Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-11-04, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Precis,TE jag tänkte på. Han var även med och grundade "Sveriges öga och öra" med bland annat Donald Forsberg. Det talar för att Donald ljuger en del om folket som var ute under kvällen, det var inte bara folk från FRO som spanade på knarklangare.

Donald Forsberg hör kanske inte till de mest pålitliga av källor. När jag först läste Almängs artikel så tänkte jag precis som Englund, att det här har inget med Palmemordet att göra. Om man ska hitta någon kontaktyta får man antingen tänka sig att de undertryckt väsentliga delar av Cosi fan tutte som sådan, eller så får man tänka i termer av en andra "systerövning" som ligger som mellanlager mellan CFT och Palmemordet.

Det verkar lite konstigt, tycker jag, att ha dubbelkommando på CFT. Om den bara handlade om att klä ut sig i peruker och gå ut och dricka grogg på Embassy så tycker man att Tore Forsberg borde kunna hantera den själv. Men istället drar man alltså in Torbjörn Elming som hjälpreda – eller kanske är det han som är högsta boss? Han är i alla fall inte någon som Säpo rekryterat för att sitta och vända papper på Kungsholmen, utan där är det höggradigt operativt.

Därför undrar man var den operativa biten sitter i CFT? Eller handlar dubbelkommandot om samordning med en annan övning av mer utpräglat operativt slag? Det enda vi har är som sagt Ulf Lingärdes uppgift om att det pågick en övning och att den handlade om att gripa en högt uppsatt svensk militär på bar gärning i sina kontakter med östsidan.

Den här uppgiften från Lingärde står naturligtvis obekräftad än idag, men han talade i alla fall sanning om att en övning pågick på mordkvällen vilket även höjer trovärdigheten i vad han säger om övningens syfte.

Om man rent hypotetiskt spinner lite på Lingärdes uppgift om syftet så kunde man tänka sig att ryssroteln med TF i spetsen tar hand om den ryska sidan av saken, inom ramen för CFT då, medan den andra delövningen hanterar den svenska sidan av saken. I så fall behövs det direkt samordning mellan delarna och i den rollen passar då en operativ toppkille som TE in.

Man kan även vända på steken och fråga sig vad TE annars skulle ha med saken att göra? Finns det någon modell som får med honom på ett hörn även om det bara handlar om Embassy-grejen? Själv tycker jag det låter för trivialt på något sätt, utan helt klart pågår någonting större, och kanske rentav betydligt större.

Sedan om Lingärdes uppgift om att gripa någon på bar gärning, så måste det rimligtvis handla om överlämnande av material. Då är det den höge svenske militären som "lämnar eller hämtar post" till någon kurir eller kontakt, eller via någon brevlåda för "dead drops". Jag tycker inte att det låter som någon brevlådegrej utan det ligger i så fall minst på kurirnivå, och kanske på högre kontaktnivå än så.

Hur gör man ett sådant gripande? Även "bar gärning" torde innebära att man filmar överlämnandet. När man väl har det på film så kan man hämta in vederbörande i lugn och ro istället för att ha ett gäng gubbar som rusar in på scenen eller skär av flyktvägarna.

På det hela taget tycker jag att det mesta verkar hänga på Lingärdes uppgifter. Om de är riktiga så har vi "posthämtning", och då ser vi direkt att sådan posthämtning händer inte på allehanda platser varje fredagskväll ute på stan utan här handlar det om en och endast en sådan posthämtning den kvällen. Då är det ganska självklart att den posthämtningen är tänkt att utspela sig i 23.20-tiden vid Dekorima.
Citera
2023-11-04, 18:46
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Torbjörn Elming är alltså den man som omtalas i artikeln? Varför i hela fridens namn skriver man då inte ut det namnet när det inte är någon hemlighet. Elming var väl chef för fallskärmsjägarna på 70-talet. Men det är ju inte han som varit av intresse, så att säga, för Palmemordet.

