2024-10-02, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Jag är lite i samma fack som din barndomsvän (som tur var så har jag inga barn jag kan dra med i fallet) dvs att jag varit skuldsatt nu i ett par år och varje månad är en kamp för överlevnad.

Jag vill bara påpeka att det inte handlar om uppmärksamhet. Det är jag nästan helt säker på. Det kan handla om allt möjligt, spel, droger, alkohol, shopaholicbeteende, you name it - men det är inte att söka uppmärksamhet. Tvärtom, vi människor som satt oss i träsket vill ju desperat komma ur träsket, och vi vill förmedla för omvärlden att "kolla vem som är back in business med bra ekonomi och hela paketet - jag är det!"

Att tiggeri/lånekarusellen börjar igen tyder ju på att det är så tungt att han är tvungen att ta detta beslut att tigga, och trycka ner sin sociala status ännu en gång. Tillbaks på ruta 1 - det är knappast "bra publicitet" om man säger så.

Man mår dåligt, världen räcker inte till. Jag vet inte mer om hans situation (men du får gärna utveckla) men jag kan iaf säga att det inte handlar om att söka uppmärksamhet. För mig har mycket handlat om depression i grund och botten, att man är olycklig (trots att man på pappret har ganska mycket) men som sagt, världen räcker inte till ibland.

Jag tror inte det är ett medvetet sökande efter uppmärksamhet, om något så är det eventuellt ett omedvetet sådant som är kopplat till något annat. Exempelvis djup depression som du nämner. Dvs ett rop på hjälp.

Han har definitivt en god släng av "kolla vem som är back in business med bra ekonomi och hela paketet - jag är det!". Istället för att gnugga lite ekonomi ett tag - ingen av oss är någon prinsessan på ärten som kommer från pengar - så tar han nya blancolån för att renovera bastu och dylikt. Ty han har knutit sin självbild till där han var för 10 år sen då det gick bra så han vill upprätthålla fasad.

Och hans självkänsla är så låg att han måste ha bekräftelse av andra till vilket pris som helst så då spenderar han istället för att spara. En jävla fernissa som inte lurar någon utan bara gör honom mer deprimerad då lånen ökar och så sitter han där ensam och drar ett sexpack i lånhajarnas bastu.
Citera
2024-10-02, 21:59
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulaLinjen
Jag tror inte det är ett medvetet sökande efter uppmärksamhet, om något så är det eventuellt ett omedvetet sådant som är kopplat till något annat. Exempelvis djup depression som du nämner. Dvs ett rop på hjälp.

Han har definitivt en god släng av "kolla vem som är back in business med bra ekonomi och hela paketet - jag är det!". Istället för att gnugga lite ekonomi ett tag - ingen av oss är någon prinsessan på ärten som kommer från pengar - så tar han nya blancolån för att renovera bastu och dylikt. Ty han har knutit sin självbild till där han var för 10 år sen då det gick bra så han vill upprätthålla fasad.

Och hans självkänsla är så låg att han måste ha bekräftelse av andra till vilket pris som helst så då spenderar han istället för att spara. En jävla fernissa som inte lurar någon utan bara gör honom mer deprimerad då lånen ökar och så sitter han där ensam och drar ett sexpack i lånhajarnas bastu.

Jo men det är det jag menar, för varje gång man tigger eller vill låna så är man tillbaka på ruta 1 i det sociala spelet.

Jag tror faktiskt inte det är ett rop på hjälp, jag tror han alltid tänker "jag har en plan, allt löser sig" - som jag ofta tänker.

Jag har frågat folk om lån många gånger, för många gånger. Men det har alltid varit den absolut sista utvägen. När alla planer grusats.

Det sociala spelet är lurigt, jag förstår honom. De flesta människor är ju trots allt, om vi ska vara brutalt ärliga, jävligt ytliga. Det gäller att hänga med på tåget innan man blir avmyggad.
Citera
2024-10-03, 10:56
Medlem
StigEngstroms avatar
Jo det kan definitivt vara uppmärksamhet och komplex med i bilden.
Min kollega tex som lever på ruinens brant varje månad inför nästa löning pratar och visar ständigt upp bilder på skiten han köper.
"Kolla mina nya fälgar, så jävla nöjd alltså!, bara 12 papp!"
Att han inte kan läsa mellan raderna att man bara blir arg och inte ett dugg imponerad verkar inte gå in när responsen han får är att man suckar och kollar på honom som om han vore efterbliven.
Det har gått så långt att jag inte vill ha något med människan att göra längre.
Står man i en jävla väntekö för nån snordyr rolexklocka när man är luspank så måste det vara bekräftelsebehov med i bilden.
Senast redigerad av StigEngstrom 2024-10-03 kl. 11:00.
Citera
2024-10-03, 13:35
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Jo det kan definitivt vara uppmärksamhet och komplex med i bilden.
Min kollega tex som lever på ruinens brant varje månad inför nästa löning pratar och visar ständigt upp bilder på skiten han köper.
"Kolla mina nya fälgar, så jävla nöjd alltså!, bara 12 papp!"
Att han inte kan läsa mellan raderna att man bara blir arg och inte ett dugg imponerad verkar inte gå in när responsen han får är att man suckar och kollar på honom som om han vore efterbliven.
Det har gått så långt att jag inte vill ha något med människan att göra längre.
Står man i en jävla väntekö för nån snordyr rolexklocka när man är luspank så måste det vara bekräftelsebehov med i bilden.

Nja, är inte så säker. Iaf inte utifrån min erfarenhet, som passar in på din kollega. När jag unnade mig lyxmiddagar, prylar och resor så lade jag inte ut det på instagram, FB etc. Inte alls. Det var en boost för mig i det fördolda, man mådde bra (i stunden) av att känna på "life in the fast lane".

Alla människor är olika, men jag tror ofta att det räcker med att sätta på spendarbyxorna för att känna sig uppe i varv - att dessutom bli ryggdunkad för det på sociala medier behöver inte jag personligen, men det är möjligt att många kräver det också på kuppen.
Citera
2024-10-03, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Fast det där är inte så konstigt, nästan alla människor fungerar så - det handlar om psykologi, finns studier kring det.

När man växlat upp, så är det oerhört svårt att växla ner. Om man är van vid att dricka champagne varje nyårskväll, men budgeten inte tillåter det just det året, så kommer man att se till att ordna det ändå för att lindra den psykologiska smällen av tanken med en bruten tradition.

Jag är i kategorin slösare/spenderare, men jag har även noterat att många av de mer sparsamma jag känner är villiga att unna sig något som "de egentligen inte har råd med" ibland speciellt på högtider och sådant (eftersom de associerar alternativet att vara höjden av deppighet)

Är det så alltså?

Jag själv har växlat ner en del utgifter på senare år, trots att ekonomin har blivet bättre, och istället valt att öka på amortering och sparande, och prioritera sådant jag verkligen vill lägga pengar på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in