Maja åkte med på gripandet på ett bananskal. Det påstår jag var fel av polisen. Och om de inte hade gjort det felet, så hade säkert Maja berättat mycket tidigare om vad som hade hänt. Därom är jag övertygad. Att den press som Maja utsattes för som gripen och häktad ledde till att hon vände sig inåt tog det sedan en månad för polisen att fatta, så att de kunde lägga om sin strategi och få Maja att öppna upp.
Hade Maja varit ute i det fria och sett hela sin omgivning gå upp i limningen i sitt sökande efter Tove, så hade hon berättat mycket snabbare, var så säker.
Tror du verkligen att Maja hade berättat mycket tidigare om vad som hade hänt? Det finns nämligen ett skäl till varför hon inte började att berätta tidigare än vad hon gjorde. Och det skälet är nog att de skyddar en tredje brottsling som har deltagit i mordet. Så då fanns det all anledning för Maja att inte berätta utan satt bara tyst som en mus och förnekade till att hon inte hade deltagit i mordet.
Polisen fick de misstänkta att berätta genom att de ändrade strategi. Maja berättade vad de hade gjort med Tove.
Men den historien som Maja och Johanna kom med har varit en hittepåhistoria som inte går ihop på något sätt. Allt för att de skulle undkomma straff och även för att nog skydda en annan brottsling som även har hjälpt till med mordet.
- Maja, frågade du Johanna något under bilkörningen efter ni burit in kroppen?
- öööh, nä…
-OK. Frågade du henne något på hemvägen?
- öööh, nä.
Trovärdigt??
Ja men hon slumrade väl till då också..trots att hon var livrädd för J. Hade man varit det hade man velat ha stenkoll på vad som kunde hända och hållit sig vaken.
Bara så att jag inte missuppfattar vad du menar är god ton.
Det är alltså så här du menar med "god ton":
Förstår jag dig rätt då, din intelligensbefriade mentalt handikappade utan något liv IRL? Var det tillräckligt god ton för din smak? Du är verkligen precis lika korkad som Anedin.
Vilken samhällsklass menar du att dessa tillmälen placerar dig i?
Är det samhällsklassen för mentalt sjuka och inkompetenta parasiter som du hör hemma i alltså?
Vid vilket antal menar du att gränsen går?
Ja, om du kan visa lagrummet som brottsliggör eh, öh, och att sova, så kan vi diskutera vidare sen.
Juridiskt inkompetent och mentalt sjuk, var det så du kallade dig? Spot on!
Det är den goda tonen du plockar fram igen, förstår jag.
Du är en otrevlig korkad idiot, det visade du redan från start i denna tråden!
Jag kan bara notera att i allt dravel och all den goda ton du serverade ovan, så finns inte ett enda, inte ett enda, skäl, till varför polisen skulle gripa Maja den där måndagsförmiddagen.
Och det är precis det jag säger. De hade inga skäl. Det fanns ingenting som misstänkliggjorde Maja. Det var Johanna som hade satt sig själv i klistret genom att åka med Toves mobil till donken, och sedan servera polisen med lite lögner som avslöjades så fort de talade med grannen. Och så åkte Maja med in i arresten på ett bananskal. Felaktigt och klantigt av polisen. Hade de inte gjort det felet och det misstaget, så hade Maja helt säkert berättat sanningen tämligen omgående. Nu blev hon istället inlåst och isolerad med resultatet att hon isolerade sig själv och, som någon uttryckte det, knep käft. Polisen klantade till det så till den milda grad att Maja höll tyst i en dryg månad och inte ens berättade för polisen först om vad som hänt den där natten.
Guilt by association kallas det fel som polisen gjorde den där måndagen när de grep Maja, och det fick allvarliga konsekvenser för utredningen. Ja, det var ju förvisso polisen själva som fortsatte klanta till det, som ledde till att det blev allvarliga konsekvenser för utredningen. För de sket ju i att kolla upp vart Johanna åkt med sin mobil, i tre veckor, innan de kom på vad de glömt. Hade de gjort sitt jobb ordentligt kunde de hittat Tove redan på måndagen.
