2024-07-04, 09:17
Medlem
wwrs avatar
EU krossar svensk industri. Att Northvolt skulle leverera tillräckligt betvivlar jag. Och i vilket fall så har EU lurat Scania och Volvo till grön omställning som leder till katastrof.

Självklart vet företagens ledare sanningen men ingen företagsledare i Europa går mot EU.

Citat:
Först hävdade Scania att tillverkningen av ellastbilar inte kom igång på grund av Northvolt. Nu får Scania sina battericeller, men kan ändå bara bygga en ellastbil per dag.

Vi har i princip satt hela företaget i pant. Vi har investerat så mycket i den här omställningen. Utan de rätta politiska besluten i Europa har vi en hel bransch som har en osäker framtid.
https://www.nyteknik.se/fordon/scani...halsen/4274492

Det här är vad Scania och Volvo har att luta sig mot på batterisidan:
Citat:
Det skramlar tomt i Northvolts tunna
https://www.svd.se/a/lw3QO3/northvol...-skramlar-tomt
Senast redigerad av wwr 2024-07-04 kl. 09:31.
Citera
2024-08-21, 15:25
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det har skrivits många hundra inlägg om Northvolts eventuella produktion, i huvudtråden om Northvolt. Så jag lämnar det för tillfället. Ingen utomstående vet säkert. Senast sade de att deras batterier var under utvärdering. Jag tror att inte att Northvolt levererat någonting användbart efter snart 10 års verksamhet. Det är min sammantagna bedömning. Det finns inte Northvoltbatterier i några produkter på marknaden.

Citat:
Ursprungligen postat av NyTeknik
Här är Scanias nya eldrivna timmerlastbil – först i sitt slag

En elmotor om 450 kW kontinuerlig effekt sköter framdrivningen. Energin lagras i batterier om 624 kWh, av typen NMC (katod av nickel, mangan och kobolt). Scania bygger batteripack i egen regi och köper celler från Northvolt. Batteriet kan laddas med upp till 375 kW.

De tolv ellastbilarna ska testas på sju olika demoplatser från Småland till Norrbotten. Syftet är att visa att storskalig elektrifiering är möjlig.

https://www.nyteknik.se/fordon/har-a...t-slag/4282158

Dubbelboogie med tandemdrift. Visas nu på mässan Elmia Lastbil i Jönköping.
Den ser fin ut.
Citera
2024-08-21, 15:31
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Dubbelboogie med tandemdrift. Visas nu på mässan Elmia Lastbil i Jönköping.
Den ser fin ut.
Ja, den ser fin ut. Du ger en länk som antyder att Northvolt levererar användbara celler. Det är ett steg i rätt riktning för Northvolt. Någon kanske tycker jag är kritisk men det måste komma mycket liknande information för att jag skall tro att Nv tillverkar celler. Även från andra än Scania.

Informationen kommer nu när en del tror att företaget är på väg att rasa ihop!

Betalvägg i mindre medium. Varför duckar de stora tidningarna?

Detta projekt har gjort mig luttrad. Det står att cellerna köps av Northvolt men var är de tillverkade 😉

Det är det där med "framöver"
Citat:
Framöver ska tolv lastbilar sättas i demodrift
"Framöver kommer demonstration av Scania/Northvolts lastbilar" ... Det säger man typ 10 år efter Northvolts grundande

När man skriver i nutidsform behöver inte det betyda att något sker. Så tolkar jag tidningarna numera.
Citat:
Scania bygger batteripack i egen regi och köper celler från Northvolt.
Det kan ange hur projektet är tänkt att fungera, om det kommer igång.
Senast redigerad av wwr 2024-08-21 kl. 16:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in