Jag håller på och läsa Walls bok nu men har inte hunnit fram till det här avsnittet. Det var det jag var nyfiken över, vad han hade för något där. Men allt i sinom tid. Någon gång måste det ju bringas klarhet i hela den här historien om att en svensk jägarsoldat skulle ha mördat Palme.

Tore Forsberg borde som rotelchef varit försiktig med dylika operationer. Att han själv skulle exponera sig på detta sätt ter sig märkligt. Men vad som är känt om honom ger förvisso bilden av oortodoxt agerande säkerhetspolis.

FJS var den främsta rekryteringsbasen för U-tjänsten alt försvarets säkerhetstjänst. Torbjörn Elming var en av de mest respekterade av FJS chefer. Samtidigt bör vi komma ihåg att det är ett anomymt tips som kommer in om detta 2017. TE är en person som man nämner om man vill få den som läser tipset att höja på ögonbrynen.

Gunnar Wall gillar idén med en mördare från de militära leden .
Han kommer näppeligen att titta vänsterut . Även om Olof Palme stoppade smuggling amerikansk hightech till sovjet dygnet innan han togs av daga .
Citera
2023-11-04, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Tore Forsberg borde som rotelchef varit försiktig med dylika operationer. Att han själv skulle exponera sig på detta sätt ter sig märkligt. Men vad som är känt om honom ger förvisso bilden av oortodoxt agerande säkerhetspolis.

FJS var den främsta rekryteringsbasen för U-tjänsten alt försvarets säkerhetstjänst. Torbjörn Elming var en av de mest respekterade av FJS chefer. Samtidigt bör vi komma ihåg att det är ett anomymt tips som kommer in om detta 2017. TE är en person som man nämner om man vill få den som läser tipset att höja på ögonbrynen.

Han kommer näppeligen att titta vänsterut . Även om Olof Palme stoppade smuggling amerikansk hightech till sovjet dygnet innan han togs av daga .

Du ska ha tack för det. Jag hade helt enkelt missat Elmings namn där på sidan 4 i pdf:en om Cosi fan tutte. Visst är det ett anonymt tips men enligt artikeln i "E-Folket" skulle Englund i alla fall ha bekräftat att "aktionen leddes av chefen för kontra-spionaget Tore Forsberg och en tidigare fallskärmsjägarofficer". Den tidigare fallskärmsofficeren kan knappast vara någon annan än Elming.

I Almängs artikel om Cosi fan tutte omnämns Elming överhuvudtaget inte, och det är väl därför som han flugit under min radar. Den hemliga "aktionen" ifråga namnges märkligt nog inte i artikeln, men det handlar förstås om CFT. Frågan är bara om det handlade om något mer än det, och då tycker i alla fall jag att det är vissa saker som framstår som underliga och som kan tyda på att det finns mer under ytan – eller mer vid sidan av kanske. Jag är nog mer inne på en parallell övning än på att man friserat porträttet av CFT som sådan. Ett upplägg med CFT som fikonlöv verkar vettigare.

Om du ville utveckla det där Palmes ingripande mot teknologiexport till Sovjet så skulle det uppskattas. Om du har källor med dokumentation så vore det fint, då kan jag ta en titt på det. Jag känner naturligtvis till de restriktioner som jänkarna lagt på sådant, men kan inte detaljerna kring implementeringen från svensk sida. Det vore fint att få lite kött på benen om det.

Walls bok håller jag på med för fullt men har inte hunnit fram till den här delen ännu. Vi kan kanske prata lite mer om den till veckan. Det jag kan säga redan nu är att boken håller hög klass, både jämfört med Palmeböcker i allmänhet och med Gunnar Walls egna Palmeböcker på senare år. Det finns naturligtvis alltid en massa saker att hacka på, men här tycker jag faktiskt att han gjort en riktig comeback efter en sisådär 20 års formsvacka.

