2023-09-21, 08:01
Medlem
Raytheons avatar
Detta enligt en undersökning som SBAB låtit göra. Lär inte bli lättsålt i ett sådant läge. Snart kommer den andra inflationsvågen och centralbankerna måste fortsätta höja styrräntorna. Hur kommer detta sluta?

Citat:
I dag förväntas Riksbanken höja räntan med 0,25 procentenheter. Inför detta beslut har SBAB låtit fråga 1 000 bolånetagare hur de påverkas av ytterligare räntehöjningar. Av resultatet framgår att en av fem bolånetagare med en belåningsgrad över 50 procent kommer att påverkas mycket negativt av en så liten höjning som 25 punkter. En tredjedel tror att de kommer eller kanske kommer att behöva använda sina sparpengar för att betala räntorna i höst. Stiger boräntan till 7 procent tror nästan var tredje person att de skulle behöva flytta. Situationen är än svårare för de med en belåningsgrad över 80 procent. En fjärdedel av dem är rädda för att inte kunna betala sina räntor i höst och vid en eventuell försäljning riskerar de att gå med förlust.

https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/...ar_i_host.html
Citera
2023-09-21, 08:07
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Vem ska köpa bostäderna då?
Citera
2023-09-21, 08:10
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey

Utlänningar möjligtvis. BIllig krona och bostäder till vrakspris. Som när svenskar köpte lägenheter i Spanien de var billiga som fan ett tag.
Citera
2023-09-21, 08:13
Medlem
Vit-Brandbils avatar
När jag köpte mitt hus 2015 så räknade banken med att vi skulle klara av 7% ränta och ändå få lite pengar över. Sen dess så har våra inkomster gått upp med åtskilliga tusenlappar så även om det är högre utgifter så blir det fortfarande plus i kalkylen.

Det som jag märker är att man helt enkelt får skjuta fram vissa renoveringar då det tar längre tid att spara ihop nya pengar. Tycker synd om alla nötter som gått på leasingbilar och allt annat på avbetalning när de har ett hus. Nu sitter de där med en fin bil som kostar 7000 kr/mån som de inte har råd att använda pga. bränslepriserna. Snacka om att ha gjort bort sig.
Citera
2023-09-21, 08:14
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Utlänningar möjligtvis. BIllig krona och bostäder till vrakspris. Som när svenskar köpte lägenheter i Spanien de var billiga som fan ett tag.
Vilka länders befolkning har råd och behov av bostäder i Sverge?
Citera
2023-09-21, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Var tredje bolånetorsk behöver flytta om boräntan når 7%
Din rubrik gäller alltså de som har en belåningsgrad på över 80%.

Backar lite, tyckte texten var rörlig. En fjärdedel hit och en tredjedel dit, 50% hit och 80% dit. Väldigt otydlig.
Senast redigerad av Pillerarm 2023-09-21 kl. 08:20.
Citera
2023-09-21, 08:18
Medlem
Det kan ju låta alarmerande men frågan är väl hur väl de utfrågade stämmer överens med den norma låntagaren.
De utfrågade är alltså SBABs kunder som har en belåningsgrad över 50%.
Alltså inte de med bäst ekonomi som vänder sig till andra kreditgivare, har du en bra ekonomi får du bättre ränteerbjudanden från andra institut.
Dessutom har en ganska stor del av bolånetagarna som ägt sina bostäder i ett antal år en belåningsgrad under 50%.
Så vad säger detta igentligen jo att de med lite sämre ekonomi och har köpt sina bostäder senaste åren kan bli tvingade att sälja om bolåneräntan stiger över 7%.
Men inget hur stor del av den totala marknaden kommer att beröras.
Citera
2023-09-21, 08:20
Medlem
Raytheons avatar
Citat:

Blackrock eller Migrationsverket. Men de flesta kan inte säljas och blir bankernas problem.

Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm

Nej.
Citera
Medlem
Citat:
Detta enligt en undersökning som SBAB låtit göra. Lär inte bli lättsålt i ett sådant läge. Snart kommer den andra inflationsvågen och centralbankerna måste fortsätta höja styrräntorna. Hur kommer detta sluta?

https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/...ar_i_host.html

Underbart.

jag hoppas verkligen den stiger.

Hela mitt liv och mina föräldras liv har präglats av att vara skötsamma, sparsamma och återhållsamma.

Vänner och deras föräldrar har köpt nya kök, renoverat badrum, smällt upp lyxiga uteplatser. Vi har levt efter principen att man lagar det som går att laga och man byter bara om det är ett måste. Man blir inte lyckligare av att ha den dyraste och nyaste spisen så länge den man har är bra och fungerar så fortsätter man använda den.

Det är nästan lite modernt att ha gamla saker i ett hem dessutom. Man ser det hos överklassen att det är klirrigt golv, det är gamla möbler som är sletna och har en historia.

Men många har köpt nya 60x60 plattors badrum för en halv miljon.
Handen på hjärtat. Om det inte gick att låna gratis, vem fan investerar en halv miljon i ett badrum om man inte är ekonomisk oberoende?

Vi har tappat kompassen med den här enkla belåningen och att man kan klicka lite i telefonen och få 20-30 tusen i krediter är ännu värre - borde regleras direkt. Så många ungdomar har fått sina starter i livet förstörda och kom inte och säg att man får skylla sig själv för det är inte så enkelt att bara avstå från saker när ens liv kanske är en bergodalbana och en enkel plåster för den turbulens du upplever när du är 18 år är att ta ut 30 tusen och sprätta på kläder och elektronik.

Jag tycker SVT gör ett uruselt jobb att prata om detta. Vi behöver uppfostra människor igen. Den värden som jag och min familj lever efter är snart förlorade känns det som. Jag vet många som är som mig, många akademiker som inte tycker det är fräckt med BMW men det är för många som inte är sådana lagda och det får dystra samhällsekonomiska effekter.
Citera
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Vilka länders befolkning har råd och behov av bostäder i Sverge?

Investerare eller företag som har pengar. Vi får se jag vet ju inte bara gissar att det kan vara att klientel. Här på landet köper storstadsbor våra finaste villor att ha som sommarstugor. Orättvist för vi kan inte bara höja lånen på våra fastigheter och köpa något i Sthlm, men tvärtom går det enkelt.
Citera
2023-09-21, 08:22
Medlem
Citat:
Nej.
Justerade mitt inlägg. Texten från SBAB var väldigt rörig, och med olika bud.
Citera
2023-09-21, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm

Backar lite, tyckte texten var rörlig. En fjärdedel hit och en tredjedel dit, 50% hit och 80% dit. Väldigt otydlig.

Enligt artikeln tycks det handla om de med en belåningsgrad på över 50% och oron gäller om räntan stiger till 7% vilket känns tveksamt att den gör, det skulle trots allt innebära en höjning på närmare 100% från dagens räntor. Tydligen är oron större bland de med 80% belåningsgrad, sicken skräll!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in