Citat:
Ursprungligen postat av
JanLilja
Ja en sak är säker, det lånas inte ut några pengar igen.
Hade de haft ett kylskåp som gått isönder och fattats lite till ett nytt fram till nästa lön så är det en helt annan sak.
Men hör man av sig 3 veckor till lön så är något riktigt fel...
Och jag är övertygad om att minst 2 släktingar har lånat som sagt flera tusen till dom.
Jag förstår inte hur man kan leva så. Jag hade skämts så in i helvete om jag varit 30+.
Instämmer helt. Inrikta dig på att din fru också förstår detta, så att han inte gör de en björntjänst och lånar ut era/sina (vet ej om ni har delad ekonomi, eller ej) pengar till de. Förlänger bara deras felaktiga och oansvariga konsumtion.
Citat:
Ursprungligen postat av
JanLilja
Okej att tider kan bli tuffa, när både jag och frun pluggade så handlade mina föräldrar mat till oss ibland och vi åt en del där med våra 2 barn.
Men i regel jobbade vi båda så mycket vi kunde på sommaren och levde på det plus maxade studielånet.
Har själv haft det tufft i livet ekonomiskt några gånger, tex. någon period som jag studerat, eller varit arbetslös, och fått långa pengar av min pappa, men det har ju varit en bra investering i studier och han har fått tillbaka de pengarna. Skulle själv absolut långa ut pengar till min dotter om hon var i en liknande ekonomisk situation om hon tex. studerade eller var utan inkomst. Självklart. Men skulle inte låna ut pengar för lyxkonsumtion som man inte har råd med, inte ens till mitt egna barn.
Citat:
Ursprungligen postat av
JanLilja
Men trodde verkligen inte att de flesta hade det så här dåligt ställt, eller dåligt prioriterat ekonomiskt...
Svenskar är generellt dåliga på att hushålla med pengar, och allt för många som tar onödiga saker på lån eller avbetalning (är en av de som har ett extremt välbetalt jobb inom bank/fintech tack vare det), men att tigga av sina släktingar för lyxkonsumtion tillhör enligt min egna erfarenhet inte det vanliga. Mycket pinsamt som sagt av din frus släktingar att göra så.
Som en generell rekommendation (även om det går OT utanför tråden då det inte handlar om att låna från släkt/vänner), så skulle jag rekommendera att aldrig låna för lyxkonsumtion, men enbart för viktiga saker som bostad och för studier (bägge två generellt goda investeringar för det mesta).
En annan rekommendation som den gamle finansministern Ann Wibble hade, och som jag själv rekommenderar, är att ha sparat undan ca två årsinkomster på banken i reservkapital. Det skapar ett lugn och säkerhet i den personliga ekonomin, och klarar av att hantera de flesta ekonomiska oförutsedda händelserna på ett bra sätt.