2023-10-18, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Att det mänskliga livet börjar vid befruktningsögonblicket är ett objektivt, vetenskapligt faktum.

Således är dina vetenskapsförnekande känslor helt irrelevanta i sammanhanget. Brukar du bära foliehatt också? Det är vanligt bland vetenskapsförnekare som du.

Att abortlagar inte avgörs av "befruktningsögonblick" är ett objektivt juridiskt faktum.

Inte ens i gravt religiösa länder som just satt konceptionsögonblick som något "heligt", extremt konservativa delar av USA ex, använder sig av detta i alla lägen eftersom de tillåter spiraler, P-piller, olika preventivmedel som helt eller delvis fungerar via att förhindra just "konceptionsögonblick" att kunna fastna i livmodern.

Mord av små barn! eller hur?

Den sida i denna sak som mest styrs av känslor, ologik och förvirrad verklighetsuppfattning är din, inte min.
Citera
2023-10-18, 13:37
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
När embryons " rätt till utveckling" ställs mot kvinnors rätt till självbestämmande och kroppslig integritet, framtida levande barns rätt till värdiga barndomar och samhällets rätt till funktionella vuxna som inte är gravt mentalt skadade så vinner det sistnämnda ja.

Om du har problem med detta, så well..inför abortförbud visst, men då får du ju även sätta lagar så fäder till alla dessa tvångsfödda, oönskade barn åker dit lika illa som kvinnor...men nääää. det brukar inte vara lika populär tanke.
'

Det framstår som att du anser att ”endast” en potentiellt efterbliven individ som precis börjat sitt liv är mindre värd än sin nödställda mammas rätt till självbestämmande. Men innan vecka 19 gör abortlagen ingen skillnad på individens egenskaper, utveckling eller dennes föräldrars socioekonomiska förhållanden. Abortlagen drabbar även en fullt frisk individ med fingrar och tår samt ett hjärta som slår och som har en pappa som längtar efter att få hålla om sitt barn.
Senast redigerad av runx 2023-10-18 kl. 14:21.
Citera
2023-10-18, 17:34
Medlem
dMoniques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ja, i de allra flesta fall torde det vara bättre att födas ovälkommen än att inte födas alls. Mycket få som fötts ovälkomna önskar att de aldrig blivit födda.

Man bör vara misstänksam mot den lättnadskänslan.

Har du källa för detta påstående?
Jag undrar då jag en gång i tiden hade kontakt med en amerikansk socialarbetare som ofta nämnde hur vanligt det är med självmord bland oönskade barn. Är det annorlunda i Sverige?
Citera
2023-10-18, 17:45
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dMonique
Har du källa för detta påstående?
Jag undrar då jag en gång i tiden hade kontakt med en amerikansk socialarbetare som ofta nämnde hur vanligt det är med självmord bland oönskade barn. Är det annorlunda i Sverige?

Vad jag förstår har det inte dykt upp systematiska studier på svensk botten, även om jag så klart kan ha missat något. Det är behäftat med betydande problem att undersöka, av flera skäl, exempelvis:

- Hur vet man om ett självmord beror på just att vara oönskad?
- Hur många önskade barn begår självmord?
- Hur isolerar man just denna faktor från andra faktorer?
- Hur får man ens reda på detta? Självmordsbrev, samtal, känsla?

Jag tvivlar inte på att man som socialarbetare kan få det intrycket, men det skulle nog behövas systematiska studier, och i ett land som Sverige som under lång tid haft tämligen höga aborttal, så borde utfallet därmed vara mycket ringa, och då behöver man jämföra med något hjälpligt jämförbart land med annan abortlagstiftning. Komplext undersökningsområde.
Citera
2023-10-18, 18:35
Medlem
dMoniques avatar
Citat:
Vad jag förstår har det inte dykt upp systematiska studier på svensk botten, även om jag så klart kan ha missat något. Det är behäftat med betydande problem att undersöka, av flera skäl, exempelvis:

- Hur vet man om ett självmord beror på just att vara oönskad?
- Hur många önskade barn begår självmord?
- Hur isolerar man just denna faktor från andra faktorer?
- Hur får man ens reda på detta? Självmordsbrev, samtal, känsla?

Jag tvivlar inte på att man som socialarbetare kan få det intrycket, men det skulle nog behövas systematiska studier, och i ett land som Sverige som under lång tid haft tämligen höga aborttal, så borde utfallet därmed vara mycket ringa, och då behöver man jämföra med något hjälpligt jämförbart land med annan abortlagstiftning. Komplext undersökningsområde.
Just denna socialarbetare hade tillgång till flera studier men även egen erfarenhet. Hon nämnde bl.a. en begravning av en tioåring som lämnade ett avskedsbrev fylld med ilska riktad mot katolska kyrkan som tvingat henne att bli född.

Flera studier har jämfört barn i fostersystemet med barn som inte tillbringat någon tid i fosterhem. Barn med erfarenhet av fosterhem begick självmord i högre utsträckning än andra barn.

Jag googlade och hittade denna studie från Kanada. Något gammal studie men intressant läsning plus att den nämner ett par studier från Sverige.

Jag googlar vidare.
Citera
2023-10-18, 21:49
Medlem
Citat:
Att abortlagar inte avgörs av "befruktningsögonblick" är ett objektivt juridiskt faktum.

Inte ens i gravt religiösa länder som just satt konceptionsögonblick som något "heligt", extremt konservativa delar av USA ex, använder sig av detta i alla lägen eftersom de tillåter spiraler, P-piller, olika preventivmedel som helt eller delvis fungerar via att förhindra just "konceptionsögonblick" att kunna fastna i livmodern.

