2023-11-10, 14:23
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgas
Sa han? Sa han inte att det var "vi"? Har du ngon lnk till det?
Det dr r frn 2021. Det r en detalj men Peter Carlsson sade att produktionen skulle igng 2021, om han s sjlv skulle tillverka batteriet. Jag har inte den artikeln aktuell.

Men han r allts ekonom och inte tekniker. Drfr har Northvolt fljt storfinansens agenda om kontroll genom EU och frsvagning av Sverige.

Hade skickliga tekniker drivit fretaget hade chansen varit strre att de frskt konkurrera ut asiaterna och inte anvnt projektet fr politisk propaganda.
Senast redigerad av wwr 2023-11-10 kl. 14:28.
Citera
2023-11-10, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det dr r frn 2021. Det r en detalj men Peter Carlsson sade att produktionen skulle igng 2021, om han s.sjlv skulle tillverka batteriet. Jag har inte den artikeln aktuell.

Aah... s du sitter och hittar p innehllet i artiklar... igen.

Citat:
De frsta batterierna ska bli klara i r om det s ska ske p nyrsafton, sger Northvolts vd Peter Carlsson till Reuters

https://www.svd.se/a/Qy3gBP/northvol...oduktNorthvolt

Hr har du artikeln till din hittepsmrja. Inte fr att det spelar ngon roll fr dig.

Citat:
Men han r allts ekonom och inte tekniker. Drfr har Northvolt fljt storfinansens agenda om kontroll genom EU och frsvagning av Sverige.

Ytterst vanligt att en VD r ekonom. Man behver inte vara expert sjlv. Man behver bara se omge sig av andra som kan. Experter och "tekniker" som du s fint kallar det anstlls.

Citat:
Hade skickliga tekniker drivit fretaget hade chansen varit strre att de frskt konkurrera ut asiaterna och inte anvnt projektet fr politisk propaganda.

Det spelar nd ingen roll, d du inte lyssnar p varken ekonomer eller tekniker. Du vill bara att NV ska misslyckas.
Citera
2023-11-10, 14:46
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Du har nog missat en nolla i din berkning. Finns det allts till exempel Polestar-bilar med batteri frn Northvolt? I Polestar 5 som ska ge snabb laddning och "verlgsen rckvidd" s verkar det bli koreanska batterier.

https://elbilen.se/nyheter/polestar-...gsen-rackvidd/
Tack! Glmde en nolla. 40.000 batterier skulle det vara. Fortfarande vldigt litet i frhllande till hur mnga elbilar som produceras.

Har ingen aning om hur frsljningen r frdelad. Northvolt sljer vl battericeller och inte frdiga batterier? Sedan stts cellerna samman till batterier p annan plats.

Scania har uppenbarligen kpt en del frn Northvolt. Skulle tippa att ven Volkswagen - som ju r Northvolts strsta gare - kper en hygglig andel av Northvolts produktion.
Citera
2023-11-10, 14:48
Medlem
wwrs avatar
Ett stort problem r att chefen r ekonom. Ekonomer fljer storfinansens agenda som gr ut p att Sverige skall styras frn Bryssel. Drfr mste Sverige vara svagt. Ett starkt Sverige vill styra sig sjlvt och inte underordna sig EU.

Wallenberg uttalade nyligen att visst gr det dligt fr Europa [under EU] Men det beror p att EU har fr lite makt, enligt honom.

Lfven sade att om vi ger ett par hundra miljarder till de andra EU-lnderna s kommer det att g bra fr oss fr d kan de handla av oss!

Kapitalisterna sitter helt i storfinansens kn och vgar inte genomfra ngot som rubbar den globala planeringen. Drfr frsvagas Sverige genom den grna agendan. Northvolt var frn brjan dmt till att bli en tom grn propaganda-megafon.
Senast redigerad av wwr 2023-11-10 kl. 14:54.
Citera
2023-11-10, 16:02
Medlem
Petruccianis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devilsdeck
Vid en nrmare faktakoll verkar han ligga rtt bra till i sina sk "konspirationsteorier".

Det r ltt att bli skeptisk och en skeptism handlar fast om att man som ytterst plst tvingas lyssna p lgner. Och de lgnerna kper de lttlurade.

Idag lste jag tex att gruppen Vanatus 11000 invnare skall f asyl i Australien pga klimatkrisen. Nr man fortstter lsa r detta pga av att 2 ar slukats av havet.

Eftersom jag seglat runt jorden ett antal ggr och varit p Vanatu, har jag bra koll p vilka ar som flyttar p sig och vilka som inte flyttar p sig. Mnstret r detsamma. Vanatu r sandar, och historiskt sett rr de p sig hela tiden pga tidvatten och strmmar. Vissa eroderar ner till att frsvinna medan andra vxer upp. Detta har skett i mnga hundra r sedan Vanatu bildades ur Stilla Havet. Ngon vattennivhjning har inte skett p Vanatu. Precis som Maldiverna.

Problemet fr tex Maldiverna r landhjningen som pverkar korallerna negativt. De tl ej fr mkt strlning frn solen. Vi knner alla till att Maldiverna skulle varit under vatten fr drygt 40 r sedan enligt klimatforskarna. Inte mkt att sga om det mer n att det var en profetia som aldrig slog in liksom ungefr 100% av alla profetior. Det sura regenet, ozonhlet osv r ocks ett par profetior som ingen pratar om idag.