Polisen har gjort sitt jobb på ett utmärkt sätt!
När dom plockade in Maja borde hon ha berättat om mordet på Tove MEN, det gjorde hon inte eftersom hon var delaktig i mordet på Tove.
Majas föräldrar har helt klart misslyckats med Majas uppfostran..
Det är vanligt att folk skyller en HEMSK handling på andra när det gäller en närstående person, det måste ju helt enkelt vara en annan människa som påverkat den "oskyldiga".
Förr eller senare vaknar människor upp och ser vad livet egentligen är och vad en del avarter är kapabla till...
Senast redigerad av Gold94 2023-10-20 kl. 08:22.
Ja men hon slumrade väl till då också..trots att hon var livrädd för J. Hade man varit det hade man velat ha stenkoll på vad som kunde hända och hållit sig vaken.
Javisst, hon har kanske en historia av att gå i sömnen också som diagnos.
Maja är en till mord oskyldig begåvad myndig ung kvinna.
Jag kunde inte sagt det bättre själv.
Ja, Maja är en myndig ung kvinna.
Var skrev jag att Maja är begåvad i mitt inlägg?
I tråden har det framkommit, från de som försvarar Maja, att hon inte ens skulle veta att det är straffbart att bära runt på ett lik.
Som jag ser det är det stor skillnad på mindre vetande (som jag inte tror hon är), begåvning är något helt annat... Hon är väldigt duktig på att ljuga, kanske kan man kalla det för begåvning?
Var skrev jag att Maja är oskyldig till mord? Varför skulle jag... varken du eller någon annan vet med bestämdhet hur det ligger till med den saken. Hon blev släppt nu i brist på hårda bevis... nu återstår att se vilken dom JJ får sig tillgodo.
Jättesunt med tanke på att ta Johannas mobil och alibi.
Walk your talk. Typ.
Det du högst troligt nämner är deras gemensamma väninna JA?
Det ses ett beklagade från Maja.
Du tar dock inte med en bråkdel av resten.
Vad Maja sen svarar är även följande:
"M: Nej alltså jag kände väl mer att det kändes, att eftersom hon tog avstånd från mig så kände jag väl också jaha ja men då skiter du väl i våran vänskap då och ja och då blev det så."
Väninnan lämnade Maja för att hon ansåg det ohållbart - Maja beskriver att hon ansåg hon skulle ta Johannas parti.
Hon hade så jävla rätt.
Vad Maja sen gör mot väninnan är följande 2022:
" M: Syftet var, eh, ja men både att ja men vi skulle ha sleepover och kolla på film och så och, eh, och att ja hon skulle bränna inne J.
F: När fick du veta det om man säger att det var båda de här sakerna?
M: Ja, jag fick, några dagar eller någon dag innan."
Det fortsätter bort i september: " (..) på vägen dit så ser vi J liksom gå förbi och ja vi började, ja skrika efter henne och hon började liksom peka fuck you åt oss och jag skrek väl typ dra åt helvete och så."
... Och Maja är som lättantänt krut mot henne på mordkvällen och beklagar sig inför J.
Du silar mygg men sväljer kameler.
Din klara redovisning av händelseförloppet visar med all önskvärd tydlighet vem som håller i taktpinnen, hur M sugs in i Js våldsspiral och slutligen görs delaktig i ett mordförsök.
Konflikten är Js, M är inte på minsta vis del av den. Ju drar sig undan och M mister oförskylt en vän som hon önskat ha kvar. J lotsar henne in på en väg av avståndstagande och involverar henne i konflikten. Utan Js påverkan hade hon sannolikt inte gjort sig ovän med Ju. Js hat eskalerar och hon har för avsikt att dra M med sig.
M reagerar på Js makabra lösning av konflikten och vägrar delta. Hon har själv ingenting emot Ju. Trots sina protester gör J henne medskyldig till mordförsök genom att uppmana henne att agera alibi. Det är inte Ms initiativ.
