Citat:
Ursprungligen postat av
JohNils
Ja alltså det jag menar är att ett flertal initierade "palmlologer" har omtalat Holmér och Ebbe som välkända "mörkläggare" - och så ger de exempel på bordellaffären OCH något som kallas för sjukhusaffären i Göteborg (någon form av spionhistoria). I båda fallen verkar det ha handlat om att mörklägga för att skydda Palmes regeringar. Vilket gör det på något vis märkligt om Holmér och Ebbe "privat" skulle vara "högersympatisörer" som bondar med "baseballigan" och palmehatande Stay-behind-bröder eller för något annat form av dubbelspel MOT sosseriet?
Jag menar vad är det för högermän om de sitter på information som kan fälla sosseriet, eller åtminstone åsamka sosseriet skada i dess mest maktfullkomliga fas? Det framstår inte som sannolikt helt enkelt...
Då verkar det mer sannolikt att de helt enkelt är karriärister som är fullkomligt lojala till sosseriet - eftersom de vet att DET är den säkraste allians för en framtida karriär man kan tänka sig.
Samtidigt om det även stämmer att Elmér hjälpte Holmér att få sin position. Det är ju väldigt svårt att få ihop med berättelsen - som jag personligen tycker framstår som trovärdig - att Holmér åkte runt i Stockholm på mordnatten och då även passerade mordplatsen och fick information om vem som mördats.
Du ska ha tack för att du utvecklade dina tankebanor lite. Tack vare det har jag lite lättare att begripa din infallsvinkel och dina förut underförstådda resonemang.
Om Hans Holmér och Ebbe Carlsson så råder det väl inget större tvivel om att de fungerade som "fixare" för sosseriets räkning. Radarparet dök upp första gången i samband med affären om sjukhusspionen på Sahlgrenska 1975, men sedan försvann de väl igen. Om de haft någon medverkan i hanteringen av bordellhärvan så har det gått mig förbi i så fall. När de sedan dök upp i Palmemordet så var det många som omgående förstod att här pågår det något slags fuffens, vilket ju också ganska snart visade sig vara fallet.
Om Elmér skulle ha hjälpt Holmér att bli Säpochef så har även det gått mig förbi. Vad har du fått det ifrån? Vad som hände var väl att Palme gjorde sig av med P-G Vinge av politiska skäl och sedan stoppade de in Holmér i ett försök att ta över Säpo på samma sätt som de tagit över på den militära sidan fem år tidigare. Det är naturligtvis långt ifrån otänkbart att Elmér haft ett finger med i det spelet, men i så fall har det flugit under min radar. I alla fall stötte sosseriet på patrull inne på Säpo och det var då som det där ställningskriget mellan sidorna i tjänsten uppkom.
I och för sig är det svårt att riktigt avgöra vad som pågick under ytan i alla de här härvorna och turerna, men förutom Hasse & Ebbes uppdykande verkar varken sjukhusspionen eller bordellhärvan utgöra något egentligt förspel till Palmemordet. Däremot menar jag att IB-affären 1973 lär ha tärt på relationen mellan Palme och Elmér, och sedan har vi även spionaffären Stig Bergling i slutet av 70-talet.
Min bild av förloppet är alltså att det varit utdraget i tiden och att det bubblat ända sedan 1973. Det finns säkert mer om man tittar noggrant, och det skulle inte förvåna mig om både sjukhusspionen och bordellhärvan innehåller något slags svinhugg åt endera hållet. Men den viktigaste hållplatsen mellan IB-affären och Palmemordet är definitivt Bergling-affären.
Falupolisen Bo Lindebert som var först med att varna om Bergling menade att det fanns en högre mullvad som placerade gottegrisen Bergling i gottkiosken. Även Bergling själv hävdade samma sak, att han blivit manipulerad in i det hela. Bergling talar förstås i egen sak, men i och med att Lindebert säger samma sak så finns det ändå anledning att ta det på allvar.
Den som fattade beslutet att placera Bergling på Försvarsstaben var Stig Synnergren, vilket han senare beskrev som sitt livs sämsta beslut. Det får man kanske hålla med om, men samtidigt undrar man vem som beredde beslutet och alltså föreslog och gav klartecken för Bergling innan det gick in till Synnergren för beslut. Den personen kan inte gärna vara någon annan än Elmér.
Efter slutuppgörelsen i Palmemordet kunde sosseriet använda mordet som bräckjärn för att slutligen ta sig in i Säpo. En omorganisation följde 1989, och då skapades det "nya Säpo" som mest bara verkar fungera som ett slags sosse-Stasi. Gamla Säpo var en helt annat femma, för på den tiden såg de rentav efter rikets säkerhet istället för att hålla koll på sossarnas politiska motståndare. Det är det här scenariot som Tore Forsberg och kompani omgående måste ha sett och som fått dem att bli vita i ansiktet när de hörde att Palme blivit skjuten. Kort sagt innebar Palmemordet slutet för firman som de skapat och känt den.
För att åstadkomma det här genombrottet så drev sosseriet en mediakampanj där Elmérs folk skyllde Palmemordet på Säpo – helt och hållet medelst ogrundade insinuationer. De artiklarna och programmen har alla Palmeintresserade läst, sett och hört. Man måste komma ihåg att psykförsvaret ligger på den militära sidan, så de har gubbar överallt i medierna. På den tiden hade Säposidan inte alls samma medieresurser utan man stod i praktiken försvarslös mot det här anfallet.
Holmér är en komplicerad historia med många nyanser, som vänstermurvlarna gjort allt för att förenkla till svartvitt. Den intressanta frågan därvidlag handlar ju inte om vad Holmér egentligen var för slags människa, utan om vad man haft för motiv för att framställa honom på det sätt han blivit framställd. Det är där skon klämmer, menar jag, för det är min uppfattning att Holmér försökte sig på en slags tjurrusning för att knäcka fallet – i full förvissning om att det får bära eller brista.
Problemet som uppkom var att karlakarlen och Vasaloppsåkaren Holmér ändå inte var tillräckligt snabb och kraftig utan murvelmobben fick in för många spjut och svärd i honom innan han hunnit igenom gatloppet. Det är visserligen riktigt att utredningen havererade i och med att Holmér tvingades bort, men skälen till det är snarast de omvända jämfört vad vi fått läsa om i såväl tidningar som böcker. Ingen av Holmérs kritiker har med trovärdighet kunnat hävda att utredningen skulle ha blivit bättre om någon annan än Holmér lett den. För egen del tror jag i alla fall inte det.