Citat:
Ursprungligen postat av
Pungpuckel
Det låter helt brutalt, jag vet inte hur vanligt fenoment är i sig, men i min lilla krets och bubbla så kan jag inte komma på något liknande.
En del ser bara de dyra grejerna och tänker att andra har, "då ska jag med".
Det dom måste lära sig, är att bilen/prylen är ett Resultat av hårt arbete.
Hårt arbete = Belöning, inte tvärt om!
Fast dom här avträdena lånar inte till en bil. Dom lånar till sånt som inte är löpande vuxensaker. en billigare flygresa. Dom lånar för att gå till närmsta pressbyrå för att köpa sexpack öl, en lipa cigg, tre chipspåsar, tre liter läsk. Två kilo smågodis. En ny tv fast dom har en hyfsad. Ett tv spel.
Allt givetvis på kreditlån och börjar du kolla så kommer det fram att dom inte ens känner till vad kreditkort är för något. Räntan kan vara uppåt 20% eller mer om man räknar på avgifterna.
Att låna till en bil skulle i sammanhanget ge vuxenpoäng.
Dom här människorna lånar tills dom är så belånade att banken säger nej och då är ju kronofogden nästa instans. Det är ju då livskrisen kommer när man inte kan äta tre chipspåsar och dricka tre liter läsk och röka en limpa varje dag längre. Då måste man gråta i mängder och gråt är ju inte för att det är högar med hål i skulder.
ingen kan få rätt på dom här , dom fattar först efter att Fogden hämtat tv spelet och soffan att det här är ju kanske allvarligt.
Här ovan menar jag ju fall för skuldfällan.
Vinnarna är ju dom som tog lån och köpte hus tidigt, det har ju ökat mer i värde än vad man kan drömma om att få i lön. Så d et där du sa att jobba hårt har inte stämt alls i 40 år faktiskt. Det är en myt som sprids av rika och är en ren lögn.
Det enda sättet som du har kunnat bli rik är att ta så stora lån du kan och äga.. Äg din bostad, massor med andra hus. Ska man starta eget så ska man ha anställda annars är det igen mening.
Äg, andras ska jobba åt dig, investera så att pengarna jobbar åt dig. Belåna dig högre och investera. Upprepa.
Det där med jobba hårt kan man skratta åt. Då ska man äga allt och sitta många timmer på kontoret med att kolla så att hjonen arbetar hårt så att du blir rik. Sen anställer man någon som gör det jobbet.