Jag anser detta väldigt väl beskriver destruktiviteten I deras förhållande, från hur M mister en vän på grund av J till att J involverar henne i mordbrand på densamma.
Hur mycket man än betonar Ms "val och ansvar" är det följder av Js påverkan, ingenting som M initierat, önskat eller ens varit bekväm med.
Ett objektivt, strikt kronologiskt händelseförlopp utan värderingar visar tydligt orsak och verkan. Att spela jojo på tidslinjen ger en skev bild och haltande konsekvenser.
För att inte bli mer missförstådd mer än nödvändigt vill jag poängtera att M, oavsett påverkan, bär ansvar för sina handlingar.
Sakta men säkert... mör och avtrubbad.
Earth calling Sybel, come in Sybel.
Sybels helt osannolika ordsallad.
Finns ingenting om reell dehumanisering eller objektifiering så det är helt befängt att försöka applicera det kring Maja.
Vore det nazi och ren propaganda hade du kunnat plocka poäng alt hur en mördare dehumaniserar för att underlätta strax innan mord.
Maja har snarare gottat sig på andras bekostnad ihop med J och mörat sig själv.
Men du är i gott sällskap för Reviews botaniserar också i terminologin och använder vissa ord totalt malplacerat i sin iver att göra Maja till ett offer.
I inlägg till mig skulle Maja jämställas med ett offer som fruktar för sitt liv och reagerar med freeze (paralyserad, instinkt från spela död i djurriket).
Det handlar om ren instinkt för överlevnad vid ett direkt reellt eller upplevt dödshot.
Maja är uppenbart inte i freeze.
Hon greppar tag i de iskalla benen och bär iväg.
Hon är inte ens i flightläge.
Hon hade mycket väl kunnat fly, påkalla hjälp av grannarna för hon står inte under nåt mordhot med vapen.
Hon hade kunnat föra oväsen utanför grannarnas dörr, gallskrikit snarare än att spana om det är fritt fram och sen hålla upp dörren.
Reviews påstår i samma inlägg att det har skett tillvänjning. Så ditt "normalisering" eller senaste "avhumanisering" är väl enbart andra ord på samma trams?
Det samma gäller hennes bristande konsekvenstänk - så trög att hon inte begrep spridningsrisk av eld och du skumpar i samma ankdamm:
Maja förstod inte konsekvenser av mordbrand.
Det förefaller som jag formulerat och uttryckt mig oerhört diffust då budskap och andemening bevisligen inte gått fram.
Jag saknar igenkänningsfaktor i din beskrivning av mina tankar.
Givetvis är det smått ledsamt, men ingen större katastrof då du, och många med dig, ändå inte är intresserade av mina slutsatser till annat än att bestämt hävda att jag tolkat fel.
Tar fram ett av de mest lögnaktiga när lögnare Maja spyr och ramlar och försöka köra med ett nära-sanningen.
Som innehåller Tove går ut.
Att du bara orkar skämma ut dig....
Orden är en sammanfattning av den trovärdiga Js berättelse, som enligt ett flertal skribenter håller sig så nära sanningen som möjligt. "Maja hade låg energi och var slö."
Nej, jag ser det heller inte som en klassisk destruktiv parrelation.
Men offret i en sådan relation märker väl inte av att förövaren påverkar dem? Jag menar då inte att de inte skulle märka av fysiskt våld utan att deras tankar och värderingar påverkas.
Det jag avsett med aningslös är att hon troligtvis inte reflekterat över att vad hon sagt och gjort kan ha gett J vind i seglen.
Jag relaterar avtrubbningen till Ms förhör där hon redogör för sin syn på konfliktlösning och sedan förhören där hon berättar om bränderna som vore de ett fullt normalt inslag I tillvaron, trots att hon säger sig ta avstånd.
Diskrepansen mellan hennes inställning och hennes sätt att berätta om bränderna tolkar jag som en tillvänjning, normalisering, som J står bakom. Jag ser det som destruktivt.
