Flashback bygger pepparkakshus!
2023-09-23, 09:19
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
25. Då sade Josef till Farao: »Faraos drömmar hava en och samma
betydelse; vad Gud ämnar göra, det har han förkunnat för Farao.
26. De sju vackra korna betyda sju år, de sju vackra axen betyda ock
sju år; drömmarna hava en och samma betydelse.
27. Och de sju magra och fula korna som stego upp efter dessa betyda
sju år, så ock de sju tomma axen, de som voro svedda av
östanvinden; sju hungerår skola nämligen komma.
28. Detta menade jag, när jag sade till Farao: Vad Gud ämnar göra,
det har han låtit Farao veta.
29. Se, sju år skola komma med stor ymnighet över hela Egyptens
land.
30. Men efter dem skola sju hungerår inträffa, sådana att man skall
förgäta all den förra ymnigheten i Egyptens land, och
hungersnöden skall förtära landet.
31. Och man skall icke hava något minne av den förra ymnigheten i
landet, för den hungersnöds skull som sedan kommer, ty den skall
bliva mycket svår.
32. Men att Farao har haft drömmen två gånger, det betyder att detta
är av Gud fast bestämt, och att Gud skall låta det ske snart.
33. Må nu alltså Farao utse en förståndig och vis man, som han kan
sätta över Egyptens land.
34. Må Farao göra så; må han ock förordna tillsyningsmän över landet
och taga upp femtedelen av avkastningen i Egyptens land under de
sju ymniga åren.
35. Må man under dessa kommande goda år samla in allt som kan tjäna
till föda och hopföra säd under Faraos vård i städerna, för att
tjäna till föda, och må man sedan förvara den,
36. så att dessa födoämnen finnas att tillgå för landet under de sju
hungerår som skola komma över Egyptens land. Så skall landet
icke behöva förgås genom hungersnöden.
"Anders" fru ville hellre blåsa ut 20 år gamla köket och bygga ett spabad på altanen...
Citera
2023-09-23, 09:21
I de snyftartikel som dykt upp på nätet, så handlar det framförallt om personer som är ensamstående m barn och har skiljt sig samt behållit huset. Det är väl där den största risken ligger. Sen tycker jag att det är ganska självklart ha en bra livförsäkring på sig själv och partnern så det finns möjlighet bo kvar v dödsfall. Har själv sån tecknad, jämte andra försäkringar så får man ut över miljonen vid bortgång fram t o m pensionen.
Citera
2023-09-23, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haresEar
Väldigt konstigt att du hoppas att folk skall hamna i livskriser bara för att du och din familj varit återhållsamma. Det är bara en tragisk situation, och de lärdomar som man i dag kan ta är framförallt ett huvudlös utlåning av banker och institut.

Vad du inte förstår är att en krasch kommer påverka dig och hela din familj, så önska du att det kollapsar.

Personligen, klarar jag nog en ränta på 25%, men när restauranger, butiker och annat trevligt försvinner är det inte så kul. Att leva och arbeta som våra föräldrar är bara en barnslig jämförelse, livskvalité och standard har gått upp enormt sedan 70-80 talet. Dagens arbetarklass har nästan varit uppe på lägre mellanklass, vilket man får se som väldigt trevligt för alla som sliter.

Det är ju endast genom att hamna i livskriser som Svenskar förstår någonting. Vi ska ha extrem invandring till bristningsgränsen innan man stänger gränsen till exempel. Det är så i alla fall - det ska bli extremt innan man slutar med något och det är samma sak med låg ränte politik, kronan måste dö för att politiker ska förstå att vi måste börja tänka längre än kvartal.

Den tillämpningen vi har på Stridsmateriell borde vi ha över hela företagssidan när bolag överstiger en viss summa. T.ex så får inte SAAB sälja eller stycka av något till utländsk makt och det förstår alla eftersom det är ett företag som levererar Gripen bland annat.

Men om jag säger att ABB inte får sälja av något då förstår ingen varför.

1968 hade Sverige samma valuta kurs som Schweiz Franc. Sedan har Kronan gått ner och Franc upp.
I Schweiz får du inte sälja något av väsentlig kapital utan att konsolidera med staten. De tillämpar en extrem nationalism - vilket gynnar dom. I Sverige säljer vi Volvo utan att blinka...för att blidka en kvartalsrapport....och gynna de som är i scenen just då utan hänsyn till 10,15,20,50 år framåt.

Därför är Wallenberg och Marcus i huvudsak i Investor Sveriges största pappa som faktiskt håller ordning och reda på 40% eller vad det nu är som de äger mer eller mindre. Vi behöver mer sånt.
Citera
2023-09-23, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomigubben
Vilken duktigpelle du är i din hyresrätt

Bor i en bostadsrätt som ökat i värde sedan köp med 600%. Kontanta den direkt efter gymnasiet, ja lite pappas pengar givetvis men det är inget konstigt.
Citera
2023-09-23, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zizzoerp
Haha du är ju sjuk!

