2023-09-23, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Många kommer att behöva vara kreativa med blodpudding istället för oxfilé, vissa kommer även gå hungriga.

Redan hört om barn i välbemedlade området som börjar komma till skolan i slitna, lappade, ärvda eller till och med försmå kläder. Även att det saknas gymnastikskor, vinterskor och vinterjackor. Samt många "glömda" matsäckar. Detta var bara i vintras och våras. Nu efter sommaren har ju allt dött över allt, så blir säkert värre.

Berättelsen kommer från medelklass områden där villorna ligger på 6-9 miljoner...

Men andelen som verkligen kommer behöva sälja med förlust kommer inte vara 1/3. Dock kommer exempelvis en skilsmässan bli betydligt dyrare nu och riskera att båda parter blir fast med lån på något de inte äger för lång tid framåt.

Har du rökt crack eller, ingen med en villa värd 6-9miljoner kommer gå från att ätit oxfilé till att knappt ha råd med blodpudding.. va e de för jävla skrämselpropaganda.
Citera
2023-09-23, 15:58
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avengersson
Ungefär som när många skaffar pool, det är ju kul att ha men kostnaden för den faller ofta bort i kalkylen. En granne nära mig skaffade pool för ca 2 år sedan, har de badat i den? Ja, till en början INNAN det blev dyrare med elen som skulle värma vattnet och rena det. Nu har den stått helt oanvänd, har inte sett att de badat i denna på länge, fint ska de vara och ungarna har säkert tjatat en massa, nu får föräldrarna vackert betala för dumma beslutet (de har säkert inte ens hunnit inviga den själva genom vattenknull). Kanske hade varit vettigare för dem att lägga pengarna på solpaneler, men det är ju såklart inte lika flott och elegant och ej lika knullvänligt såklart

Inte bara Pool. Det ska vara ny bil, ny husvagn eller husbil. Vad ska grannarna annars säga och nu får vissa betala för sina dumma besluten dom gjorde när räntan var låg.😅
Citera
2023-09-23, 15:58
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Du kan ju inte kolla på enbart definitionen av USAs co-ops priser när du kollar på manhattan och sedan på vad som skulle motsvara co op+condo+luxury+new production i stockholm och därifrån göra prisjämförelsen. Vill du jämföra priser mellan manhattan och stockholm får du ju jämföra priser mellan manhattan och stockholm, inte *en lägenhetsform på manhattan, och stockholm*

Tar vi alla boendeformerna (från första sidan i rapporten du länka), alltså *manhattans faktiska prisnivå* så är den $1642/sqft vilket är 196 700sek/kvm.
Så.

Fortfarande otroligt att du faktiskt försöker argumentera för att vasastan och manhattan har samma prisnivå.
Självklart jämför jag BR med co-op, det är ju samma ägandeform och har jämförbara priser.

Det är samma prisnivå i Vasastan som på Manhattan, jag har precis visat det och och det är sjukt. Manhattan tillhör världens mest kända platser, Stockholm ligger bra nära norra polcirkeln.

Stockholmare?...
Citera
2023-09-23, 16:00
Medlem
UseMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreoAxier
Jag hoppas verkligen att du "bara" har glömt att äta din medicin. Aldrig sett på maken till okunskap och självförtroende på en och samma gång.

jag lever i verkligheten. Du verkar sväva på moln. värsta är att du verkar tro på dina lögner.
Sitta på ett forum och ljuga är inte så värst häftigt. Jag rekommenderar dig att skaffa dig ett liv fast du ser väl ut som fan därför du gömmer dig inne och skriver hutlöst många inlägg här på flashback på 1 månad.
Citera
2023-09-23, 16:13
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Prisstopp är provat och utrangerat, leder bara till större prishöjningar när det tas bort.
För det måste ju ske förr eller senare.
Källa?
Citera
2023-09-23, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Självklart jämför jag BR med co-op, det är ju samma ägandeform och har jämförbara priser.

