Citat:

Ursprungligen postat av 
TobiasBeecher

Många har inget risktänk. Men bankerna har det, de räknar med en ränta på 7% och lånar inte ut till folk med för mycket blancolån. Sen vad folk gör efter de fått bolånet utbetalt är en annan sak.
Alla "bolånetorskar" tar inte blancolån som förstör ekonomin utan har tack vare den löjligt låga räntan konsumerat sönder med kläder, restaurangbesök, leasingbilar och resor, även renoveringar när de nästan lånat gratis. Tänk Tacky Medelklass som som det finns en tråd om.
Har själv bolån med sambon men ligger på mindre än 1,5 miljon med bunden ränta till 2026 så vi betalar mindre än hälften jämfört med rörligt. Bor i en trea men är sugna på att köpa hus om 3-4 år när marknaden förhoppningsvis återhämtat sig, då kanske vi lånar 2 miljoner och lägger in 1-1,5 miljon själva, och klarar en ränta på 4-5% utan problem. Gissar att den ligge runt 3-4% då, men skulle även klara 7 som bankerna räknar med. Vi lever inget snålt liv och kan låna mer men tänker att vi inte vill betala för mycket till banken varje månad. Men många tänker inte så och jag har svårt att sympatisera med dem som överkonsumerar allt möjligt skit och tycker synd om sig själva då de inte kan äta dagens lunch varje dag och får offra en utlandsresa.

Ja kollegor som beklagar sig över att vara luspanka men som samtidigt äter ute varje dag och köper en massa skit finns det gott om.
Jag har definitivt råd att äta ute varje dag men väljer att ta med mig matlåda till jobbet och gjort detta i 10 år med lite undantag här och där.
Till och med när jag har varit lat gräsänklingslusk har jag lyckats få ihop lite enklare matlådor.
Förstår inte riktigt vad denna typen av människor har för problem.
Har kollegor som både köper mackor, läsk, kaffe, lunch ute, ibland allt detta på samma dag. Måste ju vara 200-300 spänn...