2023-11-04, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanLilja
Frugans syster fick köpt lägenhet till bra pris av släkting, bott i den i flera år.
Nu bor hon med sin fästman som tjänar bra över 40 varje månad som arbetare.
Alltid vetat att deras ekonomi är totalt oansvarig, men nu har det nått nya höjder.

Månaden har precis börjat och systern frågade frun om lån, bara 1500 men förra månaden ska de ha lånat flera tusen från annat håll.
Hur i helvete kan man leva så oansvarigt?
Hon har precis börjat jobba efter mammaledighet, och har inget vidare jobb.
Sen leasar de en bil som kostar en 200-300k nypris, ska gifta sig nästa år.
Mannen där köper ny jävla Apple Watch och fan vet allt varje år. De måste nästan vara nollade på sparkontot.

Sen kommer de till oss, som precis köpt oss ett hus och betalat handpenning. Där jag får vara den ansvariga och se till att pengarna läggs på rätt saker.
Jag blev riktigt jävla förbannade idag, sa bara rakt ut att du ger fan i att göra det igen.
De får åka till kronofogden om så vill.

Kan tilläggas att senast i somras säger snubben att "livet är för kort för kopior", när det kom på tal om märkesvaror.

Till min fråga, är detta vanligt?!
Är folk så jävla dåliga på att sköta sin ekonomi?
Jag har alltid trott att det ska vara jag själv som får bli tillrättavisad, men så fort man fick barn var man sist i turordningen hos en själv.
Kan tilläggas att dessa två är 30+.

Hur hade ni agerat? Har ni varit med om liknande?
Ska dock understryka att min fru reagerade och blev orolig över situationen, och är mjukare än mig själv.
Jag hade frågat vad fan de sysslar med i telefonen.

Frågan är varför det är så svårt för er för ? Varför sånt drama för? Det är ju bara att säga nej i lugn och ro och är din fru orolig så fråga vad det är så farligt med om personerna i sådan fall måste gå till pantbanken. Du kanske ska ha "filmkväll" med din partner och titta på Skuldfällan så är det ju pedagogiskt nog så att alla förstår att en del är totalt jäkla fuckade när det handlar om ekonomi.

Varför ska någon annan agera bank till folk som helt uppenbart inte vet vad pengar är för något.

Jag lånar bara ut om det är till rätt saker och något särskilt som hänt och personen som presenterar det kan bevisa fakta, det är inget jag ska be om.

Korta låga lån, som mat till slutet på månaden, inga fantasisummor som vi vill dricka vin och äta biff på lördag. Nej mamma skans köttbullar och ris och makaroner för att överleva. mjöl och flingor till barnen.

Jag göder inga fetton.

Klart och tydligt så ska pengar in på mitt konto på löningsdagen annars åker skärbrännaren fram.
Citera
2023-11-04, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Fast det verkar ju vara din svägerskas man det är fel på och då måste det vara svårt för din fru att inte hjälpa sin syster och systerbarnen. Svägerskan borde skiljas från puckot om det är så. Jag har varit ihop med en ekonomiskt oansvarig man men det betydde inte att JAG var sån. Du skrev att svägerskan precis varit mammaledig, då har hon inte gott om pengar
Nu blandade du väl ihop korten? Han jobbade och hon var mammaledig. Förmodligen är hon utan inkomst eller åtminstone lägst. Skaffat barn innan hon arbetat eller varit ledig för länge. De lever således en familj på en lön och det fungerar inte längre såvida det inte är en väldigt hög.

Det är ju svårt att veta hur andras ekonomi ser ut i detalj men nog verkar det som det är kvinnan som inte bidrar till familjen. Skulle hon skilja sig så skulle hon bli ytterligare ett socialfall som de flesta kvinnor som inte tror att de själv behöver försörja sig utan att det allmänna står för den biten.

