2023-09-24, 16:34
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rante-sankningar
Krasch och hyresrätter är irrelevant för tråden. Finns andra ställen att diskutera det.

Varför hoppas du ständigt på att andra ska betala dina räntor? Ta ansvar och betala för det själv.
Det är relevant då det är direkt kopplat till räntor?

Jag betalar gärna min ägna räntor, dock inte mer än vad jag anser rimligt, typ 1-3%. Med det sagt är jag inte speciellt exponerad, jag skulle klara 15% ränta, om än lite svettigt.
Citera
2023-09-24, 16:48
Medlem
otellos avatar
Citat:
Fortsätt gärna COPE:a och tro att någon i riksbanken eller regeringen bryr sig om bostadspriser. Det enda de bryr sig om är att folk inte hamnar på gatan, och eftersom majoriteten av svenskarna har fullt hanterbara lån så kommer ingen sånn kollaps att ske.
Men snälla, det är i vanlig ordning rentoids/doomers som gråter över bostadspriserna, samtidigt som dom förutspår 15-procentiga räntor och prisfall, för 999:e gången.

Tror du underskattar mängden lån som svenska familjer och (framförallt) BRF:er sitter på.

Citat:
Däremot kommer de med för höga lån få det svettigt. Men har man lånat för mycket så får man stå sitt kast.

Betala dina egna räntor och lev med det. Du tog stora risker, och ingen annan än du själv ska bära konsekvenserna av detta.
Återigen, jag betalar mina egna lån, kommer byta upp mig till någonting dyrare/finare i närtid. Om ett par år har vi nya ATH-priser och mer rimliga räntor.
Citera
2023-09-24, 16:49
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Det kan ju låta alarmerande men frågan är väl hur väl de utfrågade stämmer överens med den norma låntagaren.
De utfrågade är alltså SBABs kunder som har en belåningsgrad över 50%.
Alltså inte de med bäst ekonomi som vänder sig till andra kreditgivare, har du en bra ekonomi får du bättre ränteerbjudanden från andra institut.
Dessutom har en ganska stor del av bolånetagarna som ägt sina bostäder i ett antal år en belåningsgrad under 50%.
Så vad säger detta igentligen jo att de med lite sämre ekonomi och har köpt sina bostäder senaste åren kan bli tvingade att sälja om bolåneräntan stiger över 7%.
Men inget hur stor del av den totala marknaden kommer att beröras.
Och det är inte ens säkerställt att någon kommer inte ens kommer att kunna betala sina räkningar.
Citera
2023-09-24, 17:10
Medlem
Tantradyss avatar
På 60- och 70 talet (tror inte det görs längre) smälldes det upp barackområden där pensionärer med låg pension kunde hyra sin bostad. Vi får väl göra något liknande för alla dessa överbelånade som nu måste sälja sina bostäder. Fattar folk inte att man måste betala för sig! Sitta och tycka att staten (vi andra) ska gå in och täcka upp för deras dåliga affärer. Jävla nollor!
Citera
2023-09-24, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Det är relevant då det är direkt kopplat till räntor?

Jag betalar gärna min ägna räntor, dock inte mer än vad jag anser rimligt, typ 1-3%. Med det sagt är jag inte speciellt exponerad, jag skulle klara 15% ränta, om än lite svettigt.

Och nu blir det 5% i ett par år.
Citera
2023-09-24, 17:15
Medlem
Citat:
Men snälla, det är i vanlig ordning rentoids/doomers som gråter över bostadspriserna, samtidigt som dom förutspår 15-procentiga räntor och prisfall, för 999:e gången.

Tror du underskattar mängden lån som svenska familjer och (framförallt) BRF:er sitter på.

Återigen, jag betalar mina egna lån, kommer byta upp mig till någonting dyrare/finare i närtid. Om ett par år har vi nya ATH-priser och mer rimliga räntor.

Genomsnitts lånebörda är 2 miljoner per hushåll i Sverige.

Jag förutspår inte 15% ränta, utan att över 5% bolåneränta kommer att gälla till åtminstone 2025. Det var förövrigt Theden som sa det, inte jag.

Gråt mer
Senast redigerad av Rante-sankningar 2023-09-24 kl. 17:19.
Citera
2023-09-24, 17:22
Medlem
Citat:

Gråt mer

Varifrån har du fått den siffran? Låter inte trovärdig.
Citera
2023-09-24, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tantradys
60- och 70 talet (tror inte det görs längre) smälldes det upp barackområden där pensionärer med låg pension kunde hyra sin bostad. Vi får väl göra något liknande för alla dessa överbelånade som nu måste sälja sina bostäder. Fattar folk inte att man måste betala för sig! Sitta och tycka att staten (vi andra) ska gå in och täcka upp för deras dåliga affärer. Jävla nollor!
Har ni drömt?Sedan har det med goda tider växt upp "generation gratis" som inbillar sig att det normala är att äga flera boenden.
Citera
2023-09-24, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Varifrån har du fått den siffran? Låter inte trovärdig.

Inte trovärdigt för vem? Drömmare som tror att dagens ränta är tillfällig?

Citat:
När når vi räntetoppen?

– Det vet vi inte, säger han till SvD efter torsdagens pressträff.

Sannolikheten för ytterligare en höjning i november är ”relativt hög”, enligt Thedéen. Det är riskerna kring den svenska kronan och stigande tjänstepriser som ligger bakom den prognosen.

– Enligt vår bedömning, som är osäker, så når vi ju någon typ av topp där på dryga 4 procent, som vi sedan kommer att ligga kvar på under lång tid.

Det vill säga en bolåneränta på över 5% en lång tid.

https://www.svd.se/a/O87BGV/riksbank...tt-an-bankerna

Och här är riksbankens egna prognos som visar reporänta 4% till 2025, och först kvartal 3 2026 som man sänker till 3,7%:

https://www.riksbank.se/sv/press-och...ill-4-procent/

Dvs räntesänkningar är COPE. Vi ska krossa inflationen, det är viktigare än några få privatpersoners bolåneränta.
Citera
2023-09-24, 17:31
Medlem
otellos avatar
Citat:
Och nu blir det 5% i ett par år.
Ytterst tveksamt, tror vi toppar typ nu. Om ett par år är bostadspriserna på nya ATH.
Citera
2023-09-24, 17:32
Medlem
otellos avatar
Citat:

Jag förutspår inte 15% ränta, utan att över 5% bolåneränta kommer att gälla till åtminstone 2025. Det var förövrigt Theden som sa det, inte jag.

Gråt mer
Vad grundar du 5% till 2025 på? Känslan?
Citera
2023-09-24, 17:33
Medlem
Citat:
Inte trovärdigt för vem? Drömmare som tror att dagens ränta är tillfällig?

Det vill säga en bolåneränta på över 5% en lång tid.

https://www.svd.se/a/O87BGV/riksbank...tt-an-bankerna

Och här är riksbankens egna prognos som visar reporänta 4% till 2025, och först kvartal 3 2026 som man sänker till 3,7%:

https://www.riksbank.se/sv/press-och...ill-4-procent/

Dvs räntesänkningar är COPE. Vi ska krossa inflationen, det är viktigare än några få privatpersoners bolåneränta.

Citat:
Vad grundar du 5% till 2025 på? Känslan?

Nej. Riksbankens egna prognos. Förstår att detta är jobbigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in