2023-10-16, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdman123
Precis. Det är inte tillåtet men det görs ändå.

Ni leker med folks liv när ni gör så. Jag kan berätta för dig att min barndomspolare tog livet av sig efter erat vidriga och mycket vårdslösa 'byskvaller'.

Så jävla sjukt. Vill du berätta mer om vad som hände? Är intresserad av att veta vad "vi" sagt som kan skada så mycket.

Skulle själv inte ta lätt på om en kollega eller likande lästa min journal där det står saker som skulle kunna äventyra min anställning. Kanske lite därför jag själv har vett att inte prata på det sättet och läsa andras journaler.
Citera
2023-10-16, 17:29
Medlem
Citat:
IVA. Medicinskt. Psykiatrin.
OK, jag förstår. Ja där kan det nog finnas en del som inte borde jobba med vård.

Tack för ditt svar.
Citera
2023-10-16, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naisisak
På min arbetsplats jag är nu, som har många akutsitutaioner, upplever jag inte den känslan. På många andra ställen, speciellt inom psykiatri och kirurgi upplever jag att vi sjuksköterskor definitivt står under läkarna och mer ska följa order.

Det är ju exakt det ni ska göra: följa läkarens order. Ni har bara basala medicinska kunskaper och det är helt befängt att ni har viss medicinskt ansvar. Vilket idiot som helst kan utbilda sig till ssk.
Citera
2023-10-16, 17:33
Bannlyst
Citat:
Så jävla sjukt. Vill du berätta mer om vad som hände? Är intresserad av att veta vad "vi" sagt som kan skada så mycket.

Skulle själv inte ta lätt på om en kollega eller likande lästa min journal där det står saker som skulle kunna äventyra min anställning. Kanske lite därför jag själv har vett att inte prata på det sättet och läsa andras journaler.

Nej. Har ingen lust att dela mer om det.

Jag önskar däremot att ni slutar att läsa och prata om journaler som du och dina gelikar inte får röra. Men jag är också medveten om att det är en utopi.
Citera
2023-10-16, 17:38
Medlem
Har du märkt av en ökning av autoimmuna sjukdomar?
Citera
2023-10-16, 17:40
Bannlyst
Citat:
Vi kan som nämnt inte ordinera läkemedel eller utsättning av läkemedel. Det finns saker jag som ssk kan ge på generella, där ingår ex alvedon,adrenalin,NACI, emla,lidokain,glukos och en del inhalationer. Narkotika kontrolleras två gånger om dagen och journalgranskas veckovis och således upptäcks svinn snabbt och kan ofta lätt spåras via ex inpasseringar i läkemedelsrummet och de kameror som finns där.
Ska inte förneka att de händer att det försvinner narkotika,för de gör det. Huruvida det används på arbetstid eller ej kan jag inte uttala mig om,men jag hoppas verkligen inte att nån av mina kollegor arbetar påverkade. Va de gör utanför arbetet bryr jag mig inte om

Tack igen för ett ofiltrerat bra svar. Du håller högre klass än dina genomsnittliga kollegor, som överlag håller en mycket låg klass.

Det tungt markerade är helt rätt. Din sista mening som är tungt markerad gör dig naiv i mina ögon, men där kan jag faktiskt ha fel. Det kanske inte missbrukas där du jobbar - men förmodligen.
Senast redigerad av asdman123 2023-10-16 kl. 17:48.
Citera
2023-10-16, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvanDroppa
Har du märkt av en ökning av autoimmuna sjukdomar?

Ja. Efter covid har vi behandlat många barn som har fått en autoimmun reaktion som kallas MIS-C med bla hyperinflamation och organsvikt
I övrigt inom slutenvården, ingen ökning jag personligen reflekterat över.Tror att diagnoserna,och därmed möjlighet till behandling, ökar men att detta mer beror på utvecklade diagnostiska metoder och inte en ökning av diagnoserna i sig.
Senast redigerad av Naisisak 2023-10-16 kl. 17:46.
Citera
2023-10-16, 17:48
Medlem
Igelkottsarméns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurolog
Jag är läkare och påstår motsatsen. Och som du själv säger; "har jag förvisso begränsade erfarenheter...". Vilket hästjobb är det som inte går att missa?

Jag har självklart respekt för yrket och de som väljer att bli ssk. Har däremot under mina ca 20 år inte sett många som gör det lilla extra, vare sig för kolleger, läkare eller patienter. Inte ens om de blivit ombedda.

När det är skit-spår i toaletten då vet man att en läkare varit där. Det slår aldrig fel! Du har nog varit på taskiga arbetsplatser. Alltid sköterskorna som styr upp verksamheten vart jag än jobbat. MAVA, Lung, Neurologi det spelar ingen roll. O inte fan är det läkarna som gör nåt för patienterna, det var det dummaste jag hört. Vi får förklara för patienterna vad ni menat, varför ni ordinerat som ni gjort etc. Det är vi som handskas med patienter och anhöriga, det är vi som krattar vägen för er och verkställer era ordinationer. Så sitt du o diktera o skriv några recept för patienter träffar du fan inte någon större del av din dag
Citera
2023-10-16, 17:49
Medlem
Citat:
Tack igen för ett ofiltrerat bra svar. Du håller högre klass än dina genomsnittliga kollegor.

Det tungt markerade är helt rätt. Din sista mening som är tungt markerad gör dig naiv i mina ögon, men där kan jag faktiskt ha fel. Det kanske inte missbrukas där du jobbar - men förmodligen.

Jag vet att de förekommer bruk och möjligt missbruk hos mina kollegor och även mig själv. Hoppas bara att ingen kommer påverkad till jobbet utan har vett och insikt nog att hålla det till ledig tid
Citera
2023-10-16, 17:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Igelkottsarmén
När det är skit-spår i toaletten då vet man att en läkare varit där. Det slår aldrig fel! Du har nog varit på taskiga arbetsplatser. Alltid sköterskorna som styr upp verksamheten vart jag än jobbat. MAVA, Lung, Neurologi det spelar ingen roll. O inte fan är det läkarna som gör nåt för patienterna, det var det dummaste jag hört. Vi får förklara för patienterna vad ni menat, varför ni ordinerat som ni gjort etc. Det är vi som handskas med patienter och anhöriga, det är vi som krattar vägen för er och verkställer era ordinationer. Så sitt du o diktera o skriv några recept för patienter träffar du fan inte någon större del av din dag

Det verkar som att Bossen trampade någon rätt på tårna. Mycket lustig reaktion av dig.
Citera
2023-10-16, 17:51
Bannlyst
Citat:
Jag vet att de förekommer bruk och möjligt missbruk hos mina kollegor och även mig själv. Hoppas bara att ingen kommer påverkad till jobbet utan har vett och insikt nog att hålla det till ledig tid

Så även du missbrukar?

Jag har träffat många av er på olika behandlingar. Fy fan vad sekretessen flyger ut genom fönstret då. Det är patetiskt att se det. Ni verkar tro att vi andra är era kollegor som vill höra erat skvaller. Det stämmer inte.
Senast redigerad av asdman123 2023-10-16 kl. 17:53.
Citera
2023-10-16, 17:55
Medlem
AD-3sTrIpEss avatar
Citat:

Säg vad du tjänar då. Ska det behöva vara så svårt? Ge oss en ungefärlig siffra, den behöver inte vara exakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in