Citat:
Ursprungligen postat av
Klosseklump
Intressant ämne. Kanske mycket vanligare än jag har trott, att skenbart socialt väletablerade har ekonomiska problem på grund av återkommande slarv och dysfunktionella vanor. Det stämmer med en tydligt intelligent bekant som brukar be mig om lån, men som jag nyligen har nekat för första gången. Bekanten har gjort av med mycket pengar på slarv och dålig koll och är förvånansvärt mån om att skylta med (tycker jag) fånigt flott poserande i sociala medier. Kanske underlättar sociala medier att drabbas av slöseri och dyrbart upprätthållande av falsk livsstil?
Sociala medier och internet har nog varit förödande för många personers ekonomi. Jag har själv tänkt att hade inte internet funnits hade jag nog haft ett större sparkapital än vad jag har, då jag nog, som många, haft konsumtion som en sorts ”må bra-sak” som sedan givit eftertankens kranka blekhet.
Jag har haft en del hobbies och följt olika personer på youtube och, korkad som man är, låtit sig ” influeras ” av att den där prylen ser ju bra ut och måste jag bara ha för att min hobby ska bli ännu roligare etc etc.
I början var jag så jäkla naiv o insåg inte att de där personerna ju var köpta av företag eller intensivt hoppades få sponsordeals från företag-jag trodde ju att de faktiskt gillade just den produkten ( naiv svensk!!). Det var först efter att flera personer under årets gång flera gånger ändrat favoritpryl” inom min hobby som jag insåg hur det låg till! Gudars så jag skämdes och hur arg jag var! Hade jag aldrig haft tillgång till nätet hade jag aldrig frestats för jag hade inte vetat att ” prylen” fanns o pengarna skulle kvar på kontot…
Jag ska inte skylla ifrån mig, hade jag tänkt efter, varit vettig, och förnuftig hade jag inte slösat bort pengar på sådant som egentligen bara gav mig glädje för stunden. Visst kan jag säkert sälja en del men aldrig att man får tillbaka det man en gång gav.
Vad jag vill säga är att jag tror att konsumtion för många numera är en slags snuttefilt, att få må bra, ursorgligt förstås för innerst inne gör mer prylar ingen lyckligare.
Många som inte har det här suget ondgör sig förstås över ett så oansvarigt beteende och jag kan förstå det för jag är arg på mig själv över många dumma inköp, men det borde komma upp en mer övergripande diskussion i samhället om att många har svårt att stå emot ” köp köp köp”. Detta bör i alla fall tas upp i skolan. Själv är jag på ungarna att spara spara spara!!!