2023-11-10, 14:23
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgas
Sa han? Sa han inte att det var "vi"? Har du någon länk till det?
Det där är från 2021. Det är en detalj men Peter Carlsson sade att produktionen skulle igång 2021, om han så själv skulle tillverka batteriet. Jag har inte den artikeln aktuell.

Men han är alltså ekonom och inte tekniker. Därför har Northvolt följt storfinansens agenda om kontroll genom EU och försvagning av Sverige.

Hade skickliga tekniker drivit företaget hade chansen varit större att de försökt konkurrera ut asiaterna och inte använt projektet för politisk propaganda.
Senast redigerad av wwr 2023-11-10 kl. 14:28.
Citera
2023-11-10, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det där är från 2021. Det är en detalj men Peter Carlsson sade att produktionen skulle igång 2021, om han så.själv skulle tillverka batteriet. Jag har inte den artikeln aktuell.

Aah... så du sitter och hittar på innehållet i artiklar... igen.

Citat:
De första batterierna ska bli klara i år ”om det så ska ske på nyårsafton”, säger Northvolts vd Peter Carlsson till Reuters

https://www.svd.se/a/Qy3gBP/northvol...oduktNorthvolt

Här har du artikeln till din hittepåsmörja. Inte för att det spelar någon roll för dig.

Citat:
Men han är alltså ekonom och inte tekniker. Därför har Northvolt följt storfinansens agenda om kontroll genom EU och försvagning av Sverige.

Ytterst vanligt att en VD är ekonom. Man behöver inte vara expert själv. Man behöver bara se omge sig av andra som kan. Experter och "tekniker" som du så fint kallar det anställs.

Citat:
Hade skickliga tekniker drivit företaget hade chansen varit större att de försökt konkurrera ut asiaterna och inte använt projektet för politisk propaganda.

Det spelar ändå ingen roll, då du inte lyssnar på varken ekonomer eller tekniker. Du vill bara att NV ska misslyckas.
Citera
2023-11-10, 14:46
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Du har nog missat en nolla i din beräkning. Finns det alltså till exempel Polestar-bilar med batteri från Northvolt? I Polestar 5 som ska ge snabb laddning och "överlägsen räckvidd" så verkar det bli koreanska batterier.

https://elbilen.se/nyheter/polestar-...gsen-rackvidd/
Tack! Glömde en nolla. 40.000 batterier skulle det vara. Fortfarande väldigt litet i förhållande till hur många elbilar som produceras.

Har ingen aning om hur försäljningen är fördelad. Northvolt säljer väl battericeller och inte färdiga batterier? Sedan sätts cellerna samman till batterier på annan plats.

Scania har uppenbarligen köpt en del från Northvolt. Skulle tippa att även Volkswagen - som ju är Northvolts största ägare - köper en hygglig andel av Northvolts produktion.
Citera
2023-11-10, 14:48
Medlem
wwrs avatar
Ett stort problem är att chefen är ekonom. Ekonomer följer storfinansens agenda som går ut på att Sverige skall styras från Bryssel. Därför måste Sverige vara svagt. Ett starkt Sverige vill styra sig självt och inte underordna sig EU.

Wallenberg uttalade nyligen att visst går det dåligt för Europa [under EU] Men det beror på att EU har för lite makt, enligt honom.

Löfven sade att om vi ger ett par hundra miljarder till de andra EU-länderna så kommer det att gå bra för oss för då kan de handla av oss!

Kapitalisterna sitter helt i storfinansens knä och vågar inte genomföra något som rubbar den globala planeringen. Därför försvagas Sverige genom den gröna agendan. Northvolt var från början dömt till att bli en tom grön propaganda-megafon.
Senast redigerad av wwr 2023-11-10 kl. 14:54.
Citera
2023-11-10, 16:02
Medlem
Petruccianis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devilsdeck
Vid en närmare faktakoll verkar han ligga rätt bra till i sina sk "konspirationsteorier".

Det är lätt att bli skeptisk och en skeptism handlar fast om att man som ytterst påläst tvingas lyssna på lögner. Och de lögnerna köper de lättlurade.

Idag läste jag tex att ögruppen Vanatus 11000 invånare skall få asyl i Australien pga klimatkrisen. När man fortsätter läsa är detta pga av att 2 öar slukats av havet.

Eftersom jag seglat runt jorden ett antal ggr och varit på Vanatu, har jag bra koll på vilka öar som flyttar på sig och vilka som inte flyttar på sig. Mönstret är detsamma. Vanatu är sandöar, och historiskt sett rör de på sig hela tiden pga tidvatten och strömmar. Vissa eroderar ner till att försvinna medan andra växer upp. Detta har skett i många hundra år sedan Vanatu bildades ur Stilla Havet. Någon vattennivåhöjning har inte skett på Vanatu. Precis som Maldiverna.

Problemet för tex Maldiverna är landhöjningen som påverkar korallerna negativt. De tål ej för mkt strålning från solen. Vi känner alla till att Maldiverna skulle varit under vatten för drygt 40 år sedan enligt klimatforskarna. Inte mkt att säga om det mer än att det var en profetia som aldrig slog in liksom ungefär 100% av alla profetior. Det sura regenet, ozonhålet osv är också ett par profetior som ingen pratar om idag.

Min favoritstrand i Afrika åts långsamt men säkert upp av Atlanten, och på några år var den farligt nära bebyggelsen. Expats pratade om klimatkrisen som orsak. I våras var stranden tillbaka igen och västerlänningarna pratade om ett mirakel, medan lokalbefolkningen skrattade åt dumheterna, för de vet att sand flyttar på sig. Själv tänkte jag tillbaka på 1995 då ett liknande fenomen hände på samma strand. Jag tänkte väl att det inte spelar någon roll om man kallar det ett mirakel eller ej, utan öppnade en öl och kikade ut över solnedgången.

Men man blir skeptisk eftersom all historia, logik och förnuft utraderas i jakten på snabba cash - Klimathysterin är som den forna Kyrkan som också sålde undergång. Priset för att bli räddad från undergången var då detsamma som idag - våra pengar, vår frihet och vårt intellekt.

Intressant inlägg, tack för info. Den sista paragrafen är ytterst relevant och träffande också, man ska alltid vara ytterst skeptisk och kritisk till påståendena från de som försöker sälja in både undergången och räddningen från densamma till befolkningen
Citera
2023-11-10, 16:06
Medlem
Kalle81s avatar
Citat:
Jag har inte tid att upprepa samma sak om och om igen. Det jag vill säga finns i mina inlägg i tråden.

Hela Northvolt-Scaniaaffären är en rutten härva där massmedia läger locket på eftersom EU alltid skyddas. Vi behöver klara besked om huruvida Northvolt levererat några användbara battericeller alls samt vad som produceras hos Scania Södertälje efter sommaren samt om uppgifterna om att Scania Södertäljes tillverkning av dieselbilar sedan 2021 håller på att flyttas till Frankrike, är riktiga.

Att Northvolt har leveransproblem är både Scania och Northvolt överens om.

Men du ser väl själv att nothvolt bygger batterier?

Och Scania bygger diesellastbilar?

Nu får du ge dig
Citera
2023-11-10, 16:15
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Men du ser väl själv att nothvolt bygger batterier?

Och Scania bygger diesellastbilar?

Nu får du ge dig
Vad Scania gör efter sommaren är inte klart. Företaget har dock hamnat i problem pga Northvolts bristande leveranser som Scania och Northvolt är överens om brister.

Vad gäller Northvolt finns inga säkra bevis att företaget producerat en enda användbar battericell.
Citera
2023-11-10, 16:31
Medlem
AndersPersson99s avatar
Att vi har bolag som vill etablera industrier i Sverige är positivt. Att just bolaget Northvolt misslyckats med att leverera produkter är såklart negativt, men det tar inte bort det positiva med att etableringen skedde i Sverige.

Allt företagande innebär risk. Om man inte försöker kan man inte lyckas. Och om företag inte försöker i Sverige, så lyckas de heller inte i Sverige, och då blir istället Sverige mer och mer misslyckat. För utan företag och industrier så stannar landet.
Senast redigerad av AndersPersson99 2023-11-10 kl. 16:32. Anledning: edit
Citera
2023-11-10, 16:48
Medlem
trickydicks avatar
Intressant. Vattenfall verkar gilla Northvolt.

Citat:
Voltpack Mobile System levererar upp till 250 kW effekt med en skalbar kapacitet från 245 kWh till 1225 kWh tillgänglig energi

Bland Northvolts industripartners och kunder finns ABB, BMW Group, Scania, Siemens, Vattenfall, Vestas och Volkswagenkoncernen.

https://group.vattenfall.com/se/nyhe...r-batterilager
Citera
2023-11-10, 17:50
Medlem
Citat:
Vad Scania gör efter sommaren är inte klart. Företaget har dock hamnat i problem pga Northvolts bristande leveranser som Scania och Northvolt är överens om brister.

Vad gäller Northvolt finns inga säkra bevis att företaget producerat en enda användbar battericell.

Jag säger precis samma sak om Scania som jag har sagt om Northvolt. Det är bara att köra förbi och titta.

Den här gången är det ännu enklare för dig, ser du avgasrör så är det glasklart, de tillverkar lastbilar med förbränningsmotorer. Meeen jag antar att du kommer att slingra dig ännu en gång och skriva att det är medias jobb att undersöka, trots att du flera gånger om säger att media inte går att lita på.

Sedan så finns det tydliga bevis om northvolt. De har diskuterats i tråden om Northvolt. Jag förstår inte... du säger om och om att du inte vill repetera dig, trots det så är det nästan det enda du gör.
Citera
2023-11-10, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgas
Jag säger precis samma sak om Scania som jag har sagt om Northvolt. Det är bara att köra förbi och titta.
Seriöst? åka förbi och titta? Jobbar du på fabriken själv?

https://www.svd.se/a/O8Ompb/trots-10...lt-inte-i-hamn
enligt denna färska artikel så har de inte lyckats leverera ännu......
Citera
2023-11-10, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Seriöst? åka förbi och titta? Jobbar du på fabriken själv?

https://www.svd.se/a/O8Ompb/trots-10...lt-inte-i-hamn
enligt denna färska artikel så har de inte lyckats leverera ännu......

Varken på Scania eller Northvolt.

Jag kan tyvärr inte läsa den låsta artikeln. Skulle du kunna citera där det står att de inte har levererat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in