Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-09-23, 16:02
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Vilka vittnen ser mannen i mörk rock lyfta armen eller en revolver i hans hand? Hjälp mig.

AD säger han ser en revolver när han snabbt vrider huvudet mot skottet under färd

AB ser mannen lyfta armen

IM säger mannen tar ner handen
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-09-23 kl. 16:52.
Citera
2023-09-23, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vilka vittnen ser mannen i mörk rock lyfta armen eller en revolver i hans hand? Hjälp mig.

AD säger han ser en revolver när han snabbt vrider huvudet mot skottet under färd

Charlotte Liljedahl och Ann Holmgren i Delsborns bil.
Citera
2023-09-23, 17:18
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Charlotte Liljedahl och Ann Holmgren i Delsborns bil.

CL ser mannen rikta revolver

ACH ser en "magnum bonum". Och att den stoppas in efteråt

Tack för hjälpen, då har jag klargjort det jag ville.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-09-23 kl. 17:23.
Citera
2023-09-23, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen

För egen del har jag svårt att begripa varför han överhuvudtaget står kvar när kamraterna gått, för han skulle ju ändå hemåt och skulle då möta eftersläntrarna på vägen till tunnelbanan som ligger vid Kungsgatan. Än svårare blir det för mig att begripa varför han skulle stå där så länge som kanske fyra minuter, i sexgradig kyla och till ingen nytta. Här ligger det en hund begraven, men den hunden består såvitt jag kan se inte i att Björkman skulle vara Dekorimannen.

Det blir lättare förstå om du tänker att han först har som drivkraft att se och vänta in eftersläntrarna. Sammanstråla med dom och fortsätta planen att gå till Kåren. (Det var dit dom var på väg?)

Efter 3-4 min ger han upp.

Han bestämmer sig för att åka hem istället för att skynda efter dom andra.

När han börjar gå hamnar han bakom GM och LOP.

Han hinner endast gå bakom dom i 5-10 m, vilket han vittnar om.

Dilemmat är i ett första skeende.

Hur kan ger som passerade 3-4 minuter innan mordet missa AB? För kan dom det kan dom likväl missat en väntande GM.

Men kan dom ha missat två personer som står där och väntar?

Har vi nått vittnesmål om två väntande personer?

Kan AB ha missat den väntande GM?

Kan en väntande GM missat AB?

Då hamnar man i ett vägval.

Har AB glömt bort att han gick bakom LOP i 80 m och att han först gick 60 m norrut och han är Tensonmannen?

Eller är Tensonmannen GM och AB är dekorimamannen?

Jag tror på det sista
Citera
2023-09-23, 19:27
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Just att det inte är bekräftat är intressant. Eftersom om det var någon WT-operation som inte berörde mordet så skulle man kunna bekräfta vissa WT-observationer.

På samma plats där den i media omskrivne Skelleftehamnsmannen såg en person? Upplagt för påhittad observation.

Hur kan man gå på Sveavägen, titta österut och se en man där Skelleftehamnsmannen ser en man? Får inte ihop det.

Förlåt, västerut såklart. Vid Olofsgatan ungefär. Frågan är ju vad har folk sett då?
Citera
2023-09-23, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Det blir lättare förstå om du tänker att han först har som drivkraft att se och vänta in eftersläntrarna. Sammanstråla med dom och fortsätta planen att gå till Kåren. (Det var dit dom var på väg?) Efter 3-4 min ger han upp. Han bestämmer sig för att åka hem istället för att skynda efter dom andra.

Det är fint att höra hur du ser på saken. Jag ska begränsa mig till Björkmans hemgång, där frågan är när han egentligen bestämmer sig för att gå hem istället för att fortsätta festkvällen. Förhören är lite oklara på den punkten, och de varierar även betydligt i hur han beskriver sin väntan utanför banken.

Att döma av förhören med kamraterna som gick in på banken (Gustavsson, Nyberg och Fröling) så meddelade han i alla fall inte sina avsikter att gå hem utan hade knotat på att de gick för fort och att de borde vänta på de andra kamraterna som hamnat på efterkälken. När de kommer ut från banken verkar de inte heller ha sagt "hejdå" till Björkman utan helt enkelt fortsatt norrut utan några ceremonier. Från deras synvinkel ser det alltså ut som om Björkman inte haft någon annan avsikt än att invänta eftersläntrarna.

