2023-11-04, 15:39
Medlem
Flusens avatar
Skitsamma vad andra gör och vad dom slösar,
Förstår iofs irritationen att dom frågar er om pengar efter bostadsköp, lägg inte för mycket energi på det där så länge dom inte ber om att låna några större belopp och sköter sina betalningar av skulder så ser jag inget problem
Citera
2023-11-04, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panterino
En bil för max 300k i nypris är ingenting att skryta med 😏

Men nej, låna inte pengar till folk du vill fortsätta vara familj med. Av ren princip, men också i förebyggande syfte.

Kan säga att det är jag som inte hänger med på nybils kostnaden. Kollade upp modellen nu, standard är över 400k.
Så ja det är lite till än vad jag trodde 😅

Citat:
Ursprungligen postat av AccuratePeer
Intressant detta. Sedan pandemin drog igång har 4 bekanta till mig hört av sig i syfte att få låna pengar av mig. Lånade ut mellan 500-2000 kr och fick alltid tillbaka dem i slutet på månaden. Rädd för att de skulle ta en stor summa och inte betala tillbaka så sade jag till slut nej när de vill låna lite större summor.

Vet ej hur vanligt detta var under och efter pandemin men slogs av hur alla bara hörde av sig helt plötsligt och ville låna pengar.

Nej men så är det, alla kan ha det tufft. Men har man inte blivit av med jobbet eller annat katastrofalt har hänt så ska man fan kunna lösa det när man är 30+.
Skulle någon av mina vänner behöva låna 2-3000 i panik så absolut. Betalar de inte tillbaka så kommer jag och de andra i min krets veta att personer tillhör inte oss.

Men i detta fallet har mannen jobbat sedan gymnasiet, har över 40k och spenderar saker på allt möjligt skit. Resor, ny tv, ny telefon, Apple Watch, märkes grejer.
Hur kan man inte ha byggt upp ett sparande på minst 150k ifall man jobbat i typ 15 år konstant, och hyfsat nyligen fått barn bara...
Citera
2023-11-04, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Ordnad ekonomi är allt.

Varje krona räknas.

Spara

Köp inte skräp

Undvik Ullared för allt i världen

Upprepa dessa meningar dagligen för nära och kära.
Man kan inte lära en hund att spara pengar
Citera
2023-11-04, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Kapitalismen skulle inte fungera om alla satt och sparade sina pengar. Den bygger på att folk köper det nyaste.

En faktor till att rika existerar är ju för att folket har dålig koll. Inte bara det är bara en liten del av det. Folk blir ju inte arga förns dom inte har råd att köpa nya skor fastän dom är typ skötsamma och gör allt rätt.

Det blir allt tydligare om man läser på om oligarki. För att oligarki ska fungera så måste Oligarken pytsa ut lagom mängd pengar av tillräcklig mängd så att folk inte blir arga och kommer börjar ställa massa krav. Håll folkets uppmärksamhet åt annat håll, då är oligarkerna trygga.

Lite så är det.
Citera
2023-11-04, 15:49
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
En faktor till att rika existerar är ju för att folket har dålig koll. Inte bara det är bara en liten del av det. Folk blir ju inte arga förns dom inte har råd att köpa nya skor fastän dom är typ skötsamma och gör allt rätt.

Det blir allt tydligare om man läser på om oligarki. För att oligarki ska fungera så måste Oligarken pytsa ut lagom mängd pengar av tillräcklig mängd så att folk inte blir arga och kommer börjar ställa massa krav. Håll folkets uppmärksamhet åt annat håll, då är oligarkerna trygga.

Lite så är det.

Ungefär så.
Citera
2023-11-04, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flusen
Skitsamma vad andra gör och vad dom slösar,
Förstår iofs irritationen att dom frågar er om pengar efter bostadsköp, lägg inte för mycket energi på det där så länge dom inte ber om att låna några större belopp och sköter sina betalningar av skulder så ser jag inget problem

Ett problem är att svenskarna är dom mest känsliga änsigaste och oroligaste mänskorna på den här planeten. Dom vet inte hur dom ska kunna tacka nej och får ett tyck synd om oss kastade mitt i nyllet. Förnuftet vill bara säga ja för att vi är så in i noden hjärntvättade att vi alltid ska stå upp för dom som är svaga.

Samtidigt som förnuftet bra vill skrika ut att det är ett vansinne att låna ut till folks som våldför sig på sin egen ekonomi så som ni faktiskt gör.

Det slår helt enkelt tilt i huvet på dom.

Jag har tänkt på hur man har det i USA det börjar ju redan i småskolan på Lunch. Du är fattig och har inte ens mat och sitter och ser alla äta eller tvärt om du sitter med PIZZA och äter och skiter i att andra glor på dig. Alla i USA växer ju upp så. Ett barn biter nog ifrån skrattar och säger men panta burkar då eller tvätta bilar eller sälj saft och håll käften.

Så i deras ögon är vi kanske efterblivna och barnsliga och rent av märkliga ! Väx upp !
Senast redigerad av Brodrude 2023-11-04 kl. 15:57.
Citera
2023-11-04, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ungefär så.

Japp.
Glömde säga att.
För att oligarkin ska kunna existera så får inte oligarkerna bli för giriga. Oligarkin faller pladask när folk fått nog.
Citera
2023-11-04, 16:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Som alla andra skriver: Låna inte ut ett öre! Ni kastar bara pengarna i ett ekonomiskt, svart hål. Kan ju knappast vara så att någon svälter med en Apple Watch runt handleden, nej - detta är enbart lyxfällanbeteende och nu vill dom dra med sig er ner i deras skit.

