Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Eftersom det finns flera här nu som har uppfattningar om saken, så kan man ju ta en omständighet i taget. Jag börjar med ammunitionen (och upprepar sådant jag skrivit tidigare).
Att du upprepar dig är inte direkt ovanligt, det är väl allt du gör i Skandiamannen-tråden, upprepar samma drapa om och om och om igen ...
Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Den har lite bättre penetrationsförmåga än helmantlad standardammunition. I dess konstruktion ligger att deformeras så lite som möjligt vid träff och istället behålla sin kraft framåt. Det vill säga, göra så lite skada på det den träffar som möjligt. I detta fall Olof Palme.
...
Det föreslås att ammunitionen valts då den kunde skjuta igenom skyddsvästar. Det är förmodligen inte fallet. Och om GM gjort detta befängda antagande hade han valt den moderna och för det ändamålet effektiva ammunition som fanns.
...
Hade du själv inför ett attentat valt en avvikande och utdaterad ammunition som är konstruerad just för att göra så lite skada som möjligt?
Men enligt alla som kritiserat så borde ju en professionell GM ha skjutit i huvudet och vad spelar det då för roll om han skjuter med en så kraftig revolver ?
Har du någon källa till ditt påstående , ingen annan har ju nämnt det här vad jag sett, det låter nämligen oerhört märkligt med ammunition som är gjord för att göra "så lite skada som möjligt" ...
Ingenstans har jag som sagt sett hänvisningar till att det skulle vara så imbecillt att använda den ammunitionen som du vill göra gällande.. man tycker spontant att det borde nämnts i så fall
Så som du i tidigare inlägg hela tiden vinklat saker åt det håll du vill så litar jag inte alls på det du skriver längre ...
En sådan revolver är nog hur som helst tillräckligt dödande nästan oavsett ammunition ...
Du kan heller inte veta exakt hur GM resonerat ...
Det borde väl vara så att han helst avsett att sätta första skottet i huvudet men att det kanske vart svårt/riskfyllt då Palme var ett rörligt mål som han promenerade bredvid.
Att han då i stället tänkte avlossa första skottet för att fälla honom och sedan tänkte sig ett andra skott i huvudet - men då han stod kvar någon sekund (det gjorde ju GM) märkte han att det var helt onödigt då Palme i princip dog på fläcken....
PS Jag menar inte att det säkert var ett planerat dåd ... men jag kan inte se att det kan uteslutas att det fanns planering bakom ...