Björkman själv säger emellertid i tingsrätten:

"Och under tiden då som de tog ut sina pengar så funderade jag på att... jag skulle åka hem i alla fall. Och sedan kom de ut från banken och gick Sveavägen mot Sveaplan. Då vände jag och gick åt andra hållet för att se om jag skulle träffa på de andra... andra gruppen."

Här får man intrycket att han bestämt sig för att åka hem medan kamraterna var inne på banken, samt även att han började gå hemåt så snart kamraterna kommit ut från banken och fortsatt norrut. Som vi vet stämmer inte det senare, utan han blev stående en rejäl stund ute i kylan, vilket han även själv också uppgivit i tidigare polisförhör.

I det tredje förhöret framgår det särskilt tydligt:

"När nu Björkman blev ensam kvar ute på trottoaren började han fundera över vart det andra gänget – de tre eftersläntarna – hade tagit vägen. Efter en stund lämnade han dörrarna till banken. Tillfrågad om vad han nu företog sig uppger han att han gick snett bakåt ut mot trottoarkanten, för att kunna titta Sveavägen söderut upp mot Kungsgatan efter det andra gänget. Han stod och tittade en bra stund, men kunde inte se någon av dessa i antågande." /.../
"Björkman är i fundering om vad han egentligen nu skall företa sig – om han skall åka hem istället för att bege sig till Kårhusrestaurangen på Holländargatan. Han uppehåller sig avvaktande på platsen."

I det andra förhöret ger han däremot intrycket av att ha gått hemåt ganska omgående efter att kamraterna kommit ut från banken, och att han bestämt sig för att gå hem medan kamraterna var inne på banken.

"Nästa tidpunkt som han egentligen kommer ihåg det är att när han stod utanför banken som kommer igen senare i berättelsen så slängde han en blick på klockan och konstaterade att hon var 23 eller därefter och han tyckte då att det var sent." /.../
"Björkman blev kvar i dörröppningen ensam och rätt som det var så började dörren att stängas och eftersom Björkman ville titta efter sina eftersläntrande kamrater så blev han ensam kvar utanför. Efter en kort stund kommer arbetskamraterna ut ifrån banklokalen och börjar omgående att gå på samma trottoar och i samma riktning mot Sveaplan på Sveavägen. I det här läget har Björkman liksom tröttnat på lite grand på det hela och tittar nu på klockan och konstaterar vad som nyss nämnts. Han bestämmer sig med hänsyn till klockslaget för att dels titta efter sina eftersläntande arbetskamrater dels för att han är trött och vill åka hem."

Om han är trött och vill åka hem så kan syftet med att spana på eftersläntrarna inte ha varit annat än att säga "hejdå" till dem. Då finns ingen som helst anledning att stå kvar och invänta dem uppe vid Götabanken utan i så fall går man nog söderut mot tunnelbanan vid Kungsgatan i förhoppningen att stöta på dem på vägen.

Under alla förhållanden ter det sig märkligt att stå där i kanske 5-6 minuter med tanke på att sträckan från Kungsgatan till banken tar en dryg minut i vanlig promenadtakt. Beaktar man de obefintliga ceremonierna med bankomatgänget så ter det sig även märkligt att Björkman skulle vara så oerhört angelägen med att invänta de andra tre för att bara säga "hejdå".

I mitt huvud går Björkmans story kort sagt inte ihop, lika lite som Jeppssons story går ihop. Visst har de stått där på sina respektive platser, det är inte det som är frågan här. Utan frågan är varför de stått där. Är det bara en slump att vi har två så djupt rådvilla män som närmaste vittnen, eller har de blivit ditmanövrerade på något sätt?
Citera
2023-09-23, 19:56
Medlem
Podd om IB.

"Avsnittet handlar om IB; en svensk underrättelsetjänst som bl.a åsiktsregistrerade (och avsiktsregistrerade) svenskar men vars huvuduppgift var utrikes underrättelsetjänst. På IB jobbade den infiltrerande svenska agenten Gunnar Ekberg med rätt att bombhota flygplan samt utbilda terrorister i att spränga fartyg med tidsinställda minor.

