2023-11-08, 23:55
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det är lustigt, det här med Magda Gad. Tidigare hade "dissidentsidan" viss respekt för henne efter hennes reportage från olika muslimska länder. I dag är hon föraktad av ungefär samma personer.
Jag vet inte om problemet är att hon inte anses konsekvent, eller vad det kunde tänkas vara. Jag tycker att hon gör helt rätt om hon förmår skilja på religion och politik.

Men ok, det är väl i rättvisans namn hyfsat i sin ordning att Janouch är med i ett program där andra synsätt också finns representerade. Det blir en balans. Lite av den sorts debatt som oftast helt lyser med sin frånvaro i t.ex. Aktuellt på SVT. Så länge hon inte kan bre ut sig oemotsagd är det ganska frid och fröjd. Som studieobjekt är hon rätt kittlande.

Jag har inte lyssnat på Janouch sedan 4 år tillbaka. Så jag vet inte. Tycker ringprogrammen är fjantiga. Programledarna säger sånt som redan är känt för de allra flesta. Att återupprepa en välkänd sanning som sin egen är tröttsam. Att irritera sig på en amatör känns bortkastad möda.

Så här. Alternativ media har vuxit enormt det senaste decenniet. Särskilt de senaste två åren. Och säkerligen lär fenomenet växa lavinartat i framtiden. Trovärdigheten låg i början att kunna presentera ren fakta eftersom det saknades. Alternativ media har numer blivit olika forum för en sorts fakta som mer stämmer med sin egen världsbild. Så sett kommer inte alternativ media skilja sig från mainstreammedia. Alternativ media kommer ironiskt nog bli än mer vinklade.
Senast redigerad av TheLucky 2023-11-08 kl. 23:59.
Citera
2023-11-09, 09:42
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Jag har inte lyssnat på Janouch sedan 4 år tillbaka. Så jag vet inte. Tycker ringprogrammen är fjantiga. Programledarna säger sånt som redan är känt för de allra flesta. Att återupprepa en välkänd sanning som sin egen är tröttsam. Att irritera sig på en amatör känns bortkastad möda.
Du syftar på Swebbtv? Ja, jag håller med dig. Det är inte min kopp te, om vi säger så. Har framför allt svårt för forskare inom en disciplin som utger sig för att vara experter i ämnen de uppenbarligen inte behärskar. Då kan jag lika gärna lyssna på äldre kolleger, eller vem som helst, som har åsikter om allt mellan himmel och jord. Om så bara för underhållningsvärdet. Noll respekt här för självutnämnda auktoriteter.
Citat:
Så här. Alternativ media har vuxit enormt det senaste decenniet. Särskilt de senaste två åren. Och säkerligen lär fenomenet växa lavinartat i framtiden. Trovärdigheten låg i början att kunna presentera ren fakta eftersom det saknades. Alternativ media har numer blivit olika forum för en sorts fakta som mer stämmer med sin egen världsbild. Så sett kommer inte alternativ media skilja sig från mainstreammedia. Alternativ media kommer ironiskt nog bli än mer vinklade.
Ja, och jag tycker den utvecklingen är bedrövlig. Det är inte sällan man träffar på personer numera som fått sig ett helt åsiktspaket till livs via alternativa media; "sanningar" och "fakta" som egentligen är teorier, och som de saknar förmågan och kunskaperna att själva utvärdera. Jag säger naturligtvis inte att mainstreammedia är så värst mycket bättre på den punkten, verkligen inte, men liksom — Jüri Linna och andra tokstollar på Swebbtv. Det är för mycket skit. En del tittare går på det där.
Citera
2023-11-09, 17:39
Medlem
Ovralls avatar
Citat:
Du syftar på Swebbtv? Ja, jag håller med dig. Det är inte min kopp te, om vi säger så. Har framför allt svårt för forskare inom en disciplin som utger sig för att vara experter i ämnen de uppenbarligen inte behärskar. Då kan jag lika gärna lyssna på äldre kolleger, eller vem som helst, som har åsikter om allt mellan himmel och jord. Om så bara för underhållningsvärdet. Noll respekt här för självutnämnda auktoriteter.

Jag håller med dig om din poäng, men vem på swebbtv är "forskare" eller ens utger sig för att vara det?
Citera
2023-11-09, 18:35
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovrall
Jag håller med dig om din poäng, men vem på swebbtv är "forskare" eller ens utger sig för att vara det?
Jan Tullberg har disputerat och Lars Bern likaså. Tullberg är ju ekonom och Bern är helt uppslukad av sin forskning om drivmedel. Båda två uttalar sig regelbundet om politik på olika nivåer, internationella relationer och annat.

