2023-09-27, 22:46
Medlem
Hur ser det ut i Malmö, hålls priserna under armarna av köpglada danskar? Med DKK i penningpungen blir den reala prisnedgången för Søren tämligen attraktiv. Om nu Malmö lockar, vill säga
Citera
2023-09-27, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Har man tagit ett lån så är det väldigt positivt när kronan försvagas då lånet blir värt mindre. Se det som en typ av amortering.
Samma gäller inflationen.

Nu tror jag folk skitit i brallan helt i onödan, tidigare kriser har gjort folk allt för skraja.
Nästa år är vi på nya rekordnivåer igen, återkom gärna till detta i lägg i slutet av 2024 när jag blivit bevisad korrekt.

En klen tröst när räntan nu är uppe i nästan 5%. ”Men lånet är värt mindre!”. Ja och du får betala 4 gånger mer i ränta.

COPE osv. Priserna kommer att fortsätta falla. Det är vad det är osv.
Citera
2023-09-27, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Har man tagit ett lån så är det väldigt positivt när kronan försvagas då lånet blir värt mindre. Se det som en typ av amortering.
Samma gäller inflationen.

Nu tror jag folk skitit i brallan helt i onödan, tidigare kriser har gjort folk allt för skraja.
Nästa år är vi på nya rekordnivåer igen, återkom gärna till detta i lägg i slutet av 2024 när jag blivit bevisad korrekt.

Vad spelar kronkursen för roll när du får betalt i SEK?
Citera
2023-09-28, 00:14
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
https://www.etc.se/ekonomi/riskkapitalist-tjaenar-miljoner-paa-husaegares-desperation

Betalartikel..men nu cirklar gamarna. Vore intressant veta marknadsvärde,hyresnivå och avtal.
Svårt att se han har råd att betala det folk vill ha för att sälja. Och vad kommer inte hyran bli då om folk får det dom vill ha. Nej det där låter inte fördelaktigt för folk. Som redan ju redan hyr av banken.
Citera
2023-09-28, 00:29
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grisbenet
Håller det i sig i flera år och vi får se en rad negativa utfall i form av personliga konkurser och branta prisfall på bostäder kommer det bana väg för en oönskad populism valet 2026 och då barkar det än mer åt helvete så man bör vara försiktig med att önska att detta slår för hårt. Vissa kommer slås ut och det får vara ok men vi måste undvika en total kollaps av bomarknaden
Några branta prisfall är ganska uteslutet. Och det är för att arbetslösheten måste upp avsevärt och trots att vi är inne i en lågkonjunktur tuffar arbetsmarknaden på, vissa människor kanske får byta bransch ja, men nej vi kommer inte att komma upp i den arbetslösheten, folk är mer flexibla idag.

Nej nu om något är det väl läge att byta regering, kolla vara vad de två stora partierna lyckas med senaste två decennierna. Skottlossningar, kaos, och ett sönderslitet land, som dessutom sålt ut nästan alla statliga företag. Om det är KD SD eller Liberalerna spelar mindre roll. Bara det är något nytt parti
Citera
2023-09-28, 01:12
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChimChim
Vad spelar kronkursen för roll när du får betalt i SEK?
Det viktiga är det reala och vad den är mot dollarn osv osv har man ju hört folk nämna i tråden tidigare.
Citera
2023-09-28, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Några branta prisfall är ganska uteslutet. Och det är för att arbetslösheten måste upp avsevärt och trots att vi är inne i en lågkonjunktur tuffar arbetsmarknaden på, vissa människor kanske får byta bransch ja, men nej vi kommer inte att komma upp i den arbetslösheten, folk är mer flexibla idag.

