2023-09-21, 10:53
Medlem
Fick just ett brev om att mitt taxeringsvärde är upp 45% från förra gången. Är mitt uppe i ett ombygge. Om jag säljer just nu blir det nog under taxeringsvärde. Räknas inte det som gåva förresten?
Citera
2023-09-21, 10:53
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Många kommer att behöva vara kreativa med blodpudding istället för oxfilé, vissa kommer även gå hungriga.

Redan hört om barn i välbemedlade området som börjar komma till skolan i slitna, lappade, ärvda eller till och med försmå kläder. Även att det saknas gymnastikskor, vinterskor och vinterjackor. Samt många "glömda" matsäckar. Detta var bara i vintras och våras. Nu efter sommaren har ju allt dött över allt, så blir säkert värre.

Berättelsen kommer från medelklass områden där villorna ligger på 6-9 miljoner...

Men andelen som verkligen kommer behöva sälja med förlust kommer inte vara 1/3. Dock kommer exempelvis en skilsmässan bli betydligt dyrare nu och riskera att båda parter blir fast med lån på något de inte äger för lång tid framåt.

En ny generation evighetsgeldenärer föds inom kort…
Citera
2023-09-21, 10:55
Avstängd
konstapels avatar
Nu kommer inte styrräntan gå upp till 7 % så den undersökningen är tämligen meningslös.
Citera
2023-09-21, 10:58
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Nu kommer inte styrräntan gå upp till 7 % så den undersökningen är tämligen meningslös.

Boräntan. Ligger redan på 5% hos SBAB innan dagens höjning.
Citera
2023-09-21, 10:59
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Citat:

Du går igenom ”förnekelsestadiet” just nu, och kommer över det.
Citera
2023-09-21, 10:59
Medlem
Citat:
Det är boräntan tråden handlar om. För mindre än trettio år sedan låg den på över 10%, och hade gjort så ett bra tag.
Citera
2023-09-21, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 991ESS
Räntan är inte ens i det historiska normalläget än.. Räntan kommer fortsätta gå upp och hålla sig där i åratal.

Sverige har en massa skräpbolag som ligger på smålistorna på börsen, full av väldigt högt betalda anställda. Många av dessa bolag som år efter år gör enorma förluster kommer konka och många med högstatuslöner kommer bli arbetslösa.

Konsumtionen kommer sjunka, vilket leder till konkurser.

Kanske får vi en domino effekt ned i avgrunden, ihop med skenande energipriser, matpriser, fortsatt skyhög illegal massinvandring, hög grov kriminalitet, samt en allt svagare valuta.

Sverige ser ut att kunna bli en rejäl shit show framöver
Sverige har varit ett pajasland länge och nu kommer räkningen.
Shitshowen i shitholecountry Sverige; som absolut ingen någonstans ser upp till i omvärlden, fortsätter.
Citera
2023-09-21, 11:06
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreoAxier
Du kallar mig avundsjuk?

Jag lever efter principer som handlar om måttlighet och måttfullhet, vilka framställs som dygder i alla kända religioner och filosofiska tankeverk värda sitt salt. Att leva i överflöd med en girighet och att vara fixerad vid materiella tillgångar tillför inte dig något sunt överhuvudtaget och när trösklarna för att överkonsumera är så låg med Klarna som första alternativ på alla webshoppar står vi inför dystra tider som kräver uppvaknande av hela samhället.

Denna form av materialism har många gånger en mörk baksida. Den uppmuntrar en kultur av ständig strävan efter "mer", vilket inte bara är ohållbart ur en miljömässig synpunkt, utan även skapar en känsla av ständig otillräcklighet. Vad är det med det ständiga behovet att äga det senaste, det dyraste, det mest exklusiva, som gör att vi tappar fokus på det som verkligen betyder något i livet? Varför mäter vi framgång i antalet nollor på vårt bankkonto, snarare än vår förmåga att leva ett meningsfullt och givande liv?

Denna fixering vid materiella tillgångar kan också påverka våra relationer. Om man ständigt jagar efter det senaste och bästa, finns det då utrymme att uppskatta de enklare, men ofta djupare, glädjeämnen i livet? Kan man verkligen vara närvarande i sina relationer, eller blir även dessa ett medel för att nå ytterligare materiell tillfredsställelse?

Denna konsumtionsdriven kultur är dessutom orättvis. Medan vissa svämmar över av rikedom, lever andra i brist och fattigdom. Ett liv i överflöd och girighet skapar en ohållbar dynamik där vissa tar för mycket, medan andra får för lite. Detta är inte bara oetiskt, det är ohållbart på lång sikt.

Så nästa gång du känner en oemotståndlig längtan efter att köpa något du egentligen inte behöver, eller investera i ytterligare en lyxig upplevelse som egentligen inte kommer att berika ditt liv, stanna upp och fundera. Vad är det du verkligen strävar efter, och kan det verkligen köpas för pengar?

Du resonerar klokt. Jag har själv lätt för att dras med i köphetsen och känna att jag "måste ha" allt möjligt, men när man tänker efter så det ju inte fysiska grejer man blir lycklig av, utan sånt som har helt andra värden. Måttlighet kan behöva göra comeback.
Citera
2023-09-21, 11:06
Medlem
Citat:

Det är det ingen som vet. Historiskt är inte 7% styrränta något konstigt. Att utesluta det som en möjlighet i framtiden känns lite tveksamt. Dessutom kan ju räntor på privata lån vara 7% även om styrräntan är lägre....
Citera
2023-09-21, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Vem ska köpa bostäderna då?

Köpare finns det alltid, men till ett lägre pris. Räntorna går upp --> folk tvingas sälja med förlust och står med svartepetter och måste fortsätta betala på lån trots att bostaden är borta. Den enes död, den andres bröd.
Citera
2023-09-21, 11:08
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Att boräntorna skulle nå 7% har jag väldigt svårt att tro.
Dock tror jag många underskattar sin ekonomiska situation idag, den förra krisen gjorde folk paranoida och extra försiktiga.
Detta i sin tur gör att folk börjar hamstra pengar vilket i slutändan skadar ekonomin.
Citera
2023-09-21, 11:08
Medlem
speciellt alla i 20-40 ålder som låtsas vara vuxna och så jävla duktiga...maxbelånat sig skaffat ungar och bor på världens psykmottagning. jag finner fan inga ord.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in