2023-11-04, 10:06
Medlem
Som alla andra skriver: Låna inte ut ett öre! Ni kastar bara pengarna i ett ekonomiskt, svart hål. Kan ju knappast vara så att någon svälter med en Apple Watch runt handleden, nej - detta är enbart lyxfällanbeteende och nu vill dom dra med sig er ner i deras skit.

Ni har två alternativ:

1. Be dom dra åt fanders nu.
2. Be dom dra åt fanders om ett år, 50 tkr fattigare (som ni aldrig ser igen).

Vill ni verkligen hjälpa, låna inte ut. Det kan inte betonas nog. Nej, nej och åter nej. Ni gör dom bara en björntjänst. Låt dom lära sig den hårda vägen.
Citera
2023-11-04, 10:15
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanLilja
Till min fråga, är detta vanligt?!
Är folk så jävla dåliga på att sköta sin ekonomi?
Ja, det verkar väldigt vanligt. Det är ju bara att kolla på den undersökning från Finansinspektionen som jag tidigare länkat till:

https://www.fi.se/contentassets/d1254aa424dc4ccdbd21bcc01dff44db/fi-analys-28-hushalls-tillgangar.pdf

Om du tittar på sidan 6 så ser du att av de i åldern 31-50 (dvs som dina ingifta släktingar) har en tredjedel en finansiell förmögenhet (pengar på sparkonton, aktier, obligationer etc) på 0 till 50 000 kronor. Tar vi hela intervallet på 0-100 000 kronor så täcker det upp halva den åldersgruppen.

Den stora skillnaden (33 vs 17 procent) mellan de två grupperna med lägst sparande tyder dessutom på att de flesta i den första gruppen har sparande i det lägre intervallet, annars skulle antalet med 0 - 50 000 kronor vara ungefär samma som med 50 000 - 100 000 kronor.

Vi kan även kolla på gruppen 51-65, dvs människor som jobbat en stor del av sitt arbetsliv. Fyra av tio har en finansiell förmögenhet på under 50 000 kronor. Och nu talar vi om hushållets sparande. Fyra av tio har alltså knappt en månads inkomst att falla tillbaka på om något skulle skita sig i livet.
Senast redigerad av hakro807 2023-11-04 kl. 11:06.
Citera
2023-11-04, 10:31
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Kan tilläggas att senast i somras säger snubben att "livet är för kort för kopior", när det kom på tal om märkesvaror.

Och livet är för långt för att någon ska ha råd att vara ekonomiskt oansvarig
Citera
2023-11-04, 10:36
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Kan tilläggas att senast i somras säger snubben att "livet är för kort för kopior" // Jag hade frågat vad fan de sysslar med i telefonen.
Blev avbruten, skrev långsamt och ser att nån just hann före, men ändå: just det där är pudelns kärna. Plattityder som hel analys är som troll i dagsljus, sätt ficklampan på dem och ställ en enkel motfråga: "är livet för kort för att inte leva på andra och lånade pengar, vad menar du".
Citera
2023-11-04, 10:51
Medlem
Ja en sak är säker, det lånas inte ut några pengar igen.
Hade de haft ett kylskåp som gått isönder och fattats lite till ett nytt fram till nästa lön så är det en helt annan sak.
Men hör man av sig 3 veckor till lön så är något riktigt fel...
Och jag är övertygad om att minst 2 släktingar har lånat som sagt flera tusen till dom.

Jag förstår inte hur man kan leva så. Jag hade skämts så in i helvete om jag varit 30+.
Okej att tider kan bli tuffa, när både jag och frun pluggade så handlade mina föräldrar mat till oss ibland och vi åt en del där med våra 2 barn.
Men i regel jobbade vi båda så mycket vi kunde på sommaren och levde på det plus maxade studielånet.

Men trodde verkligen inte att de flesta hade det så här dåligt ställt, eller dåligt prioriterat ekonomiskt...
Citera
2023-11-04, 10:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Ja, det verkar väldigt vanligt. Det är ju bara att kolla på den undersökning från Finansinspektionen som jag tidigare länkat till:

https://www.fi.se/contentassets/d1254aa424dc4ccdbd21bcc01dff44db/fi-analys-28-hushalls-tillgangar.pdf

Om du tittar på sidan 6 så ser du att av de i åldern 31-50 (dvs som dina ingifta släktingar) har en tredjedel en finansiell förmögenhet (pengar på sparkonton, aktioner, obligationer etc) på 0 till 50 000 kronor. Tar vi hela intervallet på 0-100 000 kronor så täcker det upp halva den åldersgruppen.

Den stora skillnaden (33 vs 17 procent) mellan de två grupperna med lägst sparande tyder dessutom på att de flesta i den första gruppen har sparande i det lägre intervallet, annars skulle antalet med 0 - 50 000 kronor vara ungefär samma som med 50 000 - 100 000 kronor.

Vi kan även kolla på gruppen 51-65, dvs människor som jobbat en stor del av sitt arbetsliv. Fyra av tio har en finansiell förmögenhet på under 50 000 kronor. Och nu talar vi om hushållets sparande. Fyra av tio har alltså knappt en månads inkomst att falla tillbaka på om något skulle skita sig i livet.

Det fetade kan jag helt enkelt inte begripa. Nu finns det ju många undantag, men de flesta stadgade personer i den åldern lever stabila liv med stabila inkomster. Säg att man är 60 år och jobbat i 35 år. Hade man sparat tusen kronor i månaden och bara lagt dem i en kaffeburk så bleve det 420 tusen kronor. Ingen ränta, ingen avkastning. Hade man lagt pengarna på aktiebörsen hade det förmodligen rört sig om flera miljoner.

