2023-09-22, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
"Stockholm" är inte "Stockholms innerstad" som jag skrev. Akalla och Tensta drar ner snittpriset en del, vad tror du.

Nej, NY har inte 60% högre priser än Stockholms innerstad.

Notera att Manhattan är dyrast men bara har 10% av NYs befolkning. Och ändå är snittpriset på Manhattan ungefär samma som Vasastan. Queens och Brooklyn kostar som Huddinge.

Och som du skriver har man 30-50% högre lön i USA med dagens valutakurser. Så priserna i Stockholms innerstad är i extrem bubbla.
Du skrev:
Citat:
i Stockholms innerstad t.ex Vasastan 118.000 kr/kvm är extremt höga och bland de högsta i världen, ligger på samma nivå som världens dyraste städer Manhattan och liknande.

Men lägenheter (condo) på manhattan har snittpriset 2080usd/sqft vilket är 246 000kr/kvm.
https://www.statista.com/statistics/...ttan-new-york/

Att du seriöst ens fortsätter argumentera för att Stockholms innerstad har samma priser som fucking manhattan är rätt otroligt faktiskt. Hur kan man tro att det är så? Ge dig va fan.
Citera
2023-09-22, 23:04
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Shit vilket svammel! Klart det är en höjning. Klart det är en vinst. Klart du kan köpa på samma marknad. Jag tror du får räkna några gånger till...

Ok.

Du köper en bostad för 2 000 000kr och priserna går upp 100% innan du bestämmer dig för att flytta.

Du säljer din bostad för 4 000 000kr och betalar skatt på 2 000 000 x 0,22 = 440 000kr.

Du har nu 3 560 000kr och vill köpa tillbaka din bostad.

Du har inte råd. Lägg på mäklararvode och dylikt så är du back runt 600 000kr om du vill köpa samma bostad.
Citera
2023-09-22, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
vänta.. ska se om jag hänger med här

Så Mäklaren sätter ett "begärt pris" som ett Maxpris för vad som säljaren kan få..
och han gör detta för att.. för att locka köpare ???

Låter som en vinnande strategi eftersom han aldrig kommer upp i Begärt pris.

Nä du.. det är tuffare tider idag.. räntorna är avsevärt högre men kommer troligtvis att öka rejält ytterligare.

För den som avfärdar The Great Reset som "konspirationsteori" kan det vara en god idé att sätta sig in i ämnet lite.. för allt går enligt plan nämligen.

You will own nothing and be happy (.. but someone will own everything)
https://img.ifunny.co/images/a15740e...5813a06f_1.jpg

Nej här finns inte begärt pris alls, det är för hög efterfrågan. Men utgångspriset är ungefär det som Booli beräknar bostadens värde till och det är sedan ungefär det den går för. Jag tycker det är konstigt… de brukar sätta ett lägre pris än vad de tror de kan få för att locka köpare. Men nu slår det tydligen fel. De tror väl att de ska få mer helt enkelt…
Citera
2023-09-22, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Vilka länders befolkning har råd och behov av bostäder i Sverge?

Numera även Kongo o Botswana
Citera
2023-09-22, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Absolut men hellre det än att vara skuldsatt upp över öronen. Syskon kan dela rum och man kan sova på soffan någon natt om man vill ha en kompis som sover över. Jag menar att möjligheten finns. Om man drar ner på sina krav. Kompisarna har byggt om sin 2:a och dom bor 2 vuxna och 2 barn på 65 kvadrat. Funkar bra. Barnen delar rum och föräldrarna har byggt en sovalkov. Jag och min sambo sov över på midsommar, det gick ypperligt. Det är inte optimalt men man kan bo på betydligt mindre ytor än vad vi gör idag.

Det beror nog på, en del har hellre högre lån än att bo trångt. Vi letar hus och jag ser många fördelar med att kunna bo större, även ekonomiskt. Med nuvarande ränta blir det inte speciellt mycket dyrare i månaden än vår bostadsrätt som även har rätt hög hyra. Får vi fler rum kan jag enklare arbeta hemifrån och sparar in några tusen på pendling och uteluncher. Jag skulle även kunna göra egna saker hemma att sälja vilket är nästan omöjligt nu men hade varit noll problem med en större bostad. Så för oss tror jag att det är värt högre lån. Sedan kan situationen vara en annan om 20 år.
Citera
2023-09-22, 23:25
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
En vinst är inte alltid en vinst. En löneförhöjning behöver inte vara högre lön i reella termer. Om du ska köpa en likvärdig bostad med din ”vinst” så har du inte tillräckligt med pengar.

För mig är en vinst när du har mer att röra dig med än innan. Om du ska köpa en likvärdig bostad på samma marknad så är det inte en vinst längre utan en förlust via skatten.

