2023-09-24, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Många högt belånade verkar inte förstå att Sverige fortfarande har låga räntor ur en internationell jämförelse. Det blir därför konstigt när de klagar på räntehöjningarna, som här i Aftonbladet:

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/...-helt-i-onodan

Kronans svaga växelkurs beror på att räntorna är och har varit för låga i Sverige. Varför ska hela Sverige betala med en sämre växelkurs för att hålla vissa låntagare under armarna? De som var vinnare med låga räntor måste acceptera det omvända läget. Höj räntan till 5% för att få ordning på växelkursen.

Jag är så trött på dessa professionella gråtare/gråterskor som nu förväntar sig att andra ska betala för deras horribla val i livet. Varför har ni lånat mer än vad ni kan hantera?
Citera
2023-09-24, 10:28
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Kan bli en ond spiral, sitter du med nötterna i kläm, sälj före de andra tvingas sälja, så får du bättre betalt..
Citera
2023-09-24, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rante-sankningar
Jag är så trött på dessa professionella gråtare/gråterskor som nu förväntar sig att andra ska betala för deras horribla val i livet. Varför har ni lånat mer än vad ni kan hantera?

För att de är betahanar. Deras honor lämnar dem om de ej kan köpa den bästa bostaden.

Betahanars värde ligger i deras ekonomi.
Citera
2023-09-24, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
Kan bli en ond spiral, sitter du med nötterna i kläm, sälj före de andra tvingas sälja, så får du bättre betalt..

Börjar bli trångt vid utgången. Antalet bostäder till salu på booli slår nya rekord varje vecka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Enligt min ovetenskapliga undersökning, baserat endast på sägen från flertalet vänner i mäklarbranschen så är försäljning till "begärt pris" borta med vinden... nästan inga objekt i södra Sverige säljs numera till begärt pris utan hamnar betydligt lägre.
Kollade lite snabbt på dom senaste månaderna och det ser överlag ut som att det finns prutmån på utsatta priser, med undantag på dom riktigt dyra husen. Där är det fortfarande budgivning som gäller!
Det kan ju visa att det alltid är bättre att köpa ett dyrt hus i ett populärt område eftersom man alltid verkar kunna bli av med det.
Citera
Medlem
Detta skedde vid pandemin, när nästan alla världens Riksbanker började printa ut pengar, för kunna stödja deras egen valuta. Sverige har i princip printat ut pengar mer eller mindre, på grund av deras låga Reporäntan. Sen ha vi haft Riksbank chefer ha varit mer eller mindre korrupta. Nu med de senaste chefen, Erik Thedéen bakom rodret gör de inte bättre. Speciellt när han satt under Finans inspektionen, så visste han och i viss mån till lät att de Svenska bankerna i Baltikum att tvättas smutsiga Ryska pengar. Vad gör Sverige? Istället för fälla Erik Thedéen, så bli han istället Riksbank chef.

De kan vara en av förklaringen att Nordea flyttade ifrån Sverige.

Och detta ha bidragit den Svenska kronans fall
  • Koran bränningarna.
  • Högt invandring.
  • Gäng kriminaliteten.
  • Stora skulder.
  • Korruption. (Sverige är mest korrupta i Norden efter studier).

Så istället folk skulle protesterar emot riksbanken, så röstar den stora skaran som angiveri lagen och etc. De är så typiskt hur en kommunist gör hanterar. För distraherads oss ifrån sanningen. Vi i Sverige vi har också Oligarker och dom heter Wallenberg. Dom skulle tjäna om kronan fall och då kan dom köpa husen extrem billiga, medan bankerna under deras flagga så kommer dom bara tjäna win, win. Kolla hur dom gjorde med SAS.

Och vad gör vi då? Vi anklagar varandra på nätet, gatan och etc. Allt för göra oss distraherade. Så Sanningen bli aldrig den "Sanningen".

T.ex. jag kände en som hade halv miljon kr kvar av sitt bolån och han hade sparat upp till en halvmiljon. De första tecknet jag såg av inflationen, så varnade jag alla om detta. Speciellt han jag sa: lös in hela lånet och rid ut inflationen. Men vad gjorde kompisen då? Han köper ett hus, säljer lägenheten med mindre vinst och ta ut ett lån med rörligt ränta.

Jag håller med vad andra säger: ta ert ansvar för era lån. Istället för att skylla på andra.
Senast redigerad av TheWiseOne 2023-09-24 kl. 10:51.
Citera
2023-09-24, 10:31
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hitler.was.a.vegan
Tror till slut vänsterradikala goes Trump.

När din lilla prinsessa skall gå i samma klass som anhöriga till somaliska pirater så kommer nog du välja helt andra orter ni skall bo i.

