2024-01-30, 21:08
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Men den tanken bygger på att samma människor inte sparar en enda jävla krona på månadsbasis.

Men vad kallar vi dom rimligt välbetalda som sparat massor med pengar varje månad o bor i hyreOrätt
när de plötsligt köpt bostad för 4-5 mkr o där pytsat in hela sin besparing 800,000

Förenklat skrev jag. Verkar som hushållen har kompenserat ökade kostnader med att dra ner på sparandet. Total summa i lån och som kontosparande har legat rätt stilla hela 2023, från att båda tidigare år ha ökat hundratals miljarder.
Citera
2024-01-30, 21:21
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Stycka upp i lägenheter, 5-6 stycken kanske?
Eller kontorisera, finns inte många som vill plöja ner 100 Mkr i en bostad.
Att den kommit ut på öppna marknaden nu tyder på att de få som vill och kan plöja ner summorna som behövs för att göra om detta till ett privat townhouse inte har nappat. De personerna är inte jättemånga och lär vara väl kända av mäklarna.

De med gamla pengar (industrifolk) sitter sannolikt redan med både det townhouse och det sörmländska gods de vill ha. Plus att de börjar komma i åldern när de kanske inte är jättesugna på ett projekt som lär ta 3-4 år att genomföra.

Sen har vi riskkapitalisterna och finansfolket med nyare pengar; gräddan av dem har också redan nått toppen av sin boendekarriär och ser ingen anledning att köpa på sig ett sånt här objekt om man inte själv ska bo där. De med ännu lite nyare pengar; typ spotifyfolket ser jag inte riktigt som townhouse-människor.

Övriga som skulle kunna ha råd är ju ABBA-Björn och -Benny men jag tror inte att de är sugna, plus att de har åldern mot sig. Max Martin äger väl redan ett hus i området.

Det skulle möjligen vara någon svensk som haft en bra karriär utomlands som återvänder hem till pensionen. Ola Källenius på Mercedes är för ung för att pensionera sig och att lägga de pengarna nu skulle vara extremt osnyggt och dålig stil. Det vore harakiri för en man i hans position.
Citera
2024-01-30, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Lägenheter i Stockholm kommer sluta omkring -4 % för januari, just nu -4,3 % (903 objekt).
Detta är anmärkningsvärt då januari brukar vara en stark månad. Sedan 2013 har det största fallet dec->jan i Sthlm varit -2,7 % (2018/19). Rekordet kommer slås med råge.

Åfan, blir det så är det värre än t.o.m. jag trott, och då är jag ändå ganska bärry. Januari brukar klocka in starkt, men har via mitt sedvanliga Hemnet-knarkande, ej noterat några rallyn. Det är fortfarande stiltje, skambud och nedjusterade utropspriser. Ska bli spännande att se siffrorna när dom kommer.

Intressant då börsen var så positiv i höstas och viktade in ett pärlband av räntesänkningar iår. Bostadsmarknaden ser än så länge inte ut att dela den optimismen. Högt utbud och längre tid med 4% styrränta kommer nog att kräva sin tribut. Ok att de allra flesta inte är desperata än, men spontant är känslan att vissa hushåll på marginalen så smått börjat vackla nu. Livet händer, oavsett kvadratmeterpris.
Citera
2024-01-30, 22:56
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Totalt är hushållens lån runt 5000 miljarder. Förenklat kan man säga att varje procentenhet höjd ränta drar in 35 miljarder av konsumtion från dem med lån. Samtidigt har hushållen 2500 miljarder på konton och där får de nu ränta istället. Säg 4pe högre ränte på utlåning och 3pe högre sparränta, nettot blir då ((5000x0.04-2500x0.03)x0.7) ca 90 miljarder.

"Värre" är kanske att lånetillväxten nu är nere på 0, från tidigare 2-300 miljarder per år.

Inlåningsräntan har väl inte höjts så mycket på de flesta konton där pengarna finns?
Citera
2024-01-31, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsbeeffly
Fortfarande för litet fall enligt mig om man ser till hur stor kostnadsökningarna varit på räntor och avgifter.

Folk verkar helt enkelt acceptera att man har mindre att röra sig med eller så har gemeneman det långt mycket bättre ställt än vad jag kunde förutspå.
Men den största faktorn tror jag är att förhållandevis få blivit av med jobbet. Om arbetslösheten drar iväg kan vi nog få se ett större prisfall. Då slår jag till på ett större objekt!

Anledningen till att folk har mindre att röra sig med är reallönesänkningar och inte räntor. Boprisindex brukar följa reallöneutvecklingen.

Räntehöjningarna motsvara drygt en tiondel av disp inkomst för genomsnittliga köparen. Ta en rabatt om 15% på ditt boende + nominella löneökningar så går du jämnt ut jämfört med vid ATH sett till boendekostnad som andel av disponibel inkomst.
Citera
2024-01-31, 07:17
Medlem
Gammalhiphopares avatar
“En ny våg av prishöjningar är på väg, som kan tvinga Riksbanken att vänta med att sänka räntan[…]

Svenska företag har förändrat beteendet när det gäller prissättning. De höjer priserna betydligt oftare nu än innan inflationen skenade iväg uppåt, enligt Kainelainen.