Om politiskt motiverade blinda fläckar så stämmer det nog på utrikessidan, men i den här boken försvarar han ändå Stig Engström med näbbar och klor – motsatta politiska förtecken till trots. I övrigt ber jag att få återkomma till boken när jag tryckt i mig resten, framåt mitten av veckan skulle jag tippa.
Citera
2023-11-05, 13:23
Medlem
ben-varfors avatar
En kommentar till Theutenbergs nya komprimerade bok.

https://www.svensktidskrift.se/anders-ydstedt-efterlangtad-bok-om-ud-palme-och-statsministermordet/
Citera
2023-11-06, 15:01
Medlem
Jag har nu med stor behållning läst Walls senaste bok, "Rättsskandalen Olof Palme". Mycket välskriven, lättläst och innehåller åtminstone för mig en del nytt. Tycker att speciellt den sista tredjedelen som avhandlar "mysterierna" är läsvärd - blir att läsa om den delen.
Det är uppenbart att Palmeutredningen under KPs tid återvände till och borrade djupt i fallskärmsjägarna och dess förehavanden. Dock utan att komma till vägs ände och nog finns där fortsatt gott om motsägelser, oklarheter och märkligheter. Inte helt förvånande kring "Löjtnant X" och hans förehavanden.
- Påstås ha avvikit från övningen Gustav vid ankomst till Stockholm från Gotland.
- Han saknar egentligt alibi för natten till lördag, hustrun uppger att hon samtalade med honom först vid åttatiden på lördag morgon.
- Hans hemresa uppges ha skett sista biten med "militär-taxi" från Såtenäs. Den vpl som hade taxi-jouren över helgen uppger sig dock ha gjort endast en resa den helgen och det var från en helt annan ort till Såtenäs.
- Denne vpl påstår sig senare ha blivit uppringd vid två tillfällen och blivit tillsagd att ge personen ifråga alibi (okänt vem) för den aktuella tidpunkten.
Fishy minst sagt - eller kanske bara åter igen desinformation.....

Men mest underligt är ändå "kidnappningen" av "Henry" långt senare. En närmast helt osannolik historia men där Wall i senare intervju gör klart att han nog lutar åt att det faktiskt hänt.
Om nu "Henry" verkligen blev kidnappad så ligger det ju nära till hands att tro att det kopplas till några kollegor i kåren som avsåg skrämma honom så att han skulle fortsatt hålla inne med vad han visste om eventuella kopplingar mellan Palmemordet och fallskärmsjägare. Även om det givetvis kan ha funnits en helt annan bakgrund. Men att "Henry" EFTER det att han blivit frisläppt kontaktar Palmegruppen för att berätta förefaller mig helt ologiskt. Genom detta sätter han ju återigen strålkastarljuset på fallskärmsjägarspåret! Möjligen berättar han dock selektivt delar som är ofarliga (kollega på repövning som avsåg mörda Palme - men som försvann redan sommaren 1985) och utelämnar annat mera graverande. Märkligt är det i alla fall.

Tror att P-G Näss tidiga kommentar om "näring i det spåret" inte var utan orsak.
Senast redigerad av Cayenne938 2023-11-06 kl. 15:14.
Citera
2023-11-06, 17:34
Medlem
Korrigering av mitt föregående inlägg. Transporten från Stockholm till Västergötland skulle skett med militärtaxi - inte från Såtenäs som jag felaktigt skrev.
Citera
2023-11-06, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cayenne938
Jag har nu med stor behållning läst Walls senaste bok, "Rättsskandalen Olof Palme". Mycket välskriven, lättläst och innehåller åtminstone för mig en del nytt. Tycker att speciellt den sista tredjedelen som avhandlar "mysterierna" är läsvärd - blir att läsa om den delen.
Det är uppenbart att Palmeutredningen under KPs tid återvände till och borrade djupt i fallskärmsjägarna och dess förehavanden. Dock utan att komma till vägs ände och nog finns där fortsatt gott om motsägelser, oklarheter och märkligheter. Inte helt förvånande kring "Löjtnant X" och hans förehavanden.
- Påstås ha avvikit från övningen Gustav vid ankomst till Stockholm från Gotland.
- Han saknar egentligt alibi för natten till lördag, hustrun uppger att hon samtalade med honom först vid åttatiden på lördag morgon.
- Hans hemresa uppges ha skett sista biten med "militär-taxi" från Såtenäs. Den vpl som hade taxi-jouren över helgen uppger sig dock ha gjort endast en resa den helgen och det var från en helt annan ort till Såtenäs.
- Denne vpl påstår sig senare ha blivit uppringd vid två tillfällen och blivit tillsagd att ge personen ifråga alibi (okänt vem) för den aktuella tidpunkten.
Fishy minst sagt - eller kanske bara åter igen desinformation.....