Det är samma prisnivå i Vasastan som på Manhattan, jag har precis visat det och och det är sjukt. Manhattan tillhör världens mest kända platser, Stockholm ligger bra nära norra polcirkeln.

Stockholmare?...
Sure. Ta en titt på manhattans co-ops genomsnittliga månadsavgifter (HOA fee) så ska du få se förklaringen till varför priserna för den ägandeformen (som du tycker är så jämförbar med stockholms brf'er) är vad dom är.

Du fick en hint i svaret jag gav till när du länkat east harlem och timesharelägenheter som exempel.
Citera
2023-09-23, 16:26
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Man kan exempelvis begränsa nya lån och/eller införa vinst/pristak.

Det som är så extremt deprimerande är att trots hur många gånger historien upprepar sig så lär sig människor ingenting av det.

Pristak är helt meningslöst därför att de inte fungerar, man kan inte trycka ner marknadsmekanismen i längden. Priskontroller fungerar inte. Läs en bok om ekonomisk historia.
Citera
2023-09-23, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Vad då kanske!!
Så då går man och köper sig en lgh för 3 miljoner och sen när man inte har råd att bo kvar för räntan höjs då finns det helt plötsligt lgh. Systemet fungerade ju inte men när räntan går upp så fungerar det helt plötsligt

Du får det att låta som att alla kan välja och vraka mellan jobb och lägenheter.
Systemet är riggat så att folk ska vara desperata, då kan man inte bli förvånad över att folk agerar desperat
Citera
2023-09-23, 16:33
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwcl
Har du rökt crack eller, ingen med en villa värd 6-9miljoner kommer gå från att ätit oxfilé till att knappt ha råd med blodpudding.. va e de för jävla skrämselpropaganda.

Beror ju helt på hur livsstilen är finansierad. Vår lokala vintage butik verkar exempelvis ha korkat och säljer ut allt med upp till 70% och då är det ett område med närmare 100kkr per m2 pris
Citera
2023-09-23, 16:34
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwcl
Menar du att man på något sätt bli ekonomiskt oberoende om man har en kåk som man köpt för över ett visst specifikt pris? Vart går den gränsen i så fall?

Det folk som du inte fattar är vad en lågkonjunktur innebär, nämligen arbetslöshet med halverad inkomst för de som får kicken.
Du kan försäkra din inkomst i knappt ett år, sen är det halva lönen som gäller.
Läs på om 90-talet så kanske även du förstår.
Citera
2023-09-23, 16:34
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crips
Som sagt du har förlorat fler hundra tusentals kronor på att du är efterbliven. Åtminstone borde du inte sitta och ge råd om att andra ska göra som du.

Till dem som följer tråden. Spara är bra, men gör det i fonder med högsta risken.( de flesta är inte bekväma med att köpa enskilda aktier) Diversifiera över flera länder/regioner och branscher och inte för dyra fonder (ej över 0,5% avgift). Det finns ingen 10-års period som inte gett positiv avkastning.

Vidare köp såklart din bostad, så att ni inte gör samma misstag som den här hyrestorsken som jag läxar upp med detta inlägg. Var inte en idiot med era surt förvärvade pengar!
Jag älskar dig med ditt raljerande inlägg. Puss på dig och lycka till med räntekostnaderna! Ha en fin kväll och glöm inte att ta din medicin.
Citera
2023-09-23, 16:52
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Det som är så extremt deprimerande är att trots hur många gånger historien upprepar sig så lär sig människor ingenting av det.

Pristak är helt meningslöst därför att de inte fungerar, man kan inte trycka ner marknadsmekanismen i längden. Priskontroller fungerar inte. Läs en bok om ekonomisk historia.

Fast det finns goda exempel, som hyresregleringen. Jag pröjsar 3-4 tusen under marknadsvärde i hyra för min lgh i nyproduktion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in