2023-11-04, 01:28
Medlem
Frugans syster fick köpt lägenhet till bra pris av släkting, bott i den i flera år.
Nu bor hon med sin fästman som tjänar bra över 40 varje månad som arbetare.
Alltid vetat att deras ekonomi är totalt oansvarig, men nu har det nått nya höjder.

Månaden har precis börjat och systern frågade frun om lån, bara 1500 men förra månaden ska de ha lånat flera tusen från annat håll.
Hur i helvete kan man leva så oansvarigt?
Hon har precis börjat jobba efter mammaledighet, och har inget vidare jobb.
Sen leasar de en bil som kostar en 200-300k nypris, ska gifta sig nästa år.
Mannen där köper ny jävla Apple Watch och fan vet allt varje år. De måste nästan vara nollade på sparkontot.

Sen kommer de till oss, som precis köpt oss ett hus och betalat handpenning. Där jag får vara den ansvariga och se till att pengarna läggs på rätt saker.
Jag blev riktigt jävla förbannade idag, sa bara rakt ut att du ger fan i att göra det igen.
De får åka till kronofogden om så vill.

Kan tilläggas att senast i somras säger snubben att "livet är för kort för kopior", när det kom på tal om märkesvaror.

Till min fråga, är detta vanligt?!
Är folk så jävla dåliga på att sköta sin ekonomi?
Jag har alltid trott att det ska vara jag själv som får bli tillrättavisad, men så fort man fick barn var man sist i turordningen hos en själv.
Kan tilläggas att dessa två är 30+.

Hur hade ni agerat? Har ni varit med om liknande?
Ska dock understryka att min fru reagerade och blev orolig över situationen, och är mjukare än mig själv.
Jag hade frågat vad fan de sysslar med i telefonen.
Citera
2023-11-04, 01:32
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Det är vanligt, men verkligheten kommer alltid i kapp dessa slösa personer..
Låna inte 1 kr till dem och om din fru gör det så lägger du undan lika mycket och när hon undrar varför er ekonomi inte håller så säger du bara "tacka din syster för det"
Citera
2023-11-04, 01:54
Tänk på att du inte får ändrat på dem. Du kan bara kontrollera dig själv och dina känslor/reaktioner. Du får inte ändrat din fru heller troligen men prata med henne. Fast inte prata nu när du är upprörd utan senare när du kan vara lugn och saklig, väldigt lugn även om du tycker de gör fel. Tänk på att din fru står närmare än vad du gör och som du säger är en mjukare person inte bli arg för det. Säg till fru att du tycker det är olämpligt att låna ut pengar och om hon ändå vill så måste hon ta dem från sina egna, inte använda gemensamma medel.

Tror nog du gör klokt i att ta lite avstånd från dem en tid. Följ inte med på sociala grejer, svara inte på sms etc. Du är upprörd (och nej du har inte fel i sak) men det behöver inte bli en full konflikt liksom bara för att de är "vuxna snorungar". Prioritera dig och frun och ert liv, dra ner en mental rullgardin för svägerskan med man.
Citera
2023-11-04, 02:15
Bannlyst
Alkohol, droger, överkonsumtion för att passa in, anledningarna är många till en slösaktig livsstil…

1500kr och enstaka tillfällen kan allt hända, bilen går sönder tillsammans med varmvattenberedare, allt möjligt sker och händer.

Sluta tänk på vad alla andra gör och låt det inte bli en vana!
Citera
2023-11-04, 02:17
Medlem
Har bekanta som varit dåliga med ekonomin.

Att hjälpa dem ekonomiskt hjälpte inte dem.
Att frustreras över deras ekonomiska tillkortakommanden gjorde mig inte lyckligare.

Så tyvärr... din syster kanske kommer få en dålig framtid, men låt inte dig själv dras ned. Varesig ekonomiskt eller energi.
Citera
2023-11-04, 02:54
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanLilja
Frugans syster fick köpt lägenhet till bra pris av släkting, bott i den i flera år.
Alltid vetat att deras ekonomi är totalt oansvarig, men nu har det nått nya höjder.

Månaden har precis börjat och systern frågade frun om lån, bara 1500 men förra månaden ska de ha lånat flera tusen från annat håll.
Mannen där köper ny jävla Apple Watch och fan vet allt varje år. De måste nästan vara nollade på sparkontot.

Sen kommer de till oss, som precis köpt oss ett hus och betalat handpenning. Där jag får vara den ansvariga och se till att pengarna läggs på rätt saker.
Jag blev riktigt jävla förbannade idag, sa bara rakt ut att du ger fan i att göra det igen.

Kan tilläggas att senast i somras säger snubben att "livet är för kort för kopior", när det kom på tal om märkesvaror.

Jag har alltid trott att det ska vara jag själv som får bli tillrättavisad, men så fort man fick barn var man sist i turordningen hos en själv.

Ska dock understryka att min fru reagerade och blev orolig över situationen, och är mjukare än mig själv.
Låna inte ut ett öre mera till dem, de är vuxna människor och bör ta ansvar för sin egen ekonomi.
Och mannen där med sitt utryck "livet är för kort för kopior" får då mig att misstänka att han är lätt sinnesslö.
Citera
2023-11-04, 03:47
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanLilja

Du kommer inte att kunna förändra deras beteende, så ingen idé att försöka. Det du kan göra är att övertala din fru att hon bara kommer förvärra problem och förlänga lidandet genom att fortsätta "låna" ut pengar till de. De måste krascha sin ekonomi för att förstå situationen och vanka upp i allvaret. Först då så kan de lösa sina problem. Så inrikta dig inte på de, utan endast på din fru är mitt tips.
Citera
2023-11-04, 04:22
Medlem
Månsans avatar
Jag har märkt en intressant sak. Folk som frågar om att få låna pengar, och får ett resolut NEJ till svar, dom frågar aldrig mer.

Jag har flera exampel från mitt liv och mina vänner/släktingar/ingift pack. Även ganska påstridiga och jobbiga människor som får ett NEJ håller sig borta för evigt med framstötar om pengar.
Citera
2023-11-04, 04:28
Livet bland medelklassen i Suburbia är ingen lek, alltså.
Citera
2023-11-04, 05:03
Medlem
TheFinals avatar
Tycker du beskriver en majoritet av människor i samhället i ditt inlägg, så där ser det ut bland de flesta, däremot är det inte lika öppet eller så man kan förstå det utifrån, men det är vanligare än man tror.
Citera
2023-11-04, 08:33
Medlem
Franz.Biberkopfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Jag har märkt en intressant sak. Folk som frågar om att få låna pengar, och får ett resolut NEJ till svar, dom frågar aldrig mer.

Jag har flera exempel från mitt liv och mina vänner/släktingar/ingift pack. Även ganska påstridiga och jobbiga människor som får ett NEJ håller sig borta för evigt med framstötar om pengar.

Instämmer! Ni lånar de facto ut pengar för att snubben ska kunna ha en Apple Watch.
Sluta med det.
Säg nej, vi kan inte!
Citera
2023-11-04, 09:14
Medlem
Lyxfällan nästa ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem