Citat:
Ursprungligen postat av
Raytheon
Detta enligt en undersökning som SBAB låtit göra. Lär inte bli lättsålt i ett sådant läge. Snart kommer den andra inflationsvågen och centralbankerna måste fortsätta höja styrräntorna. Hur kommer detta sluta?
https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/...ar_i_host.html
Underbart.
jag hoppas verkligen den stiger.
Hela mitt liv och mina föräldras liv har präglats av att vara skötsamma, sparsamma och återhållsamma.
Vänner och deras föräldrar har köpt nya kök, renoverat badrum, smällt upp lyxiga uteplatser. Vi har levt efter principen att man lagar det som går att laga och man byter bara om det är ett måste. Man blir inte lyckligare av att ha den dyraste och nyaste spisen så länge den man har är bra och fungerar så fortsätter man använda den.
Det är nästan lite modernt att ha gamla saker i ett hem dessutom. Man ser det hos överklassen att det är klirrigt golv, det är gamla möbler som är sletna och har en historia.
Men många har köpt nya 60x60 plattors badrum för en halv miljon.
Handen på hjärtat. Om det inte gick att låna gratis, vem fan investerar en halv miljon i ett badrum om man inte är ekonomisk oberoende?
Vi har tappat kompassen med den här enkla belåningen och att man kan klicka lite i telefonen och få 20-30 tusen i krediter är ännu värre - borde regleras direkt. Så många ungdomar har fått sina starter i livet förstörda och kom inte och säg att man får skylla sig själv för det är inte så enkelt att bara avstå från saker när ens liv kanske är en bergodalbana och en enkel plåster för den turbulens du upplever när du är 18 år är att ta ut 30 tusen och sprätta på kläder och elektronik.
Jag tycker SVT gör ett uruselt jobb att prata om detta. Vi behöver uppfostra människor igen. Den värden som jag och min familj lever efter är snart förlorade känns det som. Jag vet många som är som mig, många akademiker som inte tycker det är fräckt med BMW men det är för många som inte är sådana lagda och det får dystra samhällsekonomiska effekter.