Men mest underligt är ändå "kidnappningen" av "Henry" långt senare. En närmast helt osannolik historia men där Wall i senare intervju gör klart att han nog lutar åt att det faktiskt hänt.
Om nu "Henry" verkligen blev kidnappad så ligger det ju nära till hands att tro att det kopplas till några kollegor i kåren som avsåg skrämma honom så att han skulle fortsatt hålla inne med vad han visste om eventuella kopplingar mellan Palmemordet och fallskärmsjägare. Även om det givetvis kan ha funnits en helt annan bakgrund. Men att "Henry" EFTER det att han blivit frisläppt kontaktar Palmegruppen för att berätta förefaller mig helt ologiskt. Genom detta sätter han ju återigen strålkastarljuset på fallskärmsjägarspåret! Möjligen berättar han dock selektivt delar som är ofarliga (kollega på repövning som avsåg mörda Palme - men som försvann redan sommaren 1985) och utelämnar annat mera graverande. Märkligt är det i alla fall.

Tror att P-G Näss tidiga kommentar om "näring i det spåret" inte var utan orsak.
Ja där har vi den ”mest effektiva soldaten som utbildade dom andra i hemliga operationer, Jägar-Nisse aka Löjtnant X”
Jägar-Nisse och CGÖ som fick i uppgift att ta sig så nära ÖB som möjligt iklädda polisuniformer. Ända fram till ÖBs kontorsrum tog dom sig enligt G.Wall.

Från 59:00 i denna intervju med Wall så beskriver han mer om Fallskärmsjägare Jägar-Nisse (Löjtnant X) och kopplingen till CGÖ.
Senast redigerad av Detkanvadu 2023-11-06 kl. 18:15.
Citera
2023-11-07, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

Jag ville följa upp på det här nu när jag avslutat läsningen av Gunnar Walls nya bok, "Rättsskandalen Olof Palme". Jag ska återkomma till lite mer allmänna intryck om boken i dagarna. Men det här ville jag ta med en gång. Det första som ska sägas är att du har alldeles rätt i att uppgiften om att Torbjörn Elmings skulle ha lett Cosi fan tutte (tillsammans med Tore Forsberg) verkar skakig. Bakgrunden till följande passage i eFolkets artikel om Walls bok:

[Palmegruppens Jonas] Englund berättar också att han “tänkte bingo, här har vi något” när han bland den före detta operative SÄPO-chefen PG Näss efterlämnade papper dök på en uppgift om att en hemlig SÄPO-aktion pågick i centrala Stockholm under mordkvällen. Aktionen leddes av chefen för kontra-spionaget Tore Forsberg och en tidigare fallskärmsjägarofficer.

https://efolket.eu/ny-bok-av-gunnar-wall-om-mordet-pa-olof-palme-och-om-en-ursparad-mordutredning/

Här får man intrycket att uppgiften om att "en tidigare fallskärmsjägarofficer" skulle ha kommit från Englund, via en intervju som Gunnar Wall gjort med denne i sin bok. I så fall skulle den ju vara bekräftad av någon med direkt insyn i det omaskade Palmematerialet, och dessutom skulle officeren ifråga knappast kunna vara någon annan än Torbjörn Elming.

