2013-05-22, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenny747
1, läkare finns det på akuten. hur många som dör pga för långa väntetider, för dåliga bedömningar av ambulans i hemmet, hemsjukvård etc, och andra faktorer kan jag dock inte svara på.

2, för att hot och våld inte är förenligt med svensk lag och därför ska polisanmälas.

3, Nej.

4, Ja, din upplevelse är din upplevelse och jag kan inte säga om den är korrekt eller inte.

1. Nej, det finns det inte. Man kan inte säga att det finns läkare på akuten om de är upptagna med operationer och ingen tar hand om akuten. Det är inte riktigt samma sak. Jag kan ju intyga just det här, vid många tillfällen eftersom jag har kunnat studera akuten på nära håll i många timmar i flera omgångar(anhörig som behövt vård).
2. Tack, absolut. I övrigt, punkt två är uppenbar och den behöver man inte skylta med någonstans i samhället förutom på akuten. Tycker inte du, att det just är ganska märkligt?

Tack för ditt svar.
Citera
2013-05-22, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enfroid
1. Det är nog inte så många. Om man ser till akuten just så är det väldigt många som sitter där som egentligen lika gärna kunde gå hem och vila. Där sitter folk som vill ha hjälp för att de är bakis, för magsjuka, snuva, feber och annat som man ändå inte gör något åt på sjukhuset. Mycket av frustrationen kommer när folk suttit och väntat i timmar och sedan får veta att de inte får någon tablett.

Tack Enfroid för dina svar.

1.

1*. En patient, åker in och ut från akuten i 3 dagars följd. Patienten är fullpumpad med smärtstillande, spyr på parkeringen och mår uruselt. Ingen vet vad som är fel och inga riktiga undersökningar görs. Fjärde gången in på akuten så är patienten döende. Jag ser det här med egna ögon hur patienten klättrar på väggarna. Denne kan inte sitta, eller stå utan går snabbt panikartat om kring och känner hur livet rinner ifrån. Av en tillfällighet, så går en läkare förbi och ser "Det här är inte bra, det här måste vi ta på en gång". Patienten har miss 2.5 liter blod ut i kroppen enligt uppgift och skulle ha dött om denne skickades hem återigen. Ren tur så lever den här personen, som är än idag chockad av dessa händelser. Jag var där och bevittnade detta dessa dagar tillsammans med en annan person. Chefskirurgen ställdes till svars men eftesom Lex Maria är trams, så finns det ingen som kan förhindra att det här händer någon annan. Det otroliga med detta är att vi faktiskt känner sjuksköterskan som gav oss lite mer information än vad läkaren var villig att göra samt så såg vi ju det här själva att det saknas läkare på akuten.

1a. Jag såg en 10-åring som skadat nacken, som låg och skrek i korridoren ca 20 minuter innan han panikartat blev inskjuten bakom en tjockdörr där han inte kunde låta så mycket. Han fick inte någon hjälp förran 2h senare, därefter vet jag inte vad som hände med honom.

1b. En kille i 20 års åldern hade blivit nedsparkad. Han såg allvarligt skadad ut. Det var stora synliga skador på huvudet som var rakat hur misshandeln hade gått till. Han väntade från 1:tiden till klockan 6 på morgonen, då han till sist sa, nu orkar inte jag vänta längre. Då blev han upplyst om han gick hem på egen risk och att sjuksköterskan sa också att det inte var bra om han gick hem.

Jag har flera berättelse av denna sort bara av att vistats i korridoren, observera man får inget rum oavsett hur sjuk man än är, det får man vanligtvis efter några timmar.

Citat:
4. De allra flesta får ju väldigt bra vård, tack vare personal som skiter i sig själva och sliter ut sig.. Men sen finns det ju väldigt många som är missnöjda med vården också. Jag tror dock inte att många av dem hade blivit mer nöjda någon annanstans. De vill ha något som inte finns, typ antibiotika mot förkylning och sånt.

Det tror jag inte. Ringer man upp den vanliga kommunala verkstaden/vårdcentralen... så får man vara tacksam om någon svarar/kan svenska och att man får tid de närmsta veckorna. Jag tror de som har lågt ställd krav i samhället nöjer sig med sådant skit service.

Jag har däremot tillgång till privata mottagningar och där garanteras min familj/barn även vård akut. Det är en jätteskillnad tycker jag. Man ringer, någon svarar och säger man att behöver en tid så får man det och säger man att det är akut så får man komma direkt. Jag gillar det privata alternativet faktiskt.
Citera
2013-05-29, 20:05
Medlem
jenny747s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a000h
1. Nej, det finns det inte. Man kan inte säga att det finns läkare på akuten om de är upptagna med operationer och ingen tar hand om akuten. Det är inte riktigt samma sak. Jag kan ju intyga just det här, vid många tillfällen eftersom jag har kunnat studera akuten på nära håll i många timmar i flera omgångar(anhörig som behövt vård).
2. Tack, absolut. I övrigt, punkt två är uppenbar och den behöver man inte skylta med någonstans i samhället förutom på akuten. Tycker inte du, att det just är ganska märkligt?

