Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
Tore Forsberg borde som rotelchef varit försiktig med dylika operationer. Att han själv skulle exponera sig på detta sätt ter sig märkligt. Men vad som är känt om honom ger förvisso bilden av oortodoxt agerande säkerhetspolis.
FJS var den främsta rekryteringsbasen för U-tjänsten alt försvarets säkerhetstjänst. Torbjörn Elming var en av de mest respekterade av FJS chefer. Samtidigt bör vi komma ihåg att det är ett anomymt tips som kommer in om detta 2017. TE är en person som man nämner om man vill få den som läser tipset att höja på ögonbrynen.
Gunnar Wall gillar idén med en mördare från de militära leden .
Han kommer näppeligen att titta vänsterut . Även om Olof Palme stoppade smuggling amerikansk hightech till sovjet dygnet innan han togs av daga .
Jag ville följa upp på det här nu när jag avslutat läsningen av Gunnar Walls nya bok, "Rättsskandalen Olof Palme". Jag ska återkomma till lite mer allmänna intryck om boken i dagarna. Men det här ville jag ta med en gång. Det första som ska sägas är att du har alldeles rätt i att uppgiften om att Torbjörn Elmings skulle ha lett Cosi fan tutte (tillsammans med Tore Forsberg) verkar skakig. Bakgrunden till följande passage i eFolkets artikel om Walls bok:
[Palmegruppens Jonas] Englund berättar också att han “tänkte bingo, här har vi något” när han bland den före detta operative SÄPO-chefen PG Näss efterlämnade papper dök på en uppgift om att en hemlig SÄPO-aktion pågick i centrala Stockholm under mordkvällen. Aktionen leddes av chefen för kontra-spionaget Tore Forsberg och en tidigare fallskärmsjägarofficer.
https://efolket.eu/ny-bok-av-gunnar-wall-om-mordet-pa-olof-palme-och-om-en-ursparad-mordutredning/
Här får man intrycket att uppgiften om att "en tidigare fallskärmsjägarofficer" skulle ha kommit från Englund, via en intervju som Gunnar Wall gjort med denne i sin bok. I så fall skulle den ju vara bekräftad av någon med direkt insyn i det omaskade Palmematerialet, och dessutom skulle officeren ifråga knappast kunna vara någon annan än Torbjörn Elming.
Därför behövde jag plöja hela boken för att om möjligt bekräfta detta. Nu har jag alltså gjort det och då fann jag visserligen en del om Cosi fan tutte och även en interju med Englund alldeles mot slutet. Däremot fann jag inget som tyder på att Englund skulle ha kommit med uppgiften om någon fallskärmsjägarofficer i ledningen för Cosi fan tutte.
Gunnar Wall själv omnämner i boken det tips som inkommit 2017 till Palmeutredningen och som påstår att Elming lett operationen jämte Forsberg. Men även Gunnar Wall påpekar precis som du att detta enbart är ett tips och att ingen bekräftelse finns på detta. Så det är alltså där vi står, med Tore Forsberg som bekräftad ledare för operationen och Elming bara omnämnd i ett helt och hållet obekräftat och (i alla fall för oss) anonymt tips.
Det hela är alltså ett slags missförstånd som uppkommit ur det anonyma tipset och sedan eldats på av eFolket genom (troligen avsiktligt) missvisande formuleringar. Så det där med Elming kan vi troligtvis avfärda. Jag tyckte det verkade underligt med "dubbelkommando" på operationen, och i och med att uppgiften visar sig vara så skakig så kan vi nog i praktiken avfärda den.
Medan vi är inne på Cosi fan tutte så var det en sak som fick mig att lyfta ögonbrynen i materialet rörande Tore Forsbergs efterlämnade PM, och det är vad Rose S berättar för Jonas Englund (se sidan 3 i pdf:en):
När de är inne på Embassy får plötsligt Tore en hand på sin axel och går iväg för att prata med en man som hon tror är Bengt [Nylander]. Detta tror Rose sker innan midnatt. Tore kommer tillbaka vit i ansiktet och berättar att Olof Palme är skjuten. De fick då avbryta uppdraget... Tore ringer sedan Rose på årsdagen varje år med anledning av vad de varit med om.
https://drive.google.com/file/d/1sRtCuD_-Frr1iG-vPG722uzicogiheYG/view
I och för sig förstår man att en viss förstämning uppstod när nyheten kom om att Palme blivit skjuten, och att Forsberg kan ha oroat sig över de negativa effekterna för Säpo som ju ändå ansvarade för livvaktsskyddet. Men samtidigt var det ju inte Forsbergs bord och dessutom är det nog väldigt få som blev "vita i ansiktet" av beskedet. Inte ens Gösta Söderström som direktkonfronterades med Lisbeth Palme vid den skjutne Palme blev vit i ansiktet. Lång i ansiktet, kanske, men knappast vit.
