2023-09-05, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorduriskOfficer
Vilka meriter väger tungt om man säker lokförarutbildning? Jobbar nu som väktare och funderar på om det inte är dags att söka nya utmaningar. Alltså, är några år i väktarbranschen på ett av de etablerade bevakningsföretagen något om får CV:et att sticka ut? (förstår att det såklart finns andra faktorer också i form av lämplighetstester, men tänker på den första gallringen).

Vad har ni andra för bakgrund?

Tror inte det spelar så stor roll.
Till YH är det betyg från gymnasieskola samt godkända urvalsprover+psykolog och sedan hälsokontroll som gäller.

Det är väldigt blandad kompott av sökande som kommer in, allt från 19-20 åringar dom precis tagit studenten till 55 åriga IT-konsulter som vill byta bana.
Jag har haft massor av olika bakgrunder som elever.
Citera
2023-09-06, 08:07
Medlem
BorduriskOfficers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Tror inte det spelar så stor roll.
Till YH är det betyg från gymnasieskola samt godkända urvalsprover+psykolog och sedan hälsokontroll som gäller.

Det är väldigt blandad kompott av sökande som kommer in, allt från 19-20 åringar dom precis tagit studenten till 55 åriga IT-konsulter som vill byta bana.
Jag har haft massor av olika bakgrunder som elever.

Jaha då är jag med, hmm okej. Finns det nån betygsstatistik för gymnasiebetyg? Jag hade bra betyg, inte högsta i allt precis men över genomsnittet.
Senast redigerad av BorduriskOfficer 2023-09-06 kl. 08:09.
Citera
2023-09-06, 15:33
Medlem
Citat:
Jaha då är jag med, hmm okej. Finns det nån betygsstatistik för gymnasiebetyg? Jag hade bra betyg, inte högsta i allt precis men över genomsnittet.

Bara du har godkänt så räcker det. Urvalstesterna är det som spelar roll. Kvittar helt om du haft precis godkänt eller toppbetyg.
Citera
2023-09-06, 16:51
Medlem
BorduriskOfficers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amigo45
Bara du har godkänt så räcker det. Urvalstesterna är det som spelar roll. Kvittar helt om du haft precis godkänt eller toppbetyg.

Aha jag förstår.

Jag får kolla upp dessa urvalstester lite mer så jag ser va det handlar om
Citera
2023-09-06, 18:10
Medlem
Citat:
Aha jag förstår.

Jag får kolla upp dessa urvalstester lite mer så jag ser va det handlar om

Fast alla kommer väl inte till urvalstester? Iallafall när jag gick, för ganska länge sedan, var det de med högsta gymnasiebetyg som gick vidare till tester.

Nu var det här före man skickade första urvalstestet hem, så det kanske är fler som kommer till tester nu?
Citera
2023-09-06, 18:54
Medlem
karlgunnars avatar
Nu måste vi skilja på ansökningar till betalda utbildningar och YH utbildningar. Generellt är det så att man kommer in på YH om man uppfyller kraven och klarar testerna utan anmärkning. Det är en helt annan sak för de betalda utbildningarna där man får lön under utbildningstiden.
Citera
2023-09-06, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Nu måste vi skilja på ansökningar till betalda utbildningar och YH utbildningar. Generellt är det så att man kommer in på YH om man uppfyller kraven och klarar testerna utan anmärkning. Det är en helt annan sak för de betalda utbildningarna där man får lön under utbildningstiden.

Fast det är begränsat antal platser även på YH, så alla kommer inte in. Det jag menade var YH. En del hamnar på reservplats och en del ingen plats alls.
Tror det är 800-1000 sökande till 30 platser i varje YH, tänker man då att 15% klarar tester ger det ca 100-120 personer på 30 platser, så alla kommer inte in.
Citera
2023-09-08, 15:46
Medlem
Triphes avatar
Sökt till TCC GBG, Hallsberg och ProTrain Mjölby.

Ungefär hur långt iförväg innan studiestart vet man om man fått en plats?