"M: Ja. Hon, men som jag tänker, jag tänker liksom om jag blir osams med människor eller inte tycker om människor då alltså jag backar ju liksom och bara okej vi behöver inte vara vänner och vi och så där och släpper det men hon får ju någon slags alltså hon blir manisk skulle jag nästan säga i att och hon ska hämnas och ja allt det där."
"M: För det är också, ja men de här brandgrejerna är ju, alltså det är saker jag har försökt förtränga och ja som har varit förträngda också för det mesta.
F: Och varför blev det så att du har så att säga försökt att förtränga det?
M: För att det har varit så jobbigt."
Hon förefaller inte varit obrydd och hon vet att det är väldigt fel.
Om jag inte missminner mig har hon sagt vid något tillfälle, minns dock inte när och hittar inte igen det, att hon även gjort så tidigare, alltså trängt undan sådant som varit för jobbigt att ha snurrande i huvudet.
Lite aningslöshet tillsammans med inställsamhet anas även hos F: "Hur reagerade du om branden?
Då sa jag att jag förstod henne. Hampus hade behandlat henne illa. Men nu fattar jag ju att det inte var normalt att elda upp en dörr. Det fattade jag väl då med."
Jo, M har tidigare bara sett positivt på deras vänskap då hon har känt sig sedd och lyft, trots att hon belastats med Js mordiska tankar som hon inte kunnat hantera utan gömt undan i sitt djupa inre. J har bäddat med bomull och inneslutit M i sin bubbla.
Bubblan utökas med illharjenstoryn som J uppmanar M identifiera sig med, fylla, fall och kräkander.
Inte förrän i häktet,, när hon fått lite distans och lugn och ro börjar så sakteliga bubblan krackelera och verkligheten tränga sig på. FL gör tappra försök att få henne ur bubblan.
M upplever det tydligen jobbigt att folk ser dem som en person som tänker och tycker lika, vilket helt klart talar emot att Js tankar blivit hennes, så hjärntvättad är hon inte.
Det säger samtidigt att det som syns utåt inte överensstämmer med vad som finns under skalet. Folk missuppfattar henne.
Falskheten hon uppvisar här, och vid flera andra tillfällen, är dock ett observandum. Hur mycket är sant och vad är efterhandkonstruktioner eller rena lögner?
Försök släpp tanken för en sekund att Maja inte är ett offer för Johannas manipulation. Bortse från allt M sagt till polisen, efter den 15/11, då hon beslutade sig för att kasta J under bussen. M är en konstaterad lögnare och har förmågan att både undanhålla sanningen och även hitta på egna historier som gynnar hennes intressen. Det är precis det hon gör i dom senare förhören. Hon skyller ALLTING på J och är själv moraliskt oskyldig.
Vi har ett väldigt bra underlag för hur deras relation såg ut. Dels har J och M själva fått berätta, och den bild stöds av ett 10 tal vänner. Så det är egentligen märkligt att den bild ifrågasätts och ska diskuteras.
Givetvis påverkas vi alla av vår omgivning och miljö hela tiden. Om J och M haft en monumental skillnad i sin syn på hur en rättvis värld ser ut, och vilka som förtjänar att hämnas på, så hade dom hamnat i kollissionskurs för länge sedan. Nu har dom inte gjort det, och det beror inte på att M fogat sig, för det finns inga belägg för det. Det beror på att dom båda har en skev syn på omvärlden, båda har problem med empatin och båda saknar normala spärrar.
Din klara redovisning av händelseförloppet visar med all önskvärd tydlighet vem som håller i taktpinnen, hur M sugs in i Js våldsspiral och slutligen görs delaktig i ett mordförsök.
Konflikten är Js, M är inte på minsta vis del av den. Ju drar sig undan och M mister oförskylt en vän som hon önskat ha kvar. J lotsar henne in på en väg av avståndstagande och involverar henne i konflikten. Utan Js påverkan hade hon sannolikt inte gjort sig ovän med Ju. Js hat eskalerar och hon har för avsikt att dra M med sig.
M reagerar på Js makabra lösning av konflikten och vägrar delta. Hon har själv ingenting emot Ju. Trots sina protester gör J henne medskyldig till mordförsök genom att uppmana henne att agera alibi. Det är inte Ms initiativ.
