Vägen till att bli pro-life.
Som jag sagt tidigare i tråden har jag inte så mycket tid att delta i aktiva diskussioner under resterande delen av det här året. Men jag tänkte att en liten historia om varför jag började stå på abortmotståndarnas sida kunde vara på sin plats. Den kan säkert vara intressant oavsett om du är för eller mot abort.
Jag växte upp, som de flesta i Sverige, i en omgivning där abortmotståndet inte bara var starkt utan helt dominerande. Jag tror jag aldrig stötte på en person som var mot abort under min tid som barn och tonåring. Det enda man hörde om abortmotståndare var de riktiga galenpannorna i USA som ibland sprängde Planned Parenthood-kliniker och liknande. Aldrig fick man höra om sansade argument mot abort. Däremot var jag väl bekant med argument för abort – jag höll med om dem och nyttjade dem – men hade aldrig hört seriös argumentation mot dem.
Men så hände något. Jag började bli mer politiskt intresserad (men inte alls engagerad). Jag följde alla politiska partier via facebook och jag började lyssna på politiska poddar. Jag försökte aktivt lyssna på poddar från så många olika ideologiska riktningar jag kunde. Av en slump berörde tre av dessa poddar abortfrågan inom loppet av ett par veckor. Alla tre diskuterade abort på ett sansat sätt och alla tre hade olika ställningstagande. En var en vänsterpodcast där innehavarna var tydligt för abort. En annan var nationalistisk där poddarna var konsekvent mot abort. Den tredje var libertariansk och där var poddarna för att abort skulle vara tillåtet enligt lagen men mot abort på ett personligt plan. Detta ledde mig till att söka mer och jag kom över ett äldre klipp från SVT (
https://www.youtube.com/watch?v=RXNZwMhuD-w) som också visade på flera olika ställningstaganden.
Detta skapade en större förståelse för det knepiga i debatten. Allt var inte lika självklart längre. Det hela vände för mig när jag läste boken
Defending Life av Francis J. Beckwith som är pro-life men utan att använda religiös argumentation (även om författaren är religiös). Helt plötsligt föll allt på rätt plats. Jag har aldrig varit religiös och den icke-religiösa argumenteringen boken nyttjade var för mig helt tydligt korrekt. Om (1) vetenskapen stämmer att det mänskliga livet börjar vid befruktningen, och om (2) det är fel att döda ett oskyldigt mänskligt liv så kan abort aldrig vara fel. Övriga argument, pro-choice, må vara bra och tänkvärda men de faller alltid om punkt 1 och punkt 2 accepteras.
Min övergång från det ena till det andra skedde inte över natt utan var något som växte fram gradvis.