2023-11-04, 20:43
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Kapital uppkommer inte i vakuum. Isf. kan man lika gärna tycka upp och gå över till Monopolpengar. Kapital uppkommer tack vare att man utför värdeskapande arbete och utveckling.

Självklart inte, kapital uppkommer genom arbetarnas arbete och konsumtion.
Citera
2023-11-04, 20:52
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Fast dom här avträdena lånar inte till en bil. Dom lånar till sånt som inte är löpande vuxensaker. en billigare flygresa. Dom lånar för att gå till närmsta pressbyrå för att köpa sexpack öl, en lipa cigg, tre chipspåsar, tre liter läsk. Två kilo smågodis. En ny tv fast dom har en hyfsad. Ett tv spel.

Allt givetvis på kreditlån och börjar du kolla så kommer det fram att dom inte ens känner till vad kreditkort är för något. Räntan kan vara uppåt 20% eller mer om man räknar på avgifterna.

Att låna till en bil skulle i sammanhanget ge vuxenpoäng.

Dom här människorna lånar tills dom är så belånade att banken säger nej och då är ju kronofogden nästa instans. Det är ju då livskrisen kommer när man inte kan äta tre chipspåsar och dricka tre liter läsk och röka en limpa varje dag längre. Då måste man gråta i mängder och gråt är ju inte för att det är högar med hål i skulder.

ingen kan få rätt på dom här , dom fattar först efter att Fogden hämtat tv spelet och soffan att det här är ju kanske allvarligt.

Här ovan menar jag ju fall för skuldfällan.

Vinnarna är ju dom som tog lån och köpte hus tidigt, det har ju ökat mer i värde än vad man kan drömma om att få i lön. Så d et där du sa att jobba hårt har inte stämt alls i 40 år faktiskt. Det är en myt som sprids av rika och är en ren lögn.

Det enda sättet som du har kunnat bli rik är att ta så stora lån du kan och äga.. Äg din bostad, massor med andra hus. Ska man starta eget så ska man ha anställda annars är det igen mening.

Äg, andras ska jobba åt dig, investera så att pengarna jobbar åt dig. Belåna dig högre och investera. Upprepa.

Det där med jobba hårt kan man skratta åt. Då ska man äga allt och sitta många timmer på kontoret med att kolla så att hjonen arbetar hårt så att du blir rik. Sen anställer man någon som gör det jobbet.

"Jobba hårt" kan betyda väldigt mycket, och olika för olika människor.
Självklart är inte alla storfräsare människor som vet vad ansträngning innebär, utan har antingen ärvt eller blivit curlade av sina föräldrar.

Men i exemplet du nämner som ovan saknar jag faktiskt ord, det är verkligen ens egna ansvar att ta tillvara på sina liv.
Men valet måste få vara fritt.
Det är okej att vara oansvarig, en total idiot, ett vuxet barn.
Så länge man inte förstör från någon annan.
Kan man respektera andras självvalda idioti så har man vuxit någon centimeter extra.
Citera
2023-11-04, 21:00
Medlem
theshades avatar
Jag har en nära vän som är sådär totalt oansvarig så man tappar hakan. Är flush och bjuder på svindyr whisky den 3:e men har inte råd med en pizza den 7:e. Tjänar bra och bor billigt.

Uppfostran och att få känna värdet av pengar är nog det centrala.
Citera
2023-11-04, 21:14
Medlem
JoseyWaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Det fetade kan jag helt enkelt inte begripa. Nu finns det ju många undantag, men de flesta stadgade personer i den åldern lever stabila liv med stabila inkomster. Säg att man är 60 år och jobbat i 35 år. Hade man sparat tusen kronor i månaden och bara lagt dem i en kaffeburk så bleve det 420 tusen kronor. Ingen ränta, ingen avkastning. Hade man lagt pengarna på aktiebörsen hade det förmodligen rört sig om flera miljoner.