Mord av små barn! eller hur?

Den sida i denna sak som mest styrs av känslor, ologik och förvirrad verklighetsuppfattning är din, inte min.

Som vanligt med er ny-bolsheviker så börjar ni direkt blanda bort korten när ni är avslöjade med att spridit lögner. Nu börjar du helt plötsligt prata juridik när ämnet var biologi.

Citat:
LEVER arten människa i fostervatten och helt beroende av en värds alla funktioner via en navelsträng?

Citat:
En till som inte fattar skillanden mellan en framtid och ett nu.

Ja, i sitt FÖR stadie gör människan det, dvs FÖRE hon blir just människa.

Hur jävla svårt är detta för er?

Som alla kan se pratade du biologi här och inte juridik. Att det mänskliga livet börjar vid befruktningsögonblicket är och förblir ett objektivt, vetenskapligt faktum oavsett hur mycket du försöker ljuga dig ur situationen. Du hade fel. Vad juridiken säger är helt irrelevant och att du byter ämne till det visar bara att du inte hade några argument och att du förstod att du hade fel men att du inte har karaktär till att erkänna att du hade fel. Ett bedrägligt trick som lätt genomskådas.

På tal om känslor så ska du nog inte kasta sten i glashus när den genomsnittliga abortförespråkaren är en varelse som ser ut och beter sig såhär.
https://www.tiktok.com/@memereaction...24082755669280
En mycket sjuk varelse, men det är vad vänsterextremismen och feminism gör med en människa.

Citat:
När embryons " rätt till utveckling" ställs mot kvinnors rätt till självbestämmande och kroppslig integritet, framtida levande barns rätt till värdiga barndomar och samhällets rätt till funktionella vuxna som inte är gravt mentalt skadade så vinner det sistnämnda ja.

Säg det rakt ut bara. Du vill att vi ska avliva alla barn som har en barndom som inte är "värdig" enligt ditt vänsterextrema perspektiv. Där ingår uppenbarligen att avliva barn med funktionshinder.
Senast redigerad av Reiwa 2023-10-18 kl. 21:58.
Citera
2023-10-18, 23:21
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dMonique
Just denna socialarbetare hade tillgång till flera studier men även egen erfarenhet. Hon nämnde bl.a. en begravning av en tioåring som lämnade ett avskedsbrev fylld med ilska riktad mot katolska kyrkan som tvingat henne att bli född.

Flera studier har jämfört barn i fostersystemet med barn som inte tillbringat någon tid i fosterhem. Barn med erfarenhet av fosterhem begick självmord i högre utsträckning än andra barn.

Jag googlade och hittade denna studie från Kanada. Något gammal studie men intressant läsning plus att den nämner ett par studier från Sverige.

Jag googlar vidare.

Man kan förstås hamna i fosterhem av olika skäl, där oönskad sannolikt bara är ett av flera, vilket försvårar studier och jämförelser.
Citera
2023-10-19, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runx
Det framstår som att du anser att ”endast” en potentiellt efterbliven individ som precis börjat sitt liv är mindre värd än sin nödställda mammas rätt till självbestämmande. Men innan vecka 19 gör abortlagen ingen skillnad på individens egenskaper, utveckling eller dennes föräldrars socioekonomiska förhållanden. Abortlagen drabbar även en fullt frisk individ med fingrar och tår samt ett hjärta som slår och som har en pappa som längtar efter att få hålla om sitt barn.

Ett embryo, tidigt foster före vecka 18 är knappast att betrakta som ett "fullt frisk individ"
Av de skäl som jag nu tragglat om och om och om och om igen, och inte orkar upprepa.
Citera
2023-10-19, 07:26
Medlem
Citat:
Man kan förstås hamna i fosterhem av olika skäl, där oönskad sannolikt bara är ett av flera, vilket försvårar studier och jämförelser.

Det är fan uppenbart och rejält statistiskt säkerställt att tvingar man fram oönskade barn till världen, så far dessa rejält illa, samt! den eller de föräldrar som tvingas bli oönskat föräldrar. Och lika uppenbart att barn som far rejält illa i sin barndom, löper enorm risk att bli dysfunktionella vuxna.

Finns en och annan s.k. maskrosbarn ja, som klarar bli normalt fungerande efter div. trauman, men de tillhör undantagen.
Citera
2023-10-19, 08:02
Citat:
Ett embryo, tidigt foster före vecka 18 är knappast att betrakta som ett "fullt frisk individ"
Av de skäl som jag nu tragglat om och om och om och om igen, och inte orkar upprepa.

Detta foster är en fullt frisk individ med fingrar och tår samt ett hjärta som slår
https://www.lennartnilsson.com/wp-co...-650x856-1.jpg
Senast redigerad av runx 2023-10-19 kl. 08:14.
Citera
2023-10-19, 08:37
Medlem
Citat:
Detta foster är en fullt frisk individ med fingrar och tår samt ett hjärta som slår
https://www.lennartnilsson.com/wp-co...-650x856-1.jpg

Anser du att en hjärndöd, med fingrar och tår och hjärta som slår, är en "fullt friskt individ"?

Vidare...Lennart fotade inte foster inne i livmödrar, inte vid tidpunkten då detta foto togs i vart fall, utan han fotade missfall och aborter. Så nej, just fostret på bilden lär inte vara vid liv.
Senast redigerad av Merapi 2023-10-19 kl. 08:41.
Citera
2023-10-19, 11:33
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Det är rätt vanligt att pappor överger sina barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in