2023-09-11, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Som jag misstänkte så väljer du att jämföra äpplen med päron.

Ska man jämföra ett hus med en lägenhet så får man förstås jämföra en stor lägenhet med ett hus i samma i likvärdiga områden.

Är väl bara att ta av overaller i porten och lämna pulkan i cykel eller barnvagnsförrådet. Dessutom kommer ett städbolag och rensar upp efter dem så man slipper göra det själv.

Finns förstås även lägenheter med både dubbla ingångar och två våningar, även om jag kan tillstå att det inte är standard ens för större lägenheter.

Ok. Säg att Jag vill bo bland villorna på i Bromma, Danderyd eller Enskede fast i lgh säger vi.

Kan du länka några lägenheter som den du beskriver som säljs för tillfället? Typ 150 kvm, dubbla ingångar, stora cykel/barnvagnsförråd etc etc.

Obs, jag vill inte bo inne i något centrum. Dvs Mörby C etc utan grönt och lummigt som i villaområdena.
Senast redigerad av DaKittler 2023-09-11 kl. 13:10.
Citera
2023-09-11, 13:35
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Kan bara hålla med. Det är för mycket gnäll om att bolånetorskarna "inte har råd" med högre månadskostnader och ska få lättnader och slippa amortering.

Det är väl för helvete inga problem? Svensken har en stor bostadsyta per person, alla med en överbetald nyckelfärdig villa från Potemkinhus AB kan väl hyra ut ett rum åt någon student, alternativt dela huset med nån annan. Eller varför inte flytta till nåt mindre. När jag växte upp som barn på 60-talet var det verkligen bostadsbrist, och det var extremt vanligt att man tog in inneboende.

Det är ungefär som att världen går under om vi jackar upp räntan ett par hundra punkter. Bullshit. Människan är uppfinningsrik och kommer att fixa sin boendesituation och ekonomi ändå, albeit med lite obekväma bieffekter.

Det är tamejfan viktigare på lång sikt att få ner inflationen och stärka kronan.
Som du säger om uppfinningsrikedom. Och det jag ska säga nu handlar inte ens om uppfinningsrikedom men varenda hushåll där jag bor där villor kostar 4-5 miljoner har två bilar oftast av nyare modell sälj en av dom och sätt dig på cykeln eller ta bussen så har man 7-8K extra i månaden. Extremt få hushåll behöver två bilar utan det handlar om REN bekvämlighet och ännu färre hushåll får redan för mycket motion snarare är många i behov utav det. Planera och se vem som behöver bilen mest för dagen. Anledningen till att media skriver beror ju på att ha något att skriva om snarare än att det blivit ett generellt problem. Svensken har blivit för lat för att ens tänka själv numera.
Citera
2023-09-11, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Konstigt att ingen granskat det då. Borde bli skriverier och uppdrag granskning.

Har inte sett några belägg för det här även om det nog är förekommande.

Varför är det konstigt? Varför skulle journalister vilja sänka värdet på sina och sina vänners bostäder? Hur många redaktioner består av så många hyresgäster att de kan få gehör för den typen av granskning?
Citera
2023-09-11, 13:44
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rante-sankningar
Enig. Det är inte värt att rädda några överbelånade individer och företag på landets finansiella stabilitets bekostnad. De flesta svenskarna har högst hanterbara lån, även vid 7% ränta.

Det finns några få som gjort bort sig, och tough luck.
Så är det. De som har fått låna ett gäng miljoner är ju dom med välbetalda jobb så det går ju ingen nöd på dom och får planera ekonomin lite bara. Sen finns det kanske några enstaka som hamnar i kläm ändå men det gör det alltid oavsett om det gäller bolån eller trassel med försäkringskassan osv tyvärr.
Citera
2023-09-11, 14:42
Medlem
TurboOMXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Mini-tvåa på Östermalm i obelånad förening.
31kvm
Bud på 3 700 000
Utgångspris 3 795 000

Köptes januari 2021 för 4 215 000

https://www.svenskfast.se/bostadsratt/stockholm/stockholm/stockholm/ostermalm/nybrogatan-83/377357