Edit: ej räknat mot dig

Nej för att för mig är det en självklarhet. Jag har valt bostadsort där jag inte behöver konfronteras med somaliska pirater. Det gör större delen av svenska folket också, det betalar bra för det men erkänner det inte, det är skillnaden.
Citera
2023-09-24, 10:32
Medlem
Avengerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
En vinst är inte alltid en vinst. En löneförhöjning behöver inte vara högre lön i reella termer. Om du ska köpa en likvärdig bostad med din ”vinst” så har du inte tillräckligt med pengar.

För mig är en vinst när du har mer att röra dig med än innan. Om du ska köpa en likvärdig bostad på samma marknad så är det inte en vinst längre utan en förlust via skatten.

Att äga hus är en jäkla kalkyl om man nu tänker att man ska bara ska gå med vinst.
Ibland är det svårt att se alla träd i skogen.
Tänk på att först kostar insatsen, sedan ränta på det, du betalar en hel del underhåll och driftskostnader under åren du bor där. Kanske bygger du till eller om huset och får en trevlig upptaxering och kanske också en värdeökning.

Kort sagt kan man göra en generell beräkning att lånet kostar dig ca 100kkr/år (efter ränteavdrag) i ränta de första 10 åren och du har betalat av ca 300kkr på amorteringen under denna tid och sitter sedan kvar med ett lån på 2,7 miljoner. (I början 3 miljoner).
Är nog ganska så vanligt skulle jag tro.
Detta om du har en snittränta om ca 4-5% per år.
Hade du då ett lån på 3 miljoner i början och betalat generellt ca 1 mille i ränta (ca) samt 300kkr i amortering under dessa 10 först år så skulle det då vara trevligt om huset också värderades upp med minst 1,3 miljoner under dessa 10 år.

En mer avancerad kalkyl kan man förstås göra men för att kalkylen ska börja gå med vinst behöver värdet på huset gå upp minst lika som du betalat i ränta, sedan är det ett jäkla dravel och dra av för renovering, tillbyggnad med mera. Och vad allt jobb innebär eller avkoppling om man nu tänker så.

Hur som helst en generalisering där alla kostnader och avdrag naturligtvis inte finns med (med tanke på alla experter på detta forum), kort sagt om man får tillbaka räntan man betalat för lånet och även mer därtill när man säljer så kan det ju vara trevligt...
Allt är som sagt konjunkturkänsligt. Alla dryga svar undanbedes, ser då hellre att ni som är "experter" lägger ut en ordentlig kalkyl. Tack.
Citera
2023-09-24, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Detta enligt en undersökning som SBAB låtit göra. Lär inte bli lättsålt i ett sådant läge. Snart kommer den andra inflationsvågen och centralbankerna måste fortsätta höja styrräntorna. Hur kommer detta sluta?

https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/...ar_i_host.html
Rubriken övertolkar grovt artikeln som citeras.
När det gäller att behålla sitt hus jämfört med att behöva sälja till underpris så har folk en otrolig förmåga att hitta pengar. Det finns ju fortfarande gott om jobb så jag tror snarare att det är det som avgör om folk behöver flytta eller inte. En ökning av arbetslösheten vore givetvis en katastrof
Citera
2023-09-24, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Rubriken övertolkar grovt artikeln som citeras.
När det gäller att behålla sitt hus jämfört med att behöva sälja till underpris så har folk en otrolig förmåga att hitta pengar. Det finns ju fortfarande gott om jobb så jag tror snarare att det är det som avgör om folk behöver flytta eller inte. En ökning av arbetslösheten vore givetvis en katastrof

”Underpris” är ett trams-begrepp. Det finns ingen naturlag som säger att dagens priser är ”rätt” och att allt under det är underpris.
Citera
2023-09-24, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rante-sankningar

Jag har tjänat många miljoner på min bostadskarriär men det har självklart alltid varit en chansning det finns inga kristallkulor. Men nu sitter jag här idag med i princip avbetalat boende och betydligt mer pengar på banken än dig.
Senast redigerad av Maoslilla 2023-09-24 kl. 10:44.
Citera
2023-09-24, 10:45
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Hur många det nu kan vara?
Finns det verkligen människor som investerar i sverige idag?

Vore lika dumt som investera i random land i afrika/arabien helt utan naturresurser.
Priset på svenska bostäder, svenska kronor och mycket annat har gått upp och ned. Många internationella investerare har köpt billigt och sålt tillbaka dyrt, genom åren. Likaså många svenska investerare.

Många menar att nuvarande situation har skapats medvetet, just för att ge investeringsmöligheter åt "de som alltid har kapital tillgängligt". I likhet med de flesta andra, liknande situationer som har inträffat tidigare.

När du och jag följer strömmen, så blir resultatet som regel att köpkraft/frihet strömmar från oss till "de som alltid har kapital tillgängligt".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in