2023-10-16, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdman123
De kommer att hugga dig i ryggen samtidigt som de skrattar, de kommer ärra din själ. Du är naiv.
Vad vårdades du för när du fick en sådan dålig uppfattning om läkare och vårdpersonal?
Citera
2023-10-16, 16:57
Håller du med om att vi kan skämta mörkt med varandra på jobbet?
/sjuksköterska
Citera
2023-10-16, 17:10
Medlem
Citat:
Varför ignorerar ni mina frågor?

Era titlar spelar inte någon roll här inne. Tror ni att ni bara kan ha näsan i vädret och ducka lite kritik?

Frågan är fortfarande: Varför pissar så många av er på sekretessen?
Men absolut inte, kan inte sitta här och skriva i tid och minut. Kan återigen bara tala för mig själv.
I personalgruppen snackas det om patienter och anhöriga på jobbet,ex i personal rummet eller på våra sk "raster". Jag själv är noga med att inte gå in i journalen på patienter på andra enheter, men det vet jag att vissa andra gör, ex om man vårdat patienten på akutrummet och den nu ligger på en intensivvårdsavdelning. Om vi skriver till varandra efter passet eller typ pratar om ett cafe är vi noga om att säga salsnummer eller typ "patienten med sepsis, "meningiten" eller liknande, så avkodande som möjlig
Citera
2023-10-16, 17:10
Medlem
Igelkottsarméns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igelkottsarmén
Så du tänker att nån random ganska färsk sköterska på Flashback kan ge dig svar på det? Du är ju fan dum på riktigt

Psykolog inom citationstecken har förmodligen ingen sekretess då det knappast är en yrkestitel alls
Citera
2023-10-16, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piptaz
Håller du med om att vi kan skämta mörkt med varandra på jobbet?
/sjuksköterska
Ja,absolut. En överlevnadsmekanism för många av oss. Finns nog ingen annan yrkesgrupp pratar om död,diagnoser,bajs och blod som vi gör
Citera
2023-10-16, 17:12
Medlem
Citat:
Sjuktvården har redan outat mig och andra människor tillräckligt.

Varför vill du veta vad jag vårdades för?
Det skulle förklara vilken typ av vårdpersonal du har agg till. Magåkomma är det ju avdelningen för magar, hjärtat kardiologen osv.
Citera
2023-10-16, 17:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Naisisak
Men absolut inte, kan inte sitta här och skriva i tid och minut. Kan återigen bara tala för mig själv.
I personalgruppen snackas det om patienter och anhöriga på jobbet,ex i personal rummet eller på våra sk "raster". Jag själv är noga med att inte gå in i journalen på patienter på andra enheter, men det vet jag att vissa andra gör, ex om man vårdat patienten på akutrummet och den nu ligger på en intensivvårdsavdelning. Om vi skriver till varandra efter passet eller typ pratar om ett cafe är vi noga om att säga salsnummer eller typ "patienten med sepsis, "meningiten" eller liknande, så avkodande som möjlig

Tack för svar. Det tungt markerade är verkligen riktigt skrämmande. Hur kan det tillåtas?
Citera
2023-10-16, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Inte en fråga, vill bara flika in med att ni sjuksköterskor är helt fantastiska. Som apotekarstudent i slutet av utbildningen har jag förvisso begränsade erfarenheter från kliniken, men det hästjobb ni gör går inte att missa. Ni besitter både medicinsk kompetens och den mer socialt inriktade omvårdnadskompetensen, något ni är väldigt ensamma om.

Jag är läkare och påstår motsatsen. Och som du själv säger; "har jag förvisso begränsade erfarenheter...". Vilket hästjobb är det som inte går att missa?

Jag har självklart respekt för yrket och de som väljer att bli ssk. Har däremot under mina ca 20 år inte sett många som gör det lilla extra, vare sig för kolleger, läkare eller patienter. Inte ens om de blivit ombedda.
Citera
2023-10-16, 17:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Det skulle förklara vilken typ av vårdpersonal du har agg till. Magåkomma är det ju avdelningen för magar, hjärtat kardiologen osv.

IVA. Medicinskt. Psykiatrin.
Citera
2023-10-16, 17:17
Medlem
Citat:
Tack för svar. Det tungt markerade är verkligen riktigt skrämmande. Hur kan det tillåtas?
Det är inte tillåtet. Det genomförs många rutinkontroller, du kan ju se exakt vem som har läst vad i en journal
En del kollegor har fått reprimander från chefen och en del från överläkaren, vet inget som har gått vidare till disciplinnämnden eller IVO. Har blivit tillfrågad att gå in i journalen till ex kollegors vänner och tydligt sagt emot.
Undantag var under värsta pandemin, där vi behövde smittspåra typ varje dag och således gick in i kollegors journaler för att skriva ut provremisser.
Citera
2023-10-16, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neurolog
Jag är läkare och påstår motsatsen. Och som du själv säger; "har jag förvisso begränsade erfarenheter...". Vilket hästjobb är det som inte går att missa?

Jag har självklart respekt för yrket och de som väljer att bli ssk. Har däremot under mina ca 20 år inte sett många som gör det lilla extra, vare sig för kolleger, läkare eller patienter. Inte ens om de blivit ombedda.
Där jag arbetat har sjuksköterskorna varit fantastiska, och det är den erfarenheten jag utgår ifrån. Tråkigt att du inte delar samma upplevelse, bra kollegor är oerhört viktigt och det ur många aspekter.
Citera
2023-10-16, 17:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Naisisak
Det är inte tillåtet. Det genomförs många rutinkontroller, du kan ju se exakt vem som har läst vad i en journal
En del kollegor har fått reprimander från chefen och en del från överläkaren, vet inget som har gått vidare till disciplinnämnden eller IVO. Har blivit tillfrågad att gå in i journalen till ex kollegors vänner och tydligt sagt emot.
Undantag var under värsta pandemin, där vi behövde smittspåra typ varje dag och således gick in i kollegors journaler för att skriva ut provremisser.

Precis. Det är inte tillåtet men det görs ändå.

Ni leker med folks liv när ni gör så. Jag kan berätta för dig att min barndomspolare tog livet av sig efter erat vidriga och mycket vårdslösa 'byskvaller'.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in