Jan Guillou och Peter Bratt är både agenten Ekberg samt hela IB:s organisation på spåren. Guillou skriver ett brev till den palestinska terroristorganisationen DPFLP där han bl.a förklarar: "Även om jag vill att du skall göra klart för honom att han kommer att bli skjuten, om han inte samarbetar, vill jag inte att han ska skjutas.” Varför gör Jan Guillou detta?

Och var det ett sammanträffande att chefen för den andra palestinska terroristorganisationen PFLP, Dr. Wadi Haddad, var enligt Vasili Mitrokhin KGB-agent?

Vår gäst Svante Winqvist berättar om hans spännande bakgrund inom IB och hans kontakter med agenten Gunnar Ekberg.!"

https://poddtoppen.se/podcast/1490436651/spionpodden/ep5-ib-inifran-del-1

"Avsnittet handlar om: Är det ett sammanträffande att Jan Guillous KGB-kontakt Gergels huvuduppgift i Sverige var att kartlägga IB? IB-affären briserar i media och IB-medarbetaren Svante Winqvist berättar vad han gjorde.

Sjukhusspionaffären inifrån: Vad var relationen mellan KFML(r) och palestinska PFLP?

Den svenske läkaren Saima Jönsson gifter sig med en högt uppsatte PFLP-medlem som också var förbindelseofficer till Blekingegadeligan som rånade banker samt när dom bla skulle kidnappa Jörn Rausing och kräva runt SEK 600 miljoner. Var Saima även kurir åt PFLPs ledare Wadie Haddad?

En otrolig och spännande historia där Sjukhusspionen Jan Lindqvists största intresse var den svenska läkaren Lotta Wiktorsson. Hör även hur svensk underrättelsetjänst buggade henne och hennes föräldrar i Visby.

Vem var egentligen den svenske spionen med kodnamnet IM König?

Vår gäst Svante Winqvist berättar igen om hans spännande bakgrund inom IB, hans kontakter med agenten Gunnar Ekberg samt kartläggning av relationerna mellan PFLP och KFML(r).

Extragäst är Donald Forsberg. Fd svensk agent med världen som arbetsplats."

https://poddtoppen.se/podcast/1490436651/spionpodden/ep6-ib-inifran-del-2
Citera
2023-09-23, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Podd om IB.

[b]Vem var egentligen den svenske spionen med kodnamnet IM König?

Arne Björn Jensen, f. 1923-04-15 död 2014
Citera
2023-09-23, 20:55
Medlem
riskybizzys avatar
Bo "Tuten" Theutenberg släpper ny bok:

Anade inte vilken ”Pandoras ask” jag öppnade vid ”min avgång i protest från UD” samtidigt som Palme mördas. Med decenniers hot ”håll tyst”. Inte ens Le Carre kan överträffa min ”inside-story”. Utkommer om ca två veckor.

Förköp på theutenberg.org
Citera
2023-09-23, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Arne Björn Jensen, f. 1923-04-15 död 2014

Tack för det, känner igen namnet nu när jag ser det.
Citera
2023-09-23, 21:45
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Det blir lättare förstå om du tänker att han först har som drivkraft att se och vänta in eftersläntrarna. Sammanstråla med dom och fortsätta planen att gå till Kåren. (Det var dit dom var på väg?)

Efter 3-4 min ger han upp.

Han bestämmer sig för att åka hem istället för att skynda efter dom andra.

När han börjar gå hamnar han bakom GM och LOP.

Han hinner endast gå bakom dom i 5-10 m, vilket han vittnar om.

Dilemmat är i ett första skeende.

Hur kan ger som passerade 3-4 minuter innan mordet missa AB? För kan dom det kan dom likväl missat en väntande GM.

Men kan dom ha missat två personer som står där och väntar?

Har vi nått vittnesmål om två väntande personer?

Kan AB ha missat den väntande GM?

Kan en väntande GM missat AB?

Då hamnar man i ett vägval.

Har AB glömt bort att han gick bakom LOP i 80 m och att han först gick 60 m norrut och han är Tensonmannen?

Eller är Tensonmannen GM och AB är dekorimamannen?

Jag tror på det sista

Ja sannolikt är Björkman Dekorimamannen, GM är den som Fauzzi ser bakom Palme vid La Carterie.
Citera
2023-09-23, 22:33
Bannlyst
Gud vad bra då kan du hitta dig en ny hobby och inte stöka mer här
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här