2023-09-28, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Vad är det som gör att du tror världsekonomin kommer krascha?? Sådär har folk sagt hur länge som helst men det händer ju aldrig något. Jag tror snarare det kommer nya lösningar i vanlig ordning som det alltid gör.

Men för helvete, så såg det ut vid både dotcom och finanskrisen också. De flesta har ett tidsperspektiv på en månad eller två. Tittar man tillbaka på hur långt det gått från att FED har pausat styrräntan till att systemet kraschat så talar vi i storleksordningen 6-12 månader. Vi är i början av det nu. I början av 2008 var känslan tydlig att vi skulle gå in i lågkonjunktur. När jag nämnde detta för en chef fick jag till svar att "va?! *flin* vi har aldrig haft så här mycket att göra". Ett Lehman Brothers senare och i början av 2009 så höll folk käften sen. Då var Sverige i relativt gott skick jämfört med nu. Privat belåningsgrad relativt disponibel inkomst kring hälften av vad den är idag. Nu ligger vi i topp, typ där USA var 2008. Ni vanliga NPC-människor kommer återigen hålla käften sen, garanterat. Men du har rätt i att det kommer "nya lösningar", och vet du vad det är? Trycka pengar så in i fucking jävla helvete för att få rätsida på allt och rädda systemet, rädda banker m.m.. Och då tänker sådana som du att yo-hoo, yes, nu är allt bra igen. Men allt de åstadkommer med det är vad de gjorde under pandemin och effekterna av det som vi lever i nu ... väldigt hög inflation. Till slut förstår alla vart det leder, dit alla fiat-valutor hamnar förr eller senare.
Citera
2023-09-28, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Det svåra är att gå ner mot 1,x % VARAKTIGT i flera månader. Det är då riksbanken kan sänka styrräntan. Från 3 % ner till 1,x % är den svåra biten.

https://www.di.se/analys/veteranens-skrackscenario-for-rantan/

Lycka till alla bolånetorskar.

Mjaa, varför skulle just den biten vara den svåra biten menar du? Det är väl bara att kika derivatan tänker jag.
Citera
2023-09-29, 06:13
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
För de som har pengar ja.
Bankerna ger ut lika många lån nu som innan enligt statistik.

Uppenbart är det att de drar in storkovan i och med att de skiter i riskerna.
Detta kan omöjligen stämma. Bara det att omsättningen av bostäder sjunkit som en sten borde väl i sig vara bevis för att färre lån delas ut. Har du källa?
Citera
2023-09-29, 07:37
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Detta kan omöjligen stämma. Bara det att omsättningen av bostäder sjunkit som en sten borde väl i sig vara bevis för att färre lån delas ut. Har du källa?

Bolånestocken står still nu och har gjort så under ett antal månader. Den brukade öka 10-30 miljarder per månad tidigare. Här finns statistiken:

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/finansmarknad/finansmarknadsstatistik/finansmarknadsstatistik/
Citera
2023-09-29, 07:44
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Lustigt! Jag hittade ett hus på Hemnet som gick för 17% under utgångspriset.

Statistik är knepigt.

Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
För de som har pengar ja.
Bankerna ger ut lika många lån nu som innan enligt statistik.

Uppenbart är det att de drar in storkovan i och med att de skiter i riskerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Rante-sankningar
Är utgångspriset tillräckligt lågt så kommer folk såklart köpa. Just hus har tagit ordentligt med stryk, 15% ner från toppen.
Så är det givetvis, var mer ett illa uttrycket sätt att beskriva att det fortfarande finns folk som glatt budar långt över utgångspris. F.ö. har det nu gått upp ytterligare 200k i pris
Citera
2023-09-29, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Så är det givetvis, var mer ett illa uttrycket sätt att beskriva att det fortfarande finns folk som glatt budar långt över utgångspris. F.ö. har det nu gått upp ytterligare 200k i pris

Tror att utgångspris är ett vanskligt mått som mäklare gärna fular sig med.
Citera
2023-09-29, 08:00
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rante-sankningar
Tror att utgångspris är ett vanskligt mått som mäklare gärna fular sig med.
DEt är det absolut, i detta fall är fastigheten nu snart uppe på ett pris jag förväntat mig att det skulle gå för förra året, utgångspriset var väl lågt och nu är det alltså nästan på "önskad nivå" enligt förra årets priser.

