (eller borde ha varit) en intressant del av utredningen.

BO använde bl.a. hudsalva (vilket framgår av ett protokoll i dropboxen). Detta kan vara intressant, eftersom spår av zink hittade på den blå handduken. Zink ingår i hudvårdsprodukter.

Vi kan också notera BO:s vanemässiga användande av s.k. toalettväskor (necessärer).
Bland BO:s kvarlämnade tillhörigheter hittades en "etikett", som hade tillhört en toalettväska.
Bland BO:s kvarlämnade tillhörigheter hittades också en toalettväska.

Och bakom ett skjul på Eugeniavägen, hittades just en toalettväska, på sommaren 1984.

Hur vanligt det var att trasiga kvinnor som gick på Malmskillnadsgatan ägde toalettväskor, vet vi såklart inte, men förekomsten av en tappad toalettväska på Eugeniavägen, indikerar åtminstone att en prostituerad kvinnas tillhörigheter funnits i området.

En socialt fungerande kvinnas toalettväska hamnar knappast bakom ett skjul på E-vägen.

BO:s vanemässiga användande av toalettväskor är alltså ett observandum, som det heter.
Toalettväskan som hittades på E-vägen, kan ha varit da Costas.

På tal om just zink så är zinksalva ett riktigt allround medel som både använts till häst (för mugg bla) och människor.

”Zinkoxid har en mild sammandragande och antiseptisk verkan” Används inte direkt i skönhetsprodukter men:

”zinksalva används som skydd för huden vid vätskning av olika slag, t ex blöjdermatit, liggsår, fistlar, vätskande eksem, analklåda, hemorrojder och självsprickor”

Mycket vanligt man strök på ett skyddande och läkande lager zinkslva om man hade hand-& eller nagelbandssprickor efter tvätt.

Eller i baken ja ni ser varför…

Värt att fundera på om inte det också kan funnits tillgängligt på E-vägens egna toalett?
Senast redigerad av viperstyle 2024-09-16 kl. 16:32.
Citera
2024-09-16, 16:10
Medlem
Förnamnet skulle kunna vara Leif. Gypsy skriver sina L så att de ibland ser ut som ett W. Jag söker efter en Leif född -68 med lämplig profil :-)
Citera
2024-09-16, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Ytterligare en mening som ger ett överdrivet, nästan religiöst intryck finns i inledningen: "I Saningens namn och ögonblik är jag som medmännika sjuldig...".

Du har tidigare nämnt att du har träffat "Stig". Om du vill får du gärna berätta hur du uppfattade hans vokabulär och språkbruk generellt.

Intressant att du upplever texten som lismande. På vissa ställen tycker jag att det känns som om skribenten nästan driver med chefsåklagaren.

Det kan vara en övertolkning, men i meningen "jag har Apselut ingenting med styckmordet på Catrine da Costa" får felstavningen av ordet absolut mig att associera till Astrid Lindgrens Madicken och Lisabet ("Appselut, Madicken!").

Den där nästan retsamma tycker jag framkommer än mer tydligt i stycket: "Just nu när jag skriver till Åklagan får jag ont i magen kanse lite närvös åkså". Skriver verkligen en vuxen, förmodligen man, så på allvar?

Några fler noteringar:

• Varannan sida tycks vara skriven med blå kulspets, varannan med svart. Sidorna med svart text ser nästan kopierade ut. Det verkar inte som om pennan håller på att ta slut, utan bytet av färg sker genomgående vid sidbyte, inte i övrigt.

• Är det någon som kan uttyda vad det står på första sidan?
Först finns en lapp med maskade partier, men sedan står det: "Hejsan Bästa hoffa/Lotta". Det tycks vara ett personnamn där, vilket självfallet är intressant.

Intressant du nämner religös för det har vi inte pratat om så mycket tidigare i tråden.

Men många gipsys som kom ”söderöverifrån” Italien, Frankrike, Benelux länderna, Rumänien, Bulgarien, sen via Tyskland och genom Danmark och hit var/är katoliker och har även många influerande seder och bruk därifrån.

Många var väldigt troende och extremt vidskepliga med andra ord.

Kom även att tänka på att just Samvetet är en central del inom Katolicismen precis som kvällsbönen.

Sätter en 5:a på Gipsy har katolsk uppfostran här.
Citera
2024-09-16, 16:20
Medlem
Citat:
Förnamnet skulle kunna vara Leif. Gypsy skriver sina L så att de ibland ser ut som ett W. Jag söker efter en Leif född -68 med lämplig profil :-)

Om du tar närbilder och lägga upp kan vi kan hjälpas åt och kolla 😊
Senast redigerad av viperstyle 2024-09-16 kl. 16:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in