Citat:
Ursprungligen postat av
anuttconnect123
Vad gaggar du om? En apa kan köra tåg // Lokförare i 8 år
Mvh
Jag svarade ju en person som sa att han inte lyckas klara proven och frågade om tips? Är det att gagga? En apa kan inte ta sig igenom urvalsprocessen precis. Jag har gått på utbildningen en månad bara nu och all kunskap man ska få ha för att bara befinna sig i närheten av ett lok är långt mycket mer än jag förväntade mig. Och har nu bara lärt mig de stora viktiga grunderna. Inte fördjupat mig i någonting. Jag förstår varför det är så men vissa saker är invecklade nästan bara för att vara invecklade så att det ska vara svårt för folk att råka göra något fel. ”Gör det säkraste valet i en osäker situation. Om du är osäker, gör INGENTING”. Det mindsettet ger mig alla lokförare runt mig nu, det är väl enkelt att sitta i hytten och köra men det är ju så otroligt mycket mer som går in i alltihopa. Yrket är en hög drös med oregelbundenheter som vi som förare ska klara av att hantera, inte alls lika stor del handlar om att faktiskt sitta där och köra med en spak. Allt detta vet jag att du vet långt långt mycket mer om och bättre än mig, så antar att du kanske var på dåligt humör när du valde att svara på mitt meddelande som var riktat till någon annan och fick det att låta som att man inte behöver lära sig knappt någonting.
Du har kanske glömt genom dina 8 år i tjänsten att du är väldigt väldigt speciellt som ens klarade urvalsprocessen och ännu mer speciellt som var en av de ca 30 bästa. Det är många hundra som söker till varje skola varje termin. 10% av de som gör ALLA proven, klarar dem och blir antagna. I genomsnitt. En källa från någon tidning om lokförare som jag såg för någon månad sen. Själv var jag 1 på 20 som kom in av de sökande. 600 till 30. 5% alltså. Medan det är runt 2% inom pilotbranchen som jämförelse.
Detta är ett yrke som kräver väldigt specifika typer av människor.
Jag har bara precis börjat min utbildning och som sagt vet jag knappt något än men jag anser ändå att jag skulle ha rätt till stor del om jag tycker att alla förare borde vara stolta över sitt yrke och att de lyckats bli förare.
Ha en bra dag