De är inte korkade, nån av dem, men intrycket blir ändå "två farbröder som fikasnackar om aktuella ämnen".
Citera
2023-11-09, 18:48
Avstängd
Citat:

Ja, och jag tycker den utvecklingen är bedrövlig. Det är inte sällan man träffar på personer numera som fått sig ett helt åsiktspaket till livs via alternativa media; "sanningar" och "fakta" som egentligen är teorier, och som de saknar förmågan och kunskaperna att själva utvärdera. Jag säger naturligtvis inte att mainstreammedia är så värst mycket bättre på den punkten, verkligen inte, men liksom — Jüri Linna och andra tokstollar på Swebbtv. Det är för mycket skit. En del tittare går på det där.

Ja för det är ju ABSOLUT INTE 98 procent ren skit på Expressens hemsida eller SVT...

Willgert låter folk komma till tals i en hel timme. Du väljer själv om DU ska lyssna eller inte.

DU väljer själv hur du vill utvärdera dessa individer.

Däremot SVT: En person introduceras som suspekt, nazist eller sympatisör med SD. Eller som en person som "hatar och hotar" på klimatet. Sedan får denna tala i femton sekunder. Där man dessutom klippt utsagan ur sitt sammanhang. Sedan hoppar en sk "reporter" in och förklarar för dig som tittare vad du ska anse. Reportern har LÅG IQ och LÅG utbildningsnivå. Men kan ändå uttala sig med auktoritet om exempelvis... Elsa Widding. Du kan ha vilka åsikter om Elsa som helst - men gör du ett IQ test kommer hon med hög sannolikhet att sopa mattan med Erika Bjerström eller någon annan klimathäxa.

Hahaha! Helt sjukt...

SVT-tittare lever i en parallell skenverklighet numera. De tror på allvar att Ukraina håller på att vinna kriget när som helst, att Putin är döende i cancer - eller var det hemorojjder? - samt att den sjätte boostern är säker OCH effektiv!
Citera
2023-11-09, 18:50
Avstängd
Citat:
Jan Tullberg har disputerat och Lars Bern likaså. Tullberg är ju ekonom och Bern är helt uppslukad av sin forskning om drivmedel. Båda två uttalar sig regelbundet om politik på olika nivåer, internationella relationer och annat.

De är inte korkade, nån av dem, men intrycket blir ändå "två farbröder som fikasnackar om aktuella ämnen".

Jaha - men psyksjuka kärringar i SVT. Det ser du inget problem med?

Fy faan vad tappad du måste vara...

"intrycket blir ändå..."

Ja DU har blivit indoktrinerad i att inte lyssna på bildade och intelligenta personer.

Däremot om en minderårig skolkare, hennes morsa som är artist och syns i teve - eller rappande negrer dyker upp och gör coola kroppsrörelser samtidigt som de uttalar till intet förpliktande "åsikter" - DÅ SKA MAN LYSSNA VA?
Citera
2023-11-09, 19:11
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Ja för det är ju ABSOLUT INTE 98 procent ren skit på Expressens hemsida eller SVT...

Willgert låter folk komma till tals i en hel timme. Du väljer själv om DU ska lyssna eller inte.

DU väljer själv hur du vill utvärdera dessa individer.

Däremot SVT: En person introduceras som suspekt, nazist eller sympatisör med SD. Eller som en person som "hatar och hotar" på klimatet. Sedan får denna tala i femton sekunder. Där man dessutom klippt utsagan ur sitt sammanhang. Sedan hoppar en sk "reporter" in och förklarar för dig som tittare vad du ska anse. Reportern har LÅG IQ och LÅG utbildningsnivå. Men kan ändå uttala sig med auktoritet om exempelvis... Elsa Widding. Du kan ha vilka åsikter om Elsa som helst - men gör du ett IQ test kommer hon med hög sannolikhet att sopa mattan med Erika Bjerström eller någon annan klimathäxa.

Hahaha! Helt sjukt...

SVT-tittare lever i en parallell skenverklighet numera. De tror på allvar att Ukraina håller på att vinna kriget när som helst, att Putin är döende i cancer - eller var det hemorojjder? - samt att den sjätte boostern är säker OCH effektiv!
Jo, du har en poäng. Ur yttrandefrihetssynpunkt är det så klart mer än OK att Swebbtv finns.

Problemet är att tittarna verkar korkade och att många av dem lever i en alternativ verklighet, vilket gör det svårt för dessa personer att t.ex. ta sig an klassiskt auktoritetstroende "normies" (SVT-tittare) på ett konstruktivt sätt. För höger-NPC:n blir det som ett smörgåsbord där man lätt föräter sig.
Citera
2023-11-09, 19:16
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Jaha - men psyksjuka kärringar i SVT. Det ser du inget problem med?

Fy faan vad tappad du måste vara...