Tycker du? Tycker inte jag. Jag tror de flesta, särskilt kvinnor, uppskattar män som inte har ett behov av att flasha men har kapital om det brinner. Där i ligger en fundamental sanning tror jag. Att ha men inte utöva.
Bättre att vara en krigare i en trädgård än en trädgårdsmästare i ett krig är något ordspråk jag tycker rimmar väl med detta.
Citera
2023-09-23, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Vilka länders befolkning har råd och behov av bostäder i Sverge?
En del kan ju köpas på spekulation möjligtvis, av exempelvis danskar och tyskar.
Citera
2023-09-23, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RetaThunberg
Skadeglad? Eller varför tycker du annars att det är underbart?

Fram tills nyligen hade jag noll kronor i lån, så jag är inte en av dem du pratar om. Men det går ju ändå att argumentera för att många som har konsumerat med lånade pengar tidigare har varit vinnare. Det var ju gratis att låna och värdet på deras boenden har ökat.

Ja- många har varit överbelånade och tagit dumma beslut. jag har svårt att känna empati med dem.
Samtidigt tycket jag inte bättre om dig för att du och dina föräldra lagade trasiga saker.

Jag förstår din princip - men inte i privatliv.

Att ta ett kreditlån på 5 milj i ett företag för att växla upp förstår jag. Men att belåna sitt egna hus med familj, barn, framtid - deras uppväxt för att ha råd med saker du inte behöver för att bli lycklig är helt idiotiskt.

När vi var små och var på liseberg så tog vi med oss äggmackor och termos. Med vetskapen att min pappa har tjänat typ 100 tusen i månaden i hela mitt liv och ändå levde såhär gör mig oerhört imponerad. Att ändå idka en sådan sträng och strikt ekonomiskt sinne trots att man har råd att äta dyr mat på nöjesfält och liknande tycker jag är helt underbart.

När jag nu går hem till mina föräldrar och äter middag så är mitt pojkrum likadant. Samma tapeter. Alla rum är likadana. Det ger mig extrem känsla av välbehag. Jag kan inte ens beskriva hur fint det är för mitt hjärta att veta att tiden står still hos mina föräldrar och alla de värden som omger dom.
Citera
2023-09-23, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
I de snyftartikel som dykt upp på nätet, så handlar det framförallt om personer som är ensamstående m barn och har skiljt sig samt behållit huset. Det är väl där den största risken ligger. Sen tycker jag att det är ganska självklart ha en bra livförsäkring på sig själv och partnern så det finns möjlighet bo kvar v dödsfall. Har själv sån tecknad, jämte andra försäkringar så får man ut över miljonen vid bortgång fram t o m pensionen.

Ja, livförsäkringar är dessutom rätt billiga. Går nån av oss bort så kan den efterlevande lösa ut både hus och billån (även om vi inte har så stora lån så man klarar kostnaden på en person.)

Men skiljer man sig och står med ett huslån man inte skulle fått själv kan det bli tajt, så är det.

Jag kan driva runt mitt hus själv (gör jag redan idag,) det som tillkommer vid en ev seperation är matkostnad då frugan står för det i vår uppdelning. Men då har vi nöjt oss med ett billigare hus på landsbygden också, och bott kvar för även om vi skulle kunna flyttat till ett finare hus i stan när räntorna var låga. Nu är man rätt glad att man inte föll för den frestelsen..
Citera
2023-09-23, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyreshuskommunist
ska du sitta hemma och sticka fittmössor för att betala bolånet? pinsamt

Nej såklart inte. Man ska ju kunna leva ett normalt liv. Så höga lån skulle vi inte ens få ta. Däremot blir det såklart något kärvare än nu, eller inte, eftersom vi sparar in på mycket också genom att ha ett större boende. Jag räknar med några tusen till i månaden. På vintern mycket mer än så pga elen.
Citera
2023-09-23, 09:44
Medlem
Antedeluvians avatar
Att envar ska i sin gärning idka riskmedvetna avvägningar är självklart. Lika självklart är det att många svenskar - tiotusentals - inte har gjort det.

Men att resonera som ni gör i denna tråd är förkastligt. Till svenskar ska vi önska välstånd och välbehag - inte exekutiv auktion. Jag förstår att ni som inte är med storstadsområden bekanta har en mycket outvecklad uppfattning om de prisbilder och löner som råder där. En villa eller lägenhet som duger för att starta familj börjar på 5-7 miljoner. Att casha det är många förunnat.

Vänd ert hat mot världens politiker och centralbankschefer istället, som skyfflat frenetiskt på det skitberg denna kris har som sin grund.
Citera
2023-09-23, 09:44
Medlem
UseMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreoAxier
Bor i en bostadsrätt som ökat i värde sedan köp med 600%. Kontanta den direkt efter gymnasiet, ja lite pappas pengar givetvis men det är inget konstigt.

ytterligare en pajas som har det svårt nu. Vart har priset på bostadsrätter ökat med 600%?
såna idioter som du, som försöker vifta bort saker borde halshuggas. Eller iofs du kanske är 60 år och bor kvar i 2an du köpte efter gymnasiet utan fruga och barn.
Citera
2023-09-23, 09:47
Medlem
Gothenburgers avatar
Grannarna skall sälja sin fastighet dryga året efter att dom flyttade in.
Dom begär nån hundring mindre än dom gav, första visningen igår med tiotalet intressenter (av antalet bilar att döma), nästa visning på söndag. Ska bli intressant att se hur den lokala marknaden ligger till efter veckans räntehöjning.

Ingen aning varför dom flyttar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in