En förklaring är att de har sett att det går att höja priserna utan alltför allvarliga konsekvenser. De är också mer inställda på att svara snabbt på nya störningar – som kraftiga elprislyft – med att höja priserna.”

https://www.svd.se/a/MoOgWR/varningen-hogre-priser-kan-stoppa-rantesankningar

KIs skjuter befarar nu att räntesänkningarna kan få vänta till Augusti. Kan bli en långragen crunch under våren för alla som valt att hålla ut och inte sälja i väntan på räntesänkningar och nya ATH-priser.
Citera
2024-01-31, 08:23
Medlem
DVikings avatar
"Var är rean" brukar bubbelpriskramarna fråga.

Här är rean!

"Räntan för hög: Borätter på rea hos JM"

https://www.svd.se/a/4o9n0o/rantan-for-hog-jm-s-vd-johan-skoglund-om-kvartalsrapporten

"Tisdagens delårsrapport från JM visar att prissänkningarna i Stockholm kostat hela 60 miljoner kronor i fjärde kvartalet. Och JM:s rörelsemarginal som under de goda åren ofta låg över 20 procent i huvudstadsregionen har blivit negativ."

Ett korrupt, lågproduktivt, slösaktigt storbolag som JM har alltså tidigare haft över 20% marginal på sina bostadsförsäljningar i Stockholm. De måste nu räddas av räntesänkningar så bubbelpriserna kan återkomma utan att JM behöver förändra sina uråldriga byggprocesser.
Citera
2024-01-31, 08:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Inlåningsräntan har väl inte höjts så mycket på de flesta konton där pengarna finns?
Jag antar du menar storbankernas "sparkonton" som ligger kring 2%? Jag vill gärna hoppas att svensson åtminstonde satt sina sparpengar hos exempelvis SBAB, som även gör rätt mycket teve-reklam om detta har jag sett, där räntan fn är 3.75%, men du har nog tyvärr rätt.
Citera
2024-01-31, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
"Var är rean" brukar bubbelpriskramarna fråga.

Här är rean!

"Räntan för hög: Borätter på rea hos JM"

https://www.svd.se/a/4o9n0o/rantan-for-hog-jm-s-vd-johan-skoglund-om-kvartalsrapporten

"Tisdagens delårsrapport från JM visar att prissänkningarna i Stockholm kostat hela 60 miljoner kronor i fjärde kvartalet. Och JM:s rörelsemarginal som under de goda åren ofta låg över 20 procent i huvudstadsregionen har blivit negativ."

Ett korrupt, lågproduktivt, slösaktigt storbolag som JM har alltså tidigare haft över 20% marginal på sina bostadsförsäljningar i Stockholm. De måste nu räddas av räntesänkningar så bubbelpriserna kan återkomma utan att JM behöver förändra sina uråldriga byggprocesser.

Om ett företag är korrupt och lågproduktivt så blir de snabbt utkonkurrerade på en fri marknad.
Det är bara för dig att starta ett eget bolag som bygger bostäder billigare och snabbare med högre vinst om det nu vore så enkelt.

De flesta bolag har under goda år över 20% i vinstmarginal på vissa produkter och såklart lägre på andra.
Våra kära bolånebanker har också fina marginaler, Handelsbanken låg en bit över 40% i vinstmarginal både under 2022 och 2023 som jämförelse
Citera
2024-01-31, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Åfan, blir det så är det värre än t.o.m. jag trott, och då är jag ändå ganska bärry. Januari brukar klocka in starkt, men har via mitt sedvanliga Hemnet-knarkande, ej noterat några rallyn. Det är fortfarande stiltje, skambud och nedjusterade utropspriser. Ska bli spännande att se siffrorna när dom kommer.

Intressant då börsen var så positiv i höstas och viktade in ett pärlband av räntesänkningar iår. Bostadsmarknaden ser än så länge inte ut att dela den optimismen. Högt utbud och längre tid med 4% styrränta kommer nog att kräva sin tribut. Ok att de allra flesta inte är desperata än, men spontant är känslan att vissa hushåll på marginalen så smått börjat vackla nu. Livet händer, oavsett kvadratmeterpris.

Jo, gissar att ett par nya områden får ny 36-månaders botten när man ser statistik på Hemnet imorgon.
Utbudet av bostäder lär sluta nära + 50 % mot jan 2023. Förutom det ser man att antalet konkurser är +50 % mot förra januari och nästan 2x mot 4 års glidande medelvärde.

https://kreditrapporten.se/konkurser-januari-2024
Citera
2024-01-31, 09:28
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsbeeffly
Om ett företag är korrupt och lågproduktivt så blir de snabbt utkonkurrerade på en fri marknad.
Det är bara för dig att starta ett eget bolag som bygger bostäder billigare och snabbare med högre vinst om det nu vore så enkelt.

De flesta bolag har under goda år över 20% i vinstmarginal på vissa produkter och såklart lägre på andra.
Våra kära bolånebanker har också fina marginaler, Handelsbanken låg en bit över 40% i vinstmarginal både under 2022 och 2023 som jämförelse

Bygg och bank är allmänt kända som oligopol i Sverige med låg konkurrens och höga trösklar för nya aktörer att komma in. Statliga regleringar och kommunernas planmonopol gör det inte till några fria marknader.
Citera
2024-01-31, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak

Vad exakt tyder på det? Folk vill bara inte flytta, ofta eftersom bankerna kräver försäljning innan köp. Marknaden stannar. Men att någon vacklar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in