Jag har ingen vidare ekonomi med en sjukskriven hustru, dyra levnadsomkostnader och blygsam inkomst i förhållande till dessa. Jag försöker i alla fall spara någon tusenlapp i månaden. Jag ser mig inte som direkt förmögen men inser att jag har lite mer pengar än de flesta andra - drygt två miljoner.
Citera
2023-11-04, 10:54
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Frugans syster fick köpt lägenhet till bra pris av släkting, bott i den i flera år.
Nu bor hon med sin fästman som tjänar bra över 40 varje månad som arbetare.
Alltid vetat att deras ekonomi är totalt oansvarig, men nu har det nått nya höjder.

Månaden har precis börjat och systern frågade frun om lån, bara 1500 men förra månaden ska de ha lånat flera tusen från annat håll.
Hur i helvete kan man leva så oansvarigt?
Hon har precis börjat jobba efter mammaledighet, och har inget vidare jobb.
Sen leasar de en bil som kostar en 200-300k nypris, ska gifta sig nästa år.
Mannen där köper ny jävla Apple Watch och fan vet allt varje år. De måste nästan vara nollade på sparkontot.

Sen kommer de till oss, som precis köpt oss ett hus och betalat handpenning. Där jag får vara den ansvariga och se till att pengarna läggs på rätt saker.
Jag blev riktigt jävla förbannade idag, sa bara rakt ut att du ger fan i att göra det igen.
De får åka till kronofogden om så vill.

Kan tilläggas att senast i somras säger snubben att "livet är för kort för kopior", när det kom på tal om märkesvaror.

Jag har alltid trott att det ska vara jag själv som får bli tillrättavisad, men så fort man fick barn var man sist i turordningen hos en själv.
Kan tilläggas att dessa två är 30+.

Hur hade ni agerat? Har ni varit med om liknande?
Ska dock understryka att min fru reagerade och blev orolig över situationen, och är mjukare än mig själv.
Jag hade frågat vad fan de sysslar med i telefonen.
De verkar tro att lycka är konsumtion och statusprylar. Tragiskt
Citera
2023-11-04, 11:07
Medlem
Jordgubbes avatar
Har ni fått tillbaka pengarna ni lånat ut hittills, se till att göra det (låt det svida).
Citera
2023-11-04, 11:21
Medlem
WatchItNows avatar
Förnekelsen är enorm i Sverige och världen efter goda tider ända sedan 2008 och folk fattar verkligen inte hur illa ekonomin kan bli 2024, när pengarna är slut och man kanske måste växla ner i boende och förlorar sin kontantinsats. Vi som är förberedda kommer att ha det lite bättre.

I övrigt rekommenderar jag TS att googla "youtube stoics", med stoisk livsfilosofi går man inte igång på andras tankar och liv och får därmed ett eget bättre liv.
Citera
2023-11-04, 11:24
Medlem
Citat:
Frugans syster fick köpt lägenhet till bra pris av släkting, bott i den i flera år.
Nu bor hon med sin fästman som tjänar bra över 40 varje månad som arbetare.
Alltid vetat att deras ekonomi är totalt oansvarig, men nu har det nått nya höjder.

Månaden har precis börjat och systern frågade frun om lån, bara 1500 men förra månaden ska de ha lånat flera tusen från annat håll.
Hur i helvete kan man leva så oansvarigt?
Hon har precis börjat jobba efter mammaledighet, och har inget vidare jobb.
Sen leasar de en bil som kostar en 200-300k nypris, ska gifta sig nästa år.
Mannen där köper ny jävla Apple Watch och fan vet allt varje år. De måste nästan vara nollade på sparkontot.

Sen kommer de till oss, som precis köpt oss ett hus och betalat handpenning. Där jag får vara den ansvariga och se till att pengarna läggs på rätt saker.
Jag blev riktigt jävla förbannade idag, sa bara rakt ut att du ger fan i att göra det igen.
De får åka till kronofogden om så vill.

Jag har alltid trott att det ska vara jag själv som får bli tillrättavisad, men så fort man fick barn var man sist i turordningen hos en själv.
Kan tilläggas att dessa två är 30+.

Hur hade ni agerat? Har ni varit med om liknande?
Ska dock understryka att min fru reagerade och blev orolig över situationen, och är mjukare än mig själv.
Jag hade frågat vad fan de sysslar med i telefonen.
Det är nog inte helt ovanligt, men det är såna muppar som hamnar i Lyxfällan. Du borde anmäla dom dit så dom får hjälp ! Låna INTE ut era pengar vad ni än gör!!
Citera
2023-11-04, 11:26
Medlem
Citat:
Ja en sak är säker, det lånas inte ut några pengar igen.
Hade de haft ett kylskåp som gått isönder och fattats lite till ett nytt fram till nästa lön så är det en helt annan sak.
Men hör man av sig 3 veckor till lön så är något riktigt fel...
Och jag är övertygad om att minst 2 släktingar har lånat som sagt flera tusen till dom.

Jag förstår inte hur man kan leva så. Jag hade skämts så in i helvete om jag varit 30+.
Okej att tider kan bli tuffa, när både jag och frun pluggade så handlade mina föräldrar mat till oss ibland och vi åt en del där med våra 2 barn.
Men i regel jobbade vi båda så mycket vi kunde på sommaren och levde på det plus maxade studielånet.

Men trodde verkligen inte att de flesta hade det så här dåligt ställt, eller dåligt prioriterat ekonomiskt...
Såna kallar jag för parasiter!
Citera
2023-11-04, 11:29
Medlem
Sjukt ändå hur snabbt folk är villiga att låna från nära o kära.

Skulle krävas jäkligt mycket för att jag skulle låna från mina vänner etc i princip skulle det betyda att jag sålt alla mina prylar/tillgångar innan jag ber om en peng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in