Därför behövde jag plöja hela boken för att om möjligt bekräfta detta. Nu har jag alltså gjort det och då fann jag visserligen en del om Cosi fan tutte och även en interju med Englund alldeles mot slutet. Däremot fann jag inget som tyder på att Englund skulle ha kommit med uppgiften om någon fallskärmsjägarofficer i ledningen för Cosi fan tutte.

Gunnar Wall själv omnämner i boken det tips som inkommit 2017 till Palmeutredningen och som påstår att Elming lett operationen jämte Forsberg. Men även Gunnar Wall påpekar precis som du att detta enbart är ett tips och att ingen bekräftelse finns på detta. Så det är alltså där vi står, med Tore Forsberg som bekräftad ledare för operationen och Elming bara omnämnd i ett helt och hållet obekräftat och (i alla fall för oss) anonymt tips.

Det hela är alltså ett slags missförstånd som uppkommit ur det anonyma tipset och sedan eldats på av eFolket genom (troligen avsiktligt) missvisande formuleringar. Så det där med Elming kan vi troligtvis avfärda. Jag tyckte det verkade underligt med "dubbelkommando" på operationen, och i och med att uppgiften visar sig vara så skakig så kan vi nog i praktiken avfärda den.

Medan vi är inne på Cosi fan tutte så var det en sak som fick mig att lyfta ögonbrynen i materialet rörande Tore Forsbergs efterlämnade PM, och det är vad Rose S berättar för Jonas Englund (se sidan 3 i pdf:en):

När de är inne på Embassy får plötsligt Tore en hand på sin axel och går iväg för att prata med en man som hon tror är Bengt [Nylander]. Detta tror Rose sker innan midnatt. Tore kommer tillbaka vit i ansiktet och berättar att Olof Palme är skjuten. De fick då avbryta uppdraget... Tore ringer sedan Rose på årsdagen varje år med anledning av vad de varit med om.

https://drive.google.com/file/d/1sRtCuD_-Frr1iG-vPG722uzicogiheYG/view

I och för sig förstår man att en viss förstämning uppstod när nyheten kom om att Palme blivit skjuten, och att Forsberg kan ha oroat sig över de negativa effekterna för Säpo som ju ändå ansvarade för livvaktsskyddet. Men samtidigt var det ju inte Forsbergs bord och dessutom är det nog väldigt få som blev "vita i ansiktet" av beskedet. Inte ens Gösta Söderström som direktkonfronterades med Lisbeth Palme vid den skjutne Palme blev vit i ansiktet. Lång i ansiktet, kanske, men knappast vit.

Och varför tvingas man avbryta operationen som ju ändå ansågs viktig bara för att Palme skjutits? Inom militären fortsatte man visst som om inget hänt, det klargör inte minst Gunnar Wall i den nya boken. Redan av det skälet tycker man att det vara någonting särskilt just med Cosi fan tutte, som ändå på något viss sammankopplar operationen med Olof Palmes förehavanden på mordkvällen.

Vidare är det ju märkligt att Tore Forsberg ringer Rose S på årsdagen varje år för att prata om "vad de varit med om" den kvällen. Det är kanske inte så vanligt ens bland poliserna på frontlinjen i Palmemordet att de skulle ha någon slags liten minnesstund per telefon på årsdagen varje år. Även detta pekar ju på att det varit något med Cosi fan tutte som hängt ihop med Olof Palmes förehavanden.

Närmare bestämt tycker i alla fall jag att det låter som om beskedet om att Palme skjutits varit närmast traumatiserande åtminstone för Tore Forsberg, och att misslyckandet med Cosi fan tutte varit direkt avhängigt Palmemordet. Och då är det detta misslyckande, som alltså direkt berodde på Palmemordet, som varit så pass djupgående att man känner att man behöver ringa på årsdagen varje år och prata om det. Vad det säger mig är att det hela verkar "känslomässigt" i båda ändar av tråden.

Helt klart har man investerat ordentligt i operationen Cosi fan tutte, även på det emotionella planet, och sedan har det hela skitit sig totalt när Palme blivit skjuten. Istället för att slutföra operationen får man åka hem till Enskede och slicka såren. Vad betyder detta?