Hur har ni gjort som har småbarns familj med ekonomi under studietiden? Går under IF Metalls kollektivavtal för närvarande så kanske är hyffsat lätt att få omställningsstöd. Annars funderade jag på att jobba kvällar i samband med studierna, hur brukar scheman se ut för TCC i Gbg?

Hoppas innerligt att det går vägen, verkligen fått upp ögonen för yrket och är super taggad att prova på nått nytt samtidigt som det känns lite skrämmande med ovan mark
Citera
2023-09-08, 17:54
Citat:
Ursprungligen postat av Triphe
Sökt till TCC GBG, Hallsberg och ProTrain Mjölby.

Ungefär hur långt iförväg innan studiestart vet man om man fått en plats?

Hur har ni gjort som har småbarns familj med ekonomi under studietiden? Går under IF Metalls kollektivavtal för närvarande så kanske är hyffsat lätt att få omställningsstöd. Annars funderade jag på att jobba kvällar i samband med studierna, hur brukar scheman se ut för TCC i Gbg?

Hoppas innerligt att det går vägen, verkligen fått upp ögonen för yrket och är super taggad att prova på nått nytt samtidigt som det känns lite skrämmande med ovan mark
Utbildningen är dessutom CSN berättigad.
Citera
2023-09-13, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Ajjamen, det var exakt ett sådant test jag gjorde och har gjort alla tre gångerna jag har sökt. Fått det på datorn hemma och gjort det. Nu är det många många år sedan jag gjorde det testet men som sagt, det är väldigt likt det jag gjorde för över tio år sedan. Betygen har jag men jag plumpar på testerna. Testet till lokförare och polis är identiska men även det till lumpen. Det skiljer nästan ingenting överhuvudtaget på dessa test. Klarar du testen till lokförare klarar du testen till polis och lumpen också och vise verse.

Om man inte klarar testerna, är man inte lämplig som lokförare då? Vad i yrket är det man inte klarar av, vilka delar i yrket klarar man inte av ifall man plumpar på testerna? Är det att du inte har minne och komma ihåg tavlorna längs spåret vad dom betyder? Kan du inte se färgerna på tavlorna? Kan du inte jobba obekväma arbetstider? Eller kan du inte göra två saker samtidigt? När du kör bil gör du flera saker samtidigt, du är uppmärksam, du trycker ned kopplingen och växlar m.m m.m. Någonting måste det handla om som du inte kan klara av som lokförare ifall du inte klarar testerna. Det är inte bara en sak du inte klarar av som lokförare om du misslyckas på första testet eftersom det är det testet som tar dig vidare och vidare i processen. Testet du gör på plats är likvärdigt med det testet du gör hemma så vad det är det dom kollar då? Är det att du inte har fuskat hemma?

Nu får du ju bara ta mig för mitt ord, men jag fuskade inte och anser att man skjuter sig själv i foten genom att fuska och om jag ska vara helt ärlig så vet jag inte hur jag skulle lyckats fuska under test 1 & 2. Och samtalet med psykolog och hälsoundersökning är ju ännu mer omöjligt att fuska på. Jag skulle tro att de flesta inte lyckas fuska på dessa test men det vet jag ju ej. Det får ligga på ens egna samvete och man riskerar otroligt många människor ute i trafiken om man skulle förlora kontroll eller göra fel på järnvägen.

Jag har ju inte börjat plugga än, börjar 18e september i Malmö, protrain. Så jag kan inte svara på vad man inte skulle klara av utav testerna men jag tycker allt du nämnde lät väldigt logiskt, det är väldigt mycket som ska vara under kontroll. Det krävs att en förare är överkvalificerad än underkvalificerad så att trafiken ska kännas helt säker. Så om något får t.ex några några få poäng under godkänt på de digitala testerna, vad gör det för skillnad helt logiskt om du förstår vad jag menar.

Men mitt enda tips är att göra sånna test på jobtestprep många många gånger. Jag övade på dem allihopa i månader inför mina prov. Jag försökte äta bättre, sova bättre och träna kroppen i samband med att jag gjorde dessa test. Typ hela maj pluggade jag inför resten som mellan slutet av maj till början av juni typ. Förberedde mig för psykologintervjun med och föreställde mig svar på massa olika frågor. Tyvärr går det nog inte att göra något mer om man har gjort ALLT man kan och övar massor.

