2023-09-23, 10:03
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Czn00
Typ solna 8mille för en 3a, min kollega köpte precis.
8 millar för en 3a i Solna, då är man spritt språngande galen.
Räcker ju till ett fint radhus med äganderätt i Täby.
Senast redigerad av StigEngstrom 2023-09-23 kl. 10:09.
Citera
2023-09-23, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
Om man ansluter sig till monetarismen, dvs. att prisinflation uppkommer som ett resultat av att mängden pengar (cash och krediter) ökar, när andelen pengar som används för att köpa varor och tjänster ökar, när takten på omsättningen av dessa pengar ökar eller när utbudet av varor och tjänster minskar (eller en kombination av dessa faktorer), så inser man att priserna på varor och tjänster ökar när pengar går från att vara bundna i tillgångar som aktier, fonder och fastigheter till att användas för att köpa varor och tjänster.

Sedan har du rätt i att ett ökat utbud av bostäder - allt annat lika - leder till prisnedgång på bostadsmarknaden. Det kan i sin tur göra att volymen bolån minskar och att mängden pengar som behöver användas för räntebetalningar minskar. Den del av KPI som utgörs av räntebetalningar kan därför minska efter ett markant prisfall på bostäder.

Om man pratar just om omsättningen av hushåll skulle jag säga att en sannolik utbudsökning skulle minska omsättningstakten och sänka prisnivån, samtidigt skulle den samlade utlåningen rimligtvis ändå öka, så mer pengar i omlopp. Tänker att huvudfrågan är i vilken utsträckning det är självkorrigerande.

Ps. Otroligt bra användarnamn på dig.
Citera
2023-09-23, 10:24
Medlem
Om man har problem med det så bind räntan?
Vilken storbank som helst ger idag ca 4,75 på 2-4 år. I paritet med rörlig idag.
Tycker man det är tufft nu och ser ett uppenbart problem med en justering till eller två uppåt bör man binda.
Räntan kommer inte gå ner dramatiskt över en tvåårsperiod.

Jag ser inte riktigt problemet här.
Citera
2023-09-23, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyreshuskommunist
Jobbar för amerikansk Tech. Vad gör du själv din lilla fitta jobbar på svenskt bolag som var stort på 60 talet
Du är säkert ditt jobb. Livet är mer än arbete. Du är uppenbart missnöjd med ditt liv.
Citera
2023-09-23, 10:39
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
Ok, det går inte att diskutera grundläggande ekonomi med dig men jag kan bara avsluta diskussionen med att du och Skatteverket har helt olika syn på vad vinst är.

Jag vet inte om du missförstår mig medvetet men vad jag försöker få dig att se från mitt perspektiv är att dina pengar är inte värda mer då samtliga priser har gått upp lika mycket på bostäder.

Vinst får du alltså inte förrän du drar dig ur bostadsmarknaden eller sänker din standard signifikant.
Citera
2023-09-23, 10:42
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Du skrev:

Men lägenheter (condo) på manhattan har snittpriset 2080usd/sqft vilket är 246 000kr/kvm.
https://www.statista.com/statistics/...ttan-new-york/

Att du seriöst ens fortsätter argumentera för att Stockholms innerstad har samma priser som fucking manhattan är rätt otroligt faktiskt. Hur kan man tro att det är så? Ge dig va fan.
Du är bara larvig Mr Google. I din statistik ingår världens dyraste lägenheter som kostar 1 miljard kronor och driver upp snittpriset, det säljs inte särsklit mycket på Manhattan som bara har 2M invånare. Jag mailade själv en bättre länk med de korrekta snittpriserna. Här största realtorn på Manhattan:
https://www.realtor.com/realestatean..._NY/type-condo

Typexempel på billig Manhattan-lägenhet, jag tar bara de två första som kommer upp:
https://www.realtor.com/realestatean...=srp-list-card
125 kvm $315k = 3.5Mkr, pris

https://www.realtor.com/realestatean...=srp-list-card
110kvm $399k = 4.5mkr
Citera
2023-09-23, 10:47
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Shit, du är en slug affärsman. Du har precis tjänat 1 560 000 kr men tror du är back 600 000 kr. Du skattar men du har "inte gjort en vinst".