Som jag ser saken blir det svårt att hävda att operationen inget hade att göra med Olof Palme. Utan tvärtom verkar det ju vara så, att operationens genomförande förutsatte att Olof Palme var vid liv och hälsa. Det kan ju inte gärna betyda något annat än att Palme själv haft någon slags roll i sammanhanget. Kanske inte som direkt medverkande i själva operationen som kallas Cosi fan tutte, men kanske i någon annan parallell operation som Cosi fan tutte i sin tur hängde på.

Det för mig då tillbaka till Ulf Lingärdes gamla uppgift, som förs på tal av Jan Almäng i hans artikel om Cosi fan tutte i tidskriften Kvartal. Så här står det där:

Den första öppna uppgiften om att ryssroteln skulle ha deltagit i en operation under mordnatten kom från dataexperten, journalisten och författaren Ulf Lingärde. Han förekom flitigt under 1980- och 90-talet som debattör av mordet, och 1998 skrev han ett brev till en av ledamöterna i Granskningskommissionen. Lingärde skriver bland annat att Säpos ryssrotel under mordnatten planerade en operation i Stockholm. Operationen syftade till att gripa ”en mycket hög militär på bar gärning i sin kontakt med öst”.

https://kvartal.se/artiklar/sakerhetspolisens-hemlighet-fran-natten-da-olof-palme-mordades/

Om detta stämmer, vilket jag menar att vi har all anledning att misstänka, så torde det betyda att Palme själv medverkat i den här Lingärde-operationen. Märk väl att den operationen inte är namngiven och behöver alltså inte vara identisk med Cosi fan tutte. Den kan vara det, men i så fall måste den information vi fått om Cosi fan tutte vara redigerad för att dölja de inslagen. Annars handlar det om en parallell systerövning som handlat om att ta den svenske militären på bar gärning.

Vad jag tycker mig skönja är alltså en "ryssände" och en "svenskände" på den här samlade operationen (inklusive Lingärde-delen), och då verkar de båda ändarna vara sammankopplade på så sätt att framgång i ryssänden varit avhängig framgång i svenskänden.

Med andra ord: för att Cosi fan tutte skulle bli framgångsrik skulle man ha behövt gripa den där höge svenske militären som Lingärde talar om. Men istället för ett sådant gripande så slutar det hela alltså med att Palme mördas, och då får man kasta in handduken med Cosi fan tutte och åka hem.

För att få ihop det här så tycker i alla fall jag att det ser ut som om Palme själv varit direkt medverkande i Lingärde-delen av operationen. När Palme sedan blir skjuten är det game over med hela saken, inklusive gripandet av den höge militären.

Sätter man in det i sammanhanget av vad vi känner till om händelseförloppet kring Grand och mordplatsen så pekar det mot att den man som Palme har med sig från Grand till Dekorima, och som han "känner men inte känner", torde vara den höge militären ifråga. Jag har redan tidigare föreslagit att denne man skulle kunna tänkas heta Birger Elmér.

I så fall får vi en modell där operationen misslyckas därför att informationen om vad som varit på gång läckt ut till andra sidan, och då har man tagit tillfället i akt och klippt Palme på plats och ställe. Det är ju en minst sagt oväntad vändning som med all säkerhet kan ha fått Tore Forsberg vit i ansiktet – och hela Säpoledningen med honom. Det är nog även något med tillräckligt kraftig chockverkan för att vara värt att ringa och prata om varje år på årsdagen.
Citera
2023-11-07, 16:46
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detkanvadu
Ja där har vi den ”mest effektiva soldaten som utbildade dom andra i hemliga operationer, Jägar-Nisse aka Löjtnant X”
Jägar-Nisse och CGÖ som fick i uppgift att ta sig så nära ÖB som möjligt iklädda polisuniformer. Ända fram till ÖBs kontorsrum tog dom sig enligt G.Wall.

Från 59:00 i denna intervju med Wall så beskriver han mer om Fallskärmsjägare Jägar-Nisse (Löjtnant X) och kopplingen till CGÖ.