Jag anser detta väldigt väl beskriver destruktiviteten I deras förhållande, från hur M mister en vän på grund av J till att J involverar henne i mordbrand på densamma.
Hur mycket man än betonar Ms "val och ansvar" är det följder av Js påverkan, ingenting som M initierat, önskat eller ens varit bekväm med.
Ett objektivt, strikt kronologiskt händelseförlopp utan värderingar visar tydligt orsak och verkan. Att spela jojo på tidslinjen ger en skev bild och haltande konsekvenser.
För att inte bli mer missförstådd mer än nödvändigt vill jag poängtera att M, oavsett påverkan, bär ansvar för sina handlingar.
Och utifrån din sista mening så är ju allt innan dess ointressant.
Maja bär ansvar för att hon inte opponerade sig Johannas planer.
Maja bär ansvar för att hon agerade alibi för Johanna.
Maja bär ansvar för att hon inte varnade Johannas offer.
Maja bär ansvar för att hon inte varnade Tove för att följa med givet att hon visste att Johanna försökt döda henne förut.
Maja bär ansvar för att hon inte larmade polis utan istället hjälpte till att dumpa kroppen och Toves tillhörigheter.
Maja bär ansvar för att hon ljög för polisen och för Toves anhöriga.
Det här har jag ansett hela tiden, men jag trodde tills nu att du hade en annan uppfattning.
dom kan till exempel hjälpa en brottsling med att undangömma stöldgods eller, så kan de också hjälpa en brottsling med att kunna sälja sitt stöldgods, faktum är att sådant faktiskt sker och händer.
Mvh/
@JokerMannen
Nu vaknade jag till, har du några konkreta exempel?
Johanna beskrivs av många som snäll, gör saker för andra, säger ifrån om nån är dum mot någon (inte bara för egen räkning) osv. Hon hade dock en annan sida. Vad är det som säger att Maja inte hade en annan sida? Kaka söker maka. De bondade och det berodde på något.
Även M beskrivs som snäll och omtänksam. Att M skulle ha en motsvarande svart sida finns det inget stöd för, tvärt om.
Att hon har pins med allmänt populära läskiga bilder och inklippta citat blandat med killar, babys, bilar och hbtq anser inte jag vara något solitt underlag för slutsats om mörka, mordiska tankar.
Citat:
Ang Majas "löfte":
F: Mmm. Vad är det som så att säga har varit jobbigt kring att veta det?Det kanske är en svår fråga men jag ställer den ändå.
M: Ja men det är allt. Eh, alltså hela situationen att, att ens ja bästa vän då, eh är kapabel alltså är kapabel och vill, eh, ja men ja mörda folk och så där och att ja men jag har inte fått prata med det, med någon och att jag inte har velat liksom. Eh, alltså jag, att jag inte har velat vara delaktig i de där sakerna.
F: Du har inte velat vara delaktig och sen sa du jag har inte fått prata.
M: Nej men jag har inte fått prata med någon förutom Johanna om händelserna.
F: Nej. Och vem har satt upp den så att säga?
M: Johanna.
F: Förklara. M: Nej men alltså, eh, hur ska jag förklara? Nej men det är att, ja det har varit snack om att om man får veta någonting om det här så kommer det gå illa för oss båda och ja. Eh, att det ska vara våran hemlighet och ja.
F: Det ska vara eran hemlighet och om någon får veta kommer det gå illa för er båda?
M: Ja.
F: Ja när du har pratat med Johanna eller hon har pratat med dig om det här på det här viset, hur har du reagerat då? M: Eh, nej men jag, jag har mest spelat med. Eh, ja.
F: Du har mest spelat med?
M: Mmm.
F: Har du lovat Johanna någonting?
M: Ja, alltså ja det skulle jag väl säga. Jag har lovat att inte säga något.
F: Okej. Mmm. Hur har det uttryckts så att säga när du lovat sånt eller du säger att du ska säga att du lovat?
