Citat:
Ursprungligen postat av
Blindpilot
Det är ungefär 50% av befolkningen som lever hand ur mun.
Rätt eller fel spelar ingen roll. mMn en stress måste det vara.
Till folks försvar inpräntas vi alla sedan barnsben att allt handlar om konsumtion.
Några av dom största företagen i världen enda syssla är att lista ut hur dom skall få dig att vilja köpa saker.
Den 25 smäller det. Bara se sig om lönehelg. Då jävlar brinner det i fickan på folk.
lite av det kan vara att har man det uruselt det ärvs ju och går i arv mycket av det. ingen i familjen få i släkten studerar och man klarar knappt grundskolan för dom inte bryr sig ett skit som att uppmuntra eller skälla på om det går dåligt.
Många bakåt i tiden har dimt in och ur på socialbidrag eller levt så länge. hanar man där så får man inte spara något och inte äga något och det är det som späder på den livsstilen. Vi umgicks med en sån familj när jag var liten på 80 talet. när socialbidraget kom så satt min kompis med en bytta på två liter med matsked och bara matade sen var det Pizza. och hela bordet var fullt med förskuren limpa , en bytta med smör, det var bara att ta.
Dom bara matade i sig, halva månaden var svält. Då var dom hos oss och käkade i bland.
jag var med när morsan försökte snacka med dom om vikten av att spara men närå förklaringen var att socialen tog allt om man sparade men kunde få en extrapengar till mat av socialen.
Där har du förklaringen. Jag tror att det blev så inarbetat så det häger kvar i generationer.
Samhället fixar allt oavsett.
Sen kan du räkna med garantipension senare vilket gäller 65 -75% av alla så spär det så klart på. igen mening att ha sparade pengar senare. MAX 100K på sparkontot får man ha tror jag.