Var det inte så att det var Jägar-Nisse och en annan som smög sin inpå ÖB, medan CGÖ och Holmérs livvakt satt i sina normala roller som poliser i en bil utanför? Ifall att de skulle bli upptäckta så skulle de riktiga poliserna kunna avvärja en situation.
Citera
2023-11-07, 17:08
Medlem
Är Rose S identifierad?
Citera
2023-11-07, 19:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen

Det för mig då tillbaka till Ulf Lingärdes gamla uppgift, som förs på tal av Jan Almäng i hans artikel om Cosi fan tutte i tidskriften Kvartal. Så här står det där:

Den första öppna uppgiften om att ryssroteln skulle ha deltagit i en operation under mordnatten kom från dataexperten, journalisten och författaren Ulf Lingärde. Han förekom flitigt under 1980- och 90-talet som debattör av mordet, och 1998 skrev han ett brev till en av ledamöterna i Granskningskommissionen. Lingärde skriver bland annat att Säpos ryssrotel under mordnatten planerade en operation i Stockholm. Operationen syftade till att gripa ”en mycket hög militär på bar gärning i sin kontakt med öst”.

https://kvartal.se/artiklar/sakerhetspolisens-hemlighet-fran-natten-da-olof-palme-mordades/

Om detta stämmer, vilket jag menar att vi har all anledning att misstänka, så torde det betyda att Palme själv medverkat i den här Lingärde-operationen.

I så fall får vi en modell där operationen misslyckas därför att informationen om vad som varit på gång läckt ut till andra sidan, och då har man tagit tillfället i akt och klippt Palme på plats och ställe. Det är ju en minst sagt oväntad vändning som med all säkerhet kan ha fått Tore Forsberg vit i ansiktet – och hela Säpoledningen med honom. Det är nog även något med tillräckligt kraftig chockverkan för att vara värt att ringa och prata om varje år på årsdagen.

Antydde inte du i ett tidigare inlägg att Lingärde verkade agera som någon form av desinformatör - på Elmérs vägnar? Eller kommer jag ihåg fel nu?
Citera
2023-11-07, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Antydde inte du i ett tidigare inlägg att Lingärde verkade agera som någon form av desinformatör - på Elmérs vägnar? Eller kommer jag ihåg fel nu?

Desinformatör har jag nog inte föreslagit, men däremot stämmer det att jag är lite "oroad" över relationen mellan Elmér och Lingärde. Oron för relationer inåt gäller väl allmänt för alla de tongivande figurerna i palmeriet, men i Lingärdes fall har vi specifika uppgifter som pekar i den riktningen och inte bara lösa indicier. De uppgifterna fann jag i ett förhör som jag fick ut närmast av en slump på sommaren 2020, med före detta militär vid namn Mats (efternamn okänt).

Denne Mats hade själv varit privatspanare när det begav sig, ungefär fram till 90-talets mitt, och hade då samarbetat med Lingärde och även besökt honom på gården där han bodde nere i Skåne. Efter ett tag börjar det emellertid gå upp för Mats att Lingärde arbetar för Elmérs räkning, det säger han i det här förhöret (D-20840-06) som gjordes på polisstationen i Helsingborg så sent som den 31 juli 2019 av Palmegruppens Peter Steude och Jonas Englund.

Här finns visserligen ingen definitiv bekräftelse på att sådan relation mellan Elmér och Lingärde, men med tanke på Lingärdes insiderkunskaper om IB och annan underrättelseverksamhet ligger det förstås nära till hands. Om det sedan betyder att Lingärde för Elmérs räkning spritt missvisande uppgifter ("desinformation") vet jag kort sagt inte, men det är i alla fall en möjlighet som man kan hålla i bakhuvudet när man arbetar med Lingärdes uppgifter.