Jag har ingen vidare ekonomi med en sjukskriven hustru, dyra levnadsomkostnader och blygsam inkomst i förhållande till dessa. Jag försöker i alla fall spara någon tusenlapp i månaden. Jag ser mig inte som direkt förmögen men inser att jag har lite mer pengar än de flesta andra - drygt två miljoner.
Du måste vara väldigt gammal, spar du 1000:-/månad så tar det 166 år att få ihop 2 miljoner kronor...
Citera
2023-11-04, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoseyWales
Du måste vara väldigt gammal, spar du 1000:-/månad så tar det 166 år att få ihop 2 miljoner kronor...
Eller ca 20 år om du sparar på nåt vettigt sätt låt säga 10% avkastning
Citera
2023-11-04, 22:33
Medlem
Vitiss avatar
Vilket är problemet med att (återkommande) låna ut några tusen under förutsättning att lånet betalas tillbaka i tid?
Citera
2023-11-04, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanLilja
Frugans syster fick köpt lägenhet till bra pris av släkting, bott i den i flera år.
Nu bor hon med sin fästman som tjänar bra över 40 varje månad som arbetare.
Alltid vetat att deras ekonomi är totalt oansvarig, men nu har det nått nya höjder.

Månaden har precis börjat och systern frågade frun om lån, bara 1500 men förra månaden ska de ha lånat flera tusen från annat håll.
Hur i helvete kan man leva så oansvarigt?
Hon har precis börjat jobba efter mammaledighet, och har inget vidare jobb.
Sen leasar de en bil som kostar en 200-300k nypris, ska gifta sig nästa år.
Mannen där köper ny jävla Apple Watch och fan vet allt varje år. De måste nästan vara nollade på sparkontot.

Sen kommer de till oss, som precis köpt oss ett hus och betalat handpenning. Där jag får vara den ansvariga och se till att pengarna läggs på rätt saker.
Jag blev riktigt jävla förbannade idag, sa bara rakt ut att du ger fan i att göra det igen.
De får åka till kronofogden om så vill.

Kan tilläggas att senast i somras säger snubben att "livet är för kort för kopior", när det kom på tal om märkesvaror.

Till min fråga, är detta vanligt?!
Är folk så jävla dåliga på att sköta sin ekonomi?
Jag har alltid trott att det ska vara jag själv som får bli tillrättavisad, men så fort man fick barn var man sist i turordningen hos en själv.
Kan tilläggas att dessa två är 30+.

Hur hade ni agerat? Har ni varit med om liknande?
Ska dock understryka att min fru reagerade och blev orolig över situationen, och är mjukare än mig själv.
Jag hade frågat vad fan de sysslar med i telefonen.

Om de bor ihop och tjänar hyfsat verkar det väldigt konstigt att inte ha råd att leasa en så extremt billig bil och att köpa en ny Apple Watch ibland.

200-300k får man väl knappt en Dacia för idag?
Citera
2023-11-04, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Jag har gjort det och man menar ju så klart efter skattade pengar. Vill du veta hur jag gjorde
Jag skulle också lätt kunnat ha ett par årslöner i ren buffert om jag hade velat, men varför? Lägger hellre mer pengar på ombyggnad, renovering och amortering av huset och nöjer mig med max ett par hundra tusen i buffert. Sen har jag lite pensionsfonder och aktier som jag sparar rätt mycket i också.

Ett par årslöner i buffert till i princip obefintlig ränta låter inte som sunt ekonomiskt tänkande i mina öron.
Citera
2023-11-04, 23:40
Medlem
jtds avatar
fattiglapparna ska inte ha ett öre mer av dina pengar!! säg NEJ.

man lär sig bara om man hamnar i problem och inte förlitar sig på omgivningen !! då blir det en läxa
Citera
2023-11-04, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Om de bor ihop och tjänar hyfsat verkar det väldigt konstigt att inte ha råd att leasa en så extremt billig bil och att köpa en ny Apple Watch ibland.

200-300k får man väl knappt en Dacia för idag?

Det är jag som lever i det förflutna.
Säg 600k+ när jag kollade upp priset haha.
Citera
2023-11-05, 00:17
Medlem
Klosseklumps avatar
Intressant ämne. Kanske mycket vanligare än jag har trott, att skenbart socialt väletablerade har ekonomiska problem på grund av återkommande slarv och dysfunktionella vanor. Det stämmer med en tydligt intelligent bekant som brukar be mig om lån, men som jag nyligen har nekat för första gången. Bekanten har gjort av med mycket pengar på slarv och dålig koll och är förvånansvärt mån om att skylta med (tycker jag) fånigt flott poserande i sociala medier. Kanske underlättar sociala medier att drabbas av slöseri och dyrbart upprätthållande av falsk livsstil?
Citera
2023-11-05, 00:39
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Självklart inte, kapital uppkommer genom arbetarnas arbete och konsumtion.

Samma sak. Det var just det jag poängterade att kapital inte är något som bara finns. Det skapas. Dock inte genom "konsumtion" som du hävdar.
Senast redigerad av peterpanp 2023-11-05 kl. 00:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in