2023-09-23, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Vad finns det i Stenungsund som lockar så många E6-trafikanter? De har väl inget som liknar t ex Torp vad jag vet.
Tung industri med många arbetsplatser. Även mycket transporter därav.
Citera
2023-09-23, 12:17
Citat:
Ursprungligen postat av BrorGertrud
Snackar du om? Finns fortfarande en väg in till Stenungsund en liten bit söder om det drabbade området. Så åker man ifrån Göteborg är det inga problem att ta sig dit. Lite jobbigare när man ska norrut eller kommer norrifrån. Men det finns alternativa vägar där också.

Blir dyrt för de som bygger industriområdet där skedet började. De har dumpat enorma massor med jord där. Till slut orkade inte marken de dumpat på bära resten och allt for iväg. Jobbigt om de inte undersökt marken innan.
De kan väl inte ha dumpat spontant där. Är väl kommunen som givit ett OK att här får ni dumpa?
Citera
2023-09-23, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Tung industri med många arbetsplatser. Även mycket transporter därav.

Jo men nu svarade jag på ett inlägg om att "Stenungsunds affärer lever på genomtrafikleden"..
Citera
2023-09-23, 12:20
Medlem
UseMes avatar
Tror vi kommer se ett företag i konkurs närmaste dagarna. Aka privatbostäder
Citera
2023-09-23, 12:23
Medlem
trailblasers avatar
Någon som kan ge en kort sammanfattning av detta bolaget "privatbostäder"?

De som sprängt i området?
Citera
2023-09-23, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Om vi kunde slippa alla katastrofälskande miljömuppar här och se hur det varit historiskt.,
Här har du definitivt en god poäng, men jag skulle ändå vilja påstå att det är svårt att fastställa klimatförändringens inverkan på denna enskilda händelse. Att lerskredet föranletts av den senaste tidens massiva regnmängder och vibrationer i marken från bygget säger sig självt. Vattenmättad jord i kombination med vibrationer bygger knappast upp för en stabil mark. Regnfaktorn kan vidare kopplas till klimatet. Först och främst måste man ställa sig frågan hur mycket regnet bidragit till utfallet kontra markvibrationerna. Vidare måste man se till i hur pass stor grad klimatförändringarna bidragit till det kraftiga regnet. Att vår moderna livsstil har negativ klimatpåverkan är känt. Att naturen helt på egen hand i alla tider orsakat extremoväder är också känt.
Kan klimatpåverkan ha orsakat detta? Svar ja.
Hade detta kunnat ske även om klimatet var bättre? Svar ja.
Citera
2023-09-23, 12:26
Medlem
Fibonaccitals avatar
StreetView där jag tror där det började.

https://www.google.se/maps/@58.05892...l=sv&entry=ttu
Citera
2023-09-23, 12:26
Medlem
Raggarspinns avatar
Här ser man att det är ett jordskred och inte ett slukhål. Bild från www.aftenposten.no/
https://premium.vgc.no/ap/images/460...ght=true&w=576
Norska VG har bilder på motorvägen och också de fordon som befann sig på vägen då jordskredet gick.
https://www.vg.no/nyheter/i/KnAgaE/s...g-flere-skadet
Citera
2023-09-23, 12:28
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles

Självklart eftersom regn är en naturlig del av jorden men det är inte asfaltsbelagda motorvägar. Naturen vinner alltid hur mycket människan än försöker manipulera.
Citera
2023-09-23, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Håller med dig, men än så länge ser det inte ut som långa köer i Google map, men det är ju inte rusningstrafik. Det är trots allt lördag och alla skall handla plus den extra trafiken mot 45:an

Jag skämtar inte när jag påstår att rondellen vid Torp köpcentrum är totalt livsfarlig, feldoserad och felbyggd. Bilister kommer in i för hög fart från Uddevallahållet och fellutningen gör att inte ens om man sitter högt i en lastbil hinner man se bilarna.

Åtminstone är det min reflektion av minnet från den rondellen. Har kört in i den rondellen säkert tio gånger de senaste fem åren och känt samma obehag varje gång.
Citera
2023-09-23, 12:31
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Här har du definitivt en god poäng, men jag skulle ändå vilja påstå att det är svårt att fastställa klimatförändringens inverkan på denna enskilda händelse. Att lerskredet föranletts av den senaste tidens massiva regnmängder och vibrationer i marken från bygget säger sig självt. Vattenmättad jord i kombination med vibrationer bygger knappast upp för en stabil mark. Regnfaktorn kan vidare kopplas till klimatet. Först och främst måste man ställa sig frågan hur mycket regnet bidragit till utfallet kontra markvibrationerna. Vidare måste man se till i hur pass stor grad klimatförändringarna bidragit till det kraftiga regnet. Att vår moderna livsstil har negativ klimatpåverkan är känt. Att naturen helt på egen hand i alla tider orsakat extremoväder är också känt.
Kan klimatpåverkan ha orsakat detta? Svar ja.
I aktuella fallet har nog människans påverkan av byggnationer inom området största påverkan.
Man har tagit ned skog på syd-östra sidan av E6 och skövlat marken vilket gör att regn inte tas om hand om som det tidigare skett. Sedan har det framkommit att byggföretaget lagt upp stora mängder fyllnadsmaterial där raset börjat.

Vet du vad kvicklera är och var den kommer ifrån samt hur den påverkas av vad vi fysiskt gör med marken?
Om inte så bör du nog fördjupa din kunskap om det snarare än att bara komma dragande med klimatets påverkan.
Citera
2023-09-23, 12:31
Medlem
euromixerss avatar
https://ibb.co/jJ0C7RG

Man ser på den bilden hur arbetet såg ut. Bilden ska vara tagen tidigare i veckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in