Citat:
Ursprungligen postat av
Bonnatorp
Har nyss utbildat mig på en yrkesutbildning som det verkar vara lågtryck som heter duga inom p.g.a. pandemin.
I brist på allmän syssla så fick jag för mig tidigare idag att jag ska hoppa in på sjuksköterskeutbildningen på vårterminen.
Hittar jag heltidsjobb inom min primära utbildning fortsätter jag där, annars får jag väl traggla vidare på sjuksköterska.
Som det känns nu så är vilken heltidslön som helst mer lockande än hög lön, fattar att grundutbildade sjuksköterskor inte är de rikaste, så den biten är sekundär.
Men är det någon här med erfarenhet som psykiatrisjuksköterska?
Hade lite tankar på psykologprogrammet då högskoleprovet räcker till, men jag har nog inte lust att läsa i fem år till i ett sträck. Men psykpatienter verkar ju mer lajbans än att köra luftrör och nålar i folk hela dagarna.
Har ju själv varit en, så den änden har man fått se en liten tur av iallafall.
Hur är det med nålar som grundutbildad sjuksköterska?
Själv är jag nålrädd så det bara smäller om det. Blod och gegg och utstickande benpipor och eventuellt bajs är nog uthärdligt, men just nålar är lite av en nemesis för mig.
Är det vanligt att sjuksköterskor sätter IV?
Eller är det just sjuksköterskor som gör just det?
Om du tycker att psykpatienter är mer lajbans än intubationer och nålar bör du jobba inom psykiatrin :-) Dock bör du vara medveten om att det inom psykiatrin tas en del prover (venösa) och - om någon på din avdelning drabbas av hjärtstopp är det jävligt bra om du kan sätta en PVK. Tycker personligen att det faktiskt är sjuksköterskans ansvar att hålla koll på patienternas FYSISKA hälsa på psyket, där alla andra bara är intresserade av det själsliga måendet.
Att sätta iv infarter är en typisk ssk-uppgift, ja. Men mindre vanligt förekommande på psyk.