Ser mycket sånt här den här helgen. Har länkat flera exempel i tråden redan.
2 rum och kök
sovrummet är för litet för att vara ett riktigt rum och "köket" är mer som en kokvrå
mäklare gonna mäklare

minus 500k på två och halvt år också
vem betalar seriöst över 4,2 millar för ett rum och kokvrå? 3,7 är fortfarande 3 miljoner för högt.
edit: nu uppe i 3,8
Senast redigerad av TurboOMX 2023-09-11 kl. 15:05.
Citera
2023-09-11, 14:49
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurboOMX
2 rum och kök
sovrummet är för litet för att vara ett riktigt rum och "köket" är mer som en kokvrå
mäklare gonna mäklare

minus 500k på två och halvt år också
vem betalar seriöst över 4,2 millar för ett rum och kokvrå? 3,7 är fortfarande 3 miljoner för högt.
edit: nu uppe i 3,8
Uppenbarligen ser vi att säljare och köpare kan mötas då de fått bud på vad som begärs.
Din värdering på 700k är alltså 3.1 miljoner fel. Stabilt...
Citera
2023-09-11, 14:50
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
När tror ni räntan är nere på ca 2.5% igen? Jag gissar på 7 år.
Det har ju visat sig vara fullständigt mega idiotiskt med så låg ränta så förhoppningsvis aldrig. Det har lett till att vi har det problemet vi har idag och Riksbanken tror att det plötsligt skedde över en natt.
Citera
2023-09-11, 15:21
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Ok. Säg att Jag vill bo bland villorna på i Bromma, Danderyd eller Enskede fast i lgh säger vi.

Kan du länka några lägenheter som den du beskriver som säljs för tillfället? Typ 150 kvm, dubbla ingångar, stora cykel/barnvagnsförråd etc etc.

Obs, jag vill inte bo inne i något centrum. Dvs Mörby C etc utan grönt och lummigt som i villaområdena.

Vad som säljs just nu vet jag inte.

Men här har du exempel på en 148 kvm stor etagevåning på Grönviksvägens (men visserligen bara med en ingång). 12 000 nånting i månaden kostar den att hyra.

https://www.skb.org/sok-ledigt/kohistorik/kohistorikdetalj/?refid=384a564f6a724f47702b5a3431782b5931555a56434 97738524e6d4c774b6a69

Men vi får nog avsluta där då jag blivit varnad av moderator för att jag påstås ägna mig åt trams och OT.
Citera
2023-09-11, 15:23
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:

Men här har du exempel på en 148 kvm stor etagevåning på Grönviksvägens (men visserligen bara med en ingång). 12 000 nånting i månaden kostar den att hyra.

https://www.skb.org/sok-ledigt/kohistorik/kohistorikdetalj/?refid=384a564f6a724f47702b5a3431782b5931555a56434 97738524e6d4c774b6a69

Men vi får nog avsluta där då jag blivit varnad av moderator för att jag påstås ägna mig åt trams och OT.
Bara 36 års köplats för att hamna högt upp på listan för den. Som hittat.
Citera
2023-09-11, 15:24
Medlem
Citat:

Låter kanon. Det här med inflyttningsdatum i 2015 kan dock försvåra en aning
Citera
2023-09-11, 15:27
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Låter kanon. Det här med inflyttningsdatum i 2015 kan dock försvåra en aning

Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Bara 36 års köplats för att hamna högt upp på listan för den. Som hittat.

Ingenstans handlade diskussionen om vad som fanns tillgängligt just nu eller att sådana boenden skulle vara enkla att komma över. Är förstås svårt att på på Grönviksvägen oavsett om man ska hyra eller köpa.
Citera
2023-09-11, 15:33
Medlem
Citat:
Ingenstans handlade diskussionen om vad som fanns tillgängligt just nu eller att sådana boenden skulle vara enkla att komma över. Är förstås svårt att på på Grönviksvägen oavsett om man ska hyra eller köpa.

Sanningen är att det finns extremt få stora moderna lägenheter på marknaden överlag. Vill man ha en bra bit över 100kvm är man begränsad till väldigt få lgh i nybyggnadsområden, oftast i någon avkrok i varje enskilt område.

Om du tar Bromma som exempel kanske 10% av beståndet ens har hiss. Det är ett fåtal nybyggda hus.

Du är i princip utlämnad till villa/radhus om du vill ha ish 150kvm. Så det finns egentligen inget att jämföra med
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in