Nu har jag inte företagit någon ordentlig genomgång och analys av Lingärdes tämligen omfattande privatspanande, utan det blir ganska impressionistiskt där. Vad som verkar rimligt från min utkikspunkt är inhämtning, dvs att hans privatspanande även innefattat att spana på resten av palmeriet för Elmérs räkning. Vad gäller informationsspridning så hör Lingärde till dem som helt klart haft tillgång till en del insiderinformation men som fyllt i luckorna på egen hand och utan att nödvändigtvis klargöra när, var och hur. Det där blir förstås både bekymmersamt och trögjobbat, men det är vad det är.

Tittar vi specifikt på den här uppgiften till Granskningskommissionen som Almäng för fram i Kvartal-artikeln så finns naturligtvis all anledning att ta den på allvar, men däremot finns ju ingen officiell bekräftelse på den. En intressant detalj är ordvalet att Säpos ryssrotel "planerade" en sådan operation. Cosi fan tutte fanns ju inte bara som plan utan sattes rentav igång men fick avbrytas. Handlar det om en annan systeroperation eller är det bara ett olyckligt ordval?

Av förhöret med Mats framgår i alla fall följande:

Mats har trott att att Elmér bad Lingärde om att genomföra utredningen [av Palmemordet]. Mats fortsätter och berättar att han läst Granskningskommissionens rapport. Vidare så gav Lingärde honom det anförande han höll inför kommissionen. I detta beskriver Lingärde att han åkte till IB:s gamla operationschef Bo Anstrins villa i Skanör där han satt en hel dag med ett bemyndigande från Birger Elmér att under en dag få ställa precis vilka frågor han behagade. Detta styrker Mats i sin uppfattning att Lingärde inte gjorde den här utredningen för sitt eget höga nöje utan att han blev ombedd av att jobba med det antingen av Elmér eller några personer med anknytning till honom. På fråga om Lingärde uttryckte att han bedrev utredningen på uppdrag av någon annan uppger Mats att han antydde det.

Lite längre fram i förhöret återkommer Mats till Elmér:

Mats uppger på fråga att hans bild är att Elmér gick i pension på 70-talet strax efter avslöjandet av IB men att han fortsatte att arbeta som konsult åt underrättelsetjänsten och tror att han fortfarrande hade en roll så sent som 1986. Mats träffade aldrig själv Elmér. Lingärde hade nämnt att Elmér var intresserad av resultatet av utredningarna varpå Mats sa att det kunde vara intressant att få träffa honom vilket inte Lingärde tyckte var någon bra idé. 1994 var inte Mats riktigt nöjd med att inte veta om Elmér hade varit den egentliga mottagaren av allt utredningsarbete. En dag 1994 klev Mats in i en telefonkiosk i Göteborg och ringde till Elmér. Elmér sa att han stod i bastun men ville ändå prata med Mats. Elmér bekräftade att han kände Lingärde och kallade honom för "frisk och frejdig". Vidare bekräftade han att han hade fått uppgifter om mordet från Lingärde. Elmér frågade Mats om vad anledningen var att han ringde, om han var orolig för något. Mats fick en känsla att han inte var helt obekant för Elmér.

Ungefär så låter det, och det finns mer på samma tema som jag inte gitter citera. Det här förhöret vill jag inte skicka in till Palmemordsarkivet, dels på grund av riktigt dåligt bemötande från det hållet men även därför att det finns uppgifter om Anna Hage i förhöret som jag menar inte behöver komma ut i allmänt omlopp utan hennes uttryckliga medgivande. Mats uppger sig vara den kille i uniform som sökte upp Anna Hage på ett kafé i Södertälje, och som hon berättar om i sin bok. Berättelserna skiljer sig dock åt i vissa avseenden, i synnerhet i det att Mats påstår att hon vet vem han är.

Som sagt är knäckfrågan för Palmemordet huruvida Lingärdes uppgift om syftet med operationen på mordkvällen är riktig eller ej. Om den är riktig så torde lösningen ligga i linje med den skiss jag gav i förra inlägget. Om den inte är riktig så får vi gå tillbaka till ritbordet i alla fall vad Säpo:s roll beträffar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in