Och varför tvingas man avbryta operationen som ju ändå ansågs viktig bara för att Palme skjutits? Inom militären fortsatte man visst som om inget hänt, det klargör inte minst Gunnar Wall i den nya boken. Redan av det skälet tycker man att det vara någonting särskilt just med Cosi fan tutte, som ändå på något viss sammankopplar operationen med Olof Palmes förehavanden på mordkvällen.
Vidare är det ju märkligt att Tore Forsberg ringer Rose S på årsdagen varje år för att prata om "vad de varit med om" den kvällen. Det är kanske inte så vanligt ens bland poliserna på frontlinjen i Palmemordet att de skulle ha någon slags liten minnesstund per telefon på årsdagen varje år. Även detta pekar ju på att det varit något med Cosi fan tutte som hängt ihop med Olof Palmes förehavanden.
Närmare bestämt tycker i alla fall jag att det låter som om beskedet om att Palme skjutits varit närmast traumatiserande åtminstone för Tore Forsberg, och att misslyckandet med Cosi fan tutte varit direkt avhängigt Palmemordet. Och då är det detta misslyckande, som alltså direkt berodde på Palmemordet, som varit så pass djupgående att man känner att man behöver ringa på årsdagen varje år och prata om det. Vad det säger mig är att det hela verkar "känslomässigt" i båda ändar av tråden.
Helt klart har man investerat ordentligt i operationen Cosi fan tutte, även på det emotionella planet, och sedan har det hela skitit sig totalt när Palme blivit skjuten. Istället för att slutföra operationen får man åka hem till Enskede och slicka såren. Vad betyder detta?
Som jag ser saken blir det svårt att hävda att operationen inget hade att göra med Olof Palme. Utan tvärtom verkar det ju vara så, att operationens genomförande förutsatte att Olof Palme var vid liv och hälsa. Det kan ju inte gärna betyda något annat än att Palme själv haft någon slags roll i sammanhanget. Kanske inte som direkt medverkande i själva operationen som kallas Cosi fan tutte, men kanske i någon annan parallell operation som Cosi fan tutte i sin tur hängde på.
Det för mig då tillbaka till Ulf Lingärdes gamla uppgift, som förs på tal av Jan Almäng i hans artikel om Cosi fan tutte i tidskriften Kvartal. Så här står det där:
Den första öppna uppgiften om att ryssroteln skulle ha deltagit i en operation under mordnatten kom från dataexperten, journalisten och författaren Ulf Lingärde. Han förekom flitigt under 1980- och 90-talet som debattör av mordet, och 1998 skrev han ett brev till en av ledamöterna i Granskningskommissionen. Lingärde skriver bland annat att Säpos ryssrotel under mordnatten planerade en operation i Stockholm. Operationen syftade till att gripa ”en mycket hög militär på bar gärning i sin kontakt med öst”.
https://kvartal.se/artiklar/sakerhetspolisens-hemlighet-fran-natten-da-olof-palme-mordades/
Om detta stämmer, vilket jag menar att vi har all anledning att misstänka, så torde det betyda att Palme själv medverkat i den här Lingärde-operationen. Märk väl att den operationen inte är namngiven och behöver alltså inte vara identisk med Cosi fan tutte. Den kan vara det, men i så fall måste den information vi fått om Cosi fan tutte vara redigerad för att dölja de inslagen. Annars handlar det om en parallell systerövning som handlat om att ta den svenske militären på bar gärning.
Vad jag tycker mig skönja är alltså en "ryssände" och en "svenskände" på den här samlade operationen (inklusive Lingärde-delen), och då verkar de båda ändarna vara sammankopplade på så sätt att framgång i ryssänden varit avhängig framgång i svenskänden.
Med andra ord: för att Cosi fan tutte skulle bli framgångsrik skulle man ha behövt gripa den där höge svenske militären som Lingärde talar om. Men istället för ett sådant gripande så slutar det hela alltså med att Palme mördas, och då får man kasta in handduken med Cosi fan tutte och åka hem.
För att få ihop det här så tycker i alla fall jag att det ser ut som om Palme själv varit direkt medverkande i Lingärde-delen av operationen. När Palme sedan blir skjuten är det game over med hela saken, inklusive gripandet av den höge militären.
Sätter man in det i sammanhanget av vad vi känner till om händelseförloppet kring Grand och mordplatsen så pekar det mot att den man som Palme har med sig från Grand till Dekorima, och som han "känner men inte känner", torde vara den höge militären ifråga. Jag har redan tidigare föreslagit att denne man skulle kunna tänkas heta Birger Elmér.
I så fall får vi en modell där operationen misslyckas därför att informationen om vad som varit på gång läckt ut till andra sidan, och då har man tagit tillfället i akt och klippt Palme på plats och ställe. Det är ju en minst sagt oväntad vändning som med all säkerhet kan ha fått Tore Forsberg vit i ansiktet – och hela Säpoledningen med honom. Det är nog även något med tillräckligt kraftig chockverkan för att vara värt att ringa och prata om varje år på årsdagen.