Min favoritstrand i Afrika ts lngsamt men skert upp av Atlanten, och p ngra r var den farligt nra bebyggelsen. Expats pratade om klimatkrisen som orsak. I vras var stranden tillbaka igen och vsterlnningarna pratade om ett mirakel, medan lokalbefolkningen skrattade t dumheterna, fr de vet att sand flyttar p sig. Sjlv tnkte jag tillbaka p 1995 d ett liknande fenomen hnde p samma strand. Jag tnkte vl att det inte spelar ngon roll om man kallar det ett mirakel eller ej, utan ppnade en l och kikade ut ver solnedgngen.

Men man blir skeptisk eftersom all historia, logik och frnuft utraderas i jakten p snabba cash - Klimathysterin r som den forna Kyrkan som ocks slde undergng. Priset fr att bli rddad frn undergngen var d detsamma som idag - vra pengar, vr frihet och vrt intellekt.

Intressant inlgg, tack fr info. Den sista paragrafen r ytterst relevant och trffande ocks, man ska alltid vara ytterst skeptisk och kritisk till pstendena frn de som frsker slja in bde undergngen och rddningen frn densamma till befolkningen
Citera
2023-11-10, 16:06
Medlem
Kalle81s avatar
Citat:
Jag har inte tid att upprepa samma sak om och om igen. Det jag vill sga finns i mina inlgg i trden.

Hela Northvolt-Scaniaaffren r en rutten hrva dr massmedia lger locket p eftersom EU alltid skyddas. Vi behver klara besked om huruvida Northvolt levererat ngra anvndbara battericeller alls samt vad som produceras hos Scania Sdertlje efter sommaren samt om uppgifterna om att Scania Sdertljes tillverkning av dieselbilar sedan 2021 hller p att flyttas till Frankrike, r riktiga.

Att Northvolt har leveransproblem r bde Scania och Northvolt verens om.

Men du ser vl sjlv att nothvolt bygger batterier?

Och Scania bygger diesellastbilar?

Nu fr du ge dig
Citera
2023-11-10, 16:15
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Men du ser vl sjlv att nothvolt bygger batterier?

Och Scania bygger diesellastbilar?

Nu fr du ge dig
Vad Scania gr efter sommaren r inte klart. Fretaget har dock hamnat i problem pga Northvolts bristande leveranser som Scania och Northvolt r verens om brister.

Vad gller Northvolt finns inga skra bevis att fretaget producerat en enda anvndbar battericell.
Citera
2023-11-10, 16:31
Medlem
AndersPersson99s avatar
Att vi har bolag som vill etablera industrier i Sverige r positivt. Att just bolaget Northvolt misslyckats med att leverera produkter r sklart negativt, men det tar inte bort det positiva med att etableringen skedde i Sverige.

Allt fretagande innebr risk. Om man inte frsker kan man inte lyckas. Och om fretag inte frsker i Sverige, s lyckas de heller inte i Sverige, och d blir istllet Sverige mer och mer misslyckat. Fr utan fretag och industrier s stannar landet.
Senast redigerad av AndersPersson99 2023-11-10 kl. 16:32. Anledning: edit
Citera
2023-11-10, 16:48
Medlem
trickydicks avatar
Intressant. Vattenfall verkar gilla Northvolt.

Citat:
Voltpack Mobile System levererar upp till 250 kW effekt med en skalbar kapacitet frn 245 kWh till 1225 kWh tillgnglig energi

Bland Northvolts industripartners och kunder finns ABB, BMW Group, Scania, Siemens, Vattenfall, Vestas och Volkswagenkoncernen.

https://group.vattenfall.com/se/nyhe...r-batterilager
Citera
2023-11-10, 17:50
Medlem
Citat:
Vad Scania gr efter sommaren r inte klart. Fretaget har dock hamnat i problem pga Northvolts bristande leveranser som Scania och Northvolt r verens om brister.

Vad gller Northvolt finns inga skra bevis att fretaget producerat en enda anvndbar battericell.

Jag sger precis samma sak om Scania som jag har sagt om Northvolt. Det r bara att kra frbi och titta.

Den hr gngen r det nnu enklare fr dig, ser du avgasrr s r det glasklart, de tillverkar lastbilar med frbrnningsmotorer. Meeen jag antar att du kommer att slingra dig nnu en gng och skriva att det r medias jobb att underska, trots att du flera gnger om sger att media inte gr att lita p.

Sedan s finns det tydliga bevis om northvolt. De har diskuterats i trden om Northvolt. Jag frstr inte... du sger om och om att du inte vill repetera dig, trots det s r det nstan det enda du gr.
Citera
2023-11-10, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgas
Jag sger precis samma sak om Scania som jag har sagt om Northvolt. Det r bara att kra frbi och titta.
Serist? ka frbi och titta? Jobbar du p fabriken sjlv?

https://www.svd.se/a/O8Ompb/trots-10...lt-inte-i-hamn
enligt denna frska artikel s har de inte lyckats leverera nnu......
Citera
2023-11-10, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Serist? ka frbi och titta? Jobbar du p fabriken sjlv?

https://www.svd.se/a/O8Ompb/trots-10...lt-inte-i-hamn
enligt denna frska artikel s har de inte lyckats leverera nnu......

Varken p Scania eller Northvolt.

Jag kan tyvrr inte lsa den lsta artikeln. Skulle du kunna citera dr det str att de inte har levererat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in