2023-11-04, 11:34
Medlem
Jag är så jävla less på den här skiten.
Citera
2023-11-04, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanLilja
Frugans syster fick köpt lägenhet till bra pris av släkting, bott i den i flera år.
Nu bor hon med sin fästman som tjänar bra över 40 varje månad som arbetare.
Alltid vetat att deras ekonomi är totalt oansvarig, men nu har det nått nya höjder.

Månaden har precis börjat och systern frågade frun om lån, bara 1500 men förra månaden ska de ha lånat flera tusen från annat håll.
Hur i helvete kan man leva så oansvarigt?
Hon har precis börjat jobba efter mammaledighet, och har inget vidare jobb.
Sen leasar de en bil som kostar en 200-300k nypris, ska gifta sig nästa år.
Mannen där köper ny jävla Apple Watch och fan vet allt varje år. De måste nästan vara nollade på sparkontot.

Sen kommer de till oss, som precis köpt oss ett hus och betalat handpenning. Där jag får vara den ansvariga och se till att pengarna läggs på rätt saker.
Jag blev riktigt jävla förbannade idag, sa bara rakt ut att du ger fan i att göra det igen.
De får åka till kronofogden om så vill.

Kan tilläggas att senast i somras säger snubben att "livet är för kort för kopior", när det kom på tal om märkesvaror.

Till min fråga, är detta vanligt?!
Är folk så jävla dåliga på att sköta sin ekonomi?
Jag har alltid trott att det ska vara jag själv som får bli tillrättavisad, men så fort man fick barn var man sist i turordningen hos en själv.
Kan tilläggas att dessa två är 30+.

Hur hade ni agerat? Har ni varit med om liknande?
Ska dock understryka att min fru reagerade och blev orolig över situationen, och är mjukare än mig själv.
Jag hade frågat vad fan de sysslar med i telefonen.

Det väldigt vanligt. Många värderar sig själva efter vad de har för grejer och kläder.

Alla får leva som de vill men självklart ska man inte låna ut pengar till människor som lever så. Man gör båda parter en otjänst.
Citera
2023-11-04, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zwyxer
Jag är så jävla less på den här skiten.

Finns ingen anledning att var less. Folk måste få leva som de vill och andra behöver inte leva som man själv gör.
Citera
2023-11-04, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Finns ingen anledning att var less. Folk måste få leva som de vill och andra behöver inte leva som man själv gör.
Måste man leva som ett absolut jävla ohygge till pöbel?
Citera
2023-11-04, 11:42
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Livet bland medelklassen i Suburbia är ingen lek, alltså.

Enligt min erfarenhet så är detta extremt ovanligt.

Har aldrig i hela mitt liv fått den frågan från någon släkting, och endast en enda gång från en nära vän (som lånande pengar i 1-2 månandet när denne hade tekniskt problem med sitt bankkonto, och fick tillbaka pengar snabbt utan påminnelse).

Alla jag känner verkar ha minst en hyfsad kontroll på sin ekonomi, och behöver inte sänka sig till denna typ av tiggerier eller låneaktiviteter. Behöver man långa pengar så gör man det på banken.

Tror denna typ av oansvar med pengar är vanligare i de lägre klasserna, även om det säkert finns undantag och förekommer inom alla samhällsklasser.
Citera
2023-11-04, 11:43
Medlem
Citat:
Ja en sak är säker, det lånas inte ut några pengar igen.
Hade de haft ett kylskåp som gått isönder och fattats lite till ett nytt fram till nästa lön så är det en helt annan sak.
Men hör man av sig 3 veckor till lön så är något riktigt fel...
Och jag är övertygad om att minst 2 släktingar har lånat som sagt flera tusen till dom.

Jag förstår inte hur man kan leva så. Jag hade skämts så in i helvete om jag varit 30+.
Okej att tider kan bli tuffa, när både jag och frun pluggade så handlade mina föräldrar mat till oss ibland och vi åt en del där med våra 2 barn.
Men i regel jobbade vi båda så mycket vi kunde på sommaren och levde på det plus maxade studielånet.

Men trodde verkligen inte att de flesta hade det så här dåligt ställt, eller dåligt prioriterat ekonomiskt...
Fast det verkar ju vara din svägerskas man det är fel på och då måste det vara svårt för din fru att inte hjälpa sin syster och systerbarnen. Svägerskan borde skiljas från puckot om det är så. Jag har varit ihop med en ekonomiskt oansvarig man men det betydde inte att JAG var sån. Du skrev att svägerskan precis varit mammaledig, då har hon inte gott om pengar
Citera
2023-11-04, 11:45
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Som alla andra skriver: Låna inte ut ett öre! Ni kastar bara pengarna i ett ekonomiskt, svart hål. Kan ju knappast vara så att någon svälter med en Apple Watch runt handleden, nej - detta är enbart lyxfällanbeteende och nu vill dom dra med sig er ner i deras skit.

Ni har två alternativ:

1. Be dom dra åt fanders nu.
2. Be dom dra åt fanders om ett år, 50 tkr fattigare (som ni aldrig ser igen).

Vill ni verkligen hjälpa, låna inte ut. Det kan inte betonas nog. Nej, nej och åter nej. Ni gör dom bara en björntjänst. Låt dom lära sig den hårda vägen.