Jobtestprep säger ju till dig hur bra du klarar testen jämför med andra på varje individuell övning/del. Så fortsätt öva till du får goda resultat över genomsnittet, öva på det du är sämst på. Du vet ju alla olika delar som finns på de riktiga testen då du gjort dem flera gånger. Om det är det språkliga, logiska, koordination, minne, reaktionsförmåga eller simultanförmåga kan bara du själv avgöra då jag ej vet dina resultat eller förmågor.

Men jag tror på dig verkligen, jag tror att många hade klarat dessa testen om de gjorde allt de kunde och övade massor och tog hand om sig (utom vid fall av sjukdom, hinder, diagnos eller något som inte går att bli bättre på. Testen är gjorda för att hitta rätt person och inte varenda person kan vara rätt. Men jag tror fler än de som tror det, hade kunnat vara rätt)
Citera
2023-09-13, 10:13
Citat:
Ursprungligen postat av Leolarsson5555
Nu får du ju bara ta mig för mitt ord, men jag fuskade inte och anser att man skjuter sig själv i foten genom att fuska och om jag ska vara helt ärlig så vet jag inte hur jag skulle lyckats fuska under test 1 & 2. Och samtalet med psykolog och hälsoundersökning är ju ännu mer omöjligt att fuska på. Jag skulle tro att de flesta inte lyckas fuska på dessa test men det vet jag ju ej. Det får ligga på ens egna samvete och man riskerar otroligt många människor ute i trafiken om man skulle förlora kontroll eller göra fel på järnvägen.

Jag har ju inte börjat plugga än, börjar 18e september i Malmö, protrain. Så jag kan inte svara på vad man inte skulle klara av utav testerna men jag tycker allt du nämnde lät väldigt logiskt, det är väldigt mycket som ska vara under kontroll. Det krävs att en förare är överkvalificerad än underkvalificerad så att trafiken ska kännas helt säker. Så om något får t.ex några några få poäng under godkänt på de digitala testerna, vad gör det för skillnad helt logiskt om du förstår vad jag menar.

Men mitt enda tips är att göra sånna test på jobtestprep många många gånger. Jag övade på dem allihopa i månader inför mina prov. Jag försökte äta bättre, sova bättre och träna kroppen i samband med att jag gjorde dessa test. Typ hela maj pluggade jag inför resten som mellan slutet av maj till början av juni typ. Förberedde mig för psykologintervjun med och föreställde mig svar på massa olika frågor. Tyvärr går det nog inte att göra något mer om man har gjort ALLT man kan och övar massor.

Jobtestprep säger ju till dig hur bra du klarar testen jämför med andra på varje individuell övning/del. Så fortsätt öva till du får goda resultat över genomsnittet, öva på det du är sämst på. Du vet ju alla olika delar som finns på de riktiga testen då du gjort dem flera gånger. Om det är det språkliga, logiska, koordination, minne, reaktionsförmåga eller simultanförmåga kan bara du själv avgöra då jag ej vet dina resultat eller förmågor.

Men jag tror på dig verkligen, jag tror att många hade klarat dessa testen om de gjorde allt de kunde och övade massor och tog hand om sig (utom vid fall av sjukdom, hinder, diagnos eller något som inte går att bli bättre på. Testen är gjorda för att hitta rätt person och inte varenda person kan vara rätt. Men jag tror fler än de som tror det, hade kunnat vara rätt)
Jag och mina vänner uppdagade ett flertal olika sätt att fuska på när vi gjorde testerna så visst går det.

Hela din attityd och inställning är vad som hjälpt dig klara testerna och gör dig till en lämplig förare. Majoriteten i lokförarkåren är av samma skrot och korn.
Citera
2023-09-14, 17:06
Medlem
Bamse92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leolarsson5555

Eller så förbereder man sig inte alls. Som jag. Och klarar det endå 🙂. Dom är ju till för att se om man har rätt personlighet. Och personligheten är ganska satt i sten och svår att forma som vuxen person. Eller vad tänker ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in