2023-11-05, 12:43
Medlem
Deckard-Cains avatar
Nämn 2 bilar som kostar under 200.000kr i nybils pris idag
Klart de måste ta dig till jobb och dyl.

Har han en lön närmre 50k. Så har han råd med en klocka för 8 en gång om året. Vad håller du på med? Låna inte ut pengar om du inte vill. Men dina bevis du lägger fram är fjantiga.
Citera
2023-11-05, 14:18
Medlem
Amazon-mannens avatar
Tycker TS ska kontra med att det inte blir mer pengar förrän de gamla lånen är betalda

Så sa jag till en släkting med samma beteende. Det gäller att vara benhård och tuff, men "Nej, inga mer pengar" och till slut hör de inte av sig. Bra.
Citera
2023-11-05, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast är du två stycken och ni spar 1000 kr/mån i 30 års tid så har du två årslöner netto.

Jo, det beror ju på när man ska ha det om det rimligt. Grejen är när man kommit upp i 50-årsåkdern är i regel behovet mindre (barn flyttar ut, lån betalda osvKlart det går fortare om man är två, men då har man ju bara en årslön var också, och inte två son det handlade om.
Citera
2023-11-05, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuKinWangKa
Det tar 4 år att lägga undan 2 årslöner. Du lägger undan halva lönen. Har du en hyfsat bra lön är det enkelt, och dessutom mer pengar än dåliga årslöner.

Det är precis det där som är verklighetsfrånvänt. Hur många tror du har möjlighet att lägga undan halva lönen?
Citera
2023-11-05, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Det är precis det där som är verklighetsfrånvänt. Hur många tror du har möjlighet att lägga undan halva lönen?
Jag skulle vilja påstå att alla som tjänar mer än 30k ut i månaden har den möjligheten. Man får bara leva som en låginkomsttagare som har 15k ut vilket ändå är ganska hyfsat. Har du då 40k ut så kan du lägga undan 25 i månaden och ännu snabbare spara ihop till 2 årslöner.
Sen är det kanske psykologiskt svårare att leva snålt när man har pengar, man vill ju såklart kunna unna sig lite lyx när man har råd till det.
Personligen nöjer jag mig med att lägga undan 10k i månanden plus överskottet på ett konto för inköp av dyrare saker som ny TV, dator, möbler etc.. Överskottet har dock minskat rätt ordentligt sista året.
Citera
2023-11-05, 16:09
Medlem
TS, svaret är ju givet. Ställ samma fråga till dem!

” Har det lite svajigt just nu och skulle behöva låna lite själv ” nästa gång de frågar, för att de frågar igen är garanterat
Citera
2023-11-05, 16:23
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Det låter helt brutalt, jag vet inte hur vanligt fenoment är i sig, men i min lilla krets och bubbla så kan jag inte komma på något liknande.

En del ser bara de dyra grejerna och tänker att andra har, "då ska jag med".
Det dom måste lära sig, är att bilen/prylen är ett Resultat av hårt arbete.
Hårt arbete = Belöning, inte tvärt om!
Tvärtom? Belöning är alltså inte hårt arbete? Jag har blivit lurad hela livet.
Citera
2023-11-05, 17:17
Medlem
Två pers med bebis, på en sammanlagd inkomst av 40k plus föräldrapeng bör klara sig alldeles utmärkt. 1500 spänn är ett så litet lån att det bör de kunna skrapa ihop från egna slantar genom att bara justera sin budget.

Ja, tyvärr är vissa så inkompetenta med sin ekonomi. Hade någon kommit till mig med den frågan skulle jag ha frågat "Men 1500 kr kan ni väl ändå klara av att spara ihop? Det är ju bara att skära ner på X och X."

Vad gäller bildiskussionen så är bilar dyra, men att leasa två helnya bilar är nog fanimej det dyraste du kan göra. Har man dåligt med pengar får man köpa begagnat, helt enkelt.
Citera
2023-11-05, 17:36
Medlem
Onanikrems avatar
Låna inte ut pengar, låna absolut ALDRIG ut pengar till folk som köper klockor, bilar och skit på krita, deras ekonomi - deras bekymmer. Sätt hänglås på dig fru också så de inte mjölkar henne, låt de hamna i Lyxfälla, krokalle osv. Deras val...
Citera
2023-11-05, 17:38
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanLilja
Frugans syster fick köpt lägenhet till bra pris av släkting, bott i den i flera år.
Nu bor hon med sin fästman som tjänar bra över 40 varje månad som arbetare.
Alltid vetat att deras ekonomi är totalt oansvarig, men nu har det nått nya höjder.

Månaden har precis börjat och systern frågade frun om lån, bara 1500 men förra månaden ska de ha lånat flera tusen från annat håll.
Hur i helvete kan man leva så oansvarigt?
Hon har precis börjat jobba efter mammaledighet, och har inget vidare jobb.
Sen leasar de en bil som kostar en 200-300k nypris, ska gifta sig nästa år.
Mannen där köper ny jävla Apple Watch och fan vet allt varje år. De måste nästan vara nollade på sparkontot.

Sen kommer de till oss, som precis köpt oss ett hus och betalat handpenning. Där jag får vara den ansvariga och se till att pengarna läggs på rätt saker.
Jag blev riktigt jävla förbannade idag, sa bara rakt ut att du ger fan i att göra det igen.
De får åka till kronofogden om så vill.

Kan tilläggas att senast i somras säger snubben att "livet är för kort för kopior", när det kom på tal om märkesvaror.

Till min fråga, är detta vanligt?!
Är folk så jävla dåliga på att sköta sin ekonomi?
Jag har alltid trott att det ska vara jag själv som får bli tillrättavisad, men så fort man fick barn var man sist i turordningen hos en själv.
Kan tilläggas att dessa två är 30+.

Hur hade ni agerat? Har ni varit med om liknande?
Ska dock understryka att min fru reagerade och blev orolig över situationen, och är mjukare än mig själv.
Jag hade frågat vad fan de sysslar med i telefonen.

Dessa människor ska man inte låna ut pengar till.
Är dom så oansvariga att dom inte klarar av sin ekonomi så får dom skylla sig själva.
Fortsätter din fru att låna ut pengar så kommer dom fortsätta låna pengar. Jag tror detta levnadssätt är ganska vanligt då vissa personer vill visa utåtsett att det ska se bra ut ekonomisk men dom kommer hamna i skiten till slut när verkligheten kommer ifatt dom.
Citera
2023-11-05, 17:40
Medlem
Är fruns syster snygg?
Känns som en avgörande faktor för hur du ska agera.
Citera
2023-11-05, 18:17
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Tvärtom? Belöning är alltså inte hårt arbete? Jag har blivit lurad hela livet.

Ja om du aldrig har fått lön, så är det nog dags att prata med chefen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in