Instämmer helt. Detta är ett mycket gott råd, och det enda vettiga som TS kan ta.
Citera
2023-11-04, 11:52
Medlem
Bastubosses avatar
I den där situationen hade jag inte lånat ut ett öre. Helt annat som många säger om situationen såg annorlunda ut. Hade dom redan vänt på varandra krona och levt ekonomiskt, och något oväntat hände kan man väl låna ut. Ifall man vet med säkerhet att det betalas tillbaka. Vill man inte rakt ut säga nej eller far åt helvete kan man alltid köra en vit lögn, har självt dragit den vid något tillfälle. "Allt mitt sparande ligger i fonder och aktier, tänker inte sälja av för att låna ut. Har precis så jag klarar månaden på mitt vanliga konto"
Citera
2023-11-04, 11:56
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ja en sak är säker, det lånas inte ut några pengar igen.
Hade de haft ett kylskåp som gått isönder och fattats lite till ett nytt fram till nästa lön så är det en helt annan sak.
Men hör man av sig 3 veckor till lön så är något riktigt fel...
Och jag är övertygad om att minst 2 släktingar har lånat som sagt flera tusen till dom.

Jag förstår inte hur man kan leva så. Jag hade skämts så in i helvete om jag varit 30+.

Instämmer helt. Inrikta dig på att din fru också förstår detta, så att han inte gör de en björntjänst och lånar ut era/sina (vet ej om ni har delad ekonomi, eller ej) pengar till de. Förlänger bara deras felaktiga och oansvariga konsumtion.

Citat:
Okej att tider kan bli tuffa, när både jag och frun pluggade så handlade mina föräldrar mat till oss ibland och vi åt en del där med våra 2 barn.
Men i regel jobbade vi båda så mycket vi kunde på sommaren och levde på det plus maxade studielånet.

Har själv haft det tufft i livet ekonomiskt några gånger, tex. någon period som jag studerat, eller varit arbetslös, och fått långa pengar av min pappa, men det har ju varit en bra investering i studier och han har fått tillbaka de pengarna. Skulle själv absolut långa ut pengar till min dotter om hon var i en liknande ekonomisk situation om hon tex. studerade eller var utan inkomst. Självklart. Men skulle inte låna ut pengar för lyxkonsumtion som man inte har råd med, inte ens till mitt egna barn.

Citat:
Men trodde verkligen inte att de flesta hade det så här dåligt ställt, eller dåligt prioriterat ekonomiskt...

Svenskar är generellt dåliga på att hushålla med pengar, och allt för många som tar onödiga saker på lån eller avbetalning (är en av de som har ett extremt välbetalt jobb inom bank/fintech tack vare det), men att tigga av sina släktingar för lyxkonsumtion tillhör enligt min egna erfarenhet inte det vanliga. Mycket pinsamt som sagt av din frus släktingar att göra så.

Som en generell rekommendation (även om det går OT utanför tråden då det inte handlar om att låna från släkt/vänner), så skulle jag rekommendera att aldrig låna för lyxkonsumtion, men enbart för viktiga saker som bostad och för studier (bägge två generellt goda investeringar för det mesta).

En annan rekommendation som den gamle finansministern Ann Wibble hade, och som jag själv rekommenderar, är att ha sparat undan ca två årsinkomster på banken i reservkapital. Det skapar ett lugn och säkerhet i den personliga ekonomin, och klarar av att hantera de flesta ekonomiska oförutsedda händelserna på ett bra sätt.
Citera
2023-11-04, 11:58
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Enligt min erfarenhet så är detta extremt ovanligt.
Fast jag har insikt i andra människors ekonomi och vill istället påstå att det är väldigt vanligt. Men att de flesta ändå har så stora inkomster att de kan omfördela sina utgifter.

Tag som exemplet paret Andersson med en kombinerad nettoinkomst på 50 000 kronor per månad. När alla deras fasta utgifter har betalats har de kvar 20 000 kronor. En vanlig månad gör de av med alla dessa pengar, exempelvis genom restaurangbesök, klädköp etc. Skulle deras frys gå sönder så beställer de en ny för 5000 kronor och får 30 dagars betalningstid. Lönen hinner komma in, kylskåpet betalas och de har den efterföljande månaden bara 15 000 kronor att lägga på nöjeskonsumtion. Nästföljande månad är överskottet återigen 20 000 kronor vilket de väljer att konsumera upp. Rinse and repeat..
Citera
2023-11-04, 12:01
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Fast jag har insikt i andra människors ekonomi och vill istället påstå att det är väldigt vanligt. Men att de flesta ändå har så stora inkomster att de kan omfördela sina utgifter.

Tag som exemplet paret Andersson med en kombinerad nettoinkomst på 50 000 kronor per månad. När alla deras fasta utgifter har betalats har de kvar 20 000 kronor. En vanlig månad gör de av med alla dessa pengar, exempelvis genom restaurangbesök, klädköp etc. Skulle deras frys gå sönder så beställer de en ny för 5000 kronor och får 30 dagars betalningstid. Lönen hinner komma in, kylskåpet betalas och de har den efterföljande månaden bara 15 000 kronor att lägga på nöjeskonsumtion. Nästföljande månad är överskottet återigen 20 000 kronor vilket de väljer att konsumera upp. Rinse and repeat..

Fast du pratar inte om lån av släkt ovan, vilket min kommentar som du replikerade på handlade om.
Citera
2023-11-04, 12:07
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Fast du pratar inte om lån av släkt ovan, vilket min kommentar som du replikerade på handlade om.
Låna av släktingar kanske inte är så vanligt, men att leva hand till mun är det definitivt. Sedan håller förmodligen de berörda tyst om allt, och har man ingen i släkten som är en strulpelle kan det upplevas som ett fenomen som knappt existerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in