Citat:
Ursprungligen postat av
Mittpunkt
Ajjamen, det var exakt ett sådant test jag gjorde och har gjort alla tre gångerna jag har sökt. Fått det på datorn hemma och gjort det. Nu är det många många år sedan jag gjorde det testet men som sagt, det är väldigt likt det jag gjorde för över tio år sedan. Betygen har jag men jag plumpar på testerna. Testet till lokförare och polis är identiska men även det till lumpen. Det skiljer nästan ingenting överhuvudtaget på dessa test. Klarar du testen till lokförare klarar du testen till polis och lumpen också och vise verse.
Om man inte klarar testerna, är man inte lämplig som lokförare då? Vad i yrket är det man inte klarar av, vilka delar i yrket klarar man inte av ifall man plumpar på testerna? Är det att du inte har minne och komma ihåg tavlorna längs spåret vad dom betyder? Kan du inte se färgerna på tavlorna? Kan du inte jobba obekväma arbetstider? Eller kan du inte göra två saker samtidigt? När du kör bil gör du flera saker samtidigt, du är uppmärksam, du trycker ned kopplingen och växlar m.m m.m. Någonting måste det handla om som du inte kan klara av som lokförare ifall du inte klarar testerna. Det är inte bara en sak du inte klarar av som lokförare om du misslyckas på första testet eftersom det är det testet som tar dig vidare och vidare i processen. Testet du gör på plats är likvärdigt med det testet du gör hemma så vad det är det dom kollar då? Är det att du inte har fuskat hemma?
Nu får du ju bara ta mig för mitt ord, men jag fuskade inte och anser att man skjuter sig själv i foten genom att fuska och om jag ska vara helt ärlig så vet jag inte hur jag skulle lyckats fuska under test 1 & 2. Och samtalet med psykolog och hälsoundersökning är ju ännu mer omöjligt att fuska på. Jag skulle tro att de flesta inte lyckas fuska på dessa test men det vet jag ju ej. Det får ligga på ens egna samvete och man riskerar otroligt många människor ute i trafiken om man skulle förlora kontroll eller göra fel på järnvägen.
Jag har ju inte börjat plugga än, börjar 18e september i Malmö, protrain. Så jag kan inte svara på vad man inte skulle klara av utav testerna men jag tycker allt du nämnde lät väldigt logiskt, det är väldigt mycket som ska vara under kontroll. Det krävs att en förare är överkvalificerad än underkvalificerad så att trafiken ska kännas helt säker. Så om något får t.ex några några få poäng under godkänt på de digitala testerna, vad gör det för skillnad helt logiskt om du förstår vad jag menar.
Men mitt enda tips är att göra sånna test på jobtestprep många många gånger. Jag övade på dem allihopa i månader inför mina prov. Jag försökte äta bättre, sova bättre och träna kroppen i samband med att jag gjorde dessa test. Typ hela maj pluggade jag inför resten som mellan slutet av maj till början av juni typ. Förberedde mig för psykologintervjun med och föreställde mig svar på massa olika frågor. Tyvärr går det nog inte att göra något mer om man har gjort ALLT man kan och övar massor.
Jobtestprep säger ju till dig hur bra du klarar testen jämför med andra på varje individuell övning/del. Så fortsätt öva till du får goda resultat över genomsnittet, öva på det du är sämst på. Du vet ju alla olika delar som finns på de riktiga testen då du gjort dem flera gånger. Om det är det språkliga, logiska, koordination, minne, reaktionsförmåga eller simultanförmåga kan bara du själv avgöra då jag ej vet dina resultat eller förmågor.
Men jag tror på dig verkligen, jag tror att många hade klarat dessa testen om de gjorde allt de kunde och övade massor och tog hand om sig

(utom vid fall av sjukdom, hinder, diagnos eller något som inte går att bli bättre på. Testen är gjorda för att hitta rätt person och inte varenda person kan vara rätt. Men jag tror fler än de som tror det, hade kunnat vara rätt)