Ni har två alternativ:

1. Be dom dra åt fanders nu.
2. Be dom dra åt fanders om ett år, 50 tkr fattigare (som ni aldrig ser igen).

Vill ni verkligen hjälpa, låna inte ut. Det kan inte betonas nog. Nej, nej och åter nej. Ni gör dom bara en björntjänst. Låt dom lära sig den hårda vägen.
Jag tror inte man behöver vara otrevlig. Man kan bara säga att ens sparade pengar är på sparkonto med bindningstid, och/eller att man har en strikt budget som inte tillåter utlåning av pengar, eller att man har som policy att inte låna ut pengar. Finns många diplomatiska vägar.
Citera
2023-11-04, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodrigo
Undrar hur många det finns därute av den här typen av vuxna barn och konsumtionsknarkare, svårt att avgöra, de flesta håller en stenhård fasad utåt och det blir svårt att få en siffra.

Detta är en av anledningarna till att ingen vet riktigt när det är en bubbla som obönhörligen kommer brista så småningom eftersom skådespelet fortsätter med sparpengar och lån i tanken. Vet flera som bakom fasaderna plockar sparpengar varje månad för att få det att gå ihop men inte ett spår av detta utåt, det är glada miner och pianotangenterna klickar perfekt på sociala medier.

Det är ungefär 50% av befolkningen som lever hand ur mun.
Rätt eller fel spelar ingen roll. mMn en stress måste det vara.
Till folks försvar inpräntas vi alla sedan barnsben att allt handlar om konsumtion.
Några av dom största företagen i världen enda syssla är att lista ut hur dom skall få dig att vilja köpa saker.
Den 25 smäller det. Bara se sig om lönehelg. Då jävlar brinner det i fickan på folk.
Citera
2023-11-04, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Det är ungefär 50% av befolkningen som lever hand ur mun.
Rätt eller fel spelar ingen roll. mMn en stress måste det vara.
Till folks försvar inpräntas vi alla sedan barnsben att allt handlar om konsumtion.
Några av dom största företagen i världen enda syssla är att lista ut hur dom skall få dig att vilja köpa saker.
Den 25 smäller det. Bara se sig om lönehelg. Då jävlar brinner det i fickan på folk.

lite av det kan vara att har man det uruselt det ärvs ju och går i arv mycket av det. ingen i familjen få i släkten studerar och man klarar knappt grundskolan för dom inte bryr sig ett skit som att uppmuntra eller skälla på om det går dåligt.

Många bakåt i tiden har dimt in och ur på socialbidrag eller levt så länge. hanar man där så får man inte spara något och inte äga något och det är det som späder på den livsstilen. Vi umgicks med en sån familj när jag var liten på 80 talet. när socialbidraget kom så satt min kompis med en bytta på två liter med matsked och bara matade sen var det Pizza. och hela bordet var fullt med förskuren limpa , en bytta med smör, det var bara att ta.
Dom bara matade i sig, halva månaden var svält. Då var dom hos oss och käkade i bland.

jag var med när morsan försökte snacka med dom om vikten av att spara men närå förklaringen var att socialen tog allt om man sparade men kunde få en extrapengar till mat av socialen.

Där har du förklaringen. Jag tror att det blev så inarbetat så det häger kvar i generationer.

Samhället fixar allt oavsett.

Sen kan du räkna med garantipension senare vilket gäller 65 -75% av alla så spär det så klart på. igen mening att ha sparade pengar senare. MAX 100K på sparkontot får man ha tror jag.
Citera
2023-11-04, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
lite av det kan vara att har man det uruselt det ärvs ju och går i arv mycket av det. ingen i familjen få i släkten studerar och man klarar knappt grundskolan för dom inte bryr sig ett skit som att uppmuntra eller skälla på om det går dåligt.

Många bakåt i tiden har dimt in och ur på socialbidrag eller levt så länge. hanar man där så får man inte spara något och inte äga något och det är det som späder på den livsstilen. Vi umgicks med en sån familj när jag var liten på 80 talet. när socialbidraget kom så satt min kompis med en bytta på två liter med matsked och bara matade sen var det Pizza. och hela bordet var fullt med förskuren limpa , en bytta med smör, det var bara att ta.
Dom bara matade i sig, halva månaden var svält. Då var dom hos oss och käkade i bland.

jag var med när morsan försökte snacka med dom om vikten av att spara men närå förklaringen var att socialen tog allt om man sparade men kunde få en extrapengar till mat av socialen.

Där har du förklaringen. Jag tror att det blev så inarbetat så det häger kvar i generationer.

Samhället fixar allt oavsett.

Sen kan du räkna med garantipension senare vilket gäller 65 -75% av alla så spär det så klart på. igen mening att ha sparade pengar senare. MAX 100K på sparkontot får man ha tror jag.

tror faktiskt det är en hel del genetik i det där. och så uppfostran så klart.
Men vissa kan leva som hundar i 12 månader. Komma över en bra slant som dom genast springer och köper något helt meningslöst för. för att nästa månad knappt ha råd med hyran igen.
Det finns massor av dessa.

Spara eller slösa människan har funnits i alla tider.
Citera
2023-11-04, 16:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BavarianBeetle
Två årsinkomster låter jävligt mycket. En svensk medianlön ger ca 25 000 netto, så det är 600 000 i sparkapital. Hur många kan spara ihop till en sån buffert?

Man kan sikta på att i alla fall ha ett par månadslöner på banken. Enkel matematik om man sparar 1/12 av lönen har man en månadslön efter ett år. Gör så i 12 år så har man en årslön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in