Citat:
Ursprungligen postat av
Lawnmoverman2011
Kom igen, du verkar lida av en övertro på dig själv och din förträfflighet. Jag svarar när jag anser mig ha tid att göra detta och inte på befallning. Tids nog ska jag svara på alla dina inlägg men som alla läsare kan se så finns det andra skribenter som står på tur först. Eftersom du sticker ut näsan helt plötsligt så kanske du kan svara på vad den där mannen som blev utpekad som fotokunden hade för alibi för den 21 juni då själva bildinlämningen ägde rum i butiken i Solna? Du vill att jag ska bemöta dig och leverera svar på stört men jag har ställt den där högst intressanta frågan åtskilliga gånger i trådens genom årens lopp men ingen vill svara, oklart varför? Du borde kanske räta ut alla frågetecken en gång för alla så att det inte behöver råda några oklarheter kring detta något mer? Får vi höra ett riktigt bra svar nu? Upp till bevis
Ursäkta mig, men jag kan inte minnas att jag någonsin sagt att varken Allgén eller Härm har alibi för detta tidpunkt. Detta är ingenting du kan anföra mot mig. Däremot kan man utesluta att dessa båda haft möjlighet att stycka kroppen gemensamt, varpå det hela blir en ickefråga. Vidare så skall du läsa vidare längre ned för att förstå varför ett alibi i ärendet är fullständigt överflödigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lawnmoverman2011
Men du är ingen vittnespsykolog och dina slutsatser tycks mest gå ut på att underminera fotohandlarparets och jägmästarens trovärdighet och i förlängning deras minnesbilder av händelsen sommaren 1984 men visst, inlämningen av bilder kan i teorin ha skötts av någon som liknande någon av de två misstänkta läkarna. Det går inte att utesluta men att en inlämning av helskumma bilder ägde rum i juni -84 går nog inte förneka med ryggraden intakt, nåt skumt är det helt klart med den där bildserien som lämnades in en fotobutik i Solna centrum.
Och du vet att jag inte är vittnespsykolog därför att...? Nu är jag visserligen inte det, men däremot har jag en god vän som är detta som dessutom arbetar med att utbilda personer inom rättsväsendet inom förhörsteknik, vidare är jag tillräckligt läskunnig för att ta del av vetenskapliga rapporter som talar om någonting, exempelvis vad forskningen säger om vittnen och deras minnen.
Det går förövrigt alldeles utmärkt att påstå att dessa bilder aldrig har funnits. Jag tror inte ett ögonblick på det hela utefter den bevisning som framlagts. Eftersom man inte återfunnit det minsta lilla bevis för att den finns, undantaget två personer som säger sig ha sett den. Dessutom finns det ingenting som bevisar, om nu bildserien finns, att det faktiskt är den aktuella kroppen som funnits på bilderna, att kroppen ens är äkta och inte något sjuk skämt och så vidare och så vidare. Det är hemskt många saker som inte finns belägg för, så man kan helt enkelt inte på ett juridiskt plan anse att bildserien har bäring i målet. Den har aldrig återfunnits, den har inte granskats av någon annan, det finns inga helt oberoende vittnen... Det är helt enkelt mycket som är osäkert och berättelsen är dessutom inte logisk. Och är inte en berättelse logisk så är den inte heller sann.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lawnmoverman2011
Inte fan vet jag och om jag visste så hade jag väl tipsat polisen om det för länge sen? Jag gissar att bilderna gick upp i rök i samma veva som marken började bli brännhet för jag tror nämligen att GM finns med i utredningen. Vad tror du?
Jag tror inte det finns några bilder. Jag trodde det framgick.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lawnmoverman2011
Du resonerar som en tomte, en smart och förslagen GM ser väl för helvete till att göra sig av med bilderna om polisens förundersökning börjar komma lite väl nära? Det skulle jag gjort för att undanröja bevis men jag är å andra sidan ingen likstyckare. Min teori är alltså att bilderna försvann (blev destruerade) hösten/vintern 1984 då nätet så sakteliga började dras åt.
Du resonerar väldigt märkligt. Om nu gärningsmannen varit normal hade han väl för fanken knappast styckat kroppen till en början? Men du verkar förutsätta att vederbörande fungerar som en normal individ. Dessutom så häktades Allgén och Härm utan förvarning, Allgén togs in och hölls sedan kvar helt oförberedd. Vill du då påstå att någon polis förvarnade herrarna?
