2023-09-24, 17:16
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Som tur är verkar ingen ha dött eller mer än burger kring och skylten på bensinmacken skadats.

Jaså? Så att E6an flyttat sig 30 meter västerut på en sträcka om 200 meter räknas inte som skada då?

Hela området är totalförstört. Lera på ett djup av 5-20m har dundrat så precis allt du ser på bilder är förstört.
Citera
2023-09-24, 17:20
Medlem
UseMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
E45 leder ut på 44an efter Trollhättan och det kommer bli problem både där och senare i Uddevalla pga all trafik ska igenom dessa orter med rondeller och där tvåfiligt blir enfiligt.
Både Stallbacka och Uddevalla är kö sen innan, därtill.

Samma med Kungälv/Jordfallsbron.

fast minst 95% av alla som kommer norrifrån uddevalla kommer köra E6 och köra omledningsvägen efter ljungskile, så där kommer ingen trafik belastning bli in till uddevalla..

Samma sak med jordfallsbron, varför skulle man köra över den om man ska vidare söderut eller göteborg tex?
Citera
2023-09-24, 17:21
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
En sak vet jag: Detta kommer inte sluta bra och nollvisionen kan Trafikverket fetglömma här på västkusten.
Det är ju bara att ösa på med makadam och ny asfalt så är vägen öppen igen om två månader. Hur svårt är det? Varför är ni så negativa?
Vi är inte Irak eller Somalia. Vi är industrinationen Sverige. Vi grejar detta lilla missöde utan onödigt dröjsmål!
Citera
2023-09-24, 17:24
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vindstege
Det är inte min blogg. Ok, men det var iaf ingen lastbilschaufför.

"Jon Bendik var telegrafist ombord på ”Star Clipper” och berättade strax efter katastrofen i Expressen om maktlösheten.
– Vi sköt nödraketerna och en bil stannade långt däruppe. En person gick ut, han tittade ner på oss. Sen gick han tillbaka till bilen och lade in en växel och körde över kanten. Vi grät."

https://www.expressen.se/nyheter/att...anten-och-dog/

"När besättningen såg en lastbil närma sig försökte de skjuta nödraketer för att varna för faran. Lastbilschauffören stannade, men uppfattade ändå inte faran, och startade igen och körde över kanten.

Totalt var det tre bilar från fastlandet och fyra fordon (tre personbilar och en lastbil) från Tjörn-sidan som ovetande om faran störtade i havet."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tj%C3%B6rnbrokatastrofen
Citera
2023-09-24, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Det är ju bara att ösa på med makadam och ny asfalt så är vägen öppen igen om två månader. Hur svårt är det? Varför är ni så negativa?
Vi är inte Irak eller Somalia. Vi är industrinationen Sverige. Vi grejar detta lilla missöde utan onödigt dröjsmål!

Vi får hoppas på att underverk sker! Helst ska vägen vara öppen igen innan snön och halkan kommer.

Spännande fortsättning följer..
Citera
2023-09-24, 17:28
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda

Tyvärr funkar det nog inte så, så ditt "missöde" kommer att processas i div myndigheter under lång tid.
Denna bloggare beskriver nog detta ungefär rätt:

https://cornucopia.se/2023/09/foton-...rt-med-smarod/

... fina bilder oxå!
Senast redigerad av 53....so what 2023-09-24 kl. 17:31.
Citera
2023-09-24, 17:30
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UseMe
fast minst 95% av alla som kommer norrifrån uddevalla kommer köra E6 och köra omledningsvägen efter ljungskile, så där kommer ingen trafik belastning bli in till uddevalla..

Samma sak med jordfallsbron, varför skulle man köra över den om man ska vidare söderut eller göteborg tex?

Den tunga trafiken måste köra E45. Det är inte 5%.
Dom får inte köra 650 - 650 är för liten/smal att svälja tung trafik.
All tung trafik som kommer från norr och skall söder om Göteborg kommer behöva gå genom Uddevalla och sedan Trollhättan. Precis allt.
Samt även allt som kommer söderifrån och skall norr. Allt.

Så fort väg 650 blir full med kaos och trafikmeddelanden följer, så kommer även personbilar köra Uddevalla-Kungälv 44an+E45.

