2023-11-04, 16:59
Medlem
hipsterkatts avatar
Men alltså är de 30 eller 35-40?
Citera
2023-11-04, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anal.Fabet
Allt är inte så enkelt som att vara stenhård.
Man kanske inte vill mista kontakten med någon.
En liten nödlögn om dåliga finanser kan undvika detta.

Det jag menar är att dom ska acceptera ens nej och man ska inte behöva motivera ett nej, ett nej är inte en debatt. Frågar dom så är det ok men dom ska vara beredda på att ta ens svar då. och inte blir sura.

Som TS nämnt detta är slarviga individer som lever loppan på sånt som dom lånar av folk. Redan det anser jag är värt ett fuck off egentligen.

Dom förtjänar ju minst att man tar ett allvarigt snack, hur man gör med pengar, att pengar är hårt arbetat svett för många, Att man ska ha respekt för pengar, Att deras statusprylar bara blir löjliga för att dom satt sig i skuld för det, då¨är det ju inte status. Att man inte gillar deras attityd. helt enkelt.

Jag hade förklarat det och så mycket mer noga. lösa prylar spar man till punkt.

Blir dom sura så har man ju ännu mer rätt och vill dom inte ha kontakt mer så ärt det ju värt det.

Det är ju bara att pika dom när det går åt skogen, vad var det jag sa för för några år sen men ni körde ändå på
Citera
2023-11-04, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
tror faktiskt det är en hel del genetik i det där. och så uppfostran så klart.
Men vissa kan leva som hundar i 12 månader. Komma över en bra slant som dom genast springer och köper något helt meningslöst för. för att nästa månad knappt ha råd med hyran igen.
Det finns massor av dessa.

Spara eller slösa människan har funnits i alla tider.

Vi andra tjänar ju på att en ganska stor del inte klarar av att hantera pengar.
Citera
2023-11-04, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hipsterkatt
Men alltså är de 30 eller 35-40?

Spelar den någon roll om dom är tolv 50 eller 110 år eller? varför då i så fall.
Citera
2023-11-04, 17:42
Medlem
va inte så snål vettja.
Citera
2023-11-04, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanLilja
Frugans syster fick köpt lägenhet till bra pris av släkting, bott i den i flera år.
Nu bor hon med sin fästman som tjänar bra över 40 varje månad som arbetare.
Alltid vetat att deras ekonomi är totalt oansvarig, men nu har det nått nya höjder.

Månaden har precis börjat och systern frågade frun om lån, bara 1500 men förra månaden ska de ha lånat flera tusen från annat håll.
Hur i helvete kan man leva så oansvarigt?
Hon har precis börjat jobba efter mammaledighet, och har inget vidare jobb.
Sen leasar de en bil som kostar en 200-300k nypris, ska gifta sig nästa år.
Mannen där köper ny jävla Apple Watch och fan vet allt varje år. De måste nästan vara nollade på sparkontot.

Sen kommer de till oss, som precis köpt oss ett hus och betalat handpenning. Där jag får vara den ansvariga och se till att pengarna läggs på rätt saker.
Jag blev riktigt jävla förbannade idag, sa bara rakt ut att du ger fan i att göra det igen.
De får åka till kronofogden om så vill.

Kan tilläggas att senast i somras säger snubben att "livet är för kort för kopior", när det kom på tal om märkesvaror.

Till min fråga, är detta vanligt?!
Är folk så jävla dåliga på att sköta sin ekonomi?
Jag har alltid trott att det ska vara jag själv som får bli tillrättavisad, men så fort man fick barn var man sist i turordningen hos en själv.
Kan tilläggas att dessa två är 30+.

Hur hade ni agerat? Har ni varit med om liknande?
Ska dock understryka att min fru reagerade och blev orolig över situationen, och är mjukare än mig själv.
Jag hade frågat vad fan de sysslar med i telefonen.
Jag hade inte lånat ut en krona. De hade fått sälja av sitt krafs om de planerar så dåligt.
Överlag så är jag övertygad om att folk sköter sin ekonomi dåligt. Klarar inte av att motstå frestelsen, köp nu betala senare. När räkningarna sedan kommer är pengarna sedan länge borta.
Citera
2023-11-04, 17:55
Medlem
klart du ska ställa upp för din frus syster ock hennes man , jävla snålis du borde skämmas

ock har du inga pengar när de vill låna ta ett sms lån ock ge till de
Senast redigerad av diseledvin 2023-11-04 kl. 17:57.
Citera
2023-11-04, 18:03
Medlem
Låna pengarna till dem och begär att ni ska ha dem nästa löning. Betalar de inte tillbaka så kapa kontakten ett år, samt låna aldrig ut pengar till dem igen.
Citera
2023-11-04, 18:24
Medlem
Shuffless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Det är vanligt, men verkligheten kommer alltid i kapp dessa slösa personer..
Låna inte 1 kr till dem och om din fru gör det så lägger du undan lika mycket och när hon undrar varför er ekonomi inte håller så säger du bara "tacka din syster för det"
Fan vilken grej, för varje krona man lånar ut till en sån person så ska man spara lika mycket. Sen efter nått år så kan man flexa med en ny bil/värsting semester. När det frågar hur man har råd så förklarar man läget, då kanske de fattar.
Citera
2023-11-04, 18:26
Medlem
Shuffless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
klart du ska ställa upp för din frus syster ock hennes man , jävla snålis du borde skämmas

ock har du inga pengar när de vill låna ta ett sms lån ock ge till de
Riksmongo. Man tar fan inte ut sms-lån för att finansiera ekonomiskt oansvariga personer, oavsett hur nära de står en. Gissar på att du är blatte, får starka vibbar.
Citera
2023-11-04, 18:34
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BavarianBeetle
Två årsinkomster låter jävligt mycket. En svensk medianlön ger ca 25 000 netto, så det är 600 000 i sparkapital. Hur många kan spara ihop till en sån buffert?

Har ingen statistik på det, men jag och många bekanta har ändå mer än en mille i spar/reservkapital. Känns bra för oförutsedda händelser. Man vet aldrig vilka problem som man kan råka ut för. Så har man möjlighet att spara ihop till en två årsinkomster så kan jag verkligen rekommendera att försöka göra så.

Det gör inte att man automatiskt blir lycklig för stunden, men det skapar ändå en slag relaxad trygghet att man inte måste lita på staten eller andra, om något oförutsett som kräver kapital inträffar. Tog till mig rådet av den gamle finansministern, och det känns bra iaf.
Citera
2023-11-04, 18:37
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BavarianBeetle
Nja jag tror att det är klokare med en mycket mindre buffert och ett större investerande.

Det är inte något som alltid utesluter det ena eller andra. En bra investering kan göra att man får en fin trygg kapitalbuffert, och en fin bra trygg kapitalbuffert kan göra att man vågar ta lite större risker med de andra pengarna som man väljer att investera.

Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Jag har gjort det och man menar ju så klart efter skattade pengar. Vill du veta hur jag gjorde

Mycket bra. Gott jobbat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in