Kan säkert vara ett trick mäklarna försöker för att få lite mer uppåtpekande pilar på hemnet igen gå ut riktigt lågt så blir det automatiskt ett högre bud.
Citera
2023-09-29, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
DEt är det absolut, i detta fall är fastigheten nu snart uppe på ett pris jag förväntat mig att det skulle gå för förra året, utgångspriset var väl lågt och nu är det alltså nästan på "önskad nivå" enligt förra årets priser.

Kan säkert vara ett trick mäklarna försöker för att få lite mer uppåtpekande pilar på hemnet igen gå ut riktigt lågt så blir det automatiskt ett högre bud.

Jag har själv sålt bostäder, och mäklare är alltid fula kring utgångspriset. Jag förklarar det jag förväntar mig och de brukade alltid lägga sig runt 10% under. Jag sa att det inte är sjysst mot folk som kommer och budar, men mäklare brukade säga att de ”sköter det”.
Citera
2023-09-29, 08:42
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Bolånestocken står still nu och har gjort så under ett antal månader. Den brukade öka 10-30 miljarder per månad tidigare. Här finns statistiken:

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/finansmarknad/finansmarknadsstatistik/finansmarknadsstatistik/
Tänkte väl fan det. Har en polare som jobbar på bank och enligt honom är det i princip ingen som får låna 85% längre.
Citera
2023-09-29, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Inte alls förvånad. Mäklare saknar existensberättigande och det är inte en tillfällighet att yrket har en kraftig överrepresentation av invandrare och dumma blondiner. Genom att trycka ner priset med 10% kan dom hävda att det var dom som fixade det högre priset. Ska bli ett sant nöje att se dessa talanglösa klåpare få ställa sig i kö utanför soc inom kort.

Finns en hel del svenssons med.

Medan du är rasitisk så vet jag mäklare i unga 20-åren som under 2021 plockade hem miljonlöner.
Citera
2023-09-29, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Du upprepar ditt budskap som en drucken papegoja. Kan du inte komma med något som tillför tråden istället?

Fin kommentar. Titta på min posthistorik.

DET ÄR JAG SOM HAR HAFT KONSTANT RÄTT SEDAN BÖRJAN AV ÅRET.

Min analysförmåga överstiger vida din. Din lilla bolånetorsk.

Du tillför noll och intet till den här tråden.
Citera
2023-09-29, 11:11
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Men för helvete, så såg det ut vid både dotcom och finanskrisen också. De flesta har ett tidsperspektiv på en månad eller två. Tittar man tillbaka på hur långt det gått från att FED har pausat styrräntan till att systemet kraschat så talar vi i storleksordningen 6-12 månader. Vi är i början av det nu. I början av 2008 var känslan tydlig att vi skulle gå in i lågkonjunktur. När jag nämnde detta för en chef fick jag till svar att "va?! *flin* vi har aldrig haft så här mycket att göra". Ett Lehman Brothers senare och i början av 2009 så höll folk käften sen. Då var Sverige i relativt gott skick jämfört med nu. Privat belåningsgrad relativt disponibel inkomst kring hälften av vad den är idag. Nu ligger vi i topp, typ där USA var 2008. Ni vanliga NPC-människor kommer återigen hålla käften sen, garanterat. Men du har rätt i att det kommer "nya lösningar", och vet du vad det är? Trycka pengar så in i fucking jävla helvete för att få rätsida på allt och rädda systemet, rädda banker m.m.. Och då tänker sådana som du att yo-hoo, yes, nu är allt bra igen. Men allt de åstadkommer med det är vad de gjorde under pandemin och effekterna av det som vi lever i nu ... väldigt hög inflation. Till slut förstår alla vart det leder, dit alla fiat-valutor hamnar förr eller senare.
Vore intressant om det blir som du säger.
Samtidigt om bankerna trycker massa pengar och inflationen sticker så urholkas ju lånen som bankerna har delat ut för tillexempel bostadslån. Det kan ju inte vara speciellt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in