Citat:
Ursprungligen postat av
Lawnmoverman2011
Diskuterar vi Palmemordet eller fallet Catrine da Costa? Med din logik så är det nuvarande systemet med vittnen totalt värdelöst och alla tips som efterfrågas av polisen gällande olösta fall är av noll och intet värde för vittnena är ju ändå bara kontaminerade av allt dom läst, hört och sett. Ibland undrar man om personer som du är på riktigt? Om vi ska använda oss av dina heltokiga slutsatser så är tv-program som Efterlyst, Svenska fall för FBI och Veckans brott bortkastad tid. Varför kontaktar du inte programmakarna och påpekar detta? Ta också tillfället i akt och tillrättavisa echoes, hans arkiv tar fortfarande emot tips men dom är ju bara skit värda enligt ditt sätt att se på saker och ting för det är ju så jävla svårt att komma ihåg rätt som vittne redan efter något dygn.
I normala fall så är erfarenheter från andra brottmål väldigt relevant när man diskuterar andra brottmål. Antingen så är alla vittnesuppgifter alltid korrekta eller så kan man alltid stresstesta vittnesmål och utpekanden för att se relevansen.
"Min logik" är den logik som ledande experter från flera olika länder företräder. En av de mest kända heter Elizabeth Loftus och är en av de mest inflytelserika kvinnliga forskarna i våran tid, dessutom en mycket trevlig person som gärna delar med sig av sin kunskap.
Om du hade en tillstymmelse till kunskap om hur sånt här skall gå till hade du sannolikt vetat att vittnesuppgifter sållas hårt och dessutom så måste man finna stödbevisning som stödjer vittnesmålet. Idag är det nära nog omöjligt att bara dömas på någons vittnesmål om det heller inte finns någon övrig bevisning i ärendet. Att du sedan bygger en massa halmdockor är tyvärr inte mitt problem. Men en vittnesuppgift som helt saknar stöd i utredningen är ingenting som heller är relevant.
Du kan väl ta och skriva ett brev till Loftus och tala om för henne att hennes teorier är helt åt helvete när hon påstår att saker som värderingar, fördomar och input utifrån mycket snabbt påverkar våra minnesbilder av skeenden. Det är till exempel fullt möjligt att någon lämnat in en obehaglig fotoserie, kanske någon som faktiskt arbetar på patologen, och sedan har man sett Allgén och Härm på bild i tidningen, varpå man placerar deras ansikten i den situationen. Det är bara en av en rad möjligheter. Ögonvittnen är inte på något sätt extremt trovärdiga, det är bara du och möjligtvis Margit Norells adepter som fortfarande tror på att alla minnesbilder är sanna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lawnmoverman2011
Du får dra vilka jävla slutsatser du vill, jag har själv ställt massvis med frågor till olika skribenter de senaste tre åren och rätt ofta har svaren uteblivit, var är din kritik mot detta? Ta dig tid att läsa igenom tråden och snacka inte dynga.
Du kommer med påståenden som inte finner stöd i verkligheten. Som svar på mina kommentarer. Då avkräver jag dig svar. Dina mellanhavanden med andra skribenter är inte mitt ansvar. Gå och gråt hemma hos mamma om du tycker det är jobbigt, jag har inte tid att vara din dadda och trösta dig för att de stygga skribenterna inte svarar. Du torgför en åsikt som är minst sagt kontroversiell satt i relation till allmänt vedertagen vetenskap. Då får du banne mig se till att försvara det också, helst med sakliga argument. Alternativet är att du erkänner att du kanske inte har rätt. Du företräder ingen sanning.
Eftersom du ställer krav på mig att jag skall läsa dina tramsdiskussioner på 2 000 sidor så kan du väl i alla fall försöka ta del av relevant forskning inom minnespsykologi? Och med det menar jag inte forskning från 70-talet om bortträngda minnen utan om riktig vetenskap från nutid. Vi vet sedan 90-talet att vittnesuppgifter är extremt otillförlitliga. Fråga personerna i "Project Innocence" om detta, till exempel.
Medan du har skrivit i en tråd har jag i flera år varit ute och pratat med människor i verkligheten som faktiskt har något att tillföra.