Tack för ditt svar.

på punkt ett har vi nog olika upplevelser. absolut skulle det kunna finnas fler, på samma sätt som det saknas sjuksköterskor. och på samma sätt det saknar lärare i skolan, dagisfröknar på dagis, städare i skolor etc etc. men utifrån personaltätheten tycker jag folk får bra vård

punkt två; om folk hade fattat att det är uppenbart så hade inte skylten hängt där. hot och våld är inte ovanligt inom vården. har själv varit utsatt för båda, både lindriga fall men även allvarligare.
Citera
2013-06-19, 18:26
Medlem
Hej!

Jag slog i helgen i mitt huvud typ runt tinningen. Nu är det lite svullet runt det och typ mjukt, i alla fall om man jämför med andra sidan.
Har varit så i 3 dagar nu och det gör ont när jag tar på det och även när jag tuggar.

Borde jag kolla upp det?

Läste någon info på nätet här http://www.vardguiden.se/Tema/Psykis...-vald-kroppen/

Och den skrämde mig lite :P haha
Citera
2013-06-19, 19:25
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitan
Hej!

Jag slog i helgen i mitt huvud typ runt tinningen. Nu är det lite svullet runt det och typ mjukt, i alla fall om man jämför med andra sidan.
Har varit så i 3 dagar nu och det gör ont när jag tar på det och även när jag tuggar.

Borde jag kolla upp det?

Läste någon info på nätet här http://www.vardguiden.se/Tema/Psykis...-vald-kroppen/

Och den skrämde mig lite :P haha
Släng in en fråga på medicin och hälsa istället är ett tips.
Citera
2013-08-19, 07:51
Medlem
Som jag har förstått det så jobbar sjuksköterskor på någon form av rullande scheman, där de jobbar helg ibland, natt ibland och ibland dagtid. Hur kommer det sig att man inte har fasta skift som i industrin? Dvs jobbar du kvällsskiftet så jobbar du kvällen, varje vecka.
Citera
2013-08-19, 09:19
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temp.User
Som jag har förstått det så jobbar sjuksköterskor på någon form av rullande scheman, där de jobbar helg ibland, natt ibland och ibland dagtid. Hur kommer det sig att man inte har fasta skift som i industrin? Dvs jobbar du kvällsskiftet så jobbar du kvällen, varje vecka.
Ja på sjukhusen iallafall. Jobbar man i kommunen är det större chans att ha fasta arbetstider. Eller om man jobbar natt så blir det oftast bara natt. Själv ingår jag i sistnämnda variant

Hemskt med rullande, man blir ju aldrig utvilad. Vidrigt.
Citera
2013-08-19, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Ja på sjukhusen iallafall. Jobbar man i kommunen är det större chans att ha fasta arbetstider. Eller om man jobbar natt så blir det oftast bara natt. Själv ingår jag i sistnämnda variant

Hemskt med rullande, man blir ju aldrig utvilad. Vidrigt.
Men varför gör man så? Frågan måste ju vara lyft flera gånger?
Citera
2013-08-19, 10:14
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Det rör sig väl om besparingar på nåt vis. Det är mer ekonomiskt för landstinget med mindre än 100%´s anställningar, och för att att ha folk hela tiden så måste det väl bli på olika skift? Annars vetifan...
Citera
2013-08-19, 17:12
Medlem
HoolaBaduulas avatar
Citat:

För att står man på Rotationstjänstgöring så blir det mycket enklare för schemaläggare/avd chef att lösa alla luckor i schemat. Eftersom man skyldig(?) att kunna jobba både dag, kväll o natt.
Citera
2013-08-19, 17:30
Medlem
Kan man som f.d verkstadsarbetare klämma sig in i vårdyrket utan att ha någon form av relevant kunskap, utbildning osv..? Är ju rätt stark, stor men samtidigt lugn, psykiskt stabil och mjuk så blev tipsad om psykvården..
Citera
2013-08-19, 17:49
Medlem
HoolaBaduulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llol123
Kan man som f.d verkstadsarbetare klämma sig in i vårdyrket utan att ha någon form av relevant kunskap, utbildning osv..? Är ju rätt stark, stor men samtidigt lugn, psykiskt stabil och mjuk så blev tipsad om psykvården..

Skötare är ju ingen reglerad yrkestitel till skillnad från Sjuksköterska, så teoretiskt sett nej, du behöver ingen form av relevant kunskap eller utbildning, men i praktiken jo, det är inte lätt att hitta en arbetsgivare som inte kräver någon form av erfarenhet eller utbildning. Ta en titt på Platsbanken så får du se.

Är du villig att ge 3 år på en utbildning så skulle jag starkt rekommendera dig att utbilda dig till Sjuksköterska. Då är du garanterad ett jobb inom psykiatrin
Senast redigerad av HoolaBaduula 2013-08-19 kl. 18:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in