Sen att spara pengar kan man göra om man har ett överskott inte om man ständigt går back. Man kan inte skaffa barn innan man arbetat så att man får en inkomst. Det blir detsamma som långvarig arbetslöshet där det går minus varje månad. Att anpassa ekonomin går bara att göra till en viss gräns sedan svälter man.
Citera
2023-11-04, 12:16
Medlem
Kolonns avatar
Hur rika folk är har inte med vilken lön dom har, utan vilka utgifter dom har i förhållande till lönen

Du ska inte låna ut någonting. Dom får sälja sina apple produkter och annat skit först.
Citera
2023-11-04, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Nu blandade du väl ihop korten? Han jobbade och hon var mammaledig. Förmodligen är hon utan inkomst eller åtminstone lägst. Skaffat barn innan hon arbetat eller varit ledig för länge. De lever således en familj på en lön och det fungerar inte längre såvida det inte är en väldigt hög.

Det är ju svårt att veta hur andras ekonomi ser ut i detalj men nog verkar det som det är kvinnan som inte bidrar till familjen. Skulle hon skilja sig så skulle hon bli ytterligare ett socialfall som de flesta kvinnor som inte tror att de själv behöver försörja sig utan att det allmänna står för den biten.

Sen att spara pengar kan man göra om man har ett överskott inte om man ständigt går back. Man kan inte skaffa barn innan man arbetat så att man får en inkomst. Det blir detsamma som långvarig arbetslöshet där det går minus varje månad. Att anpassa ekonomin går bara att göra till en viss gräns sedan svälter man.
Läs innantill om du kan, det står ju i trådstarten? Hon har precis börjat jobba efter mammaledighet. Mammaledighet innebär föräldrapenning vilket naturligtvis inte är lika mycket som en full lön. Det är inte kvinnans fel att det är så eller att hon har ett jobb som inte är välbetalt. Det står INGENTING om att hon inte jobbat innan de skaffade barn.
Små barn kostar sjukt mycket pengar med blöjor, välling, kläder som växs ur i rekordfart samt spjälsäng och skötbord och gudvetallt. MYCKET viktigare saker att lägga pengar på än att mannen ska ha den senaste mobilen varje år eller köpa dyra märkesgrejer.
Citera
2023-11-04, 12:30
Medlem
Facades avatar
Har vi varit med om liknande?
Ja.

Frugans syster har systematiskt länsat sparpengar hos sina killar och när de är panka har hon gått vidare.
Hon blev sur för att hon ej kunde låna pengar av mig för en katt.
Köper kolfibercyklar för att sedan fråga om lån för mat till sin familj.
Listan kan göras lång, nu nyligen har hon gjort nästa enorma märkliga ekonomiska grej men det tänker jag ej gå in på.

En ekonomisk katastrof utan något stopp.
Citera
2023-11-04, 12:36
Medlem
HomoDeuss avatar
Du verkar inte må så bra och borde nog ta mer ansvar för ditt egna liv. Varför låter du dig uppröras över hur andra väljer att leva sina liv? Vad har du med det att göra? Vill du inte låna ut? - Säg nej bara. Men ge fan i att tro att du har rätt att uppfostra andra.
Citera
2023-11-04, 12:43
Medlem
Rodrigos avatar
Undrar hur många det finns därute av den här typen av vuxna barn och konsumtionsknarkare, svårt att avgöra, de flesta håller en stenhård fasad utåt och det blir svårt att få en siffra.