Ok, det går inte att diskutera grundläggande ekonomi med dig men jag kan bara avsluta diskussionen med att du och Skatteverket har helt olika syn på vad vinst är.
Citera
2023-09-22, 23:34
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Ok.

Du köper en bostad för 2 000 000kr och priserna går upp 100% innan du bestämmer dig för att flytta.

Du säljer din bostad för 4 000 000kr och betalar skatt på 2 000 000 x 0,22 = 440 000kr.

Du har nu 3 560 000kr och vill köpa tillbaka din bostad.

Du har inte råd. Lägg på mäklararvode och dylikt så är du back runt 600 000kr om du vill köpa samma bostad.

Shit, du är en slug affärsman. Du har precis tjänat 1 560 000 kr men tror du är back 600 000 kr. Du skattar men du har "inte gjort en vinst".

Dessutom skjuter man upp skatten om man köper dyrare. Flyttar du mellan större ort till mindre kan du köpa två hus. Flyttar du till mindre hus får du pengar i fickan.

Ditt kapital har dubblats på affären. Förutsatt du inte har lån på första huset. Annars har ditt kapital 5 dubblats. Att köpa ett betydligt dyrare hus med bolån är inga problem.
Citera
2023-09-22, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
Att årskullarna av 40-talister är ovanligt stora framgår här.

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...dda-i-sverige/

Att 40-talisterna i snitt är betydligt mer förmögna än andra framgår här.

https://www.pensionsmyndigheten.se/c...rhallanden.pdf

Att personer i medelåldern (f n 60-talister och 70-talister) konsumerar mer än pensionärer (f n främst 40-talister) framgår här (se figur 1.9).

https://gupea.ub.gu.se/bitstream/han...=1&isAllowed=y

Ja, men finns det något prognosticerat om att det skulle vara inflationsdrivande? Har aldrig sett det, även om grunddatan är korrekt. Undrar mest vilken inverkan det behövs ha?

Spontant hade jag gissat att stora årskullar ändå bara inverkar marginellt. Det skulle också kunna innebära ett ökat utbud av t ex bostäder till salu, vilket rimligtvis snarare borde dämpa prisuppgång.
Citera
2023-09-22, 23:41
Medlem
Yey! Äntligen kommer fler hus på hemmet
Citera
2023-09-22, 23:48
Medlem
UseMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hitler.was.a.vegan
En somalisk 9 barnfamilj behöver någonstans att bo. Ex. Gbg kommun köper en plats i närliggande Dalsland..

Vem tror du sätter hyran? Vi pratar inte 1.5 procent då kompis.

Minst hälften av alla HR är privata.

Nu frångår du från vad du pratat om från början.
Om nu kommunen ingår ett avtal med någon privat aktör i dalsland ger jag blanka fan i och vad de får betala spelar ingen roll för en privatperson.

ditt jävla mongo, ta och skaffa dig lite kunskap innan du yttrar dig.
en liten fotnot angående hyror så förhandlas de och en hyresvärd kan således inte ta vilken hyra som helst. Och är det en hyresvärd som verkar ta en alldeles för hög hyra är det bara gå till hyresnämnden för att få saken prövad.
Citera
2023-09-23, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stakbröte
Min vän och hennes man lånade 3 miljoner mot nära 0 ränta nu när avtalet är slut blir det 6% i ränta+avgift,parkering,el,div. Nära 25000/mån
De söker nu hyresrätt, annars går det inte.

De är INTE ensamma. Folk fattar inte att effekten av räntehöjningar kommer med full kraft först ett år eller mer efter räntan höjts. Det tar tid innan en del måste lägga om lånen och man har ofta en liten buffert. Arbetslösheten dröjer också eller att man byter jobb till lägre lön.

Tror de första desperata försäljningarna börjat synas senaste månaden. Folk som legat och vägrat sänka men ser att det blir lägre och lägre och till slut måste de sälja.
I början på nästa år lär antalet desperata försäljningar vara mångdubbelt fler
Citera
2023-09-23, 00:09
7% ränta på 4 miljoner ger 16300kr i ränta efter avdrag. Oavsett boendeform, säg 15000kr i drift/amortering. Ger 31300kr i boendekostnad. Säg övriga räkningar o mat 15000kr. Ger 46300kr mån kostnad. Lär väl vara 2 löner på åtminstonde 60t netto tillsammans. Ger Drygt 14t över varje månad. De flesta par/familjer klarar således 7% ränta. Om de håller ihop. Inte oväntat är det just par som splittrats som nu tas upp i boendekris.
Senast redigerad av lone star 2023-09-23 kl. 00:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in