Dessutom skjuter man upp skatten om man köper dyrare. Flyttar du mellan större ort till mindre kan du köpa två hus. Flyttar du till mindre hus får du pengar i fickan.

Ditt kapital har dubblats på affären. Förutsatt du inte har lån på första huset. Annars har ditt kapital 5 dubblats. Att köpa ett betydligt dyrare hus med bolån är inga problem.

Så du bortser från scenariot att du köper samma bostad? Om du har en bostad värd 4m och säljer den och får 3,5m så har du inte förlorat 500k?

Som sagt, enda gången det är sant är om du tar ut vinsten och inte lägger in den i en ny bostad. Inflationen är en grej också och lönehöjning m.m.

Så jag talar mest till människor som köpt dyrare och gjort ”karriär” via högre kontantinsats. Det är skitbra sålänge räntan är låg, men vid varje tillfälle måste du öka dina lån.

En vinst är något du har ovanpå det du redan hade. Bostaden är värd mer, absolut, men alla andra bostäder är också värda mer så man skulle kunna säga att du har exakt lika mycket som tidigare.
Citera
2023-09-23, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UseMe
ytterligare en pajas som har det svårt nu. Vart har priset på bostadsrätter ökat med 600%?
såna idioter som du, som försöker vifta bort saker borde halshuggas. Eller iofs du kanske är 60 år och bor kvar i 2an du köpte efter gymnasiet utan fruga och barn.

Nej, köpte för 300 ligger på 6x det priset nu
Citera
2023-09-23, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Så du bortser från scenariot att du köper samma bostad? Om du har en bostad värd 4m och säljer den och får 3,5m så har du inte förlorat 500k?

Som sagt, enda gången det är sant är om du tar ut vinsten och inte lägger in den i en ny bostad. Inflationen är en grej också och lönehöjning m.m.

Så jag talar mest till människor som köpt dyrare och gjort ”karriär” via högre kontantinsats. Det är skitbra sålänge räntan är låg, men vid varje tillfälle måste du öka dina lån.

En vinst är något du har ovanpå det du redan hade. Bostaden är värd mer, absolut, men alla andra bostäder är också värda mer så man skulle kunna säga att du har exakt lika mycket som tidigare.
Varför måste man öka sina lån om man byter till dyrare. Många par har haft möjlighet att spara 20--30.000 i månaden under de år det var billiga räntor. Jag har själv ensam sparat 700.000 på 5 år. Bor billigt och får ut ca 35.000 i månaden.
Citera
2023-09-23, 11:07
Medlem
Imnshos avatar
Skitsnacket om att vi som har sparat de sista 20 åren "blivit blåsta" är just bara skitsnack.

Det är bara att njuta av de miljoner jag har på banken medans bolånetorskarna och spenderarna får kallsvettas på sitt fina altandäck med Webergrillen och den nya poolen när räntan skjuter iväg uppåt.

De har inte råd att ta den leasade XC90:n till Willys för att köpa blodpudding, medans jag tar min riskokare och åker iväg och köper något delikat.
Citera
2023-09-23, 11:13
Medlem
otellos avatar
Japp, därför kan dom inte höja räntan mer, dom får helt enkelt hitta andra sätt att stävja inflationen.
Citera
2023-09-23, 11:17
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Japp, därför kan dom inte höja räntan mer, dom får helt enkelt hitta andra sätt att stävja inflationen.
Riksbanken har som huvuduppgift att hålla nere inflationen och därefter arbetslösheten. "Bostadskostnad" är inte deras ansvar så de kommer att höja räntorna tills de ligger över inflationen. Ungefär samma gäller i alla länder.

Det är tvärtom själva syftet med räntehöjningarna. Att göra folk fattigare så att de slutar konsumera så mycket, vilket driver upp priserna. Helst ska de spara alla sina pengar på banken, med de nya fina räntorna. Själv har jag nu 4.5% ränta på mitt avanza-konto, det är fantastiskt.

Det är dags att sluta överföringen av förmögenhet från de som lånar och slösar (t.ex bostadsköpare) till de som sparar. Den gamla eran har funnits i över 25 år och skapat oerhörda skillnader i rikedom i västvärlden.
Senast redigerad av WatchItNow 2023-09-23 kl. 11:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in