Nej nu om något är det väl läge att byta regering, kolla vara vad de två stora partierna lyckas med senaste två decennierna. Skottlossningar, kaos, och ett sönderslitet land, som dessutom sålt ut nästan alla statliga företag. Om det är KD SD eller Liberalerna spelar mindre roll. Bara det är något nytt parti

Men alling har ju inte fått spela ut till fullo ännu. Allting tuffar på, men världsekonomin nöts sakta ned tills du når någon form av bristningspunkt där allt faller utför ett stup. Jag ser framför mig en brutal nedgång med kraftigt ökad arbetslöshet. En sak ska man vara väldigt medveten om, företag har idag ofta ett dragspel i form av bemanning och konsulter som är mycket större i omfattning jämfört med 15 år sedan. Det betyder att det dragspelet dras ihop väldigt snabbt då det i praktiken finns noll anställningstrygghet via bemanning och konsultfirmor. Att kasta ut dessa går på nolltid. Därtill självklart varsel av tillsvidare-tjänster.
Citera
2023-09-28, 01:48
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Men alling har ju inte fått spela ut till fullo ännu. Allting tuffar på, men världsekonomin nöts sakta ned tills du når någon form av bristningspunkt där allt faller utför ett stup. Jag ser framför mig en brutal nedgång med kraftigt ökad arbetslöshet. En sak ska man vara väldigt medveten om, företag har idag ofta ett dragspel i form av bemanning och konsulter som är mycket större i omfattning jämfört med 15 år sedan. Det betyder att det dragspelet dras ihop väldigt snabbt då det i praktiken finns noll anställningstrygghet via bemanning och konsultfirmor. Att kasta ut dessa går på nolltid. Därtill självklart varsel av tillsvidare-tjänster.
Vad är det som gör att du tror världsekonomin kommer krascha?? Sådär har folk sagt hur länge som helst men det händer ju aldrig något. Jag tror snarare det kommer nya lösningar i vanlig ordning som det alltid gör.
Citera
2023-09-28, 04:23
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Det viktiga är det reala och vad den är mot dollarn osv osv har man ju hört folk nämna i tråden tidigare.
Vad dillar du om? De lånade pengarna har gått till inköp av svenska tillgångar som värderas i svenska kronor. Dvs folk har lånat miljoner för att köpa svenska bostäder i Sverige, folk får sina löner i svenska kronor. Att kronan kraschar mot dollarn och nästan alla andra valutor hjälper inte den svenska bolånetorsken ett skvatt.
Citera
2023-09-28, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Vad dillar du om? De lånade pengarna har gått till inköp av svenska tillgångar som värderas i svenska kronor. Dvs folk har lånat miljoner för att köpa svenska bostäder i Sverige, folk får sina löner i svenska kronor. Att kronan kraschar mot dollarn och nästan alla andra valutor hjälper inte den svenska bolånetorsken ett skvatt.

Så är det.
Svag krona -> importerad inflation -> högre räntor.

Visst, på sikt leder väl också högre inflation till högre löner, vilket minskar lån/lön-ration, men det är en klen tröst för de som får slita med domedagsräntor i nuet.
Och stor del av den "mellanskillnaden" som inflationen "äter" av lånet, betalas ju ändå in av låntagaren via höga räntor, så jag har aldrig fullt ut köpt säljargumentet att det är "bra" att ha ett stort bolån.
Citera
2023-09-28, 07:23
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Precis. Därför är det viktiga nominella. När folk dillar om det sk reala i när det gäller bopriserna är egentligen helt ointressant, det var ironiskt skrivet av mig.
Citera
2023-09-28, 07:37
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Precis. Därför är det viktiga nominella. När folk dillar om det sk reala i när det gäller bopriserna är egentligen helt ointressant, det var ironiskt skrivet av mig.
Titta dig omkring och fundera hur mycket du har i ditt hem som inte är tillverkat i Sverige. En svagare valuta ger dyrare import, det gör att du har råd att konsumera allt mindre.
Att din bostad är köpt i svenska kronor hjälper inte upp att din köpkraft stadigt sjunkit senaste två åren.
Att överbelånade BLT’s tror att inflationen och kronfall inte påverkar bostadspriserna är årtiondets copium.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in