M: Eh, jag vet inte riktigt.
F: Nej. Men det har i alla fall varit så att ni har pratat om att det här fick inte berättas för någon?
M: Mmm.
Det här handlar om två vänner som berättar saker för varann som de inte berättar för någon annan. Jättevanligt bland nära vänner. Det handlar inte om att den ena hjärntvättar den andra, vilket du fick det att låta som. I efterhand, när Maja är ivrig att slänga Johanna under bussen och frånta sig själv allt ansvar (har vi hört det förut?), så försöker Maja få det att låta som att hon inte gillade vad Johanna anförtrodde henne. Men det finns absolut inget som tyder på att Maja haft något emot det innan mordet. Det enda Maja reagerade på är påstådda planer mot hennes bror. I övrigt hade inte Maja något att invända.
Då Ms ärlighet med all rätt kan ifrågasättas, är ingen tolkning given. Hon kan ha berättat sanningen, likväl som det kan vara rena efterkonstruktioner.
Inget visar att hon varit positivt inställd till Js vansinnigheter.
Citat:
"BF: Kan du beskriva det du säger din rädsla? Vad är du rädd för?
M: Eh, rädd för henne och ja, ja hon har ju liksom, eh, ja men på dom andra grejerna med att bränna inne sitt ex och Toves familj och det också, hon har ju velat att jag, att jag ska vara med på det. Och ja, när det skulle hända då men jag har ju liksom sagt nej och verkligen, eh, ja men försökt att hålla, jag har liksom inte velat vara inblandad i det där och problemet är med Johanna att hon, eh, när hon har bestämt sig för någonting, eh, så det spelar liksom ingen roll vad man säger till henne. Eh, och om man försöker göra liksom mer och tydligare motstånd och verkligen säga ifrån så, så kommer hon, eh, ja så skulle hon bli arg på mig istället och ja, eh, om, alltså om hon blir riktigt arg och inte skulle vilja vara vän med mig längre så vet jag ju att, eh, hon skulle försöka skada, skada mig eller och min familj."
Du vet ju själv att det finns en stor skiljedelare mellan Majas känslor för Johanna före och efter att Tove hittas, eller hur?
Innan Tove hittas då är Johanna Majas absolut bästa vän, deras vänskap är jämlik, de har varandras rygg, Maja har aldrig haft en sån fantastik vän som har sett henne och lyft upp henne och fått henne att våga saker osv... - Maja har bara lovord för sin vänskap med Johanna.
Efter Tove hittas då vänder Maja 180 grader. Då finns ingen hejd på hur dåligt hon har mått i närheten av Johanna. I efterhand har Maja varit förtryckt av Johanna, hon har mått dåligt av Johannas planer, hon har varit rädd för att själv bli skadad, hon har inte vågat göra ditten och datten.
Alla vittnen utan undantag berättar att utifrån deras perspektiv är den första versionen sann. Det är vad de har observerat. ALLA. Men när Maja vill komma undan då lanserar hon den andra versionen.
Eftertankens kranka blekhet.
Mest sannolikt har hon varit fixerad vid det positiva Js vänskap gett och tryckt undan obehag av det makabra, som jag ser det.
Själv uppger hon att bilden "folk" har av att hon och J tänker och tycker lika är felaktig. I relation till vittnesuppgifterna tolkar jag det som att hon utåt inte visar vad som rör sig under skalet utan felbedöms.
Iakttagelserna vittnena gjort betvivlar jag inte. Hon har säkerligen betett sig som de uppfattat henne. Tänkbart är att hon inte inser vilka signaler hon ger, och att de inte med nödvändighet måste överensstämma med hennes tankar och känslor.
Citat:
"Maja kanske var trött?"
Men du har ju hävdat att Maja inte vågade visa när hon var trött för Johanna, att Maja måste hänga på ändå för att inte bli straffad av Johanna. Vill du nu ändra dig till att Maja kunde göra som hon ville utan att Johanna straffade henne?
Jag tror nog det framgått att jag avsett trötthet som skulle medfört att hon ofta avstått festande.