2023-09-24, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Här är geo PM:
https://docplayer.se/107989995-Del-a...etaljplan.html

De har räknat på alla områden. Däremot ser man inte precis vart de har dragit tvärsnitten samt att de inte undersökt nedanför ? (oklart för mig), alltså bortom macken. Om det skredat helt orelaterat där på grund av regn så kommer lasten ovan macken inte bäras då skreda hela vägen upp mot slänten, och då är de initiala antaganden dåliga.

Jag tror fortfarande att regnmängder har destabilisrat de lägre nivåerna och då har alla laster varit feldimensionerade.
Du kan se snittet A1-A1 på sista bilden. Förstora upp så ser du markeringarna.

Edit, syns inte på din länk. Har en kopia och där syns det. Finna länkad i tråden tidigare.
Senast redigerad av Volvoellersaab 2023-09-24 kl. 18:43.
Citera
2023-09-24, 18:39
Medlem
Jag kan tycka att man skulle valt olika omledningsvägar för norrgående och södergående trafik gärna enkelriktad trafik för att undvika möten. Risken är nu uppenbar att man får mötesolyckor om man inte sätter betongbarriär mellan körfälten. Med tanke på att det gått 10 000 bilar per dag så hade det verkligen varit bra med enkelriktad trafik så att man fått dubbla körfält i vardera riktningen.

Utgår från att man varje natt mellan 21 och 05 försöker förbättra omledningsvägarna för det kommer nog att dröja till årsskiftet 2024/2025 innan E6 är reparerad.
Citera
2023-09-24, 18:41
Medlem
Jag hörde de pratade på radion att E6 är Norges viktigaste väg. Lax osv transporteras söderut på den.

Då funderar jag på om Norge betalar Kristersson något för slitaget på denna väg?
Citera
2023-09-24, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaj Björkhagen
Jag hörde de pratade på radion att E6 är Norges viktigaste väg. Lax osv transporteras söderut på den.

Då funderar jag på om Norge betalar Kristersson något för slitaget på denna väg?
Varför det? Vi betalar inte till Danmark eller Tyskland.
Citera
2023-09-24, 18:45
Medlem
Intressanta fakta fr en expert, ifall någon mot förmodan skulle vara intresserad.

"Enligt Johan Kleman hade skredet i Stenungsund förmodligen inträffat förr eller senare, men det hade lika gärna kunnat dröja 200 år till. Ett större regn ökar risken mer än om det är torrt i marken."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...t-att-ha-skred

Här är även en bra drönarvideo över skredområdet, nu när flygförbudet är upphävt.
https://www.facebook.com/RescuePhoto?locale=sv_SE
Senast redigerad av Cre8iv 2023-09-24 kl. 18:51.
Citera
2023-09-24, 18:47
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
han har helt rätt. det kommer bli upphandlingar och överklaganden till förbannelse innan NCC eller skanska kan börja bygga.

De behöver inte upphandla för det finns undantag i upphandlingsreglerna som gäller bl.a. katastrofer och krig.
Citera
2023-09-24, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cre8iv
"Enligt Johan Kleman hade skredet i Stenungsund förmodligen inträffat förr eller senare, men det hade lika gärna kunnat dröja 200 år till. Ett större regn ökar risken mer än om det är torrt i marken."

Ett dumt påstående enligt mig. Tveksamt om han kan ses som expert i ämnet.
Senast redigerad av Kallakottar 2023-09-24 kl. 19:02.
Citera
2023-09-24, 18:53
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallakottar
Har läst MUR. Den innehåller ingen portrycksmätning. Inte ens CPT. Eller ostörd provtagning (som visar förekomst av kvicklera) Det syns inte heller i beräkningssektionen i den PM du länkade. Istället antas en vattennivå och tryckökning mot djupet. Det har alltså inte utförts. Vilket är under nivån för en detaljplan och något SGI borde ha reagerat på.

I PM syns också hur de antaget ett minskande jorddjup mot berget. Som i verkligheten, utifrån bilder, visat sig vara mycket större.

tack, jag kollar på den nu.

I den aktuella skredsektionen har de utfört i punkt 6 en trycksondering och i 18 en tryck och vingsondering. Om jag tolkar bilderna från cornucopia och MUR/GeoPM rätt är sektion C1-C1 den relevanta siktionen (närmast skredet).

Instämmer, det fanns ingen förutsättning för dem att bedöma förekomst av kvickleror öht.
Citera
2023-09-24, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Det är ju bara att ösa på med makadam och ny asfalt så är vägen öppen igen om två månader. Hur svårt är det? Varför är ni så negativa?
Vi är inte Irak eller Somalia. Vi är industrinationen Sverige. Vi grejar detta lilla missöde utan onödigt dröjsmål!

Hahaha.. Tack för ett gott skratt. 😉

Med lite tur kan de ordna en tillfällig väg på 3-4 månader, där ordinarie E6 går.

Nu har jag inte riktigt koll vad som var gamla E6 men tänker att väg 650 är den gamla?

Nu är det här långt ifrån optimalt att dra trafik genom industriområde men en tillfällig anslutning för södergående skulle kanske kunna dras genom "Munkeröd" medans norrgående får gå på 650 till viss del kanske ev gå ner på Uklumvägen och endera förstärka vägen (Järnklätt) innan industribyggnaden och ansluta till E6 eller efter, innan den går under E6.

Stora problemet blir att byggtrafiken för att reparera E6 ska också kuna frakta undan leran/skredmassorna samt dit med nya fyllmassor. och då blir det inte optimalt.

E45 kommer bli hårt belastad samt RV44 att kunna separera norr och södergående ser jag ändå som något de bör kunna lösa på några månader med en tillfällig förbifart. Men Sverige är Sverige och liknar allt mer de länder du jämför med.
Senast redigerad av Psykbryt76 2023-09-24 kl. 19:04.
Citera
2023-09-24, 18:56
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Du kan se snittet A1-A1 på sista bilden. Förstora upp så ser du markeringarna.

Edit, syns inte på din länk. Har en kopia och där syns det. Finna länkad i tråden tidigare.

Sektioner C1-C1 är den som ligger i skredet?
Citera
2023-09-24, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
tack, jag kollar på den nu.

I den aktuella skredsektionen har de utfört i punkt 6 en trycksondering och i 18 en tryck och vingsondering. Om jag tolkar bilderna från cornucopia och MUR/GeoPM rätt är sektion C1-C1 den relevanta siktionen (närmast skredet).

Instämmer, det fanns ingen förutsättning för dem att bedöma förekomst av kvickleror öht.

Tolkar det likadant.
Citera
2023-09-24, 19:01
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
De behöver inte upphandla för det finns undantag i upphandlingsreglerna som gäller bl.a. katastrofer och krig.

jag långt ifrån övertygad att det är applicerbart nu när inga liv är i fara och det finns alternativa vägar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in