Jag tror södergående trafik kommer gå över Jordfallsbron eftersom man nog inte vill in och härja i alla jävla av/påfarter i Göteborg.
Man kommer köa raka spåret på E6.
Citera
2023-09-24, 17:40
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Tyvärr funkar det nog inte så, så ditt "missöde" kommer att processas i div myndigheter under lång tid.
Denna bloggare beskriver nog detta ungefär rätt:

https://cornucopia.se/2023/09/foton-...rt-med-smarod/

... fina bilder oxå!

han har helt rätt. det kommer bli upphandlingar och överklaganden till förbannelse innan NCC eller skanska kan börja bygga.
Citera
2023-09-24, 17:45
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallakottar
Belastningsrestriktionen kommer från en beräkning av en sektion i en helt annan del av området (A1-A1). Vilket tycks vara den enda beräknade sektionen. Vilket är lite underligt, då det undersökts i det skredade området och lera påträffats (C1-C1).

Så även om entreprenören brutit mot restriktionen, så borde den kanske varit betydligt striktare från början.
Här är geo PM:
https://docplayer.se/107989995-Del-a...etaljplan.html

De har räknat på alla områden. Däremot ser man inte precis vart de har dragit tvärsnitten samt att de inte undersökt nedanför ? (oklart för mig), alltså bortom macken. Om det skredat helt orelaterat där på grund av regn så kommer lasten ovan macken inte bäras då skreda hela vägen upp mot slänten, och då är de initiala antaganden dåliga.

Jag tror fortfarande att regnmängder har destabilisrat de lägre nivåerna och då har alla laster varit feldimensionerade.
Senast redigerad av HaveFun 2023-09-24 kl. 17:47.
Citera
2023-09-24, 17:57
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Du pratar skit.
Bara för att värdena ser bra ut behöver det inte vara indikation på att inget händer runt ett sprängområde. Om en gammal kakelugn står på ett gammalt golv som kanske är skevt kan den spricka, då p.g.a. två faktorer. Likt förbannat är det den utlösande faktorn som är orsaken.
Utan sprängningar hade den kanske stått i 200 år till.

Sitter själv 350 m från ett bygge som spränger flera gånger dagligen, i tätbebyggt område, inga stora laddningar men skakningarna känns. Mitt hus står på berg i kuperad terräng. Jag bryr mig inte.
Men folk som upplever och ser sättningar m.m. vet vad den utlösande faktor är.

Att spränga i områden där lerlagren ligger på sluttande berg eller andra sedimentlager är inte så klokt, vibrationer har säkert en betydlig påverkan.
Du talar mot bättre vetande, men jag förstår om du är orolig. Det brukar folk i närområdet vara. Därför har man besiktningar av omgivande fastigheter som ligger inom riskområdet och vibrationsmätare. Att dina grannar skulle fått sättningar på grund av sprängningsarbeten är nog inte med sanning överensstämmande.

Min personliga gissning är att de upplagda massorna ovanför rasområdet har bidragit till jordskredet.
Citera
2023-09-24, 18:04
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Du talar mot bättre vetande, men jag förstår om du är orolig. Det brukar folk i närområdet vara. Därför har man besiktningar av omgivande fastigheter som ligger inom riskområdet och vibrationsmätare. Att dina grannar skulle fått sättningar på grund av sprängningsarbeten är nog inte med sanning överensstämmande.

Min personliga gissning är att de upplagda massorna ovanför rasområdet har bidragit till jordskredet.

Kvickleror är ju känsliga för vibrationer, kan vara bidragande.

Uträkningarna är baserade på antaganden som kan ändras över tiden. Kan faktiskt inte hitta att kvicklera nämnts alls i geo PM, inte heller att området ligger i ett riskområde.

Det är nog en kombination av flera faktorer som ligger bakom skredet.
Citera
2023-09-24, 18:04
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaddexProductions
Bortsett från att en sektion á 20 km av en av Sveriges viktigaste transportleder är obrukbar minst flera månader, om inte ett år och därmed har en flaskhals skapats.
Jo men lite skillnad på naturmark och fastigheter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in