2023-09-14, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bamse92
Eller så förbereder man sig inte alls. Som jag. Och klarar det endå 🙂. Dom är ju till för att se om man har rätt personlighet. Och personligheten är ganska satt i sten och svår att forma som vuxen person. Eller vad tänker ni?

Så är det, själva syftet med urvalstesterna är att matcha mot en viss profil som de tagit fram, inget som man kan plugga sig till.
Klarar man inte testerna är man kanske bra på mycket annat, men kanske inte passar just profilen de har tagit fram.
Jag har alltid spelat TV-spel sedan liten, har fått för mig att det har hjälpt till för det logiska tänkandet, simultankapaciteten och koordinationen som är moment i testerna.
Citera
2023-09-15, 09:08
Medlem
Citat:
Samma här. Gaming var mina passion i mina yngre år😂🤙

Många Nintendobarn är lokförare, om man frågar vad man hade för intressen som barn :-)
Även de något yngre spelade datorspel av lite nyare snitt har man hört.
Citera
2023-09-15, 19:15
Medlem
Kan bara fortsätta att säga att jag också spela nå jävulskt mycket datorspel i många år innan jag sökte till lokförare och det gick jättebra på testerna för mig, tyckte faktiskt dom var riktigt roliga.
Citera
2023-09-30, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leolarsson5555
Nu får du ju bara ta mig för mitt ord, men jag fuskade inte och anser att man skjuter sig själv i foten genom att fuska och om jag ska vara helt ärlig så vet jag inte hur jag skulle lyckats fuska under test 1 & 2. Och samtalet med psykolog och hälsoundersökning är ju ännu mer omöjligt att fuska på. Jag skulle tro att de flesta inte lyckas fuska på dessa test men det vet jag ju ej. Det får ligga på ens egna samvete och man riskerar otroligt många människor ute i trafiken om man skulle förlora kontroll eller göra fel på järnvägen.

Jag har ju inte börjat plugga än, börjar 18e september i Malmö, protrain. Så jag kan inte svara på vad man inte skulle klara av utav testerna men jag tycker allt du nämnde lät väldigt logiskt, det är väldigt mycket som ska vara under kontroll. Det krävs att en förare är överkvalificerad än underkvalificerad så att trafiken ska kännas helt säker. Så om något får t.ex några några få poäng under godkänt på de digitala testerna, vad gör det för skillnad helt logiskt om du förstår vad jag menar.

Men mitt enda tips är att göra sånna test på jobtestprep många många gånger. Jag övade på dem allihopa i månader inför mina prov. Jag försökte äta bättre, sova bättre och träna kroppen i samband med att jag gjorde dessa test. Typ hela maj pluggade jag inför resten som mellan slutet av maj till början av juni typ. Förberedde mig för psykologintervjun med och föreställde mig svar på massa olika frågor. Tyvärr går det nog inte att göra något mer om man har gjort ALLT man kan och övar massor.

Jobtestprep säger ju till dig hur bra du klarar testen jämför med andra på varje individuell övning/del. Så fortsätt öva till du får goda resultat över genomsnittet, öva på det du är sämst på. Du vet ju alla olika delar som finns på de riktiga testen då du gjort dem flera gånger. Om det är det språkliga, logiska, koordination, minne, reaktionsförmåga eller simultanförmåga kan bara du själv avgöra då jag ej vet dina resultat eller förmågor.

Men jag tror på dig verkligen, jag tror att många hade klarat dessa testen om de gjorde allt de kunde och övade massor och tog hand om sig (utom vid fall av sjukdom, hinder, diagnos eller något som inte går att bli bättre på. Testen är gjorda för att hitta rätt person och inte varenda person kan vara rätt. Men jag tror fler än de som tror det, hade kunnat vara rätt)
Vad gaggar du om? En apa kan köra tåg // Lokförare i 8 år

Mvh
Citera
2023-09-30, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anuttconnect123

Mvh

Visst, tror också att man kan lära en apa att köra tåg när solen skiner och allt rullar på bra, men det är när det händer något särfall som det gäller att handla rätt, därav urvalsprover.
Citera
2023-10-02, 22:35
Medlem
Citat:

Mvh

Bitter ?
Citera
2023-10-12, 13:53
Medlem
Citat:

Mvh

Jag svarade ju en person som sa att han inte lyckas klara proven och frågade om tips? Är det att gagga? En apa kan inte ta sig igenom urvalsprocessen precis. Jag har gått på utbildningen en månad bara nu och all kunskap man ska få ha för att bara befinna sig i närheten av ett lok är långt mycket mer än jag förväntade mig. Och har nu bara lärt mig de stora viktiga grunderna. Inte fördjupat mig i någonting. Jag förstår varför det är så men vissa saker är invecklade nästan bara för att vara invecklade så att det ska vara svårt för folk att råka göra något fel. ”Gör det säkraste valet i en osäker situation. Om du är osäker, gör INGENTING”. Det mindsettet ger mig alla lokförare runt mig nu, det är väl enkelt att sitta i hytten och köra men det är ju så otroligt mycket mer som går in i alltihopa. Yrket är en hög drös med oregelbundenheter som vi som förare ska klara av att hantera, inte alls lika stor del handlar om att faktiskt sitta där och köra med en spak. Allt detta vet jag att du vet långt långt mycket mer om och bättre än mig, så antar att du kanske var på dåligt humör när du valde att svara på mitt meddelande som var riktat till någon annan och fick det att låta som att man inte behöver lära sig knappt någonting.
Du har kanske glömt genom dina 8 år i tjänsten att du är väldigt väldigt speciellt som ens klarade urvalsprocessen och ännu mer speciellt som var en av de ca 30 bästa. Det är många hundra som söker till varje skola varje termin. 10% av de som gör ALLA proven, klarar dem och blir antagna. I genomsnitt. En källa från någon tidning om lokförare som jag såg för någon månad sen. Själv var jag 1 på 20 som kom in av de sökande. 600 till 30. 5% alltså. Medan det är runt 2% inom pilotbranchen som jämförelse.
Detta är ett yrke som kräver väldigt specifika typer av människor.
Jag har bara precis börjat min utbildning och som sagt vet jag knappt något än men jag anser ändå att jag skulle ha rätt till stor del om jag tycker att alla förare borde vara stolta över sitt yrke och att de lyckats bli förare.
Ha en bra dag
Senast redigerad av Leolarsson5555 2023-10-12 kl. 13:56.
Citera
2023-10-12, 14:00
Medlem
Citat:
Eller så förbereder man sig inte alls. Som jag. Och klarar det endå 🙂. Dom är ju till för att se om man har rätt personlighet. Och personligheten är ganska satt i sten och svår att forma som vuxen person. Eller vad tänker ni?

Ja precis de flesta gör ju på det viset. Men jag kände i mitt liv personligen att jag inte hade en annan utväg. Var hopplös och mådde inte det bästa om man ska säga så. Därför bestämde jag mig för att jag ska klara detta oavsett vad. Jag visste att jag inte hade något fysiskt hinder alls som kan störa och såg till att vara bra nog på allt det andra som kräver hjärnkapacitet👍
Och den snubben jag svarade berättade hur han inte lyckats än, därav gav jag tips som kan hjälp honom lyckas, kanske
Citera
2023-10-13, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leolarsson5555
Ja precis de flesta gör ju på det viset. Men jag kände i mitt liv personligen att jag inte hade en annan utväg. Var hopplös och mådde inte det bästa om man ska säga så. Därför bestämde jag mig för att jag ska klara detta oavsett vad. Jag visste att jag inte hade något fysiskt hinder alls som kan störa och såg till att vara bra nog på allt det andra som kräver hjärnkapacitet👍
Och den snubben jag svarade berättade hur han inte lyckats än, därav gav jag tips som kan hjälp honom lyckas, kanske

Vet du vad Leo, skit i vad han tycker. Vi alla har olika förutsättningar, och du är grym som tagit sig in på lokförarutbildningen!
Jag önskar dig all lycka till och se till att plugga ordentligt mellan föreläsningarna. Så ses vi på järnvägen 2024! 🙏
Citera
2023-10-13, 20:41
Medlem
Ni som ansökt till utbildningen, nyligen eller för ett tag sedan, hur mycket fick ni punga för alla tester och undersökningar?
Citera
2023-10-14, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Ni som ansökt till utbildningen, nyligen eller för ett tag sedan, hur mycket fick ni punga för alla tester och undersökningar?

Jag sökte SJs egna utbildning med lön, kostar inte ett öre. Du blir dock återbetalningsskyldig om du blir accepterad men inte slutför utbildning och de två åren du behöver jobba för SJ.

I övrigt brukar det handla om strax under tio tusen tror jag, där hälsoundersökningen står för största kostnaden.
Citera
2023-10-14, 10:03
Medlem
Tjena! Sitter med kort tålamod och skulle vilja ha svar på en fråga. Jag sökte SJs egna utbildning i STHLM och var på intervju hos dem i GBG för en vecka sen. I torsdags vart jag uppringd av SJ men missade samtalet då jag jobbar natt och sover på dagarna. Kom till telefonsvarare när jag ringde tillbaks i fredags.

Har någon kommit så långt i "rekryteringen" och fått avslag via telefonsamtal? Jag hoppas ju såklart att dem ringer för att be om referenser vilket är nästa steg i urvalsprocessen. Vore tacksam om någon vet hur dem brukar göra hos SJ i Göteborg. Känns ovanligt att få avslag via samtal men man vet ju aldrig, kanske jobbar dem så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in