Detta är en av anledningarna till att ingen vet riktigt när det är en bubbla som obönhörligen kommer brista så småningom eftersom skådespelet fortsätter med sparpengar och lån i tanken. Vet flera som bakom fasaderna plockar sparpengar varje månad för att få det att gå ihop men inte ett spår av detta utåt, det är glada miner och pianotangenterna klickar perfekt på sociala medier.
Citera
2023-11-04, 12:48
Medlem
Citat:
Läs innantill om du kan, det står ju i trådstarten? Hon har precis börjat jobba efter mammaledighet. Mammaledighet innebär föräldrapenning vilket naturligtvis inte är lika mycket som en full lön. Det är inte kvinnans fel att det är så eller att hon har ett jobb som inte är välbetalt. Det står INGENTING om att hon inte jobbat innan de skaffade barn.
Små barn kostar sjukt mycket pengar med blöjor, välling, kläder som växs ur i rekordfart samt spjälsäng och skötbord och gudvetallt. MYCKET viktigare saker att lägga pengar på än att mannen ska ha den senaste mobilen varje år eller köpa dyra märkesgrejer.
Kvinnan får anpassa sig till sin inkomst. Den rår bara hon själv över. Hon borde förmodligen inte ens blivit gravid innan hon hade arbetat upp en rimlig inkomst samt skaffat sig det hon/de behöver innan. Att vara mammaledig är en rättighet men där ingår inte oförändrad ekonomi. Många tar ut fler dagar än de får en rimlig ersättning för.
Citera
2023-11-04, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Kvinnan får anpassa sig till sin inkomst. Den rår bara hon själv över. Hon borde förmodligen inte ens blivit gravid innan hon hade arbetat upp en rimlig inkomst samt skaffat sig det hon/de behöver innan. Att vara mammaledig är en rättighet men där ingår inte oförändrad ekonomi. Många tar ut fler dagar än de får en rimlig ersättning för.
Dina åsikter är sexistiska och absurda men jag antar att du inte har barn. Barn skaffar man nämligen tillsammans och båda föräldrarna har ett ansvar att ta hand om dem och sörja för dem ekonomiskt.
Om pappan i familjen lägger sina pengar på egna dyra prylar och sen inte kan se till att familjen klarar sig så är det ett problem - och det är så TS beskrivit situationen.
Om mamman också spenderar pengar på onödig skit är hon medskyldig men hon är verkligen inte ansvarig för hur föräldrapenningen ser ut - eller om den ersättningen hänger med i alla höjningar som sker just nu. Det är dyrare att köpa mat m.m.
Citera
2023-11-04, 13:12
Medlem
Ptoblemet ligger i att du bryr dig i vad de gör med sina pengar, de gör inget olagligt och vill ni inte låna ut pnegar så gör inte det, låter mer som du är avundsjuk på att det lever godare på fattig mark än du som lever på snål mark. 40k är inte mycket i lön. Om du tänker på att tomat kostar 60 kr kilo, samhället har bara inte hängt med i löneutvecklingen och på grund av kolletivavtal blir det svårt o förhandla upp, staten håller samhället i schakt.
Senast redigerad av x555x 2023-11-04 kl. 13:19.
Citera
2023-11-04, 13:15
Medlem
LuluBrooksies avatar
Verkar ju vara fästmannen som är extremt knepig, inte din svägerska.
Man kan inte köpa märkesvaror om man är "tunn i lädret".

Hur mår svägerskan? Är hon lika slösig?
Citera
2023-11-04, 13:16
Medlem
Citat:
Dina åsikter är sexistiska och absurda men jag antar att du inte har barn. Barn skaffar man nämligen tillsammans och båda föräldrarna har ett ansvar att ta hand om dem och sörja för dem ekonomiskt.
Om pappan i familjen lägger sina pengar på egna dyra prylar och sen inte kan se till att familjen klarar sig så är det ett problem - och det är så TS beskrivit situationen.
Om mamman också spenderar pengar på onödig skit är hon medskyldig men hon är verkligen inte ansvarig för hur föräldrapenningen ser ut - eller om den ersättningen hänger med i alla höjningar som sker just nu. Det är dyrare att köpa mat m.m.
Nä, man kan inte vara ledig om man inte har råd. Hon måste inse detta att ansvaret är hennes. Det räcker inte med en inkomst i en familj, det fungerade fram till 60-talet. Vi vet inte hur de lever, men de går minus. Du tror tydligen att männen fortfarande har ansvar att försörja kvinnor men nu är det jämställt. Många kvinnor maxar ledigheten oavsett ersättning, det fungerar inte. Sen kan du stoppa upp feministsnacket i dalgången!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in