"intrycket blir ändå..."

Ja DU har blivit indoktrinerad i att inte lyssna på bildade och intelligenta personer.

Däremot om en minderårig skolkare, hennes morsa som är artist och syns i teve - eller rappande negrer dyker upp och gör coola kroppsrörelser samtidigt som de uttalar till intet förpliktande "åsikter" - DÅ SKA MAN LYSSNA VA?
Håll käften. Är man nyfiken går det faktiskt utmärkt att läsa David Duke eller nåt annat "suspekt" utan att för den skull förlora greppet om verkligheten. Nyckeln är att bilda sig och inte bara sitta och supa in en massa skit på nätet. Jag har sett på nära håll hur foliehattsföljet förstör politiska rörelser.
Citera
2023-11-09, 20:38
Avstängd
Citat:
Jo, du har en poäng. Ur yttrandefrihetssynpunkt är det så klart mer än OK att Swebbtv finns.

Problemet är att tittarna verkar korkade och att många av dem lever i en alternativ verklighet, vilket gör det svårt för dessa personer att t.ex. ta sig an klassiskt auktoritetstroende "normies" (SVT-tittare) på ett konstruktivt sätt. För höger-NPC:n blir det som ett smörgåsbord där man lätt föräter sig.

bättre en höger-npc än en vänsterzombie

vad kräver du?

tror inte swebbtv kan göra medelsvensson smartare - bara ändra programmeringen något

bättre än så kan man nog inte förvänta sig efter 40 års fördumning
Citera
2023-11-09, 21:18
Medlem
Citat:
bättre en höger-npc än en vänsterzombie

vad kräver du?

tror inte swebbtv kan göra medelsvensson smartare - bara ändra programmeringen något

bättre än så kan man nog inte förvänta sig efter 40 års fördumning

Men inget blir väl bättre av att piska upp förtidspensionerade kattpsykologer från Värmland i tron om att den afrikanska svinpesten är ditplacerad av ”Agenda 2030” för att förstöra för Karl Hedin? Många av swebbtvs tittare är ju lätt efterblivna och det blir ju inte bättre av att de prånglar ut stollerier om Ufon, rymdlasrar och att Palme aldrig dog utan hade aids och fortsatte leva i Frankrike
Citera
2023-11-09, 21:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av nafsetar
Men inget blir väl bättre av att piska upp förtidspensionerade kattpsykologer från Värmland i tron om att den afrikanska svinpesten är ditplacerad av ”Agenda 2030” för att förstöra för Karl Hedin? Många av swebbtvs tittare är ju lätt efterblivna och det blir ju inte bättre av att de prånglar ut stollerier om Ufon, rymdlasrar och att Palme aldrig dog utan hade aids och fortsatte leva i Frankrike

Men snälla Betnér vad är DIN poäng?

Menar du på allvar att Swebbteves tittare är MER EFTERBLIVNA än SVT:s tittare?

Sedan är ditt referat av innehållet verbalt begåvat och underhållande.

Men missvisande.

Eller snarare totalt missvisande.

Jag håller med om att en del inslag om exempelvis Palmemordet är "over the top". Men å andra sidan hade jag nog bedömt Arnstberg lika hårt tio år tidigare.

Slutsats: JAG hade fel. Min enda möjlighet att bilda mig en adekvat ståndpunkt om Hedbergs teori är att granska den. Att som tidigare utgå ifrån att allt som inte får synas i SVT bara är dårar och lögnare har visat sig inte hålla.

Gellert Tamas ljög som en häst travade och har åsamkat hundratals plågade flyktingbarn ökade plågor.

Det var SVT som höll fram den psyksjuka idioten som en auktoritet. Inte Swebbtv. SVT, DN, Expressen mfl har låtit Jerzy Sarnecki bedriva sin lögnaktiga propaganda i decennier utan kritiska frågor.

Så vad är ditt problem?

Varför ingen lustig sammanställning över de psyksjuka tokerier som förekommer i SVT dagligen?
Citera
2023-11-09, 22:04
Medlem
Ovralls avatar
Citat:

Bägge två har disputerat ja, för ganska länge sedan, men att kalla dem forskare är ju att tänja det en aning. Jag tror aldrig att jag hört ens de själva kalla sig det. Widding har väl ibland reglerats till som forskare, även Staffan Mörner som egentligen är religionslärare. Bern pratar väldigt lite om drivmedel och är snarare uppslukad av rysk propaganda, hälsokost och allmänt tyckande. I ett program nyligen bad willgert honom att uttala sig om dubbdäck kontra friktionsdäck (helt appropå ingenting).

Så ja fikarumsnivå är ett bra ord för att